Nyheder • 21/08/2014

Månedens virksomhed: Plum

Direktøren ved PA Savværk i Korinth, Kim Axelsen, var ikke længe i tvivl, da han skulle give stafetten videre og nævne en virksomhed, som han fandt værdig til titlen som månedens virksomhed ved Fynsk Erhverv: Han pegede på Plum i Assens, og begrundede beslutningen med, at Plum har navigeret imponerende sikkert og fremsynet gennem krisen.

Hos modtageren tages skulderklappet med ydmyghed hos administrerende direktør Poul Bertelsen, der straks nedtoner bedrifterne.

“Vi kan jo ikke gå på vandet. Det er der ikke nogen, der kan,” konstaterer han, før han kommer med bud på, hvad der er  forklaringen på, at virksomheden klarer sig godt.

Plum søger de nye succeser

Et af tidens modeord er “omstillingsparathed”, men den filosofi skyder Poul Bertelsen straks ned som en farbar løsning, hvis man skal klare sig i hans branche:

“Vi er omstillingssøgende. Vi står ikke bare og er klar til at ændre forretningen. Vi har bestandigt kikkerten ude for at se, hvor vores berettigelse kan være om to-tre-fire år. Nogle skud vil være vildskud, men man er nødt til at skyde for at ramme målet, og man er nødt til at acceptere, at man ikke rammer altid,” siger Poul Bertelsen, der af samme årsag har en virksomhed, hvor de oprindelige håndrenseprodukter nu blot dækker over 8 procent af forretningen.

“Man snakker også om at ‘tænke ud af boksen’, men det er heller ikke den løsning, vi sigter efter. Vi tænker anderledes. Vi har boksen, men mulighederne for vækst ligger på kanten. Vi går ikke helt uden for, men afsøger mulighederne på kanten af den, for at se, om vi kan udvide vores forretningsområde og udnytte ekspertisen inden for kassen. Vores kompetencer ligger inden for viden om huden og kemisk, teknisk produktion, og det er det sæt, vi ser, om vi kan nyttiggøre på andre forretningsområder,” forklarer Poul Bertelsen.

Fra fabriksansatte til hotelgæster

Hvor fortidens kunder typisk kunne være maskinarbejdere, der skulle have olien af fingrene med Plums velkendte produkter, findes nutidens og fremtidens storkunder i helt andre brancher, hvor Plums viden også har sin klare berettigelse: Sundhedssektoren og hotelbranchen.

“Vi har lige vundet vores længste udbud nogensinde, hvor vi i de næste otte år skal levere til alle hospitaler i Region Syddanmark,” siger Poul Bertelsen, der som eksempel på handlekraften nævner influenzaepidemien, hvor Plum slog til og tilbød kunderne desinficerende produkter på det rette tidspunkt.

“Influenza-året 2009 var egentlig krisetid, men det blev et godt år for os, fordi der pludselig var en mulighed for at træffe en hurtig beslutning. Vi kunne tilbyde noget til alle de, der havde brug for at desinficere hænderne,” konstaterer direktøren, før han efterfølgende henviser til hotelsatsningen med stolthed i stemmen.

“Vi har fået udviklet nogle dispensere, hvor vi kan tilpasse udseendet efter kundernes ønsker. Det sker med inmould labelling, hvor vi lægger designet ind i plasticstøbemaskinen, så det bliver en integreret del af produktet i stedet for bare at være en label,” forklarer Poul Bertelsen om den avancerede løsning, der kan ses i aktion på YouTube-adressen https://www.youtube.com/watch?v=no9QPo-OU78.

Fynske leverandører til verdensomspændende satsninger

Maskinen, der sætter labels på de nye dispensere til hotelbranchen, er lavet på Hjernø Værktøjsfabrik i Tarup, og det samarbejde er kendetegnende for Poul Bertelsens filosofi.

“Det er en fantastisk virksomhed, der laver støbeværktøjer med en akkuratesse og en nøjagtighed, så det er helt utroligt. En del af vejen til succes er at arbejde med fagligt dygtige leverandører, som gør, at drømmene kan lade sig gøre, og det kan vi også her på Fyn,” siger Poul Bertelsen, der efter at have afslået at komme med en opfordring til det fynske erhvervsliv, alligevel kommer ind på en tanke, der har slået ham:

“Vi taler hinanden for meget ned, og vi er for gode til at tale os selv ned. Det er der ingen grund til. Vi skal være meget bedre til at anerkende hinanden, og til at anerkende, at vi har mange gode ting på Fyn,” siger Poul Bertelsen, der så vidt muligt bruger fynske samarbejdspartnere til sine projekter, selvom fremtidens salg næppe skal funderes på øens behov.

“Rejsen har vist, at der ligger muligheder derude, der skal gribes og tages. Lige nu ligger omkring 75 procent af vores omsætning i eksporten, men om fem år er den andel nok tættere på 85 procent, uden at det skal betyde, at vi falder i Danmark. Den store vækst skal komme fra udlandet,” lyder det fra direktøren i Månedens Virksomhed hos Fynsk Erhverv.

Bonusoplysning:

I forbindelse med efterårets Vild med Dans på TV 2 vil Plum få synlighed hos de danske tv-seere hver fredag aften. Det sker under navnet “Raunsborg”, der er en skønhedsserie af hudplejeprodukter og parfumer udviklet i samarbejde mellem Plum og modeekspert Jim Lyngvild.

Ifølge Poul Bertelsen kan effekten af den tv-satsning helt afgjort ses i årsregnskabet, når tallene gøres op:

“Det koster så meget, at omkostningerne kan vi helt sikkert se på bundlinjen.”

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.