Debat • 08/10/2015

Ny bog: “Passionerede medarbejdere gør det, de er bedst til”

Selvstændig konsulent Allan Bæk og musikchef ved Odense Symfoniorkester, Finn Schumacker, har sammen skrevet bogen ‘Passionsledelse – fra Beethoven til forretningssucces’. I den argumenterer de for, at passionerede medarbejdere præsterer bedre, og at medarbejdere, der arbejder det meste af tiden med det, de er bedst til, nemmest bliver passionerede i deres job. 

I et symfoniorkester arbejder et stort hold af individualister sammen om et fælles mål – med dirigenten som leder. Målet er et stykke musik i højest mulig kvalitet, og musikerne er som regel meget passionerede omkring deres arbejde.

– For nogle år siden skulle jeg lave en strategisk opgave for Odense Symfoniorkester. Her kom Finn Schumacker og jeg til at tale om, at den særlige organisation og nerve, der er i et symfoniorkester, er meget spændende, og der var kun skrevet ganske lidt om, hvordan den type ledelse, der kræves i et symfoniorkester, kan sammenlignes med ledelse i det almindelige erhvervsliv, siger Allan Bæk til Fynsk Erhverv.

Han fortæller, at ‘performance’ er et begreb i erhvervslivet, som er kommet for at blive – særligt med det tiltagende konkurrencepres fra udlandet.

– Men ledere i dag har fået mange flere opgaver end tidligere, så det er ikke der, der er noget at hente. Det er der derimod i ledere og medarbejdere, der er passionerede omkring deres arbejde. Det viser vores undersøgelser i øvrigt også, at ledere foretrækker frem for alt andet: passionerede medarbejdere.

Gør det, du er bedst til
For at få passionerede ledere og medarbejdere argumenterer Bæk og Schumacker for, at vi skal ændre en tendens, der har domineret i erhvervslivet i mange år, og vende tilbage til nogle gamle dyder.

– I et symfoniorkester sidder der en violinist og spiller violin – fordi det er det, han gør bedst. Han spiller ikke pludselig trompet den ene dag og pauker den anden. Der har længe været en tendens i erhvervslivet til, at alle medarbejdere skal kunne lidt af det hele og arbejde med lidt af det hele – i stedet for at koncentrere sig om det, de er bedst til. Det er ikke usædvanligt, at en medarbejder kun beskæftiger sig med de opgaver, han er bedst til, i 20 procent af arbejdstiden. Det har været tænkt som en måde at effektivisere på, men det viser sig, at folk bruger rigtig lang tid på at lave alle de ting, som de ikke er så gode til. Det kan gå ud over arbejdsglæden, og dermed også over effektiviteten i virksomheden. Vi har lavet en analyse, der viser, at det er ledere i erhvervslivet faktisk godt klar over, men der er ikke rigtig nogen, der går videre med den tænkning, forklarer Allan Bæk og fortsætter:

– Et godt eksempel er pengeinstitutter. De mennesker, der tiltrækkes af at arbejde her, synes typisk, det er spændende at sidde og arbejde med tal og komplicerede regnskaber, og det gjorde de også i langt det meste af arbejdstiden førhen. Men i dag skal en bankmand have tre kundemøder om dagen, og det er bare ikke alle, som er gode til det. Selv ved enkeltmandsvirksomheder, hvor lederen skal have mange kasketter på, er det muligt at forsøge at påtage sig de opgaver, man er bedst til – så meget det nu er muligt.

Allan Bæk fortæller, at i såkaldt high performance-miljøer er det næsten altid sådan, at arbejdsdelingen er mere koncentreret, så hver enkelt medarbejder så vidt det er muligt arbejder med det, vedkommende brænder for og er bedst til.

– Det er sådan man gør i militæret og i professionelle sportsmiljøer. På fodboldbanen spiller målmanden jo ikke højre back en gang imellem. I de her miljøer leder man efter talentet og dyrker det, og det gør man altså ikke, hvis man sætter sine medarbejdere til at lave lidt af det hele, siger Allan Bæk.

Bogens to forfattere vil gerne indlede et oprør mod “rugbrødsmentaliteten” og give medarbejdere deres faglige stolthed tilbage.

– Jeg er selv ud af en håndværkerfamilie, som var stolte over at være meget dygtige til det, de var dygtige til. De lavede håndværk i den højest mulige kvalitet og fik arbejdsglæde ved det. Det er kvalitet, danske virksomheder skal adskille sig ved i den internationale konkurrence, og kvalitet kræver dedikerede medarbejdere, som er stolte over deres fag. Det betyder ikke noget, hvad du laver, bare du bestræber dig på at blive så god til det som muligt, slutter Allan Bæk.

 

 

 

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.

Unge ledere skal styrkes i nye netværk hos Fynsk Erhverv

Hos Fynsk Erhverv åbnes dørene nu til et helt særligt Young Pro-netværk, der skal hjælpe unge ledere med at udvikle sig fagligt og personligt i et fortroligt og inspirerende forum. Thomas Olsen, som er udpeget til at facilitere netværket, bringer mere end 20 års erfaring med ledelse og udvikling af nye ledere ind i projektet. […]

BCM Transtech: Fra lokal maskinfabrik til global markedsleder

Broby: Da BCM Transtech besluttede at satse alt på en enkelt niche, ændrede det virksomhedens kurs for altid. Fra at have været en klassisk, lokal maskinfabrik med et bredt fokus på at løse alle nærværende udfordringer, blev fokus i begyndelsen af 2000’erne skarpt rettet mod ét enkelt marked. Den strategi har gjort dem til verdens […]

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]