Nyheder • 18/11/2014
Sådan startede Claus Meyer sin virksomhed
Den kendte kok og forretningsmand Claus Meyer har netop solgt sin forretning, ‘Meyer’, til den britiske kapitalfond IK Investment Partners. Til Fynsk Erhvervs Handelskonference i september måned fortalte Claus Meyer om, hvordan historien om de igennem tiden mange forretninger startede.
Claus Meyer har i denne uge solgt sin virksomhed til den britiske kapitalfond IK Investment partners, der købte den sammen med gourmetvirksomheden Løgismose til en samlet pris på 800 mio. kr.
Salget indebærer, at Claus Meyer og familien Grønlykke, der står bag Løgismose, bruger 30 procent af deres fortjeneste ved salget til at investere i det nye selskab, hvilket betyder, at Claus Meyer og familien Grønlykke hver især får en gevinst på omkring 280 millioner kroner.
På Fynsk Erhvervs Handelskonference i september var Claus Meyer én af dagens hovedtalere, og han fortalte bl.a. om, hvordan han igennem sine mange forretninger er blevet motiveret af idéen om, at han vil ændre den danske madkultur.
Et ophold i Frankrig som ung fik ham til at indse, at den danske madkultur i 1970´erne lod meget tilbage at ønske, og alle Meyers mange – og meget forskellige – forretningseventyr har været forgreninger af et samlet forsøg på, at få os til at spise bedre og tage mad mere seriøst.
Lige fra den spæde start som leder af kantinen på Handelshøjskolen i København til de senere restauranter, tv-optrædender og fødevareproduktioner har det været en kulturændring snare end forretningsdrømme, der har været brændstoffet bag Meyers virksomheder.
Ingen vækstplaner
I videoen foroven taler Claus Meyer bl.a. om, hvordan han aldrig har navigeret efter forretningsplaner eller store vækstønsker, og om, hvordan han faktisk passer meget godt ind i en kritik, han havde læst i Børsen, om ejerledere, der manglede vækstplaner og brugte for meget tid på fagligt arbejde og personalespørgsmål.
– Jeg har mest haft fokus på at starte nye ting op, ikke på at gøre de nuværende ting større, fortæller Claus Meyer.