Nyheder • 05/11/2015

Nye forskningsresultater: Sådan får mindre virksomheder vækst

Mette Neville, der holdt oplæg ved Fynsk Erhvervs seneste Torskegilde, præsenterer 24. november nye forskningsresultater i, hvordan små- og mellemstore virksomheder opnår vækst på konferencen ‘Nye veje til vækst i SMV’er’. 

Mette Neville er professor på Aarhus Universitet, Centerleder på Center for Små og Mellemstore Virksomheder ved Aarhus Universitet og viceinstitutleder på Erhverv & Efteruddannelse. Hun holdt oplægget ‘Nøglen til vækst’ på Fynsk Erhvervs Torskegilde i februar måned, hvor hun bl.a. talte om interne barrierer for vækst i SMV’er – som f.eks. at “Mange driver virksomhed af interesse for deres fag – ikke for at lede”.

Den 24. november præsenterer hun sammen med bl.a. Leif Beck Fallesen, grundlæggeren af Børsens Gazelleundersøgelser og kommentator på TV 2 Finans, René Bysted, erhvervskundechef i Nykredit og en lang række andre spændende oplægsholdere den nyeste viden og forskning i, hvad der skaber vækst og fremgang for de mindre virksomheder.

– Fokus på dagen er  viden, inspiration og konkrete redskabersom f.eks. hvordan ejerlederens personlighed spiller
ind på virksomhedens muligheder og trusler, hvilke ubetrådte stier I som virksomhed med fordel kan udforske, hvordan ejerlederen og bestyrelsen skaber værdi for kunderne, og hvor virksomheden tjener pengene, fortæller Mette Neville til Mette NevilleFynsk Erhverv.

Mange muligheder for vækst
Med en cocktail af målrettet læring, sparring og netværk satte forskere fra Center for Små og Mellemstore Virksomheder på Aarhus BSS sammen med PwC og Nykredit for tre år siden 30 SMV’er stævne i et fireårigt samarbejde, kaldet Vidensforum for små og mellemstore virksomheder.

Pilotprojektet forventes afsluttet i starten af 2017, men forskerne er nu klar til at gøre foreløbig status over de muligheder og barrierer for vækst og udvikling, som de har identificeret gennem projektet. Den gode nyhed er, at projektet viser, at der ligger mange muligheder for nyudvikling og vækst i virksomhedens forretningsmodel – lige for næsen af dem.

SMV’ernes hellige treeninghed
Nøglen til at udløse vækstpotentialet er en bedre balance i det, som forskerne kalder ‘SMV’ernes treenighed’. Den omhandler sammenhængen mellem 1) lederens og organisationens profil, 2) overblik over forretningsmodellens enkelte byggesten og 3) overblik over værdiskabelsen – hvor og hvordan skabes de positive pengestrømme.

Lektor Tove Brink, Syddansk Universitet, som er en del af forskerteamet i Center for Små og Mellemstore Virksomheder, forklarer:

– Vi kan se, at de tre elementer er forbundne kar. Ejerlederen kan f.eks. gennem målrettet arbejde med forretningsmodellen finde guldåren til at geare de positive pengestrømme, men ofte kommer initiativerne ikke rigtig op at flyve, fordi han/hun ikke får organisationen med. Det har vi mange eksempler på.

Lavthængende frugter på kundesiden
Mette Neville, som er leder af det nye SMV-forskningscenter, nævner kundesiden, som mange SMV’er relativt hurtigt kunne få mere ud af.

– På grund af det store arbejdspres overser ejerlederne ofte en række oplagte muligheder for, at kunderne kunne bruge mere af det samme eller bruge ens ydelser bedre. Med simple initiativer kan organisationen understøtte disse muligheder ude hos kunden, og virksomheden skabe betydelige pengestrømme, fortæller hun.

Mette Neville understreger, at treenigheden er unik i hver SMV. Derfor kræver det en helhedsorienteret og målrettet indsats hos den enkelte SMV at forløse vækstpotentialet. Særligt ejerlederens trang til frihed ved at styre alting selv, være ubundet af andre og selv sætte ideer og projekter i søen, balancerer hårfint mellem at være en barriere og en styrke.

– Deres fantastiske arbejdsindsats og vilje til at lykkes er jo det, der gør, at deres virksomhed overhovedet eksisterer. Men frihedstrangen bruges desværre også til f.eks. at bestemme så meget selv, at de bliver flaskehals eller sætter så mange skibe i søen, at det er svært at få dem i havn. Man glemmer at prioritere de strategiske initiativer, og det koster, siger Mette Neville.

 På åbningskonferencen for Center for Små og Mellemstore Virksomheder ”Nye veje til vækst i SMV’er”, den 24. november på Aarhus Universitet får virksomhederne indsigt i, hvordan de kan identificere vækstmulighederne og de præsenteres for et hurtigt, effektivt og fleksibelt redskab til at identificere og udnytte vækstmulighederne i netop deres virksomhed.

Mere info og tilmelding på http://www.au.dk/aabning

Se invitationen til konferencen her. Medlemmer af Fynsk Erhverv kan tilmelde sig konferencen for 250 kroner til og med søndag d. 8. november. 

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.

Unge ledere skal styrkes i nye netværk hos Fynsk Erhverv

Hos Fynsk Erhverv åbnes dørene nu til et helt særligt Young Pro-netværk, der skal hjælpe unge ledere med at udvikle sig fagligt og personligt i et fortroligt og inspirerende forum. Thomas Olsen, som er udpeget til at facilitere netværket, bringer mere end 20 års erfaring med ledelse og udvikling af nye ledere ind i projektet. […]

BCM Transtech: Fra lokal maskinfabrik til global markedsleder

Broby: Da BCM Transtech besluttede at satse alt på en enkelt niche, ændrede det virksomhedens kurs for altid. Fra at have været en klassisk, lokal maskinfabrik med et bredt fokus på at løse alle nærværende udfordringer, blev fokus i begyndelsen af 2000’erne skarpt rettet mod ét enkelt marked. Den strategi har gjort dem til verdens […]

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]