Nyheder • 18/11/2014

Sådan startede Claus Meyer sin virksomhed

Den kendte kok og forretningsmand Claus Meyer har netop solgt sin forretning, ‘Meyer’, til den britiske kapitalfond IK Investment Partners. Til Fynsk Erhvervs Handelskonference i september måned fortalte Claus Meyer om, hvordan historien om de igennem tiden mange forretninger startede. 

Claus Meyer har i denne uge solgt sin virksomhed til den britiske kapitalfond IK Investment partners, der købte den sammen med gourmetvirksomheden Løgismose til en samlet pris på 800 mio. kr.

Salget indebærer, at Claus Meyer og familien Grønlykke, der står bag Løgismose, bruger 30 procent af deres fortjeneste ved salget til at investere i det nye selskab, hvilket betyder, at Claus Meyer og familien Grønlykke hver især får en gevinst på omkring 280 millioner kroner.

På Fynsk Erhvervs Handelskonference i september var Claus Meyer én af dagens hovedtalere, og han fortalte bl.a. om, hvordan han igennem sine mange forretninger er blevet motiveret af idéen om, at han vil ændre den danske madkultur.

Et ophold i Frankrig som ung fik ham til at indse, at den danske madkultur i 1970´erne lod meget tilbage at ønske, og alle Meyers mange – og meget forskellige – forretningseventyr har været forgreninger af et samlet forsøg på, at få os til at spise bedre og tage mad mere seriøst.

Lige fra den spæde start som leder af kantinen på Handelshøjskolen i København til de senere restauranter, tv-optrædender og fødevareproduktioner har det været en kulturændring snare end forretningsdrømme, der har været brændstoffet bag Meyers virksomheder.

Ingen vækstplaner
I videoen foroven taler Claus Meyer bl.a. om, hvordan han aldrig har navigeret efter forretningsplaner eller store vækstønsker, og om, hvordan han faktisk passer meget godt ind i en kritik, han havde læst i Børsen, om ejerledere, der manglede vækstplaner og brugte for meget tid på fagligt arbejde og personalespørgsmål.

– Jeg har mest haft fokus på at starte nye ting op, ikke på at gøre de nuværende ting større, fortæller Claus Meyer.

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.

Unge ledere skal styrkes i nye netværk hos Fynsk Erhverv

Hos Fynsk Erhverv åbnes dørene nu til et helt særligt Young Pro-netværk, der skal hjælpe unge ledere med at udvikle sig fagligt og personligt i et fortroligt og inspirerende forum. Thomas Olsen, som er udpeget til at facilitere netværket, bringer mere end 20 års erfaring med ledelse og udvikling af nye ledere ind i projektet. […]

BCM Transtech: Fra lokal maskinfabrik til global markedsleder

Broby: Da BCM Transtech besluttede at satse alt på en enkelt niche, ændrede det virksomhedens kurs for altid. Fra at have været en klassisk, lokal maskinfabrik med et bredt fokus på at løse alle nærværende udfordringer, blev fokus i begyndelsen af 2000’erne skarpt rettet mod ét enkelt marked. Den strategi har gjort dem til verdens […]

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]