Nyheder • 26/11/2014

Nyt Fynsk Erhverv-medlem vil på finansloven

Den Svendborg-baserede familievirksomhed Ceramo Power Europe sælger et produkt, der gør, at biler udleder mindre CO2 og kører længere på literen. Indtil videre satser virksomheden på salg til transportvirksomheder, men de håber på at kunne få produktet testet af en anerkendt, europæisk myndighed og på sigt få den danske stat til at give afgiftsrabatter for privatbilister.

Ceramo Power er et japanskproduceret produkt, som sælges i Europa af den Svendborgbaserede familievirksomhed Ceramo Power Europe, der netop er blevet medlem af Fynsk Erhverv.

Produktet består af en blanding af glasfiber, speciel aluminium og keramik, som installeres på indsugningen til motoren. Her hjælper produktet med at opløse iltklynger, så kun den nødvendige ilt kommer ind i motoren, hvilket dermed reducerer brændstofforbruget og motorens CO2-udledning – og ifølge Ceramo fortæller mange kunder også om en bedre motorgang.

Ceramo Power kan bruges på både benzin- og dieselmotorer og på alle typer køretøjer. Effekten varierer fra motor til motor, og ved nogle biler begynder den først efter 1.000 – 3.000 km. For de fleste kan det dog mærkes med det samme, fortæller Cecilie Toft fra Ceramo Power Europe

– Det er et japansk produkt, som har et stort marked i Asien, hvor det også er blevet testet af bl.a. Mitsubishi logistics, et datterselskab til Mitsubishi Motors og japans største transportvirksomhed.
De opnåede brændstofbesparelser på mellem fem og 25 procent afhængig af køretøj og motor, siger Cecilie Toft og fortsætter:

– I Danmark har vi indtil videre fået Dansk Autohjælp i Svendborg til at teste det, hvor de oplevede mellem 14 og 15 procent besparelse på deres testbiler. To andre store danske transportvirksomheder er lige nu midt i en testperiode med Ceramo Power. Det er for tidligt at offentliggøre resultater fra disse test endnu, men jeg kan i hvert fald sige, at den ene af virksomhederne har haft positive effekter, selvom de i forvejen kører med helt nye Volvo-motorer med de mest avancerede partikelfiltre.

– Ceramo Power har ingen negative effekter på bilen, men kan tværtimod give en bedre motorgang og en mere holdbar motor, og nogen beretter også om bedre acceleration. Jeg har især kunne mærke det i femtegearet på min bil, som er en VW Passat 2.0 turbodiesel, siger Cecilie Toft.

Et Ceramo Power-filter holder i tre år og koster mellem 1.260 kr. og 1.560 kr. alt afhængig af motorstørrelse. Ved store køb gives der rabat.

Målet er politisk anerkendelse – og et europæisk marked
Ceramo Power søger om TÜV-godkendelse i første kvartal af næste år. TÜV er et anerkendt tysk institut, der udsteder certifikater på produkter, de kan godkende. Den Svendborg-baserede grossistvirksomhed er eneforhandler i hele Europa, så målet er hele det europæiske marked.

– Indtil videre fokuserer vi på business to business-salg – transportvirksomheder og andet. Men på sigt vil vi rigtig gerne ud i detailhandlen også, så privatbilister kan få glæde af produktet. Vi håber på, at vi med tiden kan blive anerkendt af staten som CO2-besparende tiltag, så man evt. kunne få en afgiftsrabat på sin bil eller miljøafgift eller noget tilsvarende, hvis man bruger vores produkt. Ligesom elbiler får det nu, siger Cecilie Toft.

Ceramo Power kan altså ikke købes i håndkøb i Europa endnu, men Cecilie Toft lover, at hvis man som privatperson kontakter virksomheden, så er det ikke noget problem at få et filter tilsendt.

I energibranchen siden 1975
Cerano Power Europe er en forholdsvis ny virksomhed med indtil videre tre ansatte, men det er en familievirksomhed med dybe rødder i energibranchen.

– Min far har været selvstændig erhvervsdrivende siden 1975. Han startede ud med at forhandle brændsel og biobrændsel, men er senere kommet over i branchen for vedvarende energi. Så vi har været i energibranchen i mange år, selvom vi først nu er begyndt at sælge det her produkt, siger Cecilie Toft.

Tim Frank Andersen: AI-udviklingen kræver handling nu – virksomheder risikerer at falde bagud

Mange virksomheder tøver stadig med AI, men ifølge teknologi- og AI-ekspert kan den tøven blive dyr, når konkurrenterne rykker hurtigt frem

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.