Nyheder • 24/06/2015

Nyt medlem: “Det er absolut nødvendigt, at vi er på forkant med den teknologiske udvikling”

AV Center er på et par årtier gået fra at være en lille tomandsvirksomhed i Odense til at være en af de største leverandører af AV-udstyr i Danmark med fem afdelinger på Fyn, Jylland og Sjælland. Virksomheden er nyt medlem af Fynsk Erhverv, som har talt med direktør Henrik Nielsen om AV Centers historie, planer og fynske arbejdsforhold.

AV Center er én af Danmarks førende virksomheder inden for salg, installation, service og udlejning af audiovisuelle (AV) installationer – det vil sige produkter som projektorer, lydsystemer, storskærme, udendørs LED-skærme, interaktive tavler, lydanlæg, videokonferenceudstyr og andet.

De sælger som udgangspunkt kun til erhverv og offentlige institutioner.

– Vi har enkelte gange haft specialopgaver for private, hvor en kunde skulle have lavet noget helt spektakulært, men vi laver som udgangspunkt ikke privatsalg. Vi plejer at sige, at vi starter der, hvor radioforhandlerne holder op, fortæller Henrik Nielsen.

AV Center har en lang og broget historie. De første spadestik blev taget i Nordjylland, men den nuværende organisation har rod i Odense.

– Basis er helt tilbage fra 1987 med en radiobutik i Brønderslev, men vi startede grundstenene til den nuværende kæde i 1997 i Odense. Vi startede to mand, Johnny Bo Larsen og mig selv, og vi er begge to stadig kompagnoner i firmaet, hvor vi ejer afdelingerne i Odense, Århus, Kolding og udlejningsdelen i København og beskæftiger ca. 75 mand, forklarer Henrik Nielsen.

Teknologi, specialisering og service
AV Center opererer på et marked, hvor udviklingen går hurtigt, og hvor man som virksomhed er nødt til selv at være blandt de hurtigste.

– Det er absolut nødvendigt, at vi er på forkant med den teknologiske udvikling. Vi skal jo gerne vide mere om det her, end vores kunder gør. Vi har en tobenet forretningsmodel: Salg og installation, som er den største del, og så udlejning og service af udstyr til koncerter og konferencer og den slags. I alle tilfælde er vi nødt til at være på forkant med teknologien, for alle kunder forventer at få de nyeste og bedste produkter, forklarer Henrik Nielsen.

– Til gengæld er vi også i en branche, hvor der hele tiden er mulighed for at udvikle sig, for det bliver jo aldrig umoderne det her område. Der kommer bare nye produkter.

Markedet for elektronisk lyd- og billedudstyr er enormt og kan potentielt dække over virkelig mange områder.

– Vi er en specialiseret virksomhed, som gør det, vi er bedst til. Der er mange muligheder for at udvide forretningen til andre områder, som IT eller andet, men vi har besluttet os for at holde fokus på de områder, hvor vi er eksperter, fortæller Henrik Nielsen.

På den måde forsøger AV Center at adskille sig på markedet. Ved at være eksperter. På den måde kan AV Center give deres kunder den bedst mulige vejledning, hvilket er et andet område, AV Center forsøger at differentiere sig fra konkurrenterne på.

– Vi stræber efter at have et meget højt serviceniveau og være tæt på vores kunder. Vi har f.eks, en kursusenhed, som tager ud til undervisningsinstitutioner og viser, hvordan de bedre kan integrere deres interaktive tavler i undervisningen. Og så er vi den eneste virksomhed i vores branche, som har fokus på at være til stede lokalt og være ude ved vores kunder. Det er derfor, vi har så mange afdelinger. Det er nogle forholdvis dyre investeringer, mange af vores kunder laver, og derfor kan de godt lide at vide, at vi er tæt på, hvis de får brug for hjælp og vejledning, fortæller Henrik Nielsen.

– Vi tager ordentligt hånd om vores kunder lige fra tilbudsgivning til produktet virker, og der skulle gerne være den samme fornemmelse af service, om man er en lille forening, der får sat en projektor op, eller om man er en stor virksomhed, som skal have konferenceudstyr for en halv million kroner.

Lokale i hele landet
AV Center støtter mange forskellige sportshold og kulturinstitutioner rundt omkring i landet som en del af den lokale forankring. De har ikke oplevet store vanskeligheder ved at have base i Odense med filialer i Jylland og på Sjælland, men der kan være lokale kulturforskelle mellem regionerne.

– Virksomhedskulturen er meget ens i Jylland og på Fyn, men i Købehavn er der nogle forskelle. Der er det en fordel, at vi har en afdeling derovre med lokale medarbejdere, som ved, hvordan man arbejder og laver forretning i hovedstaden. Det er simpelthen nemmere at være københavner, når man vil drive virksomhed i København, forklarer Henrik Nielsen.

Stor vækst – nyt udsyn
AV Center er gået fra at være et lille tomandsforetagende til at være blandt de største inden for deres område i Danmark på under to årtier. Derfor har fokus i virksomhedsdriften også ændret sig fra den spæde begyndelse til i dag.

– Da vi startede to mand tilbage i sluthalvfemserne, lagde vi ikke ud med store vækstplaner. Der skulle vi i første omgang have banket en virksomhed på benene, og kunne vi blive fem ansatte, så ville det da være fantastisk. Det viste sig så, der var plads i markedet til os, og i de seneste 10 år – siden vi oprettede en professionel bestyrelse – har vi bevidst arbejdet med vækstplaner og strategiplaner. Vi har i de seneste to-tre år haft en årlig vækst i volumen og medarbejdere på omkring 15 procent, som vi regner med fortsætter i hvert fald to-tre år endnu, fortæller Henrik Nielsen, der er tilfreds med de arbejdsforhold, virksomheden har haft på Fyn.

– Vi er fint tilfredse med erhvervsforholdene på Fyn, og vi synes, Odense er godt med i udviklingen. Der er selvfølgelig nogle gener her under ombygningen, men sådan er det jo, når der skal laves nyt, og vi er i hvert fald glade for de projekter, der er sat i gang, siger han.

Der er dog særligt én ting, der trækker ned i de lokale erhvervsforhold.

– Vi er en transporttung virksomhed, så for os er det særligt storebæltsafgifterne, der er i vores interesse. Vi lægger rigtig mange penge i den kasse hvert eneste år. Det er en meget stor udgift, vi godt kunne være foruden.

Sommerhilsen fra direktør Anne Dyrehauge

Kære alle Tak for en fantastisk velkomst i Fynsk Erhverv. Jeg er stadig i færd med at dykke ned i alle hjørner af foreningen, men jeg er ikke i tvivl om, at jeg er landet det helt rigtige sted. I sidste uge sagde vi farvel til Jytte med en flot og meget velbesøgt reception, der […]

VGP rykker ind i Odense med rekordstort grundkøb

Et af de største enkeltstående salg af erhvervsjord i Odense Kommunes historie blev officielt præsenteret tirsdag den 24. juni ved et større pressearrangement på en vindblæst mark, hvor borgmester Peter Rahbæk Juel og rådmand Søren Windell var med til at løfte sløret for projektet. Bag købet står den paneuropæiske ejendomsudvikler VGP, der med underskrifterne har […]

Nye øjne på hverdagen gav inspiration og konkrete løsninger hos Sinatur

Da Fynsk Erhverv spurgte, om Sinatur Hotel Storebælt ville lægge hus til en casedag for Klimaprojektlederne, var svaret ja med det samme. Ikke bare for at give noget videre – men fordi det også kunne bringe noget med hjem. For direktør Louise Hauge Gliese handlede projektet om at få inspiration udefra

Optimismen i fynsk erhvervsliv

Halvdelen af de fynske virksomheder forventer øget omsætning i løbet af de næste 12 måneder – og 8 ud af 10 forventer øget omsætning i løbet af de næste tre år. Den øgede omsætning skal hentes på nye kunder, hvilket indikerer stigende konkurrence. Det viser en ny undersøgelse i Det fynske Erhvervspanel, som Fynsk Erhverv […]

Lars Erik Nielsen har løftet Uretek med dokumentation, faglig vækst og ansvarlighed

Middelfart-virksomheden Uretek har som speciale at etablere og styrke fundamenter under alt fra private boliger til komplekse byggerier. Og at Ureteks eget fundamentet er solidt, er netop bevist med et fornemt regnskab for 2024 – og en solid vækst i indeværende år. “Vi er kommet stærkt fra start i 2025, og som det ser ud […]

Stærke pointer og skarpe trends på Den Fynske E-handelskonference 2025

Temaet for konferencen var ’Tættere på kunderne’, og dagen bød på inspirerende oplæg, praktiske erfaringer og strategiske perspektiver.

Tim Frank Andersen: AI-udviklingen kræver handling nu – virksomheder risikerer at falde bagud

Mange virksomheder tøver stadig med AI, men ifølge teknologi- og AI-ekspert kan den tøven blive dyr, når konkurrenterne rykker hurtigt frem

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.