Nyheder, Tips og gode råd • 01/09/2014

Novo Nordisk topchef: Fokuser på kernen – drop det andet

Lars Rebien Sørensen, direktør i Novo Nordisk, lagde ikke fingre imellem, da han fortalte om baggrunden for den danske medicinalvirksomheds enorme succes til Børsen Executive Club. Arrangementet blev livestreamet til bl.a. Trefor Park i Odense, hvor Fynsk Erhverv var til stede sammen med mange af Fyns erhvervsspidser.

”Jeg har kæmpe respekt for dem, som starter nyt op, for vi har haft store vanskeligheder med det. Tit overvurderer man mulighederne og undervurderer vanskelighederne, når man vil bevæge sig ud på nye markeder. Man bliver fristet, når man føler trang til at diversificere, og så kaster man sig måske over noget, hvor der er andre, der er langt bedre. Det er vores erfaring i hvert fald,” fortalte Lars Rebien Sørensen og fortsatte:

”Man skal gøre det, man er bedst til. Det lyder måske banalt, men det er faktisk lidt af en udfordring at finde ud af, hvad det helt præcist er.”

Novo Nordisk er Danmarks mest værdifulde firma, over dobbelt så meget værd som AP Møller Mærsk, og den succes er kommet ved at fokusere forretningen på udviklingen af proteiner, som hjælper diabetespatienter i et senere stadie af sygdommen. En nicheproduktion, som dog er enorm på det globale marked.

”Vi er klart de bedste til at gøre det, vi gør. Det er vores store fordel. Hvis man har lyst til at konkurrere med os på udvikling af proteiner, så skal man først investere i hvert fald tre milliarder dollars. Det giver os en meget privilegeret position.”

”At fokusere så snævert gør os selvfølgelig også sårbare, hvis nu der dukker andre præparater frem, men vi tror på, vi kan se udviklingen komme før nogen andre.”

Lars Rebien Sørensen blev fra salen spurgt ind til sin holdning til forretningsmæssige samarbejder, og også her blev hans holdning serveret råt for usødet.

”Folk indgår som regel samarbejder af nød. De kan være som dårlige ægteskaber; de starter med en hed idé, og så kommer der en periode, hvor det bliver lidt kedeligt, og når det så går galt, så forsøger begge parter at få så meget som muligt med sig ud af boet.”

Novo Nordisk er berømt for at arbejde med en såkaldt tredobbelt bundlinje: en miljøbundlinje, en social bundlinje og en finansiel bundlinje.

“Hos os hænger de tre bundlinjer sammen. Den ene muliggør i høj grad den anden. Men jeg er da ikke bleg for at indrømme, at skulle der komme en krise, så ville den finansielle bundlinje selvfølgelig være den vigtigste. Man kan ikke fokusere på miljøet eller de sociale aspekter af virksomheden, hvis den er gået nedenom og hjem,” sagde Lars Rebien Sørensen.

Bcompany.dk satser på vækst med AI og trivsel

Efter en sanering har direktør Tanja Bluhme sat kursen mod vækst, hvor stærkere netværk og et kompromisløst fokus på trivsel skal styrke bcompany.dk’s konkurrencekraft.

Københavnsk tilflytter engagerer sig i det fynske erhvervsliv

Rikke Maj Thauer har taget en markant beslutning: Hun og hendes mand har rykket teltpælene op i hovedstaden for at lancere Thauer Stresscenter og Østerlund Refugium. Med flytningen følger også et ønske om at blive en aktiv del af det fynske erhvervsliv. “Vi vil gerne bidrage til udviklingen her på Fyn, og derfor giver det […]

Mentorprojekt viser styrken i fortrolige relationer

Da Rikke Bech Skougaard søgte en mentor gennem Fynsk Erhverv, blev hun sat i forbindelse med Jan Sterobo. Det udviklede sig til et forløb, hvor erfaring, sparring og tillid har skabt nye perspektiver – og vist, hvordan netværket kan bruges aktivt.

Det fynske Vækstbarometer 2025

Det fynske Vækstbarometer 2025 er klar. Her er viden og inspiration fra de fynske virksomheder til at realisere yderligere potentiale og skabe en positiv udvikling og vækst i virksomhederne i fremtiden.

Bæredygtighed når vinden vender

I en tid, hvor reglerne bliver skrevet om, vejret skaber berettigede og uberettigede overskrifter, og folkestemningen skifter med vinden, er det en reel udfordring at holde kursen i det komplekse bæredygtighedslandskab.

Brinkmann: Ledelse handler også om menneskekendskab

En god leder er ikke nødvendigvis den, der ved mest om teknologi eller har styr på flest KPI’er. Ifølge professor i psykologi ved Aalborg Universitet Svend Brinkmann er det vigtigere at kende mennesker – og at have autoritet i ordets egentlige betydning.

BCM Transtech løfter datasikkerheden til næste niveau

BCM Transtech A/S arbejder hver dag i krydsfeltet mellem avanceret mekanik, digitalisering og kundernes høje krav til driftssikkerhed. Den kombination gør datasikkerhed til en strategisk nødvendighed – og en disciplin, virksomheden nu styrker yderligere.

Unge ledere giver ny energi til fynske virksomheder

Young PRO-netværket i Fynsk Erhverv samler unge ledere og fagansvarlige i små, fortrolige grupper. Seks gange om året mødes de for at dele erfaringer, udfordre hinanden og få nye perspektiver på ledelse – nogle gange gennem besøg hos fynske virksomheder.

Fynsk tech-startup tager kampen op mod billedmisbrug

Kan man bygge en teknologisk verdensnyhed fra Odense? Thomas Eriksson mener ikke bare, at man kan – han er i fuld gang med at bevise det. Får han ret, kan Sasha blive en økonomisk succeshistorie.