Nyheder • 12/04/2012

RYNKEBY – En veldrevet vitaminbombe

Team Rynkeby er pt. Danmarks mest omtalte cykelhold, som i sommers kørte knap 10 mio. kr. hjem til Børnecancerfonden. Og æblet falder ikke langt fra stammen – for bag den tohjulede megasucces står en ligeså succesfuld virksomhed: Rynkeby Foods A/S, som ikke længere ligger i Rynkeby…men i Ringe.

Rynkeby Foods har ikke mindre end 75 års erfaring med at producere juice og saft, og denne erfaring bruges til hele tiden at udvikle nye produkter, som tager udgangspunkt i forbrugernes behov og ønsker – godt hjulpet på vej af samfundets aktuelle fokus på sundhed. I 1953 overtog den 33-årige Dagmar Andreasen Rynkeby Mosteri, og solbærsaft blev Rynkebys bedste indtægtskilde i 1950erne.

Rynkeby Foods A/S’ nutidige historie er en fortælling om sammenlægninger og opkøb. I dag er Rynkeby Nordens største producent af juice og saft. Virksomheden har vokset sig stor gennem en række fusioner gennem de sidste 20 år. Langt den overvejende del af produktionen foregår på fabrikken i Ringe, mens en mindre del bliver lønproduceret hos andre virksomheder.  Siden 1998 har Rynkeby Foods A/S været 100% ejet af mejerikoncernen Arla.

I spidsen for den vitaminfyldte virksomhed står adm. direktør Jørgen Dirksen, som selv førte Team Rynkeby-feltet an i Paris i sommer:

Hvordan er Rynkeby A/S nået frem til at blive den succes, som virksomheden er i dag? 
Rynkeby Foods A/S har en lang historik og tradition ud fra et fynsk fokus på frugt og bearbejdning af disse. Den grundkompetence har udviklet virksomheden videre, med fokus på Brand-building, samt at være tro mod konceptet. Det betyder at minimalt brug af tilsætningsstoffer, passion omkring frugten og høj kvalitetsstandard har været væsentligt i alle årene.Rynkeby har opnået sin succes gennem mod til vækstfokuserede  strategier og mål, som er blevet realiseret i en kultur præget af stærke værdier, gode kompetencer og performance-management.
Fokus på uddannelse af medarbejderne og god ledelse, som via mangfoldighed og dygtige medarbejdere sikrer, at vi er på forkant i branchen, og er bedre til at skabe værdi. Vi kultur og loyalitet er styrket gennem klar intern kommunikation vedr. virksomhedens mål, samt fællesskab omkring sundhedsaktiviteter.
Vores succes bygger også på et stærkt samspil mellem konkurrencekraft og kundefokus, hvor det at bygge stærke bånd til forbrugerne via innovation og kvalitet er vigtigt. Men samtidig sikre at dette gøres i en effektiv omkostningstruktur, skaber rum til investering, indtjening og value for money til kunderne.
Hvilken strategi har du haft som adm. direktør?
Som direktør finder jeg det vigtigt at være visionær, samt skabe de nødvendige rammevilkår for at virksomheden udvikler sig og personalet udvikler sig. Min strategi har været at sætte et stærkt hold af ledere og medarbejdere, som fungere med ”frihed under ansvar”, og som via forskellighed og fælles passion skaber meget værdi til virksomheden og kulturen. Klar kommunikation om hvad der er vigtigt for virksomheden, hvor vi skal hen og tydelige mål, giver tryghed til at fokusere og stå sammen.
Hvor stor en rolle har Team Rynkeby – hånden på hjertet – spillet i denne succes?
Team Rynkeby er vi rigtigt stolte af – og glade for, at vi har kunnet mobilicere så mange gode kræfter. Team Rynkeby smitter positivt af på forretningen Rynkeby, men det er vanskeligt at kvantificere, og resultaterne kommer dog alt afgørende via alle de driftmæssige tiltag virksomheden arbejder med.
Hvor er Rynkeby henne om fem år, tror du?
Jeg forventer at Rynkeby om fem år ikke bare er Nordens, men Nordeuropas største udbyder af kvalitets-frugtdrikke.

Læs mere på www.rynkeby.dk

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.

Unge ledere skal styrkes i nye netværk hos Fynsk Erhverv

Hos Fynsk Erhverv åbnes dørene nu til et helt særligt Young Pro-netværk, der skal hjælpe unge ledere med at udvikle sig fagligt og personligt i et fortroligt og inspirerende forum. Thomas Olsen, som er udpeget til at facilitere netværket, bringer mere end 20 års erfaring med ledelse og udvikling af nye ledere ind i projektet. […]

BCM Transtech: Fra lokal maskinfabrik til global markedsleder

Broby: Da BCM Transtech besluttede at satse alt på en enkelt niche, ændrede det virksomhedens kurs for altid. Fra at have været en klassisk, lokal maskinfabrik med et bredt fokus på at løse alle nærværende udfordringer, blev fokus i begyndelsen af 2000’erne skarpt rettet mod ét enkelt marked. Den strategi har gjort dem til verdens […]

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]