Nyheder • 16/04/2015

Månedens virksomhed: “Man skal ikke lade succes lulle én i søvn”

(Billedet foroven er fra mitsvendborg.dk)
E. Aabo Andersen A/S
– i daglig tale AABO maleanlæg – er månedens virksomhed i Fynsk Erhverv. Det er en familievirksomhed fra Svendborg, som har haft skarp vækst og klaret sig eksemplarisk på eksportmarkedet ved at sælge højt specialiserede kvalitetsprodukter til industrivirksomheder.

AABO maleanlæg fremstiller avancerede maleanlæg til virksomheder i hele verden. Over 90 procent af omsætningen kommer fra eksport, og AABO har løbende formået at tilpasse produktionen nye markeder.

De er april måneds virksomhed i Fynsk Erhverv af flere årsager:

Det er en familievirksomhed, der har foretaget et succefuldt ejerskifte midt i en meget svær tid – det er en virksomhed i vækst (AABO maleanlæg blev Børsen Gazelle i 2014 og har været det tidligere) – det er en produktionsvirksomhed med stor eksport til mange forskellige markeder – det er en virksomhed, der viser, at Sydfyn har en stolt produktionstradition – det er en virksomhed, der løbende igennem sine 35 år (virksomheden havde jubilæum fredag d. 10 april i år) har opbygget både et nationalt og et internationalt renommé for kvalitet, miljørigtige løsninger og kundeservice – og så har virksomheden etableret en professionel bestyrelse og har en målsætning om at fordoble omsætningen over de næste par år.

Det vil vi gerne anerkende i Fynsk Erhverv.

Direktør i AABO maleanlæg, Claus Aabo Andersen, peger selv på en vilje til innovation og vækst som årsag til succesen.

– Man skal være på forkant med den teknologiske udvikling og konstant være innovativ, og så skal man ville væksten. Samtidig er det vigtigt at holde sig i gang både i modgangstider, og når det går godt. Man skal ikke lade succes lulle én i søvn, siger han.

Startede i et hus på Thurø
E. Aabo Andersen blev grundlagt i 1980 af Erling Aabo Andersen som en lille, lokal virksomhed, der lavede ingeniørtegninger fra privatadressen på Thurø. Efter fem år begyndte virksomheden også at producere teknologiske anlæg gennem lejede fabriksfaciliteter i Svendborg.

I 2004 etablerede AABO maleanlæg sine egne produktionsfaciliteter på Finlandsvej i Svendborg, og i år har virksomheden købt den lige så store nabogrund, der både giver mere plads til at udvide produktionen og 1.000. kvm. ekstra lagerkapacitet.

– Vi har ansat flere personer i år, og vi har en målsætning om at fordoble vores omsætning indenfor de næste par år, fortæller Claus Aabo Andersen.

Den første eksport startede i firserne og gik til de skandinaviske nabolande, men da Sverige forlod sin fastkurspolitik i 1992, og kursen på den svenske krone styrtdykkede, måtte AABO kigge efter nye eksportmarkeder.

– Vores maskiner kostede pludselig 25 procent mere at købe for svenskerne, så vi måtte ret hurtigt til at se os omkring efter andre steder at sælge dem, og her kiggede vi især sydpå, til Tyskland, som i dag er vores største eksportmarked, fortæller Claus Aabo Andersen.

Han er søn af grundlæggeren og således anden generation i slægten til at stå i spidsen for Svendborg-virksomheden. Han overtog AABO maleanlæg fra sine forældre i 2008, og kort tid efter døde faren og grundliggeren Erling Aabo Andersen. Det var lige midt i finanskrisen, og selvom Claus kendte til firmaet efter at have arbejdet der siden 1997, så var der mange facetter af arbejdet som direktør i en produktionsvirksomhed, han ikke havde erfaring med. Bl.a. derfor etablerede AABO maleanlæg i 2009 en professionel bestyrelse, ligesom der løbende blev ansat folk til at varetage forskellige funktioner.

– Det er en vigtig erkendelse for en leder, at man bliver nødt til at uddelegere ansvaret. Man kan ikke sidde med det hele selv, og der er bl.a. en professionel bestyrelse en stor hjælp, siger Claus Aabo Andersen.

En stor ordre fra Rusland var starten på vejen ud af finanskrisen for Svendborgfirmaet, som siden 2008 har eksporteret stort til det russiske marked.

–  Indtil for nylig var Rusland en meget stor eksportsucces for os, men vi kan i den grad mærke krisen derovre nu. Den falder så heldigvis sammen med, at vi netop har etableret os i Polen, som er et andet stort, nyt marked for os, forklarer direktøren.

I dag har AABO maleanlæg referencer fra markeder over hele verden.

Kvalitet, knowhow og troværdighed
AABO maleanlæg producerer anlæg og ovne til male- og overfladebehandling, hvilket selvsagt er et meget specialiseret marked, og det er netop specialiseringen, der adskiller den sydfynske virksomhed fra konkurrenterne.

– Produktionsomkostningerne er høje i Danmark, så på flere standardkomponenter kan vi ikke konkurrere med udlandet, men vi har en knowhow, som gør, at vi kan levere specialiserede produkter i en meget høj kvalitet, og så har Danmark et rigtig godt ry i udlandet. Folk ved godt, at et ord er et ord heroppe, og at de kan regne med en aftale, forklarer Claus Aabo Andersen, og fortsætter:

– Derudover gør vi også meget ud af energieffektivitet. Der er vi blandt de bedste i verden. Og så har vi en rigtig god medarbejderstab. Vores ansatte er både flittige og selvstændige, og selvom det danske lønniveau er højt, kan det godt betale sig for os at have vores produktion herhjemme. Det er desuden også en stor fordel at have administration, udvikling og produktion samlet ét sted – det giver fleksibilitet.

Dyr transport 
Som produktions- og eksportvirksomhed er transportomkostninger en væsentlig del af  AABO maleanlægs udgifter. Derfor kan det også mærkes på bundlinjen, når der er forskel på transportomkostninger.

– Det er billigere for os at køre en lastbil til Dortmund, end det er at køre den til Skagen, fordi tranport er så dyrt herhjemme. Det kunne også gøre os mere omkostningseffektive, hvis det herhjemme og i hele Europa blev muligt at køre med modulvogntog. De koster kun en smule mere, men kan have langt mere med i fragten – hvilket er en stor ressourcemæssig fordel. Det kunne være sager, Fynsk Erhverv evt. kunne tage op, siger Claus Aabo Andersen.

Tim Frank Andersen: AI-udviklingen kræver handling nu – virksomheder risikerer at falde bagud

Mange virksomheder tøver stadig med AI, men ifølge teknologi- og AI-ekspert kan den tøven blive dyr, når konkurrenterne rykker hurtigt frem

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.