Nyheder, Tips og gode råd • 01/09/2014

Novo Nordisk topchef: Fokuser på kernen – drop det andet

Lars Rebien Sørensen, direktør i Novo Nordisk, lagde ikke fingre imellem, da han fortalte om baggrunden for den danske medicinalvirksomheds enorme succes til Børsen Executive Club. Arrangementet blev livestreamet til bl.a. Trefor Park i Odense, hvor Fynsk Erhverv var til stede sammen med mange af Fyns erhvervsspidser.

”Jeg har kæmpe respekt for dem, som starter nyt op, for vi har haft store vanskeligheder med det. Tit overvurderer man mulighederne og undervurderer vanskelighederne, når man vil bevæge sig ud på nye markeder. Man bliver fristet, når man føler trang til at diversificere, og så kaster man sig måske over noget, hvor der er andre, der er langt bedre. Det er vores erfaring i hvert fald,” fortalte Lars Rebien Sørensen og fortsatte:

”Man skal gøre det, man er bedst til. Det lyder måske banalt, men det er faktisk lidt af en udfordring at finde ud af, hvad det helt præcist er.”

Novo Nordisk er Danmarks mest værdifulde firma, over dobbelt så meget værd som AP Møller Mærsk, og den succes er kommet ved at fokusere forretningen på udviklingen af proteiner, som hjælper diabetespatienter i et senere stadie af sygdommen. En nicheproduktion, som dog er enorm på det globale marked.

”Vi er klart de bedste til at gøre det, vi gør. Det er vores store fordel. Hvis man har lyst til at konkurrere med os på udvikling af proteiner, så skal man først investere i hvert fald tre milliarder dollars. Det giver os en meget privilegeret position.”

”At fokusere så snævert gør os selvfølgelig også sårbare, hvis nu der dukker andre præparater frem, men vi tror på, vi kan se udviklingen komme før nogen andre.”

Lars Rebien Sørensen blev fra salen spurgt ind til sin holdning til forretningsmæssige samarbejder, og også her blev hans holdning serveret råt for usødet.

”Folk indgår som regel samarbejder af nød. De kan være som dårlige ægteskaber; de starter med en hed idé, og så kommer der en periode, hvor det bliver lidt kedeligt, og når det så går galt, så forsøger begge parter at få så meget som muligt med sig ud af boet.”

Novo Nordisk er berømt for at arbejde med en såkaldt tredobbelt bundlinje: en miljøbundlinje, en social bundlinje og en finansiel bundlinje.

“Hos os hænger de tre bundlinjer sammen. Den ene muliggør i høj grad den anden. Men jeg er da ikke bleg for at indrømme, at skulle der komme en krise, så ville den finansielle bundlinje selvfølgelig være den vigtigste. Man kan ikke fokusere på miljøet eller de sociale aspekter af virksomheden, hvis den er gået nedenom og hjem,” sagde Lars Rebien Sørensen.

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.