Nyheder • 05/11/2015

Nye forskningsresultater: Sådan får mindre virksomheder vækst

Mette Neville, der holdt oplæg ved Fynsk Erhvervs seneste Torskegilde, præsenterer 24. november nye forskningsresultater i, hvordan små- og mellemstore virksomheder opnår vækst på konferencen ‘Nye veje til vækst i SMV’er’. 

Mette Neville er professor på Aarhus Universitet, Centerleder på Center for Små og Mellemstore Virksomheder ved Aarhus Universitet og viceinstitutleder på Erhverv & Efteruddannelse. Hun holdt oplægget ‘Nøglen til vækst’ på Fynsk Erhvervs Torskegilde i februar måned, hvor hun bl.a. talte om interne barrierer for vækst i SMV’er – som f.eks. at “Mange driver virksomhed af interesse for deres fag – ikke for at lede”.

Den 24. november præsenterer hun sammen med bl.a. Leif Beck Fallesen, grundlæggeren af Børsens Gazelleundersøgelser og kommentator på TV 2 Finans, René Bysted, erhvervskundechef i Nykredit og en lang række andre spændende oplægsholdere den nyeste viden og forskning i, hvad der skaber vækst og fremgang for de mindre virksomheder.

– Fokus på dagen er  viden, inspiration og konkrete redskabersom f.eks. hvordan ejerlederens personlighed spiller
ind på virksomhedens muligheder og trusler, hvilke ubetrådte stier I som virksomhed med fordel kan udforske, hvordan ejerlederen og bestyrelsen skaber værdi for kunderne, og hvor virksomheden tjener pengene, fortæller Mette Neville til Mette NevilleFynsk Erhverv.

Mange muligheder for vækst
Med en cocktail af målrettet læring, sparring og netværk satte forskere fra Center for Små og Mellemstore Virksomheder på Aarhus BSS sammen med PwC og Nykredit for tre år siden 30 SMV’er stævne i et fireårigt samarbejde, kaldet Vidensforum for små og mellemstore virksomheder.

Pilotprojektet forventes afsluttet i starten af 2017, men forskerne er nu klar til at gøre foreløbig status over de muligheder og barrierer for vækst og udvikling, som de har identificeret gennem projektet. Den gode nyhed er, at projektet viser, at der ligger mange muligheder for nyudvikling og vækst i virksomhedens forretningsmodel – lige for næsen af dem.

SMV’ernes hellige treeninghed
Nøglen til at udløse vækstpotentialet er en bedre balance i det, som forskerne kalder ‘SMV’ernes treenighed’. Den omhandler sammenhængen mellem 1) lederens og organisationens profil, 2) overblik over forretningsmodellens enkelte byggesten og 3) overblik over værdiskabelsen – hvor og hvordan skabes de positive pengestrømme.

Lektor Tove Brink, Syddansk Universitet, som er en del af forskerteamet i Center for Små og Mellemstore Virksomheder, forklarer:

– Vi kan se, at de tre elementer er forbundne kar. Ejerlederen kan f.eks. gennem målrettet arbejde med forretningsmodellen finde guldåren til at geare de positive pengestrømme, men ofte kommer initiativerne ikke rigtig op at flyve, fordi han/hun ikke får organisationen med. Det har vi mange eksempler på.

Lavthængende frugter på kundesiden
Mette Neville, som er leder af det nye SMV-forskningscenter, nævner kundesiden, som mange SMV’er relativt hurtigt kunne få mere ud af.

– På grund af det store arbejdspres overser ejerlederne ofte en række oplagte muligheder for, at kunderne kunne bruge mere af det samme eller bruge ens ydelser bedre. Med simple initiativer kan organisationen understøtte disse muligheder ude hos kunden, og virksomheden skabe betydelige pengestrømme, fortæller hun.

Mette Neville understreger, at treenigheden er unik i hver SMV. Derfor kræver det en helhedsorienteret og målrettet indsats hos den enkelte SMV at forløse vækstpotentialet. Særligt ejerlederens trang til frihed ved at styre alting selv, være ubundet af andre og selv sætte ideer og projekter i søen, balancerer hårfint mellem at være en barriere og en styrke.

– Deres fantastiske arbejdsindsats og vilje til at lykkes er jo det, der gør, at deres virksomhed overhovedet eksisterer. Men frihedstrangen bruges desværre også til f.eks. at bestemme så meget selv, at de bliver flaskehals eller sætter så mange skibe i søen, at det er svært at få dem i havn. Man glemmer at prioritere de strategiske initiativer, og det koster, siger Mette Neville.

 På åbningskonferencen for Center for Små og Mellemstore Virksomheder ”Nye veje til vækst i SMV’er”, den 24. november på Aarhus Universitet får virksomhederne indsigt i, hvordan de kan identificere vækstmulighederne og de præsenteres for et hurtigt, effektivt og fleksibelt redskab til at identificere og udnytte vækstmulighederne i netop deres virksomhed.

Mere info og tilmelding på http://www.au.dk/aabning

Se invitationen til konferencen her. Medlemmer af Fynsk Erhverv kan tilmelde sig konferencen for 250 kroner til og med søndag d. 8. november. 

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen

Fokusér på personalet: Tidlig indsats kan skabe bedre trivsel

Flere virksomheder rykker fokus fra brandslukning til forebyggelse, når det gælder medarbejdernes trivsel. Det handler om at være tæt på, tilgængelig – og klar, før problemerne vokser sig store. Det fortæller blandt andre Betina Dich Skipper, der driver virksomheden Human Navigator.

Masterclass i strategi og innovation begejstrede deltagerne

At skabe vækst og innovation kræver tid og refleksion – en udfordring for mange virksomheder, hvor daglig drift ofte tager al opmærksomhed. Masterclass-forløbet i strategi og innovation fra Fynske Bank og Fynsk Erhverv har imidlertid givet en række fynske virksomheder en unik mulighed for at arbejde målrettet med forretningsudvikling og netværk. “Alene det at sætte […]

Titech-direktør: At sige målene højt var første skridt mod succes

Fra eltavler i kælderen til landsdækkende koncern. Ulrik Juul har altid tænkt stort – og sagt det højt. Nu er Titech Electric solgt, men han fortsætter rejsen mod endnu større ambitioner som direktør i sit livsværk

Forsker: Bestyrelsesuddannelse kan være nøglen til, at SMV’ere omstiller sig til fremtiden

Bestyrelser i små og mellemstore virksomheder (SMV’er) står midt i en tid med hastige forandringer. Teknologiske fremskridt, bæredygtighed og geopolitiske ændringer kræver hurtig tilpasning

Krautwald: Nye vaner skal slå rod, før strategi bliver til virkelighed

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Lokale virksomheder forholder sig til Odenses fremtid

En række lokale virksomheder greb muligheden, da Fynsk Erhverv for nylig inviterede til dialogmøde om Odense fremtidige udvikling. Anledningen var det forslag til Kommuneplan 2024-2036, som Byrådet havde sendt i høring. Også rådmand Søren Windel, adm. Direktør Erik Jespersen og byudviklingschef Karin Niemann-Christensen var mødt op for at præsentere planforslaget og lytte til virksomhedernes ønsker […]