Nyheder • 05/05/2024

Skru op for resiliensen og få en bedre forretning

Når Fynsk Erhverv den 23. maj i fællesskab med Ecreo inviterer til fællesseminar, vil de fremmødte gå hjem med konkrete værktøjer, der skal inspirere til at forbedre kundeoplevelsen og øge virksomhedens værdi ved at skærpe det strategiske fokus.

Det lover Michael Nørregaard Wilkens, der er executive advisor i den internationale rådgivningsvirksomhed Strategyzer og oplægsholder på seminaret. Han understreger samtidig, at en solid forretningsstrategi er vigtigere end nogensinde før.

Tidligere havde virksomheder måske en gennemsnitslevealder på 50 år, men i dag er det snarere 10-15 år, fordi der hele tiden sker noget nyt inden for teknologi og lovgivning.

“Det betyder også, at der er sket et skifte, hvor virksomhederne er nødt til at have mere fokus på at sikre modstandsdygtighed i stedet for udelukkende at stile efter omsætningsvækst,” fortæller Michael Nørregård Wilkens, som slår fast, at der ikke er tale om et defensivt strategiskifte af den grund:

”Det er meget lettere at skabe vækst, når man står på et solidt grundlag. Det er efter min overbevisning både langsigtet og offensivt at insistere på at skabe en forudsigelig og modstandsdygtig forretning. Når virksomhederne committer sig til en strategi, hvor de fokuserer på at forbedre resiliensen, er de langt bedre rustet til den konkurrence, de må møde,” konstaterer han.

Fokus på de sikre opgaver

Michael Nørregård Wilkens’ rådgivning er baseret på best practice og erfaringer fra mere end 200 strategiprocesser for danske og internationale virksomheder. Erfaringen har gjort, at han også kan sætte tal på, hvordan virksomhederne helt konkret bør gribe sagen an.

”Man kan typisk dele en virksomheds omsætning op i mindst tre kategorier: Fixed, som er den sikre indtægt, man ved vil komme. Så er der Forudsigelig, som dækker over opgaver fra eksisterende kunder, der lægger ordrer i et forudsigeligt mønster. Den sidste del er NewBiz, hvor man ikke har noget konkret at hænge forudsigelserne op på. Når man kigger på multipler for at værdisætte de tre kategorier, hedder de 20, 10 og 3, og det er netop dét, virksomhederne skal tage udgangspunkt i, når de lægger deres strategi,” fortæller Michael Nørregaard Wilkens.

Ifølge den rutinerede erhvervsrådgiver er der mange virksomheder, der bruger alt for mange ressourcer på nye kunder. De kan med fordel i stedet skrue op for aktiviteter, der hører til i kategorien Fixed, fordi selvom man ikke har exit-planer, så kommer de sikre indtægter igen flere gange.

”Der er mange måder, man kan arbejde med det på. Men det kunne f.eks. være længere aftaler, hvor kunden sparer noget mod til gengæld at binde sig over en periode. Hvis du går i banken og siger, at du har grundlaget på plads til en sikker indtjening på 700.000 om året de næste tre år, er det meget lettere at få ørenlyd, end hvis du siger, at du forventer en omsætning på en million i år,” siger Michael Nørregård Wilkens, der planlægger at lade deltagerne forlade seminaret med en god fornemmelse af, hvor resilient deres virksomhed faktisk er.

”Øvelsen er selvfølgelig lidt forskellig fra virksomhed til virksomhed, men redskaberne til at analysere omsætningssammensætningen er de samme. Helt grundlæggende handler det om at flytte sine primære indsatsområder derhen, hvor indtjeningen er mest forudsigelig, og dermed øger virksomhedens værdi mest,” siger Michael Nørregaard Wilkens, der foruden sin rådgivningsvirksomhed også har en halv snes bestyrelsesposter på CV’et – blandt andet som bestyrelsesformand i Ecreo.

Digital støtte til det gode samarbejde

Som partner i og stifter af Ecreo repræsenterer Casper Stendal dermed én af de virksomheder, der har lagt CVR-nummer til Michael Nørregaard Wilkens viden. Af samme grund er Casper Stendal meget opmærksom på, hvordan Ecreos rolle som strategisk udviklingspartner er med til at understøtte kundernes forretningsstrategi og omsætning i de forskellige kategorier.

”Vi inddeler B2B e-handel i tre niveauer: Den klassiske webshop med login, kundeportalen med fuldt produktsortiment og online produktkonfiguration, samt den digitale platform, hvor kunden og sælgeren, udover produktdata, også samarbejder omkring tilbud, rammeaftaler og meget mere,” siger Casper Stendal og understreger, at det sidste niveau netop understøtter de omsætningskategorier, som Michael Nørregaard Wilkens betegner som Fixed, og Forudsigelig.

Den digitale platform skal i B2B-regi i langt højere grad fungere som et samarbejdsværktøj.

“Mens en klassisk webshop ofte oplever intern modstand fra salgsafdelingen, fungerer den digitale platform som en katalysator for, at der kan samarbejdes langt mere dynamisk, effektivt og datadrevet omkring virksomhedens produkter og services. De virksomheder, der lykkes her, vil have en ekstremt stor konkurrencefordel,” konstaterer Casper Stendal.

Han understreger samtidig, at teknologien i dag netop giver bedre muligheder for at styrke det langsigtede kundesamarbejde, når man i forvejen har godt kendskab til kundens virksomhed.

”Vi har kun set toppen af isbjerget af, hvordan man kan integrere data i løsningerne. Der er ingen tvivl om, at behandlingen af data kan være en service, der er med til at langtidssikre samarbejdet, fordi det skaber en værdi, der ikke er så let at erstatte,” slutter Casper Stendal.

Foruden Michael Nørregaard Wilkens og Casper Stendal tæller oplægsholderne på seminaret også Kasper Bay Simonsen. Han er segmentchef for industri i H.J. Hansen Recycling, og han vil fortælle om, hvordan virksomhedens nye kundeportal gennem digitalisering har forbedret en lang række eksterne og interne processer.

Nordea: Pessimismen afløst af optimisme i det fynske erhvervsliv

For blot et år siden var bekymringerne mange. Inflationen pressede, renterne steg, og udsigten til en opbremsning i verdensøkonomien på grund af krigen i Ukraine og usikkerhed omkring Donald Trumps’ og USA's kurs ...

Bcompany.dk satser på vækst med AI og trivsel

Efter en sanering har direktør Tanja Bluhme sat kursen mod vækst, hvor stærkere netværk og et kompromisløst fokus på trivsel skal styrke bcompany.dk’s konkurrencekraft.

Københavnsk tilflytter engagerer sig i det fynske erhvervsliv

Rikke Maj Thauer har taget en markant beslutning: Hun og hendes mand har rykket teltpælene op i hovedstaden for at lancere Thauer Stresscenter og Østerlund Refugium. Med flytningen følger også et ønske om at blive en aktiv del af det fynske erhvervsliv. “Vi vil gerne bidrage til udviklingen her på Fyn, og derfor giver det […]

Mentorprojekt viser styrken i fortrolige relationer

Da Rikke Bech Skougaard søgte en mentor gennem Fynsk Erhverv, blev hun sat i forbindelse med Jan Sterobo. Det udviklede sig til et forløb, hvor erfaring, sparring og tillid har skabt nye perspektiver – og vist, hvordan netværket kan bruges aktivt.

Det fynske Vækstbarometer 2025

Det fynske Vækstbarometer 2025 er klar. Her er viden og inspiration fra de fynske virksomheder til at realisere yderligere potentiale og skabe en positiv udvikling og vækst i virksomhederne i fremtiden.

Bæredygtighed når vinden vender

I en tid, hvor reglerne bliver skrevet om, vejret skaber berettigede og uberettigede overskrifter, og folkestemningen skifter med vinden, er det en reel udfordring at holde kursen i det komplekse bæredygtighedslandskab.

Brinkmann: Ledelse handler også om menneskekendskab

En god leder er ikke nødvendigvis den, der ved mest om teknologi eller har styr på flest KPI’er. Ifølge professor i psykologi ved Aalborg Universitet Svend Brinkmann er det vigtigere at kende mennesker – og at have autoritet i ordets egentlige betydning.

BCM Transtech løfter datasikkerheden til næste niveau

BCM Transtech A/S arbejder hver dag i krydsfeltet mellem avanceret mekanik, digitalisering og kundernes høje krav til driftssikkerhed. Den kombination gør datasikkerhed til en strategisk nødvendighed – og en disciplin, virksomheden nu styrker yderligere.

Unge ledere giver ny energi til fynske virksomheder

Young PRO-netværket i Fynsk Erhverv samler unge ledere og fagansvarlige i små, fortrolige grupper. Seks gange om året mødes de for at dele erfaringer, udfordre hinanden og få nye perspektiver på ledelse – nogle gange gennem besøg hos fynske virksomheder.

Fynsk tech-startup tager kampen op mod billedmisbrug

Kan man bygge en teknologisk verdensnyhed fra Odense? Thomas Eriksson mener ikke bare, at man kan – han er i fuld gang med at bevise det. Får han ret, kan Sasha blive en økonomisk succeshistorie.

Sommerhilsen fra direktør Anne Dyrehauge

Kære alle Tak for en fantastisk velkomst i Fynsk Erhverv. Jeg er stadig i færd med at dykke ned i alle hjørner af foreningen, men jeg er ikke i tvivl om, at jeg er landet det helt rigtige sted. I sidste uge sagde vi farvel til Jytte med en flot og meget velbesøgt reception, der […]

VGP rykker ind i Odense med rekordstort grundkøb

Et af de største enkeltstående salg af erhvervsjord i Odense Kommunes historie blev officielt præsenteret tirsdag den 24. juni ved et større pressearrangement på en vindblæst mark, hvor borgmester Peter Rahbæk Juel og rådmand Søren Windell var med til at løfte sløret for projektet. Bag købet står den paneuropæiske ejendomsudvikler VGP, der med underskrifterne har […]