Nyheder • 24/09/2015

Masser af succes til årets Blærerøvsarrangement

Traditionen tro afholdt IT Forum Fyn og Fynsk Erhverv i fællesskab det såkaldte ‘Blærerøvsarrangement’ tirsdag aften, hvor fire fynske erhvervsledere fortalte om deres succes og visioner. Det foregik i Fynsk Erhvervs bibliotek, hvor stemningen var både god og afslappet.

Hvert år afholder IT Forum Fyn og Fynsk Erhverv i samarbejde et såkaldt ‘Blærerøvsarrangement’, hvor Janteloven for en aften er sat helt ud af kraft, når fynske erhvervsledere med succes stiller sig på ølkassen i Fynsk Erhvervs smukke gamle bibliotek på Albani Torv og fortæller om deres virksomhed og deres visioner.

Fire erhvervsledere fra meget forskellige brancher fortalte tirsdag aften således om deres succes, hvorefter der var hyggeligt netværk med tapas og rødvin.

Har opkøbt 10 virksomheder
Første mand på ølkassen var Jesper Skov Jørgensen, administrerende direktør i IT Forum Gruppen A/S, som bl.a. leverer IT hosting for virksomheder.

IT Forum Gruppen er grundlagt i 1986 og har i dag kontorer i Odense, Risskov, Esbjerg, Vinderup, Randers og København.

– Vi omsætter for omkring 45 mio. kr. om året og har en årlig vækst på ca. 20 procent, fortalte Jesper Skov Jørgensen.

Han har i sin tid som direktør for virksomheden været med til at opkøbe 10 virksomheder.

– Ca. halvdelen af vores vækst er sket gennem opkøb af mindre virksomheder, som laver næsten det samme som os. Det er typisk små virksomheder, der ser værdien i at blive en del af noget større. Ofte er medarbejderne bekymrede for, om der nu også bliver plads til dem i den nye organisation, men i virkeligheden er det jo især deres kunder, vi køber, og kunderne går ikke op i, hvilket CVR-nummer de nu handler med – de går op i, hvilke medarbejdere der er. Og når kunderne først har fået et tillidsforhold til en ansat, så vil de gerne blive ved med at handle med ham, sagde Jesper Skov Jørgensen.

Han gav også det generelle råd ift. opkøb, at “advokaterne skal ind som det sidste led i processen”. De stiller ifølge Jesper Skov Jørgensen alt for mange barrierer op for et samarbejde, hvis de er en del af opkøbet lige fra starten, hvor det er vigtigere at finde en fælles forståelse.

IT Forum Gruppen gør rigtig meget ud af medarbejderpleje for at sikre et godt og produktivt arbejdsmiljø.

– Vi har flest elektrikere ansat, og gennemsnitsalderen er omkring de 40. Det skal være erfarne folk, som kan finde ud af at skabe tillid ude hos kunderne. Omvendt forlanger vi så også, at vores kunder behandler vores ansatte ordentligt. Vi bliver som regel tilkaldt, når noget er gået galt, og der kan der komme en del frustrationer ud, men alle vores medarbejdere har carte blanche til at fyre en kunde, hvis de ikke føler sig ordentligt behandlet.

– Derudover gør vi meget ud af at komme hinanden ved på kontoret. Vi indkalder ofte til ‘receptioner’, som vi kalder dem, hvor vi så samles på et kontor og får et glas vin og hygger os. Den slags er vigtigt for et godt arbejdsmiljø, sagde Jesper Skov Jørgensen.

Stor vækst i familiefirmaet
Den anden taler på aftenen var direktør i facadevirksomheden Redtz, Morten Redtz, som er tredje generation i spidsen for firmaet, der sidste år havde 100 års jubilæum.

For halvandet år siden flyttede Redtz fra sine gamle lokaler i Skibhuskvarteret i Odense til sit nye domicil på Niels Bohrs Allé. Der var simpelthen ikke længere plads nok til det ekspanderende firma.

– Vi havde for få år siden en omsætning på 20 mio. kr. I 2014 var det steget til 30 mio. kr., og i år regner vi med at lande på godt 50 mio. kr., fortalte Morten Redtz, der selv er glarmesteruddannet og har lært at blive direktør på egen hånd gennem et generationsskifte tilbage i 2011.

– Vi har især vækstet gennem gode medarbejdere. Byggebranchen er meget hård, og vi har nok været heldige, at vi efter finanskrisen har kunne samle nogle af de bedste folk op efter andre virksomheder, som bukkede under, fortalte Morten Redtz og fortsatte:

– Vi har – nok som nogle af de få i branchen – fokus på de blødere værdier også. Vi vil gerne være den bedste arbejdsplads i branchen for på den måde at kunne tiltrække og fastholde de bedste medarbejdere.

Redtz arbejder i dag bl.a. på Cortex Park ved det nye OUH, hvor de udfører lukningsentreprisen med alufacader og Uglas samt det tilhørende kollegie og tillægsbygningen til universitetet. Alt sammen projekter, som stammer fra de store, offentlige investeringer, der kommer Odense og Fyn til gode i disse år.

– Det er et kvalitetsstempel, når vi kan vinde så store opgaver, og det forandrer også vores egne tanker om os selv – vores selvforståelse, fortalte Morten Redtz.

Virksomheden har netop landet sin største ordre på et facadebyggeri i et storcenter i Esbjerg til 20 mio. kr. En ordre, der først kom i hus, efter Morten Redtz stædigt havde kæmpet om en anden ordre i Odense, som ikke gik til Redtz. Et bevis på, at vedholdenhed og ambitioner belønner sig – om ikke med det samme så senere.

Kunder i 181 lande
Tredje mand på scenen var Mads Martin Jørgensen, direktør for stock-billedevirksomhederne Colourbox og Skyfish. Colourbox er grundlagt i 2003 og er vækstet fra at have ca. 170.000 billeder på lager til i dag at have over 30 mio. billeder liggende.

– Vi har ca. 50.000 unikke brugere til vores tjeneste hver dag, som kommer fra 181 forskellige lande, og vi regner med en fordobling af omsætningen inden for den nærmere fremtid, fortalte Mads Martin Jørgensen.

Af samme årsag har virksomheden, der har hovedkvarter i en fuldt moderniseret gammel gård i Stige uden for Odense, ca. lige så mange udlændinge som danskere ansat. Virksomheden har også kontorer i New York og i Berlin.

Med så mange kunder er det især brugervenligheden, der er et væsentligt konkurrenceparameter.

– Når der sker en stor, verdensomspændende begivenhed, kommer der pludselig en voldsom trafik efter de samme typer billeder. Der har vi optimeret vores serverkapacitet, så den tilpasser sig behovet. Det er især tekniske løsninger, der gør forskellen mellem succes eller ej i vores branche – og så prisen, hvor vi er ekstremt billige, sagde Mads Martin Jørgensen og fortsatte:

– Faktisk er vi så billige, at det nogle steder har været tæt på at være et problem. Kunderne tvivlede til at begynde med på, om kvaliteten nu også kunne følge med prisen, men der har vi med årene fået et så godt ry, at det ikke gør noget længere.

I 2011 grundlagde folkene bag Colourbox tjenesten Skyfish, hvor brugere kan organisere og redigere fotomateriale online.

– Vi er på et marked, hvor tingene kan bevæge sig lynhurtigt, alt after hvad de store tech-konglomerater som Google gør. De kan forandre spillereglerne og dermed markedsvilkårene for alle andre. Derfor er det vigtigt, at vi hele tiden udvikler vores tjenester til at inkludere det, markedet har brug for, sagde Mads Martin Jørgensen.

“Virkeligheden er sjældent ‘A plus B giver C'”
Sidste mand på dagen var Søren Kristensen, direktør i nordens største bookingbureau, Athenas, som har hovedsæde i Odense. Søren Kristensen er uddannet humanist ved SDU, og det lå bestemt ikke i kortene, at han for nu 12 år siden skulle grundlægge et bookingbureau.

– Det var ikke noget, jeg havde regnet med, da jeg skrev speciale om antiterrorbekæmpelse ude på SDU, men så alligevel: Interessen kom nok af, at jeg havde hørt så mange foredrag af historikere, som havde meget svært ved at bevare den røde tråd i deres taler, fortalte Søren Kristensen og fortsatte:

– Men havde jeg vidst, hvor stor konkurrence der er i den her branche, var jeg måske blevet skræmt fra tanken igen.

Athenas gør meget ud af at være et godt sted at arbejde, og de har på 11 år kun haft én opsigelse.

– Vi har lært rigtig meget hen ad vejen. En vigtig lektie er, at der sjældent er så direkte kausale forhold mellem ting, som man tror. A plus B er ikke nødvendigvis lige med C. Der kan være utroligt mange ubekendte mellemregninger, som man hverken kan forudse eller vide noget om. Da vi skulle ind på det norske marked startede vi f.eks. med at kigge på kulturforskelle, som vi troede, var det væsentligste for vores branche. Men det var ikke her, de store forskelle lå. Det var i distancerne. Det tager måske dobbelt så lang tid for en foredragsholder at komme rundt i Norge, som det gør i Danmark, og det er derfor også dobbelt så dyrt. Så sådan noget som folkeskoler, der er et meget stort kundesegment i Danmark, de bruger simpelthen ikke foredragsholdere i Norge. Så det blev vi nødt til at rette vores strategi ind efter, fortalte Søren Kristensen.

Finanskrisen var på en måde hård for foredragsbranchen, men den var også en god ting.

– Krisen har helt sikkert været god for kunderne. Vores foredragsholdere har været nødt til at gøre deres produkt bedre – at blive skarpere simpelthen. I Athenas tager vi hånd om vores foredragsholdere. Vi træner dem og giver dem kurser, og vi sælger for dem. Vi er i høj grad en salgsvirksomhed, sagde Søren Kristensen.

Han fortalte også, at en del af baggrunden for Athenas succes er, at virksomheden går meget empirisk til deres arbejde.

– Vi går metodisk til værks og ser på, hvad der rent faktisk virker. Fornemmelser er gode, men det er også godt at teste dem af på virkeligheden, sagde Søren Kristensen.

 

 

 

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.

Aabo-Ideal satser benhårdt på service og support som en del af international konsolidering

Aabo-Ideal er en international topspiller inden for fremstilling af industrielle lak- og overfladebehandlingsanlæg. Men den position er ikke kommet af sig selv, og fremtidens succes kræver, at ærmerne forbliver opsmøgede.

DAMIFO: Vidensdeling kan være genvejen til fremtidens løsninger

Vidensdeling og samarbejde er, Ifølge direktør i DAMIFO Martin Johansen, nøglen til at klare de stigende krav til virksomheden og føre den trygt videre. Derfor har han meldt sig ind i Fynsk Erhvervs direktørnetværk for at drøfte hverdagens udfordringer og hente inspiration fra andre erhvervsledere.

Fynsk Erhvervs cykelnetværk på toppen

Som om de stejle bjerge ikke i sig selv var udfordring nok. Også vejret viste sig fra den lunefulde side, da 40 fynske erhvervsfolk sled sig op ad Pyrenæernes nådesløse stigninger under årets strabadserende udfordring i Fynsk Erhvervs cykelnetværk Business Challenge. Men hverken regn, torden og kølige vinde over grænselandet mellem Frankrig og Spanien forhindrede netværket […]

Vi kan hjælpe dig med arbejdskraft

Optimismen stiger i det fynske erhvervsliv, og det samme gør efterspørgslen efter kvalificeret arbejdskraft. Vi kan hjælpe dig med at rekruttere dine næste medarbejdere. Som partnervirksomhed i Fynsk Erhverv har du direkte adgang til veluddannede medarbejdere, der står klar til med ny viden og energi at løse netop de arbejdsopgaver, som presser sig på i […]

Mindeord om Preben Greibe

Preben Greibe (79 år) er gået bort. Han vil blive husket som en tidligere respekteret og dedikeret administrerende direktør for Danske Fragtmænd Fyn og for hans mangeårige engagement i Industri- og Handelskammeret Odense-Fyn. Her gjorde han et varigt indtryk som formand i en strategisk vigtig periode frem til 2008, idet han var en central figur […]