Nyheder • 01/07/2015

Turistbranchens højsæson: fynske tendenser og forventninger

Vejrprognoserne for de kommende uger ser fremragende ud efter en halvkold, grå forsommer. Men hvor meget betyder den slags ydre omstændigheder for den fynske turistbranche? Og hvilke forventninger har branchen til sæsonen 2015, og hvad er tendenserne på markedet for ydelser til turister? Vi har spurgt to fynske eksperter, der begge er optimistiske på både sæsonens og branchens vegne.

Den danske turistbranche omsætter for ca. 75 mia. kroner hvert år. Omtrent halvdelen af det beløb stammer ifølge de danske regioner fra udenlandske turisters forbrug. Siden starthalvfemserne er det stille, men kontinuerligt gået fremad for branchen målt på overnatningstal, men det er den indenlandske turisme, der står for fremgangen, antallet af udenlandske turister er nemlig faldet de senere år.

I 1992 var der 41,7 mio. turistovernatninger i Danmark, i 1997 var der 42,9 mio, i 2003 43,4 mio., i 2011 44,7 mio og i 2014 46,8 mio. overnatninger. Af disse var 23,2 mio. overnatninger fra udenlandske turister sidste år.

I Region Syddanmark har fremgangen været langt mere udtalt; fra 7,3 mio. overnatninger i 1992 til 14 mio. i 2008 og 14,5 mio. i 2014. De udenlandske turister udgjorde sidste år godt halvdelen af disse med 7,3 mio. overnatninger.

Dorte Frandsen, turistchef i Visit Kerteminde, fortæller til Fynsk Erhverv, at sæsonen indtil videre ikke har været så god som de foregående år, men at hun regner med, at hvis det gode vejr holder, kan resten af sæson 2015 lande på ca. samme niveau som de seneste år, der har været gode for branchen.

– Præcis ligesom med rejsebureauerne og med turistbranchen i udlandet, så betyder vejret virkelig meget for os. Det lysner nu i prognoserne, så vi krydser fingre og ser positivt på resten af sæsonen, fortæller hun.

De positive fynske takter er, som i resten af landet, især baseret på en stigning i den indenlandske turisme.

– Mellem 70 og 80 procent af vores gæster er danskere. Vi har mistet udenlandske overnatninger de senere år, men det er vigtigt for mig, at man ikke italesætter den tendens som en katastrofe, for det kan afholde nogle fra at holde ferie i Danmark. Den fynske turistbranche er i vækst, og det er vigtigt at fokusere på det positive i den her branche. Folk vil helst besøge succeserne. Den tyske ferie er for første gang i år rykket frem til august, så det kan i øvrigt være, det kommer til at påvirke årets antal udenlandske besøgende, hvis vejret arter sig i højsommeren. Det får vi at se, fortæller Dorte Frandsen.

Roar Møgelbjerg, som har været turistchef i Nordfyns Kommune i 15 år, er enig.

– Nordfyn er et camping- og et sommerhusområde med 3.200 sommerhuse og fire meget store campingpladser, og sidste år gik vi 19 procent frem på campingsiden. Grunden til det var, at vi havde fantastisk godt vejr både forrige og sidste år, for godt vejr giver forhåndsbookninger til året efter. Når jeg har en rigtig god mavefornemmelse for i år, er det fordi, sidste års gode sæson har givet virkelig mange forhåndsbookninger – langt flere end normalt, så selv i en helt utroligt vejrafhængig branche som vores, kommer den her sæson helt sikkert ikke til at blive direkte dårlig – om regnen så står ned de næste tre måneder, siger han.  

Samvær, interesser og geografi
Visit Kertemindes turistchef har noteret sig en række markante ændringer i ferievanerne hos både de danske og de udenlandske turister.

– Folk tager på kortere ferier i dag, men har til gengæld flere af dem om året. Den lange daseferie er blevet sjælden. Nu tager man hellere et par dage afsted ad gangen. Det betyder, at vi har udvidet vores højsæson til at strække sig over en længere periode, fortæller Dorte Frandsen, der mener, det er vores daglige livsstil, der har ændret måden, vi holder vores ferier på:

– Vi har meget travlt i dag, og vi er ‘på’ hele tiden igennem vores telefoner, tablets og computere, så når vi holder fri, vil vi tilbage til samværet med vores nærmeste. Og så vil vi have kvalitetstid hele ferien igennem, hvilket betyder, at der skal være rigeligt med afslapning, tid til samvær og nærvær, også gerne krydret med muligheden for at besøge events, attraktioner og begivenheder, der kan akkommodere ens særlige interesser, og først derefter ser vi på geografien. Den tendens har vi gjort os umage med at imødekomme i Danmark og på Fyn, så vores gæster får det, de rejser efter.

Ifølge Roar Møgelbjerg er en anden, ny tendens, at folks feriebeslutninger sker mere impulsivt.

– Førhen planlagde folk deres ferier meget lang tid i forvejen. Sådan er det ikke mere. Det er hurtigere beslutninger, der afgør ferievalget i dag, ferierne er kortere, og der er flere af dem, siger han.

‘Special interests’
Moderne turister er med andre ord blevet mere krævende, men det er faktisk gode nyheder for turistbranchen, fordi det åbner op for en langt bredere indsats, der inkluderer flere slags markedsaktører.

– Mange turister vil i dag have unikke og individualiserede oplevelser. Temaer er en virkelig effektiv måde at tilbyde disse specialiserede oplevelser på. Turistbranchen skal indrette sig efter ‘special interests’, og det gør den også. Som et eksempel har vi på Fyn stor succes med ølrejser rundt til de fynske mikrobryggerier, som vi har flere af per kvadratkilometer end noget andet sted i Danmark. Det er et eksempel, som virkelig understreger de specifikt danske og fynske fordele; vi har en fantastisk natur, vi har meget kort til vandet og gode strande, vi har gode, lokale råvarer, som vi dyrker og gør noget ud af, og vi har et virkelig godt samarbejde blandt turistsektorens forskellige aktører, fortæller Dorte Frandsen og tilføjer:

– Temaer kan være alt lige fra vandreture, lystfiskeri – som er markant billigere i Danmark end i Norge og Sverige – sejladser, kulinariske specialiteter og andet. Det vigtige er, at der er tænkt på den enkeltes behov og ønsker fremfor en standardoplevelse.

Roar Møgelbjerg er enig.

– Man går efter oplevelserne i dag. Den moderne turist vil ikke bare have fred og ro som i gamle dage. Man ligger ikke på den samme strand i tre uger. Derfor skal vi også hele tiden have nogle gode produkter, som passer til det segment, man ønsker at tiltrække, siger han.

Danmark er for småt til ikke at samarbejde
Turistsektoren adskiller sig fra mange andre brancher ved, at sektorens forskellige aktører vitterligt er samarbejdspartnere i langt højere grad end konkurrenter.

– Danmark er et geografisk meget lille land, men det er til vores fordel. Turister skal ikke køre særligt langt for at nå hen til en ny seværdighed, en anden restaurant, en anden by eller nogen af de mange andre ting, Danmark har at byde på. Derfor er vi også nødt til samarbejde og skabe værdi for hinanden. En succes i Ribe eller København smitter af på hele branchen – større er Danmark heller ikke, fortæller Dorte Frandsen, der har mange eksempler på samarbejdet i praksis:

Vi har gensidige samarbejdsaftaler mellem turistattraktionerne på Fyn, og vi er fuldstændig klar over, at vi ikke er i intern konkurrence.

– Mange udlændinge, særligt amerikanere, er meget fascinerede af vores vikingefortid, så det ville være dumt, hvis vi ikke i Kerteminde, hvor vi har Vikingemuseet Ladby, samarbejdede med Roskilde, Ribe og andre steder, som også har vikingeattraktioner, for på den måde at gøre en fælles indsats for Danmarks ‘vikingebrand’. I Kerteminde tilbyder vi oplevelser under koncepter som ‘Gastronomi i bevægelse’, ‘I Vikingernes Fodspor’, ‘Mød den uovertrufne natur’ og ‘Lystfiskeri de luxe’ – og vi har i den forbindelse et rigtig godt samarbejde med vores dygtige kollegaer på tværs af landet.  Man kan ikke tænke i afgrænset geografi i den danske turistbranche, vi er allesammen i samme båd, og vi får langt mere ud af at samarbejde end at tænke på de andre som konkurrenter. Det er vi heldigvis også rigtigt gode til.

Roar Møgelbjerg tilføjer:

– Vi har gensidige samarbejdsaftaler mellem turistattraktionerne på Fyn, og vi er fuldstændig klar over, at vi ikke er i intern konkurrence. Hvis bare vi får turisterne til øen, så skal de nok køre rundt og besøge os allesammen. Vi markedsfører os af samme grund også samlet i udlandet, på messer og andre steder, siger han.

– Når vejret arter sig, er der nærmest ingen steder i verden, hvor det er bedre at holde ferie end i Danmark. Det skal vi huske på, slutter Dorte Frandsen.

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.