Nyheder • 26/11/2014

Nyt Fynsk Erhverv-medlem vil på finansloven

Den Svendborg-baserede familievirksomhed Ceramo Power Europe sælger et produkt, der gør, at biler udleder mindre CO2 og kører længere på literen. Indtil videre satser virksomheden på salg til transportvirksomheder, men de håber på at kunne få produktet testet af en anerkendt, europæisk myndighed og på sigt få den danske stat til at give afgiftsrabatter for privatbilister.

Ceramo Power er et japanskproduceret produkt, som sælges i Europa af den Svendborgbaserede familievirksomhed Ceramo Power Europe, der netop er blevet medlem af Fynsk Erhverv.

Produktet består af en blanding af glasfiber, speciel aluminium og keramik, som installeres på indsugningen til motoren. Her hjælper produktet med at opløse iltklynger, så kun den nødvendige ilt kommer ind i motoren, hvilket dermed reducerer brændstofforbruget og motorens CO2-udledning – og ifølge Ceramo fortæller mange kunder også om en bedre motorgang.

Ceramo Power kan bruges på både benzin- og dieselmotorer og på alle typer køretøjer. Effekten varierer fra motor til motor, og ved nogle biler begynder den først efter 1.000 – 3.000 km. For de fleste kan det dog mærkes med det samme, fortæller Cecilie Toft fra Ceramo Power Europe

– Det er et japansk produkt, som har et stort marked i Asien, hvor det også er blevet testet af bl.a. Mitsubishi logistics, et datterselskab til Mitsubishi Motors og japans største transportvirksomhed.
De opnåede brændstofbesparelser på mellem fem og 25 procent afhængig af køretøj og motor, siger Cecilie Toft og fortsætter:

– I Danmark har vi indtil videre fået Dansk Autohjælp i Svendborg til at teste det, hvor de oplevede mellem 14 og 15 procent besparelse på deres testbiler. To andre store danske transportvirksomheder er lige nu midt i en testperiode med Ceramo Power. Det er for tidligt at offentliggøre resultater fra disse test endnu, men jeg kan i hvert fald sige, at den ene af virksomhederne har haft positive effekter, selvom de i forvejen kører med helt nye Volvo-motorer med de mest avancerede partikelfiltre.

– Ceramo Power har ingen negative effekter på bilen, men kan tværtimod give en bedre motorgang og en mere holdbar motor, og nogen beretter også om bedre acceleration. Jeg har især kunne mærke det i femtegearet på min bil, som er en VW Passat 2.0 turbodiesel, siger Cecilie Toft.

Et Ceramo Power-filter holder i tre år og koster mellem 1.260 kr. og 1.560 kr. alt afhængig af motorstørrelse. Ved store køb gives der rabat.

Målet er politisk anerkendelse – og et europæisk marked
Ceramo Power søger om TÜV-godkendelse i første kvartal af næste år. TÜV er et anerkendt tysk institut, der udsteder certifikater på produkter, de kan godkende. Den Svendborg-baserede grossistvirksomhed er eneforhandler i hele Europa, så målet er hele det europæiske marked.

– Indtil videre fokuserer vi på business to business-salg – transportvirksomheder og andet. Men på sigt vil vi rigtig gerne ud i detailhandlen også, så privatbilister kan få glæde af produktet. Vi håber på, at vi med tiden kan blive anerkendt af staten som CO2-besparende tiltag, så man evt. kunne få en afgiftsrabat på sin bil eller miljøafgift eller noget tilsvarende, hvis man bruger vores produkt. Ligesom elbiler får det nu, siger Cecilie Toft.

Ceramo Power kan altså ikke købes i håndkøb i Europa endnu, men Cecilie Toft lover, at hvis man som privatperson kontakter virksomheden, så er det ikke noget problem at få et filter tilsendt.

I energibranchen siden 1975
Cerano Power Europe er en forholdsvis ny virksomhed med indtil videre tre ansatte, men det er en familievirksomhed med dybe rødder i energibranchen.

– Min far har været selvstændig erhvervsdrivende siden 1975. Han startede ud med at forhandle brændsel og biobrændsel, men er senere kommet over i branchen for vedvarende energi. Så vi har været i energibranchen i mange år, selvom vi først nu er begyndt at sælge det her produkt, siger Cecilie Toft.

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.

Unge ledere skal styrkes i nye netværk hos Fynsk Erhverv

Hos Fynsk Erhverv åbnes dørene nu til et helt særligt Young Pro-netværk, der skal hjælpe unge ledere med at udvikle sig fagligt og personligt i et fortroligt og inspirerende forum. Thomas Olsen, som er udpeget til at facilitere netværket, bringer mere end 20 års erfaring med ledelse og udvikling af nye ledere ind i projektet. […]

BCM Transtech: Fra lokal maskinfabrik til global markedsleder

Broby: Da BCM Transtech besluttede at satse alt på en enkelt niche, ændrede det virksomhedens kurs for altid. Fra at have været en klassisk, lokal maskinfabrik med et bredt fokus på at løse alle nærværende udfordringer, blev fokus i begyndelsen af 2000’erne skarpt rettet mod ét enkelt marked. Den strategi har gjort dem til verdens […]

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]