Nyheder • 20/05/2016

Rynkeby solgt: “Det er meget positivt”

Arla Foods har indgået aftale om at sælge datterselskabet Rynkeby Foods A/S til tyske Eckes-Granini Group GmbH, som er Europas førende producent af mærkevare-drikke baseret på frugt. Handlen er gennemført og træder i kraft med øjeblikkelig virkning. Jørgen Dirksen, adm. direktør i Rynkeby og formand i Fynsk Erhverv, er meget positiv over for salget. 

Rynkeby er Nordens største juice- og saftproducent med et årligt salg på mere end 130 millioner liter til forbrugere i primært Danmark, Sverige og Finland under varemærkerne Rynkeby® og God Morgon®. Virksomheden blev grundlagt i 1934 og har været 100 procent ejet af Arla siden 1998.

Den nye tyske ejer, Eckes-Granini Group, har meldt ud, at der ikke er planer om at lukke fabrikken i Danmark eller skære i antallet af medarbejdere, siger Jørgen Dirksen.

– De tager den platform, de har købt, og bygger videre på den. De har meddelt, at de vil tage udgangspunkt i vores kultur og med respekt for den forretning, vi har bygget op i Rynkeby, og det er vi rigtig glade for. Jeg kan vist godt sige på de ansattes vegne, at de er positive, siger Jørgen Dirksen.

“De tager den platform, de har købt, og bygger videre på den. De har meddelt, at de vil tage udgangspunkt i vores kultur og med respekt for den forretning, vi har bygget op i Rynkeby, og det er vi rigtig glade for. Jeg kan vist godt sige på de ansattes vegne, at de er positive.”

Han er meget tilfreds med salget, og han oplyser, at han fortsat skal drive og lede Rynkeby – ligesom cykelholdet Team Rynkeby fortsætter. Der er ikke forelagt planer endnu, men han forventer ikke, at de tyske ejere vil investere i at udvide den danske produktion. Både Jørgen Dirksen og Rynkebys medarbejderrepræsentant, Pierre Gydesen, forventer, at det tyske opkøb vil styrke Rynkeby.

Povl Krogsgaard, vice-adm. direktør i Arla, er overbevist om, at Eckes-Granini er det rette strategiske match for Rynkeby i fremtiden:

– I Arla har vi gennem de seneste to årtier frasolgt datterselskaber, som ikke har nogen direkte tilknytning til produktionen af mejeriprodukter, da vi ønsker at fokusere på vores kerneforretning. Rynkeby er det sidste tilbageværende datterselskab i Arla-koncernen, som ikke relaterer sig til mælk, og vi mener, at Rynkeby rent forretningsmæssigt passer bedre til Eckes-Granini, fordi de fremadrettet kan bringe virksomheden op på næste trin.

Thomas Hinderer, bestyrelsesformand og CEO for Eckes-Granini Group, fortæller:

– Opkøbet af Rynkeby er endnu en vigtig milepæl i Eckes-Graninis internationale vækststrategi. Vi er stolte over at kunne byde Rynkeby og de engagerede medarbejdere velkommen og er glade for at kunne tilføre Eckes-Granini to nye stærke brands. De to brands, Rynkeby® og God Morgon®, passer perfekt ind i vores produktsortiment. Vi ligger nu placeret som nummer ét i otte europæiske lande i vores fortsatte bestræbelser på at blive den førende leverandør af frugtdrikke.

Som en del af aftalen er parterne blevet enige om en struktur, der viderefører den nuværende distributionsordning.

Om Rynkeby:
Rynkeby Foods A/S har hovedsæde i Danmark og sælger årligt mere end 130 millioner liter juice og saft til forbrugere i primært Danmark, Sverige og Finland. Omsætningen i 2015 var på ca. 1 mia. DKK (130 mio. euro). Virksomheden har 200 ansatte med hovedsæde i Ringe, hvor størstedelen af produktionen også foregår.

Om Eckes-Granini:
Eckes-Granini Group GmbH med hovedsæde i Nieder-Olm, tæt på Mainz (Tyskland), er førende inden for mærkevaredrikke baseret på frugt i Europa med 15 nationale organisationer, omkring 1.500 ansatte og eksport til 70 lande. Med sine internationalt kendte kvalitetsbrands Granini og Pago og de lokale favoritter hohes C, Joker, Marli, Brämhults, Elmenhorster, Sió og YO er virksomheden repræsenteret i detailfødevarehandlen og out-of-home-markedet.

Bureaukrati kan bremse virksomhederne – men optimismen spirer

Der var både valgflæsk, debat og klare erhvervspolitiske budskaber, da Fynsk Erhverv og Middelfart Erhverv samlede lokale virksomhedsledere og borgmesterkandidater til dialog om fremtidens rammer for erhvervslivet.

Kommunalvalget sætter rammerne for virksomhedernes hverdag

Når fynboerne går til stemmeurnerne i november, bliver det også et valg om erhvervslivets rammevilkår, vurderer Roger Buch, forskningslektor og centerleder ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, der fremhæver skoler, dagtilbud og infrastruktur som afgørende for virksomhedernes adgang til arbejdskraft.

Kansas skaber forspring med bæredygtighed og digital styrke

Fristads Kansas står i en branche, hvor prisen ofte er et parameter, og konkurrencen er intensiv. Alligevel fastholder virksomheden sin position gennem en kombination af digitalisering, stærke bæredygtighedstiltag og ordentlighed.

HCA Marathon satte deltagerrekord med støtte fra hele Fyn

Søndag den 28. september 2025 satte HCA Marathon rekord med 8.940 løbere fra ind- og udland. Blikket er allerede rettet mod næste år, hvor målet er at gøre 2026 til en endnu større byfest, hvor hele Odense er involveret.

Nordea: Pessimismen afløst af optimisme i det fynske erhvervsliv

For blot et år siden var bekymringerne mange. Inflationen pressede, renterne steg, og udsigten til en opbremsning i verdensøkonomien på grund af krigen i Ukraine og usikkerhed omkring Donald Trumps’ og USA's kurs ...

Bcompany.dk satser på vækst med AI og trivsel

Efter en sanering har direktør Tanja Bluhme sat kursen mod vækst, hvor stærkere netværk og et kompromisløst fokus på trivsel skal styrke bcompany.dk’s konkurrencekraft.

Københavnsk tilflytter engagerer sig i det fynske erhvervsliv

Rikke Maj Thauer har taget en markant beslutning: Hun og hendes mand har rykket teltpælene op i hovedstaden for at lancere Thauer Stresscenter og Østerlund Refugium. Med flytningen følger også et ønske om at blive en aktiv del af det fynske erhvervsliv. “Vi vil gerne bidrage til udviklingen her på Fyn, og derfor giver det […]

Mentorprojekt viser styrken i fortrolige relationer

Da Rikke Bech Skougaard søgte en mentor gennem Fynsk Erhverv, blev hun sat i forbindelse med Jan Sterobo. Det udviklede sig til et forløb, hvor erfaring, sparring og tillid har skabt nye perspektiver – og vist, hvordan netværket kan bruges aktivt.

Det fynske Vækstbarometer 2025

Det fynske Vækstbarometer 2025 er klar. Her er viden og inspiration fra de fynske virksomheder til at realisere yderligere potentiale og skabe en positiv udvikling og vækst i virksomhederne i fremtiden.