Nyheder • 25/06/2015

Ny liste: Verdens mest attraktive arbejdspladser for studerende

240.000 studerende fra 55 forskellige lande har udnævnt de virksomheder, de helst vil arbejde for. Det er virksomheden Universum, der hvert år samler omfattende lister over, hvor folk fra hele verden helst vil arbejde – men det er kun de samlede resultater fra verdens studerende, der er offentliggjort indtil videre. 

Universum spørger hvert år over én million mennesker fra 55 forskellige lande om arbejdsrelaterede emner. Den fulde rapport fra 2015 med detaljeret information om hvert enkelt land er endnu ikke offentliggjort, men Universum har løftet sløret for et delresultat, som omhandler de helt nyuddannede respondenter. Lidt over 240.000 studerende fra over 2.200 uddannelsesinstitutioner inden for hhv. forretningsorienterede linjer og IT/ingeniør-linjer har svaret på, hvor de allerhelst vil arbejde, hvis de frit kunne vælge.

Listens absolutte topscorer er for begge typer studerende Google, som har ligget øverst på listen i flere år. Men derudover adskiller ønskerne sig markant for de to grupper. For de forretningsorienterede linjer er det generelt de store firmaer inden for den finansielle sektor, der er mest attraktive, og for IT/ingeniørstuderende er det IT-virksomheder og bilindustrien, der dominerer de øverste pladser på listen.

Alle de øverste virksomheder på listen har det til fælles, at de er kendte og har et stærkt brand, at de ses som stabile og som steder med karrieremuligheder, og at de opfattes som virksomheder, hvor det er muligt at få efteruddannelse og fleksibel arbejdstid, hvilket alt sammen er noget, de adspurgte studerende prioriterer højt.

De mest populære arbejdspladser hos forretningsorienterede linjer:

Businessstuderende

De mest populære arbejdspladser hos IT/ingeniør-linjer:

Ingeniørstuderende2

 

Ifølge Universums undersøgelse er det, der adskiller Google fra de andre virksomheder på listernes top 10 egentlig ikke de faktiske arbejdsforhold, som studerende jo heller ikke ved noget om endnu. Google adskiller sig f.eks. ikke væsentligt fra de andre store IT-virksomheder på det område. Men Google har gjort enormt meget ud af at brande sig selv som en spændende arbejdsplads, hvor de mest ambitiøse søger hen og har mulighed for at udvikle sig og påvirke virksomheden.

Faktisk påpeger Universum, at Googles store brandsucces er en kæmpe udfordring for virksomheden, for det er kun en meget lille del af Googles ansatte, som arbejder med de spændende projekter, virksomheden brander sig selv på. Langt størstedelen arbejder med ret almindelige opgaver. Derfor risikerer Google at være en skuffelse for de ansatte, fordi det netop kun er de dygtigste og mest ambitiøse, som kommer igennem virksomhedens omfattende ansættelsesprocesser, og de har typisk meget høje forventninger, som Google kan have svært ved at leve op til.

Råd til dagens arbejdsgiver 
55 procent af de forretningsstuderende og 52 procent af IT/ingeniøsstuderende vægter work-life-balance højst, når de søger job. 47 og 46 procent vægter jobstabilitet og sikkerhed og 44 og 42 procent søgte efter arbejdspladser, som kan tilbyde træning og videreuddannelse.

På trods af listernes store overvægt af kendte og store virksomheder, så vægtede meget få af de adspurgte prestige specielt højt, så listerne skal snarere ses som et udtryk for, at man vælger de virksomheder, man i forvejen kender, samt at virksomheder skal være blandt de mest attraktive arbejdspladser i mindst seks lande for overhovedet at komme med, hvilket selvsagt giver virksomheder med et kendt, internationalt brand forrang.

Penge er heller ikke nær så høj en motivationsfaktor, som det tidligere har været. ‘Et venligt arbejdsmiljø’ blev set som vigtigere af langt flere.

Work-life-balance var det parameter, som scorede højst blandt de studerende overhovedet, og mulighed for træning og udvikling blev vægtet dobbelt så højt som fleksible arbejdsmuligheder i virksomheden, hvilket nok er lidt af en overraskelse for mange. Det skyldes, at de unge i højere grad leder efter en karriere end efter et bestemt sted at arbejde. De ser ikke nødvendigvis dem selv i det samme firma i årevis, men i stedet på deres egen mulige udvikling.
De unge studerende kan godt holdes i samme firma i lang tid, selvom de skal arbejde med de samme opgaver dagligt, hvis bare de får konkrete målsætninger at opfylde med mulighed for avancement, hvis opgaverne løses tilfredsstillende.

Knap så overraskende er det måske, at de sociale medier ifølge Universums rapport er den vigtigste platform til branding af arbejdspladser for de studerende.

Bcompany.dk satser på vækst med AI og trivsel

Efter en sanering har direktør Tanja Bluhme sat kursen mod vækst, hvor stærkere netværk og et kompromisløst fokus på trivsel skal styrke bcompany.dk’s konkurrencekraft.

Københavnsk tilflytter engagerer sig i det fynske erhvervsliv

Rikke Maj Thauer har taget en markant beslutning: Hun og hendes mand har rykket teltpælene op i hovedstaden for at lancere Thauer Stresscenter og Østerlund Refugium. Med flytningen følger også et ønske om at blive en aktiv del af det fynske erhvervsliv. “Vi vil gerne bidrage til udviklingen her på Fyn, og derfor giver det […]

Mentorprojekt viser styrken i fortrolige relationer

Da Rikke Bech Skougaard søgte en mentor gennem Fynsk Erhverv, blev hun sat i forbindelse med Jan Sterobo. Det udviklede sig til et forløb, hvor erfaring, sparring og tillid har skabt nye perspektiver – og vist, hvordan netværket kan bruges aktivt.

Det fynske Vækstbarometer 2025

Det fynske Vækstbarometer 2025 er klar. Her er viden og inspiration fra de fynske virksomheder til at realisere yderligere potentiale og skabe en positiv udvikling og vækst i virksomhederne i fremtiden.

Bæredygtighed når vinden vender

I en tid, hvor reglerne bliver skrevet om, vejret skaber berettigede og uberettigede overskrifter, og folkestemningen skifter med vinden, er det en reel udfordring at holde kursen i det komplekse bæredygtighedslandskab.

Brinkmann: Ledelse handler også om menneskekendskab

En god leder er ikke nødvendigvis den, der ved mest om teknologi eller har styr på flest KPI’er. Ifølge professor i psykologi ved Aalborg Universitet Svend Brinkmann er det vigtigere at kende mennesker – og at have autoritet i ordets egentlige betydning.

BCM Transtech løfter datasikkerheden til næste niveau

BCM Transtech A/S arbejder hver dag i krydsfeltet mellem avanceret mekanik, digitalisering og kundernes høje krav til driftssikkerhed. Den kombination gør datasikkerhed til en strategisk nødvendighed – og en disciplin, virksomheden nu styrker yderligere.

Unge ledere giver ny energi til fynske virksomheder

Young PRO-netværket i Fynsk Erhverv samler unge ledere og fagansvarlige i små, fortrolige grupper. Seks gange om året mødes de for at dele erfaringer, udfordre hinanden og få nye perspektiver på ledelse – nogle gange gennem besøg hos fynske virksomheder.

Fynsk tech-startup tager kampen op mod billedmisbrug

Kan man bygge en teknologisk verdensnyhed fra Odense? Thomas Eriksson mener ikke bare, at man kan – han er i fuld gang med at bevise det. Får han ret, kan Sasha blive en økonomisk succeshistorie.