Nyheder • 05/11/2015

Nye forskningsresultater: Sådan får mindre virksomheder vækst

Mette Neville, der holdt oplæg ved Fynsk Erhvervs seneste Torskegilde, præsenterer 24. november nye forskningsresultater i, hvordan små- og mellemstore virksomheder opnår vækst på konferencen ‘Nye veje til vækst i SMV’er’. 

Mette Neville er professor på Aarhus Universitet, Centerleder på Center for Små og Mellemstore Virksomheder ved Aarhus Universitet og viceinstitutleder på Erhverv & Efteruddannelse. Hun holdt oplægget ‘Nøglen til vækst’ på Fynsk Erhvervs Torskegilde i februar måned, hvor hun bl.a. talte om interne barrierer for vækst i SMV’er – som f.eks. at “Mange driver virksomhed af interesse for deres fag – ikke for at lede”.

Den 24. november præsenterer hun sammen med bl.a. Leif Beck Fallesen, grundlæggeren af Børsens Gazelleundersøgelser og kommentator på TV 2 Finans, René Bysted, erhvervskundechef i Nykredit og en lang række andre spændende oplægsholdere den nyeste viden og forskning i, hvad der skaber vækst og fremgang for de mindre virksomheder.

– Fokus på dagen er  viden, inspiration og konkrete redskabersom f.eks. hvordan ejerlederens personlighed spiller
ind på virksomhedens muligheder og trusler, hvilke ubetrådte stier I som virksomhed med fordel kan udforske, hvordan ejerlederen og bestyrelsen skaber værdi for kunderne, og hvor virksomheden tjener pengene, fortæller Mette Neville til Mette NevilleFynsk Erhverv.

Mange muligheder for vækst
Med en cocktail af målrettet læring, sparring og netværk satte forskere fra Center for Små og Mellemstore Virksomheder på Aarhus BSS sammen med PwC og Nykredit for tre år siden 30 SMV’er stævne i et fireårigt samarbejde, kaldet Vidensforum for små og mellemstore virksomheder.

Pilotprojektet forventes afsluttet i starten af 2017, men forskerne er nu klar til at gøre foreløbig status over de muligheder og barrierer for vækst og udvikling, som de har identificeret gennem projektet. Den gode nyhed er, at projektet viser, at der ligger mange muligheder for nyudvikling og vækst i virksomhedens forretningsmodel – lige for næsen af dem.

SMV’ernes hellige treeninghed
Nøglen til at udløse vækstpotentialet er en bedre balance i det, som forskerne kalder ‘SMV’ernes treenighed’. Den omhandler sammenhængen mellem 1) lederens og organisationens profil, 2) overblik over forretningsmodellens enkelte byggesten og 3) overblik over værdiskabelsen – hvor og hvordan skabes de positive pengestrømme.

Lektor Tove Brink, Syddansk Universitet, som er en del af forskerteamet i Center for Små og Mellemstore Virksomheder, forklarer:

– Vi kan se, at de tre elementer er forbundne kar. Ejerlederen kan f.eks. gennem målrettet arbejde med forretningsmodellen finde guldåren til at geare de positive pengestrømme, men ofte kommer initiativerne ikke rigtig op at flyve, fordi han/hun ikke får organisationen med. Det har vi mange eksempler på.

Lavthængende frugter på kundesiden
Mette Neville, som er leder af det nye SMV-forskningscenter, nævner kundesiden, som mange SMV’er relativt hurtigt kunne få mere ud af.

– På grund af det store arbejdspres overser ejerlederne ofte en række oplagte muligheder for, at kunderne kunne bruge mere af det samme eller bruge ens ydelser bedre. Med simple initiativer kan organisationen understøtte disse muligheder ude hos kunden, og virksomheden skabe betydelige pengestrømme, fortæller hun.

Mette Neville understreger, at treenigheden er unik i hver SMV. Derfor kræver det en helhedsorienteret og målrettet indsats hos den enkelte SMV at forløse vækstpotentialet. Særligt ejerlederens trang til frihed ved at styre alting selv, være ubundet af andre og selv sætte ideer og projekter i søen, balancerer hårfint mellem at være en barriere og en styrke.

– Deres fantastiske arbejdsindsats og vilje til at lykkes er jo det, der gør, at deres virksomhed overhovedet eksisterer. Men frihedstrangen bruges desværre også til f.eks. at bestemme så meget selv, at de bliver flaskehals eller sætter så mange skibe i søen, at det er svært at få dem i havn. Man glemmer at prioritere de strategiske initiativer, og det koster, siger Mette Neville.

 På åbningskonferencen for Center for Små og Mellemstore Virksomheder ”Nye veje til vækst i SMV’er”, den 24. november på Aarhus Universitet får virksomhederne indsigt i, hvordan de kan identificere vækstmulighederne og de præsenteres for et hurtigt, effektivt og fleksibelt redskab til at identificere og udnytte vækstmulighederne i netop deres virksomhed.

Mere info og tilmelding på http://www.au.dk/aabning

Se invitationen til konferencen her. Medlemmer af Fynsk Erhverv kan tilmelde sig konferencen for 250 kroner til og med søndag d. 8. november. 

Tim Frank Andersen: AI-udviklingen kræver handling nu – virksomheder risikerer at falde bagud

Mange virksomheder tøver stadig med AI, men ifølge teknologi- og AI-ekspert kan den tøven blive dyr, når konkurrenterne rykker hurtigt frem

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.