Bcompany.dk er en mindre virksomhed med 15 ansatte, men ambitionerne er store. Direktør Tanja Bluhme har trimmet organisationen og hentet tre nye sælgere ind, så virksomheden står klar til at tage næste skridt inden for salget af rengøringsartikler, engangsservice og emballageløsninger til private og erhvervskunder.
“Vi har en anden tilgang til markedet end vores konkurrenter. Hvor mange fokuserer på at jagte enkeltordrer, satser vi på længerevarende kontrakter og stærke relationer. Det giver os en tættere dialog med kunderne og et mere stabilt fundament at bygge videre på,” siger hun.
For Tanja Bluhme handler ledelse ikke om at holde fast i det kendte, men om at rykke sig selv og virksomheden fremad. Hun søger aktivt ny viden og bruger både netværk, sparring og digitale værktøjer til at udfordre måden, virksomheden drives på.
“Når jeg sidder alene på toppen af virksomheden, og det er mange år siden, jeg gik i skole, så skal jeg jo gøre noget for at blive klogere og holde fingeren på pulsen. Netværket er et fortroligt forum, hvor jeg kan lette ventilen. Det er rigtig godt,” fortæller hun.
Hun deltog blandt andet, da Fynsk Erhverv præsenterede det årlige Vækstbarometer, ligesom hun er en del af Vækstejerleder-netværket, hvor erfaringer og udfordringer kan vendes i et fortroligt rum.
Bcompany.dk har de seneste år vist, at virksomheden kan vinde på at være mere proaktiv end konkurrenterne. Sammen med kunderne udvikles løsninger, der både styrker forretningen og tager højde for bæredygtighed.
“Et godt eksempel er Odense Zoo, hvor vi leverer kaffekopper og isbægre og samtidig hjælper med at gøre løsningerne mere bæredygtige – med mindre plastik og bedre genbrug,” siger Tanja Bluhme.
Hun ser det som en styrke at være på forkant og hjælpe kunderne med at navigere i nye krav. “Vi kan godt lide at være first mover sammen med vores kunder. Derfor kan vi hjælpe med forståelsen for og indberetningen i forhold til det udvidede producentansvar på emballage. Vi er på forkant med reglerne og mulighederne,” understreger hun.
Internt arbejder bcompany.dk på samme måde. Investeringen i elbiler og arbejdet med ESG-rapporter handler ikke om image, men om troværdighed og om at sikre, at virksomheden er konkurrencedygtig i et marked, hvor kravene hele tiden skærpes.
For Tanja Bluhme er trivsel et strategisk fokusområde på linje med vækst og bæredygtighed. Hun ser det som en forudsætning, at medarbejderne både har det godt og kan se en fremtid i virksomheden.
“Vi skal gøre en masse for trivsel, så vi er så attraktive som muligt. Familie- og arbejdsliv skal hænge sammen, og det skal i hvert fald ikke være på arbejdspladsen, at de får stress. Det er vigtigt, at vi passer godt på hinanden, for medarbejderne er vores vigtigste ressource. Hele vores strategi bygger på at være tæt på kunderne, og derfor giver det også sund fornuft at passe på de ansatte, så de har overskud til at gøre det ekstra, der gør en forskel,” siger Tanja Bluhme.