Nyheder • 05/11/2015

Nye forskningsresultater: Sådan får mindre virksomheder vækst

Mette Neville, der holdt oplæg ved Fynsk Erhvervs seneste Torskegilde, præsenterer 24. november nye forskningsresultater i, hvordan små- og mellemstore virksomheder opnår vækst på konferencen ‘Nye veje til vækst i SMV’er’. 

Mette Neville er professor på Aarhus Universitet, Centerleder på Center for Små og Mellemstore Virksomheder ved Aarhus Universitet og viceinstitutleder på Erhverv & Efteruddannelse. Hun holdt oplægget ‘Nøglen til vækst’ på Fynsk Erhvervs Torskegilde i februar måned, hvor hun bl.a. talte om interne barrierer for vækst i SMV’er – som f.eks. at “Mange driver virksomhed af interesse for deres fag – ikke for at lede”.

Den 24. november præsenterer hun sammen med bl.a. Leif Beck Fallesen, grundlæggeren af Børsens Gazelleundersøgelser og kommentator på TV 2 Finans, René Bysted, erhvervskundechef i Nykredit og en lang række andre spændende oplægsholdere den nyeste viden og forskning i, hvad der skaber vækst og fremgang for de mindre virksomheder.

– Fokus på dagen er  viden, inspiration og konkrete redskabersom f.eks. hvordan ejerlederens personlighed spiller
ind på virksomhedens muligheder og trusler, hvilke ubetrådte stier I som virksomhed med fordel kan udforske, hvordan ejerlederen og bestyrelsen skaber værdi for kunderne, og hvor virksomheden tjener pengene, fortæller Mette Neville til Mette NevilleFynsk Erhverv.

Mange muligheder for vækst
Med en cocktail af målrettet læring, sparring og netværk satte forskere fra Center for Små og Mellemstore Virksomheder på Aarhus BSS sammen med PwC og Nykredit for tre år siden 30 SMV’er stævne i et fireårigt samarbejde, kaldet Vidensforum for små og mellemstore virksomheder.

Pilotprojektet forventes afsluttet i starten af 2017, men forskerne er nu klar til at gøre foreløbig status over de muligheder og barrierer for vækst og udvikling, som de har identificeret gennem projektet. Den gode nyhed er, at projektet viser, at der ligger mange muligheder for nyudvikling og vækst i virksomhedens forretningsmodel – lige for næsen af dem.

SMV’ernes hellige treeninghed
Nøglen til at udløse vækstpotentialet er en bedre balance i det, som forskerne kalder ‘SMV’ernes treenighed’. Den omhandler sammenhængen mellem 1) lederens og organisationens profil, 2) overblik over forretningsmodellens enkelte byggesten og 3) overblik over værdiskabelsen – hvor og hvordan skabes de positive pengestrømme.

Lektor Tove Brink, Syddansk Universitet, som er en del af forskerteamet i Center for Små og Mellemstore Virksomheder, forklarer:

– Vi kan se, at de tre elementer er forbundne kar. Ejerlederen kan f.eks. gennem målrettet arbejde med forretningsmodellen finde guldåren til at geare de positive pengestrømme, men ofte kommer initiativerne ikke rigtig op at flyve, fordi han/hun ikke får organisationen med. Det har vi mange eksempler på.

Lavthængende frugter på kundesiden
Mette Neville, som er leder af det nye SMV-forskningscenter, nævner kundesiden, som mange SMV’er relativt hurtigt kunne få mere ud af.

– På grund af det store arbejdspres overser ejerlederne ofte en række oplagte muligheder for, at kunderne kunne bruge mere af det samme eller bruge ens ydelser bedre. Med simple initiativer kan organisationen understøtte disse muligheder ude hos kunden, og virksomheden skabe betydelige pengestrømme, fortæller hun.

Mette Neville understreger, at treenigheden er unik i hver SMV. Derfor kræver det en helhedsorienteret og målrettet indsats hos den enkelte SMV at forløse vækstpotentialet. Særligt ejerlederens trang til frihed ved at styre alting selv, være ubundet af andre og selv sætte ideer og projekter i søen, balancerer hårfint mellem at være en barriere og en styrke.

– Deres fantastiske arbejdsindsats og vilje til at lykkes er jo det, der gør, at deres virksomhed overhovedet eksisterer. Men frihedstrangen bruges desværre også til f.eks. at bestemme så meget selv, at de bliver flaskehals eller sætter så mange skibe i søen, at det er svært at få dem i havn. Man glemmer at prioritere de strategiske initiativer, og det koster, siger Mette Neville.

 På åbningskonferencen for Center for Små og Mellemstore Virksomheder ”Nye veje til vækst i SMV’er”, den 24. november på Aarhus Universitet får virksomhederne indsigt i, hvordan de kan identificere vækstmulighederne og de præsenteres for et hurtigt, effektivt og fleksibelt redskab til at identificere og udnytte vækstmulighederne i netop deres virksomhed.

Mere info og tilmelding på http://www.au.dk/aabning

Se invitationen til konferencen her. Medlemmer af Fynsk Erhverv kan tilmelde sig konferencen for 250 kroner til og med søndag d. 8. november. 

Genbrug og gåpåmod: Direktøren, der samlede stumperne op

Freebee i Nyborg er specialiseret i at genbruge fluorbaserede inorganiske salte til metalindustrien – men det er ikke kemi, der fylder mest hos direktør Jørgen R. Kildegaard. Det er mennesker, løsninger og evnen til at få ting til at ske. Det begyndte i 2006, da Koppers i Nyborg lukkede sin trading-aktivitet. Jørgen R. Kildegaard, der […]

Stærke erhvervsfællesskaber styrker Fyens Væddeløbsbane

Fyens Væddeløbsbane ser markante gevinster i at dele viden og indgå i stærke netværk. Direktør Annette Lylover Jensen oplever, at de vigtigste perspektiver ofte opstår på tværs af brancher.

Efter 12 år siger direktør farvel til C.C. Jensen – og til en helt særlig kultur

Den 5. december 2025 går Stig Due på pension efter 12 år som direktør i den sydfynske industrivirksomhed C.C. Jensen. Han efterlader sig et stærkt regnskab til afløseren Jens Kjell Larsen – men endnu vigtigere, mener han selv, en kultur, der ikke kan måles i nøgletal. Da Stig Due trådte ind ad døren hos C.C. […]

Bureaukrati kan bremse virksomhederne – men optimismen spirer

Der var både valgflæsk, debat og klare erhvervspolitiske budskaber, da Fynsk Erhverv og Middelfart Erhverv samlede lokale virksomhedsledere og borgmesterkandidater til dialog om fremtidens rammer for erhvervslivet.

Kommunalvalget sætter rammerne for virksomhedernes hverdag

Når fynboerne går til stemmeurnerne i november, bliver det også et valg om erhvervslivets rammevilkår, vurderer Roger Buch, forskningslektor og centerleder ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, der fremhæver skoler, dagtilbud og infrastruktur som afgørende for virksomhedernes adgang til arbejdskraft.

Kansas skaber forspring med bæredygtighed og digital styrke

Fristads Kansas står i en branche, hvor prisen ofte er et parameter, og konkurrencen er intensiv. Alligevel fastholder virksomheden sin position gennem en kombination af digitalisering, stærke bæredygtighedstiltag og ordentlighed.

HCA Marathon satte deltagerrekord med støtte fra hele Fyn

Søndag den 28. september 2025 satte HCA Marathon rekord med 8.940 løbere fra ind- og udland. Blikket er allerede rettet mod næste år, hvor målet er at gøre 2026 til en endnu større byfest, hvor hele Odense er involveret.

Nordea: Pessimismen afløst af optimisme i det fynske erhvervsliv

For blot et år siden var bekymringerne mange. Inflationen pressede, renterne steg, og udsigten til en opbremsning i verdensøkonomien på grund af krigen i Ukraine og usikkerhed omkring Donald Trumps’ og USA's kurs ...

Bcompany.dk satser på vækst med AI og trivsel

Efter en sanering har direktør Tanja Bluhme sat kursen mod vækst, hvor stærkere netværk og et kompromisløst fokus på trivsel skal styrke bcompany.dk’s konkurrencekraft.