Nyheder • 16/04/2015

Månedens virksomhed: “Man skal ikke lade succes lulle én i søvn”

(Billedet foroven er fra mitsvendborg.dk)
E. Aabo Andersen A/S
– i daglig tale AABO maleanlæg – er månedens virksomhed i Fynsk Erhverv. Det er en familievirksomhed fra Svendborg, som har haft skarp vækst og klaret sig eksemplarisk på eksportmarkedet ved at sælge højt specialiserede kvalitetsprodukter til industrivirksomheder.

AABO maleanlæg fremstiller avancerede maleanlæg til virksomheder i hele verden. Over 90 procent af omsætningen kommer fra eksport, og AABO har løbende formået at tilpasse produktionen nye markeder.

De er april måneds virksomhed i Fynsk Erhverv af flere årsager:

Det er en familievirksomhed, der har foretaget et succefuldt ejerskifte midt i en meget svær tid – det er en virksomhed i vækst (AABO maleanlæg blev Børsen Gazelle i 2014 og har været det tidligere) – det er en produktionsvirksomhed med stor eksport til mange forskellige markeder – det er en virksomhed, der viser, at Sydfyn har en stolt produktionstradition – det er en virksomhed, der løbende igennem sine 35 år (virksomheden havde jubilæum fredag d. 10 april i år) har opbygget både et nationalt og et internationalt renommé for kvalitet, miljørigtige løsninger og kundeservice – og så har virksomheden etableret en professionel bestyrelse og har en målsætning om at fordoble omsætningen over de næste par år.

Det vil vi gerne anerkende i Fynsk Erhverv.

Direktør i AABO maleanlæg, Claus Aabo Andersen, peger selv på en vilje til innovation og vækst som årsag til succesen.

– Man skal være på forkant med den teknologiske udvikling og konstant være innovativ, og så skal man ville væksten. Samtidig er det vigtigt at holde sig i gang både i modgangstider, og når det går godt. Man skal ikke lade succes lulle én i søvn, siger han.

Startede i et hus på Thurø
E. Aabo Andersen blev grundlagt i 1980 af Erling Aabo Andersen som en lille, lokal virksomhed, der lavede ingeniørtegninger fra privatadressen på Thurø. Efter fem år begyndte virksomheden også at producere teknologiske anlæg gennem lejede fabriksfaciliteter i Svendborg.

I 2004 etablerede AABO maleanlæg sine egne produktionsfaciliteter på Finlandsvej i Svendborg, og i år har virksomheden købt den lige så store nabogrund, der både giver mere plads til at udvide produktionen og 1.000. kvm. ekstra lagerkapacitet.

– Vi har ansat flere personer i år, og vi har en målsætning om at fordoble vores omsætning indenfor de næste par år, fortæller Claus Aabo Andersen.

Den første eksport startede i firserne og gik til de skandinaviske nabolande, men da Sverige forlod sin fastkurspolitik i 1992, og kursen på den svenske krone styrtdykkede, måtte AABO kigge efter nye eksportmarkeder.

– Vores maskiner kostede pludselig 25 procent mere at købe for svenskerne, så vi måtte ret hurtigt til at se os omkring efter andre steder at sælge dem, og her kiggede vi især sydpå, til Tyskland, som i dag er vores største eksportmarked, fortæller Claus Aabo Andersen.

Han er søn af grundlæggeren og således anden generation i slægten til at stå i spidsen for Svendborg-virksomheden. Han overtog AABO maleanlæg fra sine forældre i 2008, og kort tid efter døde faren og grundliggeren Erling Aabo Andersen. Det var lige midt i finanskrisen, og selvom Claus kendte til firmaet efter at have arbejdet der siden 1997, så var der mange facetter af arbejdet som direktør i en produktionsvirksomhed, han ikke havde erfaring med. Bl.a. derfor etablerede AABO maleanlæg i 2009 en professionel bestyrelse, ligesom der løbende blev ansat folk til at varetage forskellige funktioner.

– Det er en vigtig erkendelse for en leder, at man bliver nødt til at uddelegere ansvaret. Man kan ikke sidde med det hele selv, og der er bl.a. en professionel bestyrelse en stor hjælp, siger Claus Aabo Andersen.

En stor ordre fra Rusland var starten på vejen ud af finanskrisen for Svendborgfirmaet, som siden 2008 har eksporteret stort til det russiske marked.

–  Indtil for nylig var Rusland en meget stor eksportsucces for os, men vi kan i den grad mærke krisen derovre nu. Den falder så heldigvis sammen med, at vi netop har etableret os i Polen, som er et andet stort, nyt marked for os, forklarer direktøren.

I dag har AABO maleanlæg referencer fra markeder over hele verden.

Kvalitet, knowhow og troværdighed
AABO maleanlæg producerer anlæg og ovne til male- og overfladebehandling, hvilket selvsagt er et meget specialiseret marked, og det er netop specialiseringen, der adskiller den sydfynske virksomhed fra konkurrenterne.

– Produktionsomkostningerne er høje i Danmark, så på flere standardkomponenter kan vi ikke konkurrere med udlandet, men vi har en knowhow, som gør, at vi kan levere specialiserede produkter i en meget høj kvalitet, og så har Danmark et rigtig godt ry i udlandet. Folk ved godt, at et ord er et ord heroppe, og at de kan regne med en aftale, forklarer Claus Aabo Andersen, og fortsætter:

– Derudover gør vi også meget ud af energieffektivitet. Der er vi blandt de bedste i verden. Og så har vi en rigtig god medarbejderstab. Vores ansatte er både flittige og selvstændige, og selvom det danske lønniveau er højt, kan det godt betale sig for os at have vores produktion herhjemme. Det er desuden også en stor fordel at have administration, udvikling og produktion samlet ét sted – det giver fleksibilitet.

Dyr transport 
Som produktions- og eksportvirksomhed er transportomkostninger en væsentlig del af  AABO maleanlægs udgifter. Derfor kan det også mærkes på bundlinjen, når der er forskel på transportomkostninger.

– Det er billigere for os at køre en lastbil til Dortmund, end det er at køre den til Skagen, fordi tranport er så dyrt herhjemme. Det kunne også gøre os mere omkostningseffektive, hvis det herhjemme og i hele Europa blev muligt at køre med modulvogntog. De koster kun en smule mere, men kan have langt mere med i fragten – hvilket er en stor ressourcemæssig fordel. Det kunne være sager, Fynsk Erhverv evt. kunne tage op, siger Claus Aabo Andersen.

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.