Nyheder • 25/06/2015

Ny liste: Verdens mest attraktive arbejdspladser for studerende

240.000 studerende fra 55 forskellige lande har udnævnt de virksomheder, de helst vil arbejde for. Det er virksomheden Universum, der hvert år samler omfattende lister over, hvor folk fra hele verden helst vil arbejde – men det er kun de samlede resultater fra verdens studerende, der er offentliggjort indtil videre. 

Universum spørger hvert år over én million mennesker fra 55 forskellige lande om arbejdsrelaterede emner. Den fulde rapport fra 2015 med detaljeret information om hvert enkelt land er endnu ikke offentliggjort, men Universum har løftet sløret for et delresultat, som omhandler de helt nyuddannede respondenter. Lidt over 240.000 studerende fra over 2.200 uddannelsesinstitutioner inden for hhv. forretningsorienterede linjer og IT/ingeniør-linjer har svaret på, hvor de allerhelst vil arbejde, hvis de frit kunne vælge.

Listens absolutte topscorer er for begge typer studerende Google, som har ligget øverst på listen i flere år. Men derudover adskiller ønskerne sig markant for de to grupper. For de forretningsorienterede linjer er det generelt de store firmaer inden for den finansielle sektor, der er mest attraktive, og for IT/ingeniørstuderende er det IT-virksomheder og bilindustrien, der dominerer de øverste pladser på listen.

Alle de øverste virksomheder på listen har det til fælles, at de er kendte og har et stærkt brand, at de ses som stabile og som steder med karrieremuligheder, og at de opfattes som virksomheder, hvor det er muligt at få efteruddannelse og fleksibel arbejdstid, hvilket alt sammen er noget, de adspurgte studerende prioriterer højt.

De mest populære arbejdspladser hos forretningsorienterede linjer:

Businessstuderende

De mest populære arbejdspladser hos IT/ingeniør-linjer:

Ingeniørstuderende2

 

Ifølge Universums undersøgelse er det, der adskiller Google fra de andre virksomheder på listernes top 10 egentlig ikke de faktiske arbejdsforhold, som studerende jo heller ikke ved noget om endnu. Google adskiller sig f.eks. ikke væsentligt fra de andre store IT-virksomheder på det område. Men Google har gjort enormt meget ud af at brande sig selv som en spændende arbejdsplads, hvor de mest ambitiøse søger hen og har mulighed for at udvikle sig og påvirke virksomheden.

Faktisk påpeger Universum, at Googles store brandsucces er en kæmpe udfordring for virksomheden, for det er kun en meget lille del af Googles ansatte, som arbejder med de spændende projekter, virksomheden brander sig selv på. Langt størstedelen arbejder med ret almindelige opgaver. Derfor risikerer Google at være en skuffelse for de ansatte, fordi det netop kun er de dygtigste og mest ambitiøse, som kommer igennem virksomhedens omfattende ansættelsesprocesser, og de har typisk meget høje forventninger, som Google kan have svært ved at leve op til.

Råd til dagens arbejdsgiver 
55 procent af de forretningsstuderende og 52 procent af IT/ingeniøsstuderende vægter work-life-balance højst, når de søger job. 47 og 46 procent vægter jobstabilitet og sikkerhed og 44 og 42 procent søgte efter arbejdspladser, som kan tilbyde træning og videreuddannelse.

På trods af listernes store overvægt af kendte og store virksomheder, så vægtede meget få af de adspurgte prestige specielt højt, så listerne skal snarere ses som et udtryk for, at man vælger de virksomheder, man i forvejen kender, samt at virksomheder skal være blandt de mest attraktive arbejdspladser i mindst seks lande for overhovedet at komme med, hvilket selvsagt giver virksomheder med et kendt, internationalt brand forrang.

Penge er heller ikke nær så høj en motivationsfaktor, som det tidligere har været. ‘Et venligt arbejdsmiljø’ blev set som vigtigere af langt flere.

Work-life-balance var det parameter, som scorede højst blandt de studerende overhovedet, og mulighed for træning og udvikling blev vægtet dobbelt så højt som fleksible arbejdsmuligheder i virksomheden, hvilket nok er lidt af en overraskelse for mange. Det skyldes, at de unge i højere grad leder efter en karriere end efter et bestemt sted at arbejde. De ser ikke nødvendigvis dem selv i det samme firma i årevis, men i stedet på deres egen mulige udvikling.
De unge studerende kan godt holdes i samme firma i lang tid, selvom de skal arbejde med de samme opgaver dagligt, hvis bare de får konkrete målsætninger at opfylde med mulighed for avancement, hvis opgaverne løses tilfredsstillende.

Knap så overraskende er det måske, at de sociale medier ifølge Universums rapport er den vigtigste platform til branding af arbejdspladser for de studerende.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen