Nyheder • 24/06/2015

Nyt medlem: “Det er absolut nødvendigt, at vi er på forkant med den teknologiske udvikling”

AV Center er på et par årtier gået fra at være en lille tomandsvirksomhed i Odense til at være en af de største leverandører af AV-udstyr i Danmark med fem afdelinger på Fyn, Jylland og Sjælland. Virksomheden er nyt medlem af Fynsk Erhverv, som har talt med direktør Henrik Nielsen om AV Centers historie, planer og fynske arbejdsforhold.

AV Center er én af Danmarks førende virksomheder inden for salg, installation, service og udlejning af audiovisuelle (AV) installationer – det vil sige produkter som projektorer, lydsystemer, storskærme, udendørs LED-skærme, interaktive tavler, lydanlæg, videokonferenceudstyr og andet.

De sælger som udgangspunkt kun til erhverv og offentlige institutioner.

– Vi har enkelte gange haft specialopgaver for private, hvor en kunde skulle have lavet noget helt spektakulært, men vi laver som udgangspunkt ikke privatsalg. Vi plejer at sige, at vi starter der, hvor radioforhandlerne holder op, fortæller Henrik Nielsen.

AV Center har en lang og broget historie. De første spadestik blev taget i Nordjylland, men den nuværende organisation har rod i Odense.

– Basis er helt tilbage fra 1987 med en radiobutik i Brønderslev, men vi startede grundstenene til den nuværende kæde i 1997 i Odense. Vi startede to mand, Johnny Bo Larsen og mig selv, og vi er begge to stadig kompagnoner i firmaet, hvor vi ejer afdelingerne i Odense, Århus, Kolding og udlejningsdelen i København og beskæftiger ca. 75 mand, forklarer Henrik Nielsen.

Teknologi, specialisering og service
AV Center opererer på et marked, hvor udviklingen går hurtigt, og hvor man som virksomhed er nødt til selv at være blandt de hurtigste.

– Det er absolut nødvendigt, at vi er på forkant med den teknologiske udvikling. Vi skal jo gerne vide mere om det her, end vores kunder gør. Vi har en tobenet forretningsmodel: Salg og installation, som er den største del, og så udlejning og service af udstyr til koncerter og konferencer og den slags. I alle tilfælde er vi nødt til at være på forkant med teknologien, for alle kunder forventer at få de nyeste og bedste produkter, forklarer Henrik Nielsen.

– Til gengæld er vi også i en branche, hvor der hele tiden er mulighed for at udvikle sig, for det bliver jo aldrig umoderne det her område. Der kommer bare nye produkter.

Markedet for elektronisk lyd- og billedudstyr er enormt og kan potentielt dække over virkelig mange områder.

– Vi er en specialiseret virksomhed, som gør det, vi er bedst til. Der er mange muligheder for at udvide forretningen til andre områder, som IT eller andet, men vi har besluttet os for at holde fokus på de områder, hvor vi er eksperter, fortæller Henrik Nielsen.

På den måde forsøger AV Center at adskille sig på markedet. Ved at være eksperter. På den måde kan AV Center give deres kunder den bedst mulige vejledning, hvilket er et andet område, AV Center forsøger at differentiere sig fra konkurrenterne på.

– Vi stræber efter at have et meget højt serviceniveau og være tæt på vores kunder. Vi har f.eks, en kursusenhed, som tager ud til undervisningsinstitutioner og viser, hvordan de bedre kan integrere deres interaktive tavler i undervisningen. Og så er vi den eneste virksomhed i vores branche, som har fokus på at være til stede lokalt og være ude ved vores kunder. Det er derfor, vi har så mange afdelinger. Det er nogle forholdvis dyre investeringer, mange af vores kunder laver, og derfor kan de godt lide at vide, at vi er tæt på, hvis de får brug for hjælp og vejledning, fortæller Henrik Nielsen.

– Vi tager ordentligt hånd om vores kunder lige fra tilbudsgivning til produktet virker, og der skulle gerne være den samme fornemmelse af service, om man er en lille forening, der får sat en projektor op, eller om man er en stor virksomhed, som skal have konferenceudstyr for en halv million kroner.

Lokale i hele landet
AV Center støtter mange forskellige sportshold og kulturinstitutioner rundt omkring i landet som en del af den lokale forankring. De har ikke oplevet store vanskeligheder ved at have base i Odense med filialer i Jylland og på Sjælland, men der kan være lokale kulturforskelle mellem regionerne.

– Virksomhedskulturen er meget ens i Jylland og på Fyn, men i Købehavn er der nogle forskelle. Der er det en fordel, at vi har en afdeling derovre med lokale medarbejdere, som ved, hvordan man arbejder og laver forretning i hovedstaden. Det er simpelthen nemmere at være københavner, når man vil drive virksomhed i København, forklarer Henrik Nielsen.

Stor vækst – nyt udsyn
AV Center er gået fra at være et lille tomandsforetagende til at være blandt de største inden for deres område i Danmark på under to årtier. Derfor har fokus i virksomhedsdriften også ændret sig fra den spæde begyndelse til i dag.

– Da vi startede to mand tilbage i sluthalvfemserne, lagde vi ikke ud med store vækstplaner. Der skulle vi i første omgang have banket en virksomhed på benene, og kunne vi blive fem ansatte, så ville det da være fantastisk. Det viste sig så, der var plads i markedet til os, og i de seneste 10 år – siden vi oprettede en professionel bestyrelse – har vi bevidst arbejdet med vækstplaner og strategiplaner. Vi har i de seneste to-tre år haft en årlig vækst i volumen og medarbejdere på omkring 15 procent, som vi regner med fortsætter i hvert fald to-tre år endnu, fortæller Henrik Nielsen, der er tilfreds med de arbejdsforhold, virksomheden har haft på Fyn.

– Vi er fint tilfredse med erhvervsforholdene på Fyn, og vi synes, Odense er godt med i udviklingen. Der er selvfølgelig nogle gener her under ombygningen, men sådan er det jo, når der skal laves nyt, og vi er i hvert fald glade for de projekter, der er sat i gang, siger han.

Der er dog særligt én ting, der trækker ned i de lokale erhvervsforhold.

– Vi er en transporttung virksomhed, så for os er det særligt storebæltsafgifterne, der er i vores interesse. Vi lægger rigtig mange penge i den kasse hvert eneste år. Det er en meget stor udgift, vi godt kunne være foruden.

ESG-strategien er bestyrelsens ansvar – Er din SMV-bestyrelse klædt på?

Af Professor Annabeth Aagaard, Aarhus Universitet I takt med at EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) trækker virksomhederne tættere på en ny virkelighed, står danske SMV’er over for en afgørende transformation. CSRD kræver, at store virksomheder systematisk rapporterer på en lang række ESG-parametre, herunder deres samlede CO₂-aftryk. Dette indebærer ikke blot deres egen udledning (Scope […]

Direktør Jytte Reinholdt forlader Fynsk Erhverv i 2025

Efter 17 år som direktør har Jytte Reinholdt meddelt Fynsk Erhvervs bestyrelse, at hun ønsker at overlade stafetten til en ny direktør i løbet af 2025. Beslutningen vil først træde i kraft, når en passende afløser er fundet. “Under Jytte Reinholdts ledelse har Fynsk Erhverv gennemgået en markant udvikling. Organisationen og bestyrelsen er blevet professionaliseret, […]

Revy-ejer: “Jeg er vant til at skabe noget ud af ingenting”

Lars Arvad er direktør og ejer af Odense Sommerrevy, en af Danmarks førende revyer. Virksomheden drives i dag med en professionel bestyrelse og et strategisk fokus, der sikrer både kunstnerisk og økonomisk succes. Lars Arvad har selv haft en central rolle i udviklingen, fra at stå for alt i starten til at samarbejde med erhvervsfolk, […]

Nytårskur og boblende netværk

Til årets nytårskur i Fynsk Erhverv var huset fyldt med engagerede medlemmer, der kom til en inspirerende eftermiddag fyldt med netværk, videndeling og spændende oplæg om det nye års muligheder og udfordringer for erhvervslivet. Bestyrelsesleder Henrik Neelmeyer bød velkommen og satte ord på nogle af de muligheder, 2025 kan bringe for erhvervet. Direktør Jytte Reinholdt […]

Nytårshilsen 2025

Når vi siger farvel til 2024 og byder 2025 velkommen, er det en oplagt anledning til at reflektere over året, der er gået, og se fremad mod de muligheder og udfordringer, der ligger foran os.

Flere fynske virksomheder står foran et generationsskifte

Behovet for generationsskifte blandt små og mellemstore virksomheder har aldrig været større, fordi mange ejere nærmer sig pensionsalderen, samtidig med at flere ejere allerede sælger deres livsværk, når de er 45-50 år gamle.

Lokal vidensdeling driver udviklingen af HR-rollen

HR har en unik mulighed for at tage en endnu mere aktiv rolle i udviklingen af fremtidens bæredygtige organisationer. Og det er præcis, hvad virksomhederne i Fynsk Erhvervs HR-netværk gør. Fynsk Erhvervs HR-netværk er vi ikke bare med på sidelinjen – vi er med til at sætte kursen. HR er ikke blot en støttefunktion eller […]

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.