Nyheder • 16/06/2023

Museumsdirektør om netværksgruppe: Jeg bliver forstyrret på en god måde

At Fynsk Erhvervs netværksgrupper byder på det bedste fra mange verdener, belyses blandt andet ved museumsdirektør Peter Thor Andersen, der til daglig har sin gang på Øhavsmuseet i Faaborg. Og museumsdirektøren er ikke i tvivl om, at alsidigheden i netværksgruppen gør både ham og netværkskollegaerne klogere.

Til gavn for hele øen

Jeg får rigtig meget ud af det, og det forstyrrer min dagligdag på en rigtig god måde.

“Jeg får mange, meget forskellige input til, hvordan andre griber deres forretning an. Selvfølgelig er der nogle forskelle, fordi jeg arbejder non-profit og også har politisk lobbyarbejde, som der ikke er så meget af i traditionelle virksomheder. Men når det handler om strategi, organisation og medarbejdermotivation, så kan vi alle sammen lære af hinanden,” siger Peter Thor Andersen, der også er overbevist om, at han kan give igen til netværkskollegaerne.

“For det første er det altid populært, når jeg lægger hus til, fordi vi kan holde mødet i udstillingen med en bronzealderhøj og ikke i et klassisk industrikvarter. Men også fordi vi er midt i en tid, hvor tidsånden handler om at få kulturen ind på arbejdspladsen. Og kendskab til kultur er jo også en vigtig del af min jobbeskrivelse. Samtidig har vi alle sammen fokus på branding af vores virksomheder. I den forbindelse betyder det ikke så meget, at jeg kalder det gæster, mens andre kalder det for kunder. Formålet er det samme,” siger Peter Thor Andersen, der har været med i netværksgruppen siden sommeren 2020.

Vi udvikler Fyn sammen

Ifølge Peter Thor Andersen tjener netværksgrupperne derfor et langt større formål end blot at gøre den enkelte leder klogere, og optimismen fra Faaborg-egnen er til at få øje på.

“Jeg kan godt sige det, fordi jeg ikke selv kommer herfra – Fyn er megafed, og der er en stemning af samarbejde, hvor vi ikke ser hinanden som konkurrenter. Det gavner kystbyerne, at det går godt i Odense, og omvendt. Man kan sige, at Fyn appellerer til alle de værdier, vi har i dag,” siger Peter Thor Andersen, som heller ikke er i tvivl om, at den gode historie bliver fortalt vidt og bredt.

Vi har gang i en masse spændende ting på Fyn, og den succes gavner os alle sammen.

“For en generation siden var det Operaen og Den sorte Diamant i København, folk talte om. For 10 år siden var det AROS og Moesgaard ved Aarhus. Nu er det Fyns tid. Nu er det det nye H.C. Andersens Hus, det er Heartland på Egeskov, det er Bridgewalking og Naturpark Lillebælt. Om lidt bliver Det Sydfynske Øhav forhåbentlig indlemmet på UNESCO’s liste over områder med en unik geologi af international værdi. Det er alt sammen med til at give Fyn et internationalt sigte, og det er godt for turismen, og det er nødvendigt, når virksomhederne skal tiltrække top-notch medarbejdere fra hele verden,” konstaterer Peter Thor Andersen.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen

Masterclass i strategi og innovation begejstrede deltagerne

At skabe vækst og innovation kræver tid og refleksion – en udfordring for mange virksomheder, hvor daglig drift ofte tager al opmærksomhed. Masterclass-forløbet i strategi og innovation fra Fynske Bank og Fynsk Erhverv har imidlertid givet en række fynske virksomheder en unik mulighed for at arbejde målrettet med forretningsudvikling og netværk. “Alene det at sætte […]

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.