Nyheder • 26/08/2015
Nyt medlem: “Faste priser, kvalitet og ekstraordinær service”
Odense Autoglas er en tre år gammel virksomhed, som skifter og reparerer bilruder. Det er parret Ann Flasness og Dennis Klassen, som har startet firmaet, efter Dennis så et hul i markedet. “Jeg har altid været i branchen, og jeg tænkte efterhånden, at der var en del ting, jeg selv kunne gøre bedre, og så startede vi op,” fortæller han til Fynsk Erhverv.
Dennis Klassen havde 14 års erfaring inden for reparation og udskiftning af bilruder, før han sammen med partneren Ann Flasness startede Odense Autoglas på Egegårdsvej i Odense S: først syv år som afdelingsleder hos Dansk Bilglas og dernæst syv år hos Thiemannkok.
– Efter mange år i branchen begyndte jeg at tænke, at jeg selv kunne gøre mange ting anderledes, og at der nok ville være et kundegrundlag til det, og så forsøgte jeg mig som iværksætter. Der har været mange uforudsete udfordringer og udgifter forbundet med at starte en forretning op, og vi har måtte lære meget hen ad vejen, men her tre år senere er vi virkelig glade for at være herre i eget hus, fortæller Dennis Klassen.
Ann Flasness og Dennis Klassen danner par privat, og de startede Odense Autoglas op sammen.
– Jeg kunne ikke finde praktikplads som frisør, og efter at have sendt over 400 ansøgninger, gav jeg op. Så Dennis startede virksomheden op, og jeg blev med det samme ansat som kontordame, og jeg hjælper med at sætte ruderne i, fortæller Ann Flasness.
Et simpelt koncept
Odense Autoglas har sloganet ‘Førstehjælp til din bilrude’, hvilket ret præcist beskriver, hvad Odense Autoglas laver: reparation af alle typer bilruder, der er revnet, har fået stenslag eller på anden måde er beskadigede. Det går godt for firmaet, og det tillægger de to stiftere det simple koncept, virksomheden er bygget op omkring.
– Før vi startede, så vi, at der er rigtig mange steder, der har fokus på andet end kerneydelsen, og som derfor gør det hele unødvendigt kompliceret. De fleste steder kører f.eks. med forskellige rabatordninger for bilejere, der er medlem af forskellige organisationer. Hos os er prisen altid den samme, men den er også altid meget lav. Så det kan godt være, du som medlem af FDM får 20 procent rabat hos vores konkurrenter, men du får det stadig 10 procent billigere end det hos os, og det gør alle andre også, siger Ann Flasness.
Der er sjældent stordriftsfordele i branchen, og en lille virksomhed kan ofte gøre tingene billigere end de store kæder.
– Vi har ikke de store budgetter til marketing og alt muligt andet, og vores lånebiler er beskedne, selvom de er helt nye og kører fremragende, så vi kan konkurrere på prisen på den måde. De er desuden også helt gratis. Der er ingen udgifter for kunden til benzin eller forsikring eller per kørt kilometer. Når vi siger gratis, så er det det, vi mener, fortæller Dennis Klassen, og tilføjer:
– Men vi går ikke på kompromis med kvaliteten. Der findes enkeltmandsvirksomheder, som kører rundt i en varevogn og sætter ruder i på stedet, og der kan det godt være, de kan gøre det billigere end os, men her er der ingen garanti for kvaliteten. Mange bliver tiltrukket af det praktiske ved, at man kan få sin revnede rude repareret på en parkeringsplads, mens man selv er på arbejde, men det har vi fravalgt. Den slags skal laves på et værksted. Der kan flyve så meget skidt og snavs ind under en rude, når man sætter den i udenfor, at det ganske enkelt ikke er forsvarligt. FDMs cheftekniker på området fraråder det også. En rude, der ikke sidder ordentligt fast, er ikke kun irriterende, når den skal laves igen, det er også en sikkerhedsrisiko. Ved en kollision skal ruderne kunne støtte bilens chassis og ikke flyve ind i hovedet på passagerer, fortæller Dennis Klassen og tilføjer:
– Vi går efter de pris- og kvalitetsbevidste kunder, og det er en niche, der har vist sig at virke.
Udover god kvalitet til konkurrencedygtige priser, så gør Odense Autoglas meget ud af oplevelsen af service.
– Hvis kunden får en god oplevelse, så vender han også tilbage. Så vi støvsuger f.eks. bilerne, før de bliver hentet, og vi hjælper med at flytte børnesæder over i lånebilen og de her små ting, som gør, at man får en god oplevelse, og vi kan se, kunderne lægger mærke til det. De bliver faktisk tit helt overraskede, siger Ann Flasness.
Mere offentlig fleksibilitet og bedre støtte
Som førstegangsiværksættere har Ann Flasness og Dennis Klassen stødt på en del uforudsete forhindringer på vejen til en velkørende forretning, og flere af dem kunne det offentlige under ét godt have hjulpet bedre med, mener de to.
– Vi kunne godt have tænkt os lidt bedre opbakning fra Odense Kommune. Der kom et hus til salg med en mere synlig placering, hvor vi både ville kunne have bolig og værksted, men vi måtte ikke bruge bygningen til vores type erhverv. Vi måtte gerne åbne en kiropraktor eller en frisørsalon, men vi blev bedømt til at være en larmende og forurenende branche, så vi fik ikke lov, selvom det hverken larmer eller sviner at skifte bilruder. Sagen blev trukket i langdrag og krævede en del ressourcer, og den endte med, at vi fik at vide, at det ville kræve en politisk beslutning, som kunne tage op mod ét år, og så lang tid kunne vi ikke vente med at købe huset. Der kunne vi godt have brugt noget mere fleksibilitet, eller i det mindste et hurtigt og klart ‘nej’, siger Dennis Klassen og fortsætter:
– Vi er heller ikke imponerede over den hjælp, kommunen tilbyder iværksættere. Der har vi fået mere støtte fra private initiativer.
Hvis han skulle pege på ting, som staten kunne gøre for at gøre det nemmere at være iværksætter herhjemme, så er omkostningsniveauet i opstartsfasen den væsentligste udfordring.
– Rigtig mange nye virksomheder holder ikke i mere end tre år, for det er i opstartsfasen, man er mest sårbar. Her kunne det måske være en idé at indføre særlige, tidsbestemte fradrag for iværksættere som en økonomisk støtte i starten, for det er dyrt at starte virksomhed i Danmark, siger Dennis Klassen.
– Kan virksomheden så stadig ikke stå på egne ben efter perioden med iværksætterfradrag, så må den jo lukke, men jeg tror, mange sunde virksomheder med potentiale lukker ned i dag, fordi de ikke kan klare det økonomiske pres, der er de første år, slutter han.