Nyheder • 02/06/2014

Stærke kvinder gør hinanden stærkere

Fynsk Erhvervs netværk for kvindelige vækstejerledere tæller i øjeblikket seks kvinder, men der er plads til flere, og de nuværende deltagere har kun lovord tilovers for deres netværk.

“Når jeg kommer hjem fra vores netværksmøder, har jeg altid løsningsforslag med, som jeg kan arbejde videre på. For mig handler et godt netværk ikke om, at vi skal pådutte hinanden nye forretninger, men en slags ledelsessparring, og så kommer jeg i øvrigt altid hjem med masser af fornyet energi,” siger Dorte Milling, der ejer Milling Hotels, hvor hun er ansvarlig for over 140 ansatte fordelt over fem hoteller.

For Dorte Milling er det også væsentligt, at hun bliver en dygtigere forretningskvinde af sit netværk, og helt håndgribeligt har netværket hos Fynsk Erhverv blandt andet hjulpet hende med at komme lidt mere ud over rampen, end hun gjorde tidligere.

“Kvinder er generelt tre skridt efter, når det drejer sig om at netværke, og når man går til receptioner, er der gerne 20 procent kvinder og 80 procent mænd. Men der har vi været gode til at prikke til hinanden og komme lidt mere ud,” siger Dorte Milling.

Ærlighed og åbenhed er det vigtigste

De seks kvinder har faste møder hver sjette torsdag, og hér er det vigtigt, at alle er på plads. Hvis man ikke har tid til at prioritere netværket, vil man ikke kunne opnå den ønskede fortrolighed, og så ryger ambitionerne på gulvet.

“Det handler i høj grad om åbenhed og ærlighed, og derfor stiller vi også meget høje krav til mødefrekvensen. Vi har stor forståelse for hinandens problemstillinger, og vi er gode til at sparre med hinanden for at komme videre hele tiden,” siger Dorte Milling.

Koncerndirektøren er personligt mere fokuseret på det faglige udbytte af netværksmøderne end på, at de andre deltagere også er kvinder, og den holdning deles af Anna Aagaard, der ejer reklamebureauet Fingerspitz.

“Vi er nok lidt blødere end mændene i vores lederstil, og kvinder måler deres succes på andre måder end mænd, så det er nok lidt nemmere for os at dele vores udfordringer i det her netværk,” fortæller Anna Aagaard, der var en af medstifterne i netværket.

Ambitiøse krav til nye medlemmer
Kravene til at være medlem i det eksklusive Netværk for kvindelige vækstejerledere hos Fynsk Erhverv er store. For det første afskrives en del potentielle medlemmer i sagens natur på deres køn, men en del andre falder på de yderligere krav, der lyder, at deres virksomhed skal omsætte for minimum 7 mio. kr., og at de skal have mindst otte ansatte og seks års drift bag sig.

“Vi er dog ikke totalt firkantede i vores krav til nye medlemmer, men det er vigtigt, at de kommer fra virksomheder med en del ansatte, og så er det væsentligt, at nye medlemmer repræsenterer vækstvirksomheder,” mener Anna Aagaard, som til gengæld opfordrer alle relevante interesserede til at prøve netværket af på egen krop:

“Det er en enestående mulighed for at møde andre kvindelige vækstejerledere i en relativt lille lukket kreds, hvor vi kan opnå en stor indbyrdes fortrolighed, og derfor hurtigt kan nå ind til kernen i problemerne.”

 

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.

Unge ledere skal styrkes i nye netværk hos Fynsk Erhverv

Hos Fynsk Erhverv åbnes dørene nu til et helt særligt Young Pro-netværk, der skal hjælpe unge ledere med at udvikle sig fagligt og personligt i et fortroligt og inspirerende forum. Thomas Olsen, som er udpeget til at facilitere netværket, bringer mere end 20 års erfaring med ledelse og udvikling af nye ledere ind i projektet. […]

BCM Transtech: Fra lokal maskinfabrik til global markedsleder

Broby: Da BCM Transtech besluttede at satse alt på en enkelt niche, ændrede det virksomhedens kurs for altid. Fra at have været en klassisk, lokal maskinfabrik med et bredt fokus på at løse alle nærværende udfordringer, blev fokus i begyndelsen af 2000’erne skarpt rettet mod ét enkelt marked. Den strategi har gjort dem til verdens […]

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]