Nyheder • 09/05/2014

MÅNEDENS VIRKSOMHED: Carl Hansen & Søn

Fra STOK Emballage går stafetten som Månedens Virksomhed hos Fynsk Erhverv til møbelfabrikanten Carl Hansen og Søn. Martin Frederiksen fra STOK er imponeret over, at det år efter år lykkes for Carl Hansen og Søn at vækste, og han tager hatten af for, at familievirksomheden har haft held til at brede kendskabet til fynsk design over hele verden. De roser glæder Knud Erik Hansen, som er direktør hos Carl Hansen og Søn, og han er ikke i tvivl om baggrunden for succesen:

Det skyldes en kombination af en masse gode mennesker, gode produkter af høj kvalitet – og en frygtelig masse arbejde, lyder det fra 63-årige Knud Erik Hansen, som rejser mere end 100 dage om året for at sprede kendskabet til sine produkter.

En af de store forandringer over de senere år er en række flagship-stores, der er etableret i Tokyo, New York og København, hvor de klassiske produkter fra Wegner, Kåre Klint, Koch med flere vises frem i imponerende omgivelser, men hovedkontoret bliver ved med at være i Aarup, lover chefen:

Vi har altid været dygtige til at gro træer på Fyn, og de fleste af de træer, som vi bruger er stadig fynske. Og så findes der stadig en særlig ånd og kultur omkring snedkerarbejdet og møbler på Fyn. Der er også et særligt miljø, hvor vi kan tilbyde vores medarbejdere et dejligt miljø at bo i. Det er ikke dyrt, det er let at finde noget, og så kan børnene komme ud og grave huller i jorden. Det er noget andet end at være i storbyerne, mener Knud Erik Hansen.

Afprøvet design og højteknologi hånd i hånd

Mens omgivelserne og produkterne har en del år på bagen, lægger Knud Erik Hansen ikke skjul på, at det kræver masser af nytænkning, viljestyrke og investeringer at holde fremdriften i virksomheden, der i løbet af 11 år er vokset fra 17-18 mand til nu at være over 100 i Danmark og mere end 200 på verdensplan.

Vi investerer en stor del af vores overskud i forretningen i blandt andet marketing, hvor vi arbejder hårdt på at udbrede kendskabet til vores produkter over hele verden, siger Knud Erik Hansen, der også sørger for udvikling af produktionen.

Vi har for eksempel lige fået en helt ny højteknologisk drejebænk, som vi har haft i bestilling i mere end et år. Den er hurtig og effektiv og med en præcision på 1/10.000 millimeter, er den meget sikrere end en menneskehånd. Vi prøver at få gjort de tunge operationer mere effektive og automatiserede, men samling af møblerne og udvælgelse af træet vil altid blive klaret af mennesker, hvor den kærlige hånd sørger for de sidste detaljer, siger han.

Netop kombinationen af effektiviserings-processerne og kærlighed til produkterne er væsentlig i forhold til firmaets grundværdier, forklarer den fynske leder:

Det er meget vigtigt for os, at vi kan holde udgifterne på et niveau, hvor det stadig er muligt for almindelige mennesker at købe produkterne. Det skal ikke kun være for Upper-five-segmentet. Det var også udgangspunktet for Koch, Klint og Wegner, som jo også tegnede møbler for Brugsen, at det skulle være folkeligt, og at det skulle være noget, som hele Danmark kunne få glæde af.

Jagten på milliarden

De seneste tre år har virksomheden leveret det ene rekordregnskab efter det andet, og Knud Erik Hansen har fortsat rettet blikket mod succesen.

– Væksten skal fortsætte fremover. Vi har kapitalen til det, vi har mange produkter med en lang levetid og der er fortsat masser af potentiale. Vi kæmper for at nå en milliard i omsætningen, for at vi stadig kan gøre os gældende og for at vi kan beholde vores selvstændighed ude i den store verden. I øjeblikket ser det ud til, at vi kan nå det mål i begyndelsen af 2020’erne, siger Knud Erik Hansen.

– I første omgang lægger vi dog planer for tre år ad gangen. Inden længe mødes vi i Singapore, hvor vi skal have fremtidens kampagner på plads. Jeg er sikker på, at vi bliver ved med at sørge for at skabe en masse arbejdspladser og for at bringe en masse penge hjem til Danmark. Det er et skønt arbejde, og det giver så meget adrenalin at kunne arbejde på den måde. Jeg er verdens lykkeligste mand, slår chefen fast.

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]