Nyheder • 06/11/2024

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på at styrke virksomhedernes modstandskraft.

Innovation er et håndværk, og man behøver hverken være Steve Jobs, Elon Musk eller have en genial idé for som virksomhed at kunne revolutionere sin niche.

Det er budskabet fra den internationalt anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens, der har arbejdet med strategi i mere end 200 virksomheder og blandt andet har haft store virksomheder som Bayer, Lego, Microsoft og senest den engelske forsvarskommando blandt sine kunder.

Han brænder imidlertid mindst lige så meget for at gøre en forskel i de små og mellemstore virksomheder, og nu får 15-20 fynske SMV’ere muligheden for at blive introduceret til og arbejde med Michael N. Wilkens’ mest virkningsfulde redskaber indenfor strategi og innovation.

Som noget nyt introducerer Fynsk Erhverv og Fynske Bank nemlig efteruddannelsesforløbet MasterClass, der bliver afviklet i første kvartal af 2025 med overskriften ”Strategi og innovation – Sådan skaber du vækst og modstandskraft i en foranderlig verden”.

Udgangspunktet er, at levealderen for virksomheder er blevet markant kortere på grund af samfundets stadigt stigende kompleksitet, den teknologiske udvikling, globalisering og ændrede forbrugermønstre.

Tidligere levede en virksomhed måske 60 år. I dag er det i gennemsnit 15. Det stiller nogle helt andre krav til ledelsen.

“Tager man strategibøgerne fra 80’erne, 90’erne og 00’erne, så handler de alle sammen om at optimere de eksisterende forretningsmodeller og gøre dem mere effektive. Det hjælper bare ikke, hvis forretningsmodellen har en meget kort levetid. I dag er det i højere grad evnen til at skabe innovation og konstant forandring i din forretningsmodel, der er afgørende,” siger Michael N. Wilkens.

Han har arbejdet med virksomhedsstrategi siden 1990’erne og oplever, at stort set alle virksomheder fokuserer på vækst, men der kan være mange grunde til, at den strategi fejler. Man kan være i et nedadgående marked, mangle kompetencer eller kapital, men det behøver ikke forhindre ledelsen i at udvikle virksomheden på en måde, der skaber værdi.

Tanken er at skabe bedre omsætning fremfor udelukkende mere omsætning.

“Det gør man ved at fokusere på forudsigelighed, ved at skabe længere aftaler og tættere relationer med kunderne. Det kan lyde defensivt, men sådan opfatter jeg det på ingen måde. Man kan sagtens skabe værdi i en virksomhed ved at fokusere på sammensætningen af omsætningen i stedet for blot at kigge på toplinjen. Det handler om at eliminere usikkerheden i efterspørgslen,” forklarer Michael N. Wilkens.

Microsoft er et godt eksempel på en virksomhed, der har skiftet fra en usikker forretningsmodel, hvor man solgte licenser, til en abonnementsløsning, hvor man har et fast indtægtsgrundlag at arbejde videre på fra år efter år.

Af danske virksomheder bruger Michael N. Wilkens Mærsk og Novo Nordisk som et eksempel på sin måde at arbejde på.

“Mærsk er Danmarks største virksomhed med en værdiansættelse på 200 milliarder kroner. Novo Nordisk er Danmarks syvendestørste virksomhed, men Novo har en værdi på 4.000 milliarder. Altså 20 gange så meget. Det skyldes, at Novo laver lange 10-15-årige aftaler med regeringer, og når folk begynder at bruge deres medicin, kommer de til at gøre det resten af livet. Der er en enorm forudsigelighed i Novos forretningsmodel, og så kan man bygge ovenpå omsætningen hele tiden i stedet for at starte forfra, hver gang det bliver den 1. januar,” forklarer Michael N. Wilkens.

Han har før faciliteret forløb, der ligner det MasterClass-forløb, som Fynsk Erhverv og Fynske Bank nu udbyder, men de har typisk været støttet af offentlige midler.

Jeg synes, det er godt set af Fynske Bank at gå med i projektet og på den måde skabe et link til finansieringsmuligheder.

For Fynsk Erhvervs direktør, Jytte Reinholdt, er det et scoop at få Michael N. Wilkens til at stå i spidsen for det nye MasterClass-forløb, som Fonden for Fynske Bank har støttet med en donation på 100.000 kroner.

“Vi glæder os over, at vi sammen med Fynske Bank nu har mulighed for at tilbyde en række fynske virksomheder en MasterClass i strategi og innovation. Vi kender Michael Wilkens og de modeller, han arbejder med, og det vil med garanti gøre en forskel for de virksomheder, der deltager,” siger hun.

For Jan Reifling, der er regionsdirektør i Fynske Bank, er det oplagt, at Fonden for Fynske Bank støtter projektet, som er med til at udvikle de fynske virksomheder til at agere i en stadigt mere kompleks verden.

“Fremadrettet vil det være afgørende, at vi i vores virksomheder har evnen til at skabe både vækst og modstandskraft. Michael er en af verdens bedste til strategisk kompetenceudvikling, og i en omskiftelig verden er der brug for nye kompetencer. Dem vil vi som bank gerne være med til at understøtte, at endnu flere fynske virksomheder kommer i besiddelse af, og vi glæder os til at følge forløbet,” siger han.

Læs mere og bliv kontaktet her

Om Michael N. Wilkens:

Michael N. Wilkens har arbejdet med udvikling af virksomhedsstrategier hele sin karriere. Blandt kunderne er blandt andre store virksomheder som Lego, Microsoft, Bayer, Dell, Arla og den engelske forsvarskommando, men Michael N. Wilkens brænder også for at hjælpe SMV’ere, hvor han hurtigt kan se resultater af indsatsen. Herhjemme har han blandt andet arbejdet med Ecreo, Bentsen og Linak. Han har tre forretningsområder: Gennem virksomheden Strategyzer, hvor han er partner, arbejder han med store virksomheder. Det er Strategyzer, der har udviklet de værktøjer, som Michael N. Wilkens bruger. I regi af PinPointers laver han strategi i mellemstore virksomheder, og derudover er han bestyrelsesmedlem i 10 danske virksomheder. I de seks af dem er han bestyrelsesformand.

 

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.

Fynsk Erhvervs cykelnetværk på toppen

Som om de stejle bjerge ikke i sig selv var udfordring nok. Også vejret viste sig fra den lunefulde side, da 40 fynske erhvervsfolk sled sig op ad Pyrenæernes nådesløse stigninger under årets strabadserende udfordring i Fynsk Erhvervs cykelnetværk Business Challenge. Men hverken regn, torden og kølige vinde over grænselandet mellem Frankrig og Spanien forhindrede netværket […]

Fremtidens arbejdskraft og attraktive arbejdspladser i fokus

Engagementet var højt og stemningen god ved Viden til Vækst-Konferencen i september på Odense Teater.  Det var også et vigtigt tema, der var på agendaen og havde trukket flere end 200 fynske erhvervsledere til, nemlig fremtidens arbejdskraft og attraktive arbejdspladser. Gik du glip af konferencen? Så kommer her nogle af pointerne: Psykologisk tryghed er en […]

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.

Aabo-Ideal satser benhårdt på service og support som en del af international konsolidering

Aabo-Ideal er en international topspiller inden for fremstilling af industrielle lak- og overfladebehandlingsanlæg. Men den position er ikke kommet af sig selv, og fremtidens succes kræver, at ærmerne forbliver opsmøgede.