Nyheder • 03/05/2016

Ny bog: Den fynske robotklynge startede på Lindø

Den erfarne erhvervsjournalist Carsten Steno har skrevet bogen ‘En klynge, der virker’, der fortæller historien om, hvordan automationsklyngen på Fyn startede, og hvordan den blev en succes. Bogen har særligt fokus på klyngens største succes, Universal Robots, for som Carsten Steno siger til Fynsk Erhverv: “Succesfulde erhvervsklynger har brug for succesfulde flagskibe. De tiltrækker den nødvendige opmærksomhed og de nødvendige investeringer.”

Den fynske robotindustri består af omkring 80 virksomheder med mere end 2300 medarbejdere, hvoraf Universal Robots, der i 2015 blev solgt til amerikanske Teradyne for to mia. kr., nok er den mest kendte.

Den erfarne erhvervsjournalist Carsten Steno har netop udgivet bogen, ‘En klynge, der virker’, som fortæller historien om robotindustriens rødder og vækst på Fyn.

Fynsk Erhverv har talt med Carsten Steno om bogen og om de forudsætninger, der gjorde robotklyngens opblomstring mulig på Fyn.

Startede med Lindø 
Robotindustriens fynske historie startede i 1986.

– I midten af firserne besøgte ansatte fra det daværende Lindøværft A.P. Møllers Hitachi-værft i Japan. Her blev de introduceret for en mindre, flytbar svejserobot, som imponerede dem. Men den fungerede ikke som håbet hjemme i Munkebo, så i 1985 gik værftet sammen med andre industrivirksomheder og formulerede et ønske om, at Odense Universitet uddannede unge mennesker, som kunne støtte den automatiseringsindsats, industrien så var nødvendig, fortæller Carsten Steno og fortsætter:

– A.P. Møller Mærsk var forudseende på den måde. De havde et langt og bredt perspektiv. Virksomheden ville have, at det skulle kunne lade sig gøre at bevare industri – herunder skibsværfter – i Danmark, også på sigt. Derfor så de potentiale i automation. 

“A.P. Møller Mærsk var forudseende på den måde. De havde et langt og bredt perspektiv. Virksomheden ville have, at det skulle kunne lade sig gøre at bevare industri – herunder skibsværfter – i Danmark, også på sigt. Derfor så de potentiale i automation.”

Som der står på det nuværende Mærsk Mc-Kinney Møller Instituts hjemmeside:

“Lindø Centeret for Anvendt Matematik (LCAM), der senere blev til Datateknologisk Institut (DIT) og Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet for Produktionsteknologi, blev etableret på baggrund af et ønske lanceret i 1985 af tolv fynske industrivirksomheder, om oprettelsen af en civilingeniøruddannelse i datateknologi. Idéen blev taget op af Syddansk Universitet (SDU) og det tidligere Odense Teknikum (IOT), nu Det Tekniske Fakultet ved SDU, der kunne byde de første studerende velkommen i 1986.”

Løftestang for samarbejde med universiteter
Robotklyngens opblomstring skete løbende gennem ambitiøse ildsjæle hos både det private erhvervsliv og det senere Syddansk Universitet. 

– Dengang var det meget kontroversielt, at et universitet på den måde skulle samarbejde med det private erhvervsliv, og man kan med en vis ret sige, at samarbejdets store succes har været en løftestang for den senere anerkendelse af værdien af et godt offentligt-privat samarbejde på de højere læreranstalter, fortæller Carsten Steno og fortsætter:

– Robotindustrien har behov for tung forskning og veluddannede medarbejdere, og i Danmark er højere uddannelse for mestendels offentligt, så der var ganske enkelt behov for et godt offentligt-privat samarbejde for at skabe en succes. For andre klynger er det måske mindre væsentligt. 

Selvom robotklyngen på Fyn er et resultat af et godt offentligt-privat samarbejde, understreger Carsten Steno, at man ikke kan beslutte politisk, at der skal være en bestemt erhvervsklynge et bestemt sted – man kan som offentlig aktør kun hjælpe en allerede spirrende udvikling på vej. 

– Klynger er nødt til at vokse op fra neden, som han formulerer det. 

Klyngens fordele – og nødvendigheden af fyrtårne
En klynge er fordel for en branche af forskellige årsager.

– En klynge er en forsamling af virksomheder og tilknyttede institutioner i et område, som giver tilstrækkelig kritiske masse. Klyngen giver muligheder for samarbejde og vidensdeling mellem aktørerne, den hjælper med at tiltrække investorer, og den hjælper med at tiltrække den kvalificerede arbejdskraft. ‘Tryghed for talent’, kalder man det. Det vil sige, at hvis Fyn skal tiltrække en robotspecialist fra andre steder i Danmark eller fra udlandet, så er det en stor fordel, hvis specialisten ved, at der er andre virksomheder at få arbejde i i området, hvis noget skulle gå galt, forklarer Carsten Steno.

– Men en klynge har brug for fyrtårne – som f. eks. Universal Robots. De viser både investorer og ambitiøse medarbejdere, at det er muligt at få succes netop her.

Carsten Steno

Carsten Steno, født 1951, er en af Danmarks mest erfarne og vidende erhvervsjournalister. Især har han beskæftiget sig med industri, detailhandel, mindre og mellemstore virksomheder og ledelse – herunder ejer ledelse. Men han er bredt funderet indenfor erhvervsjournalistik.

I ’70erne var han erhvervsjournalist på Ritzaus Bureau. I ’80erne var han New York-korrespondent og siden redaktionschef på Dagbladet Børsen. I ’90erne virkede han som erhvervsredaktør på Berlingske Tidende.

Fra 2001 til 2008 var Carsten Steno chefredaktør på ErhvervsBladet. Fra 2009 til 2015 var han seniorskribent på Berlingske Business og Berlingske Business magasin.

I 2015 skiftede han spor og blev freelancejournalist, bogskribent og erhvervskommunikatør.

Bæredygtighed når vinden vender

I en tid, hvor reglerne bliver skrevet om, vejret skaber berettigede og uberettigede overskrifter, og folkestemningen skifter med vinden, er det en reel udfordring at holde kursen i det komplekse bæredygtighedslandskab.

Brinkmann: Ledelse handler også om menneskekendskab

En god leder er ikke nødvendigvis den, der ved mest om teknologi eller har styr på flest KPI’er. Ifølge professor i psykologi ved Aalborg Universitet Svend Brinkmann er det vigtigere at kende mennesker – og at have autoritet i ordets egentlige betydning.

BCM Transtech løfter datasikkerheden til næste niveau

BCM Transtech A/S arbejder hver dag i krydsfeltet mellem avanceret mekanik, digitalisering og kundernes høje krav til driftssikkerhed. Den kombination gør datasikkerhed til en strategisk nødvendighed – og en disciplin, virksomheden nu styrker yderligere.

Unge ledere giver ny energi til fynske virksomheder

Young PRO-netværket i Fynsk Erhverv samler unge ledere og fagansvarlige i små, fortrolige grupper. Seks gange om året mødes de for at dele erfaringer, udfordre hinanden og få nye perspektiver på ledelse – nogle gange gennem besøg hos fynske virksomheder.

Fynsk tech-startup tager kampen op mod billedmisbrug

Kan man bygge en teknologisk verdensnyhed fra Odense? Thomas Eriksson mener ikke bare, at man kan – han er i fuld gang med at bevise det. Får han ret, kan Sasha blive en økonomisk succeshistorie.

Sommerhilsen fra direktør Anne Dyrehauge

Kære alle Tak for en fantastisk velkomst i Fynsk Erhverv. Jeg er stadig i færd med at dykke ned i alle hjørner af foreningen, men jeg er ikke i tvivl om, at jeg er landet det helt rigtige sted. I sidste uge sagde vi farvel til Jytte med en flot og meget velbesøgt reception, der […]

VGP rykker ind i Odense med rekordstort grundkøb

Et af de største enkeltstående salg af erhvervsjord i Odense Kommunes historie blev officielt præsenteret tirsdag den 24. juni ved et større pressearrangement på en vindblæst mark, hvor borgmester Peter Rahbæk Juel og rådmand Søren Windell var med til at løfte sløret for projektet. Bag købet står den paneuropæiske ejendomsudvikler VGP, der med underskrifterne har […]

Nye øjne på hverdagen gav inspiration og konkrete løsninger hos Sinatur

Da Fynsk Erhverv spurgte, om Sinatur Hotel Storebælt ville lægge hus til en casedag for Klimaprojektlederne, var svaret ja med det samme. Ikke bare for at give noget videre – men fordi det også kunne bringe noget med hjem. For direktør Louise Hauge Gliese handlede projektet om at få inspiration udefra

Optimismen i fynsk erhvervsliv

Halvdelen af de fynske virksomheder forventer øget omsætning i løbet af de næste 12 måneder – og 8 ud af 10 forventer øget omsætning i løbet af de næste tre år. Den øgede omsætning skal hentes på nye kunder, hvilket indikerer stigende konkurrence. Det viser en ny undersøgelse i Det fynske Erhvervspanel, som Fynsk Erhverv […]