Nyheder • 20/05/2016

Rynkeby solgt: “Det er meget positivt”

Arla Foods har indgået aftale om at sælge datterselskabet Rynkeby Foods A/S til tyske Eckes-Granini Group GmbH, som er Europas førende producent af mærkevare-drikke baseret på frugt. Handlen er gennemført og træder i kraft med øjeblikkelig virkning. Jørgen Dirksen, adm. direktør i Rynkeby og formand i Fynsk Erhverv, er meget positiv over for salget. 

Rynkeby er Nordens største juice- og saftproducent med et årligt salg på mere end 130 millioner liter til forbrugere i primært Danmark, Sverige og Finland under varemærkerne Rynkeby® og God Morgon®. Virksomheden blev grundlagt i 1934 og har været 100 procent ejet af Arla siden 1998.

Den nye tyske ejer, Eckes-Granini Group, har meldt ud, at der ikke er planer om at lukke fabrikken i Danmark eller skære i antallet af medarbejdere, siger Jørgen Dirksen.

– De tager den platform, de har købt, og bygger videre på den. De har meddelt, at de vil tage udgangspunkt i vores kultur og med respekt for den forretning, vi har bygget op i Rynkeby, og det er vi rigtig glade for. Jeg kan vist godt sige på de ansattes vegne, at de er positive, siger Jørgen Dirksen.

“De tager den platform, de har købt, og bygger videre på den. De har meddelt, at de vil tage udgangspunkt i vores kultur og med respekt for den forretning, vi har bygget op i Rynkeby, og det er vi rigtig glade for. Jeg kan vist godt sige på de ansattes vegne, at de er positive.”

Han er meget tilfreds med salget, og han oplyser, at han fortsat skal drive og lede Rynkeby – ligesom cykelholdet Team Rynkeby fortsætter. Der er ikke forelagt planer endnu, men han forventer ikke, at de tyske ejere vil investere i at udvide den danske produktion. Både Jørgen Dirksen og Rynkebys medarbejderrepræsentant, Pierre Gydesen, forventer, at det tyske opkøb vil styrke Rynkeby.

Povl Krogsgaard, vice-adm. direktør i Arla, er overbevist om, at Eckes-Granini er det rette strategiske match for Rynkeby i fremtiden:

– I Arla har vi gennem de seneste to årtier frasolgt datterselskaber, som ikke har nogen direkte tilknytning til produktionen af mejeriprodukter, da vi ønsker at fokusere på vores kerneforretning. Rynkeby er det sidste tilbageværende datterselskab i Arla-koncernen, som ikke relaterer sig til mælk, og vi mener, at Rynkeby rent forretningsmæssigt passer bedre til Eckes-Granini, fordi de fremadrettet kan bringe virksomheden op på næste trin.

Thomas Hinderer, bestyrelsesformand og CEO for Eckes-Granini Group, fortæller:

– Opkøbet af Rynkeby er endnu en vigtig milepæl i Eckes-Graninis internationale vækststrategi. Vi er stolte over at kunne byde Rynkeby og de engagerede medarbejdere velkommen og er glade for at kunne tilføre Eckes-Granini to nye stærke brands. De to brands, Rynkeby® og God Morgon®, passer perfekt ind i vores produktsortiment. Vi ligger nu placeret som nummer ét i otte europæiske lande i vores fortsatte bestræbelser på at blive den førende leverandør af frugtdrikke.

Som en del af aftalen er parterne blevet enige om en struktur, der viderefører den nuværende distributionsordning.

Om Rynkeby:
Rynkeby Foods A/S har hovedsæde i Danmark og sælger årligt mere end 130 millioner liter juice og saft til forbrugere i primært Danmark, Sverige og Finland. Omsætningen i 2015 var på ca. 1 mia. DKK (130 mio. euro). Virksomheden har 200 ansatte med hovedsæde i Ringe, hvor størstedelen af produktionen også foregår.

Om Eckes-Granini:
Eckes-Granini Group GmbH med hovedsæde i Nieder-Olm, tæt på Mainz (Tyskland), er førende inden for mærkevaredrikke baseret på frugt i Europa med 15 nationale organisationer, omkring 1.500 ansatte og eksport til 70 lande. Med sine internationalt kendte kvalitetsbrands Granini og Pago og de lokale favoritter hohes C, Joker, Marli, Brämhults, Elmenhorster, Sió og YO er virksomheden repræsenteret i detailfødevarehandlen og out-of-home-markedet.

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.