Debat • 14/01/2014

Nye udfordringer og opgaver

Så har vi taget hul på et nyt år, og i mere end en forstand går vi mod lysere tider.

Mange fynske virksomheder oplever stigende interesse for og efterspørgsel efter deres produkter og services med det resultat, at flere fynboer kommer i beskæftigelse. På Fyn oplever vi imidlertid på en og samme tid det paradoks, at nogle virksomheder/brancher har alvorlige problemer med at kunne tiltrække tilstrækkeligt kvalificerede medarbejdere, mens andre virksomheder/brancher har et stort udbud at rekruttere fra. Det er en udfordring, som står i vejen for at realisere det fulde vækstpotentiale. Og som vi tager meget alvorlig.
I Fynsk Erhverv er vi i tæt dialog med de fynske virksomheder og har således fingeren på pulsen i forhold til de aktuelle udfordringer.    Vi taler konstant erhvervslivets sag overfor beslutningstagerne og de myndigheder og institutioner, der reelt kan forbedre forholdene og understøtte udviklingen og væksten i de private virksomheder. Sådan får vi både sat erhvervslivets forhold på dagsordenen og skabt øget indsigt i virksomhedernes vilkår.
Det betyder, at de fynske virksomheder kan rette fokus på at blive skarpe på ’egen forretning’ og klare sig godt i kampen om de gode kunder/opgaver.    For f.eks. den fynske byggebranche byder fremtiden på mange nye udfordringer. Det offentlige igangsætter i de kommende år investeringer i milliardklassen, og der ligger gode forretningsmuligheder for fynske virksomheder lige om hjørnet. Men det kræver, at man kan klare sig i konkurrence med andre dygtige virksomheder.
Konkret udbydes der i foråret ca. 45 entreprisepakker i forbindelse med opførelsen af det nordlige p-anlæg under Thomas B. Thriges Gade og musik- og teaterhuset Odeon i Odense. Entrepriser til en samlet værdi af ca. 520 mio. kr.
Det er interessante opgaver, som vi håber i stor udstrækning vil tilfalde fynske entreprenører og konsortier med fynske virksomheders deltagelse. Disse opgaver vil kunne bidrage til øget omsætning og beskæftigelse og danne basis for fremtidig vækst i de private virksomheder på Fyn. Derfor er det vigtigt, at fynske virksomheder forbereder sig grundigt på at indgå i værdiskabende alliancer og konsortier og på den måde skaber grundlaget for fortsat udvikling og vækst – både i egen virksomhed og på Fyn.
Dette gælder ikke kun for byggebranchen. ’Det offentlige’ køber årligt ind for i størrelsesordenen 100 mia. kr. Rigtig mange af disse indkøb og services kan leveres af private virksomheder med store gevinster for såvel udbyder som virksomheder.   At gå i samspil med en offentlig institution om udvikling af løsninger på såvel faktiske som uerkendte behov, giver adgang til værdifuld viden og indsigt i brugernes behov og præferencer. Det kan give adgang til et endnu større marked og evt. åbne op for helt nye forretningsområder i virksomheden.   Det kræver på den ene side parathed i ’det offentlige’- og dygtige fynske virksomheder, der er klar til at byde sig til på den anden side. Så mens virksomhederne forbereder sig på samspillet, tager vi dialogen med de offentlige udbydere.
Det er med en god portion optimisme og stort engagement, at vi i Fynsk Erhverv kigger ind i det nye år.
Kommunalvalget er overstået, ansvar og poster er fordelt.   Nu skal de mange løfter og gode intentioner fra valgkampen indfries. Vi vil med stor interesse følge de nye kommunalbestyrelser og byråd i de fynske kommuner og gøre vores til at sikre et skarpt fokus på de rammer og vilkår, som udgør fundamentet for de fynske virksomheders udvikling og vækst. Det handler bl.a. om at reducere omkostningstrykket på virksomhederne ved at reducere skatter, afgifter og gebyrer, og om at praktisere en udsøgt servicekultur i de offentlige forvaltninger, som sætter virksomhedernes behov i centrum ved enhver henvendelse. Det handler også om at kunne tilbyde attraktive vilkår for bosætning, så virksomhedernes nøglemedarbejdere har lyst til at flytte til. Her spiller ikke mindst gode børnepasningstilbud med fleksible åbningstider og minimalt antal lukkedage en vigtig rolle.
I Fynsk Erhverv garanterer vi for, at der i 2014 vil blive stillet skarpt på virksomhedernes rammer og vilkår – og på et styrket samspil mellem “det offentlige” og de fynske virksomheder.
Vi ser frem til et godt nyt år med masser af udfordringer og nye opgaver til det fynske erhvervsliv.
Godt nytår.
Jytte Reinholdt
Direktør

ESG-strategien er bestyrelsens ansvar – Er din SMV-bestyrelse klædt på?

Af Professor Annabeth Aagaard, Aarhus Universitet I takt med at EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) trækker virksomhederne tættere på en ny virkelighed, står danske SMV’er over for en afgørende transformation. CSRD kræver, at store virksomheder systematisk rapporterer på en lang række ESG-parametre, herunder deres samlede CO₂-aftryk. Dette indebærer ikke blot deres egen udledning (Scope […]

Direktør Jytte Reinholdt forlader Fynsk Erhverv i 2025

Efter 17 år som direktør har Jytte Reinholdt meddelt Fynsk Erhvervs bestyrelse, at hun ønsker at overlade stafetten til en ny direktør i løbet af 2025. Beslutningen vil først træde i kraft, når en passende afløser er fundet. “Under Jytte Reinholdts ledelse har Fynsk Erhverv gennemgået en markant udvikling. Organisationen og bestyrelsen er blevet professionaliseret, […]

Revy-ejer: “Jeg er vant til at skabe noget ud af ingenting”

Lars Arvad er direktør og ejer af Odense Sommerrevy, en af Danmarks førende revyer. Virksomheden drives i dag med en professionel bestyrelse og et strategisk fokus, der sikrer både kunstnerisk og økonomisk succes. Lars Arvad har selv haft en central rolle i udviklingen, fra at stå for alt i starten til at samarbejde med erhvervsfolk, […]

Nytårskur og boblende netværk

Til årets nytårskur i Fynsk Erhverv var huset fyldt med engagerede medlemmer, der kom til en inspirerende eftermiddag fyldt med netværk, videndeling og spændende oplæg om det nye års muligheder og udfordringer for erhvervslivet. Bestyrelsesleder Henrik Neelmeyer bød velkommen og satte ord på nogle af de muligheder, 2025 kan bringe for erhvervet. Direktør Jytte Reinholdt […]

Nytårshilsen 2025

Når vi siger farvel til 2024 og byder 2025 velkommen, er det en oplagt anledning til at reflektere over året, der er gået, og se fremad mod de muligheder og udfordringer, der ligger foran os.

Flere fynske virksomheder står foran et generationsskifte

Behovet for generationsskifte blandt små og mellemstore virksomheder har aldrig været større, fordi mange ejere nærmer sig pensionsalderen, samtidig med at flere ejere allerede sælger deres livsværk, når de er 45-50 år gamle.

Lokal vidensdeling driver udviklingen af HR-rollen

HR har en unik mulighed for at tage en endnu mere aktiv rolle i udviklingen af fremtidens bæredygtige organisationer. Og det er præcis, hvad virksomhederne i Fynsk Erhvervs HR-netværk gør. Fynsk Erhvervs HR-netværk er vi ikke bare med på sidelinjen – vi er med til at sætte kursen. HR er ikke blot en støttefunktion eller […]

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.