Tips og gode råd • 01/06/2016

Syv strategier til at håndtere disruption for SMV-virksomheder

Ifølge ledelsesforsker ved International Institute for Management Development (IMD) business school i Lausanne, Schweiz, Andrew Tarling, er der syv forskellige strategier for små og mellemstore virksomheder til at reagere på risikoen for at blive udkonkurreret af digitale nyskabelser. 

Disruption er ikke et nyt fænomen. Der har altid været teknologiske landvindinger, som udkonkurrerer eksisterende forretningsmodeller. Men digitaliseringen har givet udviklingen en hidtil ukendt hastighed, og den åbner konstant op for nye måder at drive forretning på, som både kan være en trussel mod eller en mulighed for eksisterende virksomheder.

 

Det afhænger af branchen, hvor stor en trussel digital disruption udgør i øjeblikket. Ifølge forskning fra Global Center for Digital Business Transformation i Lausanne forventer verdens topledere særligt, at telebranchen og teknologibranchen er i risiko for at blive ‘ædt’ af digital disruption, mens pharmaindustrien og olie og gas er blandt de mindst udfordrede.

Ledelsesforsker ved International Institute for Management Development (IMD) business school i Lausanne, Schweiz, Andrew Tarling, talte ved DI Handels årsmøde, hvor han sagde, at virksomhedsledere i disse tider bør stille sig tre spørgsmål: Hvordan vil digital disruption ramme min branche, hvad bør jeg gøre nu, og hvilke værktøjer har jeg brug for, hvis jeg vil gå i offensiven for at bevare og styrke min virksomhed.

Ifølge forskeren er der syv mulige strategiske svar på de tre spørgsmål.

1. Bloker
Den første mulighed er at forsøge at blokere udfordrerne. Det kan ske gennem patenter, søgsmål eller via lovgivning, der sætter begrænsninger på udfordrernes muligheder. Det er en relativt billig måde at sinke udfordrerne på, men vil i bedste fald kun give tid til at finde alternative svar.

2. Malkning
Den anden mulighed er at malke så meget værdi ud af sin virksomhed som muligt, før den bliver udkonkurreret. Det betyder, at man i første omgang skal få så høj en profitmargin på sine produkter som muligt. Blandt andet ved at sænke udviklings- og produktionsomkostninger. I anden omgang ved at hæve forbrugernes opfattelse af produktets og brandets værdi. Og endelig planlægge og udføre nedskalering i takt med at virksomhedens produkter bliver mindre salgbare. Malkning er – ligesom blokering – en kortsigtet strategi.

3. Investering i disruption
Tredje mulighed er aktiv investering i disruptiv teknologi gennem rekruttering og digitalisering – eller ved at opkøbe virksomheder med disse egenskaber. Det kan være en yderst effektiv strategi, men den kan møde forandringmodstand internt i organisationen og kan både være dyr og usikker. Det bør ske samtidig med malkning og blokering.

4. Disrupt disruptoren
Etablerede virksomheder har ofte styrkepositioner i form af størrelse, markedskendskab, brand, kapitaladgang og netværk, som alle kan være yderst effektive midler mod udfordrere. Men samtidig vil nye forretningsområder kannibalisere på de etablerede. Men tab af den etablerede forretning til fordel for en ny produktlinje er bedre end at tabe til en konkurrent. Også her er der betydelig risiko for forandringsmodstand internt i virksomheden.

5. Retræte til nicheproduktion
Denne strategi indebærer nedskalering til et forretningsområde, der ikke vurderes at blive udsat for konkurrence i samme grad og samme hastighed som hovedforretningen. Det vil betyde, at virksomhedens størrelse skal tilpasses et mindre marked.

6. Omdefiner hovedforretningen
Der er relativt få eksempler på virksomheder, der har været i stand til fuldstændig at redfinere sig selv og deres marked. Men de findes, og strategien har den fordel, at den smyger sig uden om udfordringen med at imødegå ulige konkurrence mod nye udfordrere på ens eget marked.

7. Exit
Den sidste mulighed er at lukke ned og returnere kapital til investorer ved at sælge værdierne, mens de stadig har værdi. De fleste virksomheder, der overhales af konkurrenter, venter for længe og ender med at miste stort set al værdi.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen