Debat • 14/05/2020

Transparens og realisme skal hjælpe virksomhederne igennem krisen

Peter Eriksen Jensen har som siddende bestyrelsesformand i otte danske virksomheder med en samlet omsætning på mere end fire milliarder kroner – og et i øvrigt alenlangt CV – set mere end de fleste.

Han har siddet i internationale topstillinger hos den amerikanske virksomhed Kelloggs, Novartis i Schweiz, den norske virksomhed Orkla og været administrerende direktør i Odense Marcipan, inden han i 2006 helligede sig bestyrelses- og rådgivningsarbejdet, herunder hos Fynsk Erhverv, hvor han har været medlem af bestyrelsen siden 2018.

Ikke desto mindre er Peter Eriksen Jensen ikke i tvivl om, at Corona-krisen er helt usædvanlig, og at det kræver årvågenhed at klare skærene.

Til trods for min alder og mine erfaringer har jeg aldrig set noget, som var så alvorligt for erhvervslivet, som det her. Det er helt ekstremt og jo globalt, og det påvirker både danske og internationale virksomheder,” siger Peter Eriksen Jensen, der slår fast, at den usædvanlige situation kræver skarpt fokus fra alle direktions- og bestyrelsesmedlemmer.

“Ærmerne skal smøges op, og bestyrelse og ledelse skal gå fra strategi til aktion. Det er nødvendigt at være helt realistisk om, hvordan markederne reagerer, og hvordan kundernes situation er,” siger Peter Eriksen Jensen.

Han peger på, at få virksomheder kan være helt sikre på, hvad morgendagen bringer, og derfor er det især væsentligt at have konstant fokus på likviditeten.

“Der er ikke andet at gøre end at være så realistisk omkring situationen, som vi nu kan være i en uforudsigelig verden. Hvordan ser det ud lige nu? Hvad har vi brug for? Hvad er der af ordrer? Hvilke investeringer og omkostninger kan bremses, før det er for sent. Og så skal der være en fuldstændig transparent dialog med banken,” slår Peter Eriksen Jensen fast.

Han understreger, at en god dialog med pengeinstitutterne i alle situationer er vigtig, men især i krisetider er det væsentligt, at forarbejdet er helt på plads, og at alle kort bliver lagt frem.

“Man skal være på forkant, så selvom man ikke i denne situation har så meget viden, skal man dele den med banken. Åbenhed giver det bedste samarbejde, og man skal ikke gemme noget. Dialogen med banken er en opgave for bestyrelsen sammen med ejeren, hvis der er sådan en. Min egen erfaring er, at hvis vi har styr på facts, har overblik over likviditeten og er ordentligt forberedte, så er vore banker beredt til at støtte en i vanskelige situationer,” fortæller Peter Eriksen Jensen, der understreger, at erhvervslivet i Danmark er meget bedre stillet, end det er tilfældet i mange andre lande:

“Vi skal være glade for, at der er opbygget et system, hvor politikere, finanstilsyn og banker efter finanskrisen har sørget for, at reserverne er i orden. Dem, der skal disponere over pengene, har dem. Forbrugerne har penge, så der er lys derude. Kombineret med et åbnet eksportmarked vil det bringe os tilbage i god gænge, men det vil tage tid. Nu handler det om, at virksomhederne bruger alle erfaringerne fra Corona-krisen, og på det grundlag tager de fornødne træk til nytænkning og effektivisering til styrkelse af vores konkurrenceevne. De, der nu tænker positivt og konstruktivt, bliver fremtidens vindere.”

Den erfarne forretningsmand er ikke i tvivl om, at krisen kommer til at aflæses i regnskaberne fra andet kvartal, ja for hele året 2020 i alle virksomheder – herunder de otte, hvor han selv er bestyrelsesformand – men på sigt er han stadig optimistisk.

Ifølge Peter Eriksen Jensen har danske virksomheder nemlig gode muligheder, blandt andet fordi produktionen i Asien for mange fremover må fordeles mellem Asien og mere lokale leverandører, og her bliver den danske brug af moderne teknologi og robotløsninger vigtig:

“Der er stort set ikke nogen af vores ordrer, der er blevet annulleret, men afleveringen har været udskudt, og jeg beholder den positive hat på. Så længe der er muligheder, er der håb, og efterhånden som landene åbner op igen, tror vi på, at de forskellige ordrer bliver effektueret. Det samme gælder leverancerne fra Asien samt europæisk, der er begyndt at komme op igen. Forhåbentlig begynder der at være mere normale tilstande igen i tredje kvartal, og så kan produktionen og salget specielt også komme rigtigt i gang igen,” siger Peter Eriksen Jensen.

Trods den grundlæggende optimisme beklager Peter Eriksen Jensen, at mange små og mellemstore virksomheder stadig savner den politiske opbakning i deres overlevelseskamp.

”Vores regering har taget gode initiativer til at støtte veldrevne virksomheder i denne alvorlige krise. Desværre må vi, der er tæt på hverdagen, konstatere, at man har overset de reelle behov i de små og mellemstore virksomheder. Alt for mange står hjælpeløse på grund af manglende forståelse og viden hos vores beslutningstagere på Christiansborg,” konstaterer Peter Eriksen Jensen, der efterlyser hastig handling fra de folkevalgte.

”Det er på høje tid, at man sætter sig ind i virksomheders reelle behov og støtter op. Hvis det ikke sker meget hurtigt, mister vi en skov af gode, veldrevne virksomheder, hvor ejerne har investeret et helt liv og deres økonomi. Træd nu i karakter, Christiansborg. Kom ned fra tårnet, og kom ned, hvor alvoren raser – træd nu i karakter,” lyder det fra Peter Eriksen Jensen, der gerne så fokus flyttet fra de helt store virksomheder til de mindre.

 

Lars Erik Nielsen har løftet Uretek med dokumentation, faglig vækst og ansvarlighed

Middelfart-virksomheden Uretek har som speciale at etablere og styrke fundamenter under alt fra private boliger til komplekse byggerier. Og at Ureteks eget fundamentet er solidt, er netop bevist med et fornemt regnskab for 2024 – og en solid vækst i indeværende år. “Vi er kommet stærkt fra start i 2025, og som det ser ud […]

Stærke pointer og skarpe trends på Den Fynske E-handelskonference 2025

Temaet for konferencen var ’Tættere på kunderne’, og dagen bød på inspirerende oplæg, praktiske erfaringer og strategiske perspektiver.

Tim Frank Andersen: AI-udviklingen kræver handling nu – virksomheder risikerer at falde bagud

Mange virksomheder tøver stadig med AI, men ifølge teknologi- og AI-ekspert kan den tøven blive dyr, når konkurrenterne rykker hurtigt frem

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.