Nyheder • 12/04/2012

RYNKEBY – En veldrevet vitaminbombe

Team Rynkeby er pt. Danmarks mest omtalte cykelhold, som i sommers kørte knap 10 mio. kr. hjem til Børnecancerfonden. Og æblet falder ikke langt fra stammen – for bag den tohjulede megasucces står en ligeså succesfuld virksomhed: Rynkeby Foods A/S, som ikke længere ligger i Rynkeby…men i Ringe.

Rynkeby Foods har ikke mindre end 75 års erfaring med at producere juice og saft, og denne erfaring bruges til hele tiden at udvikle nye produkter, som tager udgangspunkt i forbrugernes behov og ønsker – godt hjulpet på vej af samfundets aktuelle fokus på sundhed. I 1953 overtog den 33-årige Dagmar Andreasen Rynkeby Mosteri, og solbærsaft blev Rynkebys bedste indtægtskilde i 1950erne.

Rynkeby Foods A/S’ nutidige historie er en fortælling om sammenlægninger og opkøb. I dag er Rynkeby Nordens største producent af juice og saft. Virksomheden har vokset sig stor gennem en række fusioner gennem de sidste 20 år. Langt den overvejende del af produktionen foregår på fabrikken i Ringe, mens en mindre del bliver lønproduceret hos andre virksomheder.  Siden 1998 har Rynkeby Foods A/S været 100% ejet af mejerikoncernen Arla.

I spidsen for den vitaminfyldte virksomhed står adm. direktør Jørgen Dirksen, som selv førte Team Rynkeby-feltet an i Paris i sommer:

Hvordan er Rynkeby A/S nået frem til at blive den succes, som virksomheden er i dag? 
Rynkeby Foods A/S har en lang historik og tradition ud fra et fynsk fokus på frugt og bearbejdning af disse. Den grundkompetence har udviklet virksomheden videre, med fokus på Brand-building, samt at være tro mod konceptet. Det betyder at minimalt brug af tilsætningsstoffer, passion omkring frugten og høj kvalitetsstandard har været væsentligt i alle årene.Rynkeby har opnået sin succes gennem mod til vækstfokuserede  strategier og mål, som er blevet realiseret i en kultur præget af stærke værdier, gode kompetencer og performance-management.
Fokus på uddannelse af medarbejderne og god ledelse, som via mangfoldighed og dygtige medarbejdere sikrer, at vi er på forkant i branchen, og er bedre til at skabe værdi. Vi kultur og loyalitet er styrket gennem klar intern kommunikation vedr. virksomhedens mål, samt fællesskab omkring sundhedsaktiviteter.
Vores succes bygger også på et stærkt samspil mellem konkurrencekraft og kundefokus, hvor det at bygge stærke bånd til forbrugerne via innovation og kvalitet er vigtigt. Men samtidig sikre at dette gøres i en effektiv omkostningstruktur, skaber rum til investering, indtjening og value for money til kunderne.
Hvilken strategi har du haft som adm. direktør?
Som direktør finder jeg det vigtigt at være visionær, samt skabe de nødvendige rammevilkår for at virksomheden udvikler sig og personalet udvikler sig. Min strategi har været at sætte et stærkt hold af ledere og medarbejdere, som fungere med ”frihed under ansvar”, og som via forskellighed og fælles passion skaber meget værdi til virksomheden og kulturen. Klar kommunikation om hvad der er vigtigt for virksomheden, hvor vi skal hen og tydelige mål, giver tryghed til at fokusere og stå sammen.
Hvor stor en rolle har Team Rynkeby – hånden på hjertet – spillet i denne succes?
Team Rynkeby er vi rigtigt stolte af – og glade for, at vi har kunnet mobilicere så mange gode kræfter. Team Rynkeby smitter positivt af på forretningen Rynkeby, men det er vanskeligt at kvantificere, og resultaterne kommer dog alt afgørende via alle de driftmæssige tiltag virksomheden arbejder med.
Hvor er Rynkeby henne om fem år, tror du?
Jeg forventer at Rynkeby om fem år ikke bare er Nordens, men Nordeuropas største udbyder af kvalitets-frugtdrikke.

Læs mere på www.rynkeby.dk

Gislev Rejser: Fra familievirksomhed til del af stor koncern

Den fynske rejsevirksomhed Gislev Rejser har gennem de senere år været gennem en betydelig transformation. Ifølge administrerende direktør Niels Ravn Eriksen har både det nye ejerskab og flytningen været med til at styrke virksomhedens profil og synlighed, og samtidig har samarbejdet med Aller-koncernen hurtigt vist sig at skabe værdi.

Familievirksomhed forbereder sig på miljøkrav i god tid

Mens byggevirksomheden Poul Rasmussen endnu ikke er undlagt lovkravet om bæredygtighedsrapporteringen, så er virksomheden godt i gang med at klæde sig på til den bæredygtige dagsorden. Derfor har familievirksomheden tilmeldt sig vores ESG-Netværk for at være klar til fremtidige krav fra både stat, kunder og institutioner. 

Brain Boost: Ikke alle indtægter skaber samme værdi

Da softwarehuset Ecreo og Fynsk Erhverv i fællesskab afholdte seminaret "Styrk din digitale B2B-strategi og skab resiliens i en uforudsigelig tid" var Odense-virksomheden Flexbuy Technologies repræsenteret blandt deltagerne i form af Jacob Brage. Og han forlod Alfred og Kamilla, hvor arrangementet blev afholdt, i opløftet tilstand.

Brug din stemme på et stærkt EU

Når der søndag, den 9. juni er valg til Europa-Parlamentet i Danmark, er det vigtigt, at vi alle gør brug af vores demokratiske ret og sætter vores kryds på stemmesedlen. Det skaber en grønnere fremtid og styrker den enkelte virksomhed, det enkelte land - og den europæiske union. Tak fordi du bruger din stemme.

Fynsk logistikgigant krydser fingre for bedre forbindelser til motorvejsnettet

Den familieejede logistikvirksomhed Alex Andersen Ølund A/S forventer efter en årrække med særdeles solide regnskaber, at de kommende år byder på flere udfordringer og mere usikkerhed i markedet. Men ikke desto mindre er stemningen på direktionsgangen på Logistikvej i Odense fortsat høj, og listen over nye initiativer bliver ikke kortere. “2024 bliver et overgangsår, hvor […]

Damixa skruer op for den digitale tilstedeværelse

På Den Fynske E-handelskonference den 21. maj sætter Damixas Brand og Marketing Manager, Anna Trojel, ord på den digitale rejse, der skal føre Damixa helt up to date.

Optimisme at spore i det fynske erhvervsliv

De fynske virksomheder er sunde og robuste, og de fleste er ved at indfinde sig i den nye virkelighed med stigende tempo og kompleksitet. Det viser vores nyeste temperaturmåling i det fynske erhvervsliv, der giver en stærk tro på fremtiden.

Skru op for resiliensen og få en bedre forretning

Når Fynsk Erhverv den 23. maj i fællesskab med Ecreo inviterer til fællesseminar, vil de fremmødte gå hjem med konkrete værktøjer, der skal inspirere til at forbedre kundeoplevelsen og øge virksomhedens værdi ved at skærpe det strategiske fokus. Det lover Michael Nørregaard Wilkens, der er executive advisor i den internationale rådgivningsvirksomhed Strategyzer og oplægsholder på […]

Viden til Vækst: Gode teams har psykologisk tryghed

Den 12. september inviterer vi i samarbejde med LearnX til erhvervskonference, hvor du bl.a. kan møde ledelsesrådgiver Christian Ørsted, der sætter fokus på, hvordan psykologisk tryghed kan løfte medarbejderne markant. Vi har forinden været i dialog med Christian Ørsted, der løfter lidt af sløret for sit oplæg. Husk, at du som partnervirksomhed får 50% rabat på billetprisen.