Nyheder • 10/01/2025

Lokal vidensdeling driver udviklingen af HR-rollen

HR har en unik mulighed for at tage en endnu mere aktiv rolle i udviklingen af fremtidens bæredygtige organisationer. Og det er præcis, hvad virksomhederne i Fynsk Erhvervs HR-netværk gør.

Fynsk Erhvervs HR-netværk er vi ikke bare med på sidelinjen – vi er med til at sætte kursen.

HR er ikke blot en støttefunktion eller et ‘cost center.’ HR er en strategisk bæredygtig partner, der spiller en afgørende rolle i organisationens transformation,” siger Renata Edsbjerg, facilitator for HR-netværket i Fynsk Erhverv.

HR som en katalysator for bæredygtig udvikling

“Hvis vi ikke har de rette mennesker og skaber de rette rammer for deres trivsel og udvikling, kan vi ikke udvikle organisationen. Medarbejdere, kunder og investorer stiller helt nye krav til, hvordan vi arbejder og skaber værdi.

Det, der virkede sidste år, fungerer ikke nødvendigvis i dag. Arbejdskulturen ændrer sig, flere generationer skal samarbejde, og vi står over for store samfundsmæssige og globale forandringer. HR skal være klar til at lære, tilpasse sig og tænke langsigtet.”

Derfor handler HR-netværket både om at dele viden og finde løsninger, der fungerer her og nu, samt om at skabe levedygtige praksisser, der strækker sig langt ind i fremtiden.”Vores HR-netværk er en platform, hvor vi lærer sammen og hjælper hinanden med at gøre fynske arbejdspladser attraktive og bæredygtige,” afslutter Renata Edsbjerg.

HR: Fra best practice til bæredygtig next practice

“I HR-netværket har vi fokus på best practice – men endnu mere på next practice. Vi undersøger, hvilke tendenser der præger feltet, hvad der rører sig inden for ESG-dagsordenen, og hvordan vi kan inspirere hinanden til at skabe nye veje frem,” siger Renata Edsbjerg, facilitator for HR-netværket i Fynsk Erhverv.

Renata påpeger, at medarbejdernes ønsker og behov har gennemgået en grundlæggende forandring. Flere efterspørger i dag ikke bare fleksibilitet og en bedre balance mellem arbejde og privatliv – de forventer det som en forudsætning. Samtidig stiller især de yngre generationer krav om, at organisationer tager ansvar, ikke kun for deres trivsel, men også for den verden, de er en del af. Her skal virksomhederne kunne forene menneskelig trivsel med en bæredygtig tilgang til naturen og samfundet.

Flere mennesker søger et anderledes arbejdsliv og er villige til at skifte arbejdsplads for at få det.

I 2022 så vi over en million danskere skifte job, og samtidig vælger mange at tage pauser for at prioritere familien, rejse eller forfølge personlige projekter som at skrive en bog,” forklarer Renata.

Vi ser ind i en fremtid, hvor teknologi, bæredygtighed, fællesskaber, det gode (arbejds)liv som omdrejningspunkt og menneskeledelse bliver centrale parametre, som organisationer vil blive vurderet på. Det handler ikke længere kun om, hvad der sker inden for organisationens fire vægge, men også om at adressere bredere samfundsudfordringer.

“Bæredygtighed og social ansvarlighed er ikke længere valgfrie dagsordener – de er nødvendigheder,” understreger Renata. HR’s opgave er at skabe rammer, der ikke kun matcher nutidens krav, men som også gør organisationer i stand til at trives og skabe værdi i en kompleks og foranderlig verden.

Fremtiden handler om at dele viden og skabe værdi sammen

“Vi udvikler ikke kun vores egne organisationer, men skaber også fremtiden sammen. Det lokale perspektiv giver os mulighed for at stå stærkere og inspirere hinanden til at tænke længere frem,” siger Renata.

HR-netværket i Fynsk Erhverv fungerer ikke kun som et forum for sparring, men også som en ressource for medlemsvirksomheder. Et nyt tiltag i 2025 vil åbne netværket op for virksomheder uden en HR-funktion, hvor medlemmerne tilbyder konkret hjælp.

“Vi dedikerer et møde eller to om året til at hjælpe andre virksomheder. De kommer med deres udfordringer, og vi hjælper dem med at finde løsninger. Det er en måde at skabe værdi uden for netværket og få nye perspektiver på egne udfordringer,” fortæller Renata.

Hun fremhæver, hvor værdifuldt det er, når virksomheder tør dele deres udfordringer.

“Det kræver mod at bede om hjælp, men tillid og fortrolighed er fundamentet i vores netværk. Det gør, at vi kan løfte hinanden i en tid med store forandringer,” afslutter hun.

Om Renata Edsbjerg:

Som stifter af konsulentvirksomheden Human Revolution trækker Renata på sin solide erfaring fra lederroller i erhvervslivet samt sin indsigt i menneskelig adfærd og organisatoriske forandringsprocesser. Hun har haft centrale lederroller som HR-direktør og indkøbschef, hvor hun har spillet en aktiv rolle i både direktion og ledergrupper. I dag hjælper Renata ledere og HR-ledere med regenerativ organisations- og ledelsesudvikling.

Nye øjne på hverdagen gav inspiration og konkrete løsninger hos Sinatur

Da Fynsk Erhverv spurgte, om Sinatur Hotel Storebælt ville lægge hus til en casedag for Klimaprojektlederne, var svaret ja med det samme. Ikke bare for at give noget videre – men fordi det også kunne bringe noget med hjem. For direktør Louise Hauge Gliese handlede projektet om at få inspiration udefra

Lars Erik Nielsen har løftet Uretek med dokumentation, faglig vækst og ansvarlighed

Middelfart-virksomheden Uretek har som speciale at etablere og styrke fundamenter under alt fra private boliger til komplekse byggerier. Og at Ureteks eget fundamentet er solidt, er netop bevist med et fornemt regnskab for 2024 – og en solid vækst i indeværende år. “Vi er kommet stærkt fra start i 2025, og som det ser ud […]

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Lars Erik Nielsen har løftet Uretek med dokumentation, faglig vækst og ansvarlighed

Middelfart-virksomheden Uretek har som speciale at etablere og styrke fundamenter under alt fra private boliger til komplekse byggerier. Og at Ureteks eget fundamentet er solidt, er netop bevist med et fornemt regnskab for 2024 – og en solid vækst i indeværende år. “Vi er kommet stærkt fra start i 2025, og som det ser ud […]

Stærke pointer og skarpe trends på Den Fynske E-handelskonference 2025

Temaet for konferencen var ’Tættere på kunderne’, og dagen bød på inspirerende oplæg, praktiske erfaringer og strategiske perspektiver.

Tim Frank Andersen: AI-udviklingen kræver handling nu – virksomheder risikerer at falde bagud

Mange virksomheder tøver stadig med AI, men ifølge teknologi- og AI-ekspert kan den tøven blive dyr, når konkurrenterne rykker hurtigt frem

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.