Nyheder • 05/02/2014

Iværksætteren bag ‘Idé-udbud’ vinder Dialogprisen 2014

Igennem flere år har Fynsk Erhverv haft et godt samarbejde omkring privat/offentligt samhandel med Casper Helbo-Nielsen. Nu har han vundet IKA’s Dialogpris 2014.
IKA er foreningen af offentlige indkøbere og leverandører til det offentlige med en vision om at være vidennetværket indenfor offentlige indkøb. Og på IKA’s konference i sidste uge gik formand for IKAs dialoggruppe Ib Thyge Christensen, på scenen og afslørede årets vinder; Processio for værktøjet Idé-udbud.  Idé-udbud var nomineret med følgende begrundelse:

–  Idé-udbud har hjulpet en lang række offentlige virksomheder med at skabe dialog med potentielle leverandører i forbindelse med udbud. Dialogen spænder fra den tidlige ideudviklende og innovative fase til tilpasningen af et udbudsmateriale.  Idé-udbuds åbne platform har skabt en gennemsigtighed omkring dialogen, der både sikrer ligebehandling og at høringsparterne har mulighed for at kommentere på andre høringsparters kommentarer.  Idé-udbud har været med til at rykke grundlæggende ved opfattelsen af, hvad offentlige virksomheder må og kan omkring dialog.

 Idé-udbud er en inspirationskilde for alle, der ønsker at bruge dialog i arbejdet med udbud og ønsker at arbejde innovativt og intelligent med udbud.

Efter overrækkelsen af Dialogprisen lød det fra direktør og iværksætter Casper Helbo-Nielsen:

Idéen til Idé-udbud opstod efter inspiration gennem netop dialog med markedet. Når jeg ser resultaterne dvs. den øgede dialog mellem ordregivere og markedet i hverdagen, er det drivkraften til det fortsatte arbejde med videreudvikling af konceptet.


Fakta om Idé-udbud
Princippet i Idé-udbud er, at den of­fentlige institution offentliggør de om­råder, hvor der er behov for nytænk­ning eller gode råd til konkrete udbud. Iværksættere, universiteter, læreanstal­ter, idémagere og leverandører kan nu byde ind med idéer, som måtte opfylde behovet.
De indkomne idéer håndteres ved hjælp af en proces, som leder til, at en idé eventuelt bliver udformet/valgt som egnet til at gå videre med. Idéen, som institutionen vælger at fortsætte med, udbydes herefter til realisering (offentligt udbud), dvs. at virksomheder kan tilbyde en løsning på behovet og idéen.
I forbindelse med udbud reguleres evt. kommercielle for­hold i forhold til idéhaveren.
Idé-udbud bidrager således både til opfyldelse af institutionernes behov for nytænkning, øget iværksætteri og udvikling af produkter og ydelser i industrien – en tredobbelt bundlinje.

Læs mere på www.offentligprivatdialog.dk

 

 

Revy-ejer: “Jeg er vant til at skabe noget ud af ingenting”

Lars Arvad er direktør og ejer af Odense Sommerrevy, en af Danmarks førende revyer. Virksomheden drives i dag med en professionel bestyrelse og et strategisk fokus, der sikrer både kunstnerisk og økonomisk succes. Lars Arvad har selv haft en central rolle i udviklingen, fra at stå for alt i starten til at samarbejde med erhvervsfolk, […]

Nytårskur og boblende netværk

Til årets nytårskur i Fynsk Erhverv var huset fyldt med engagerede medlemmer, der kom til en inspirerende eftermiddag fyldt med netværk, videndeling og spændende oplæg om det nye års muligheder og udfordringer for erhvervslivet. Bestyrelsesleder Henrik Neelmeyer bød velkommen og satte ord på nogle af de muligheder, 2025 kan bringe for erhvervet. Direktør Jytte Reinholdt […]

Nytårshilsen 2025

Når vi siger farvel til 2024 og byder 2025 velkommen, er det en oplagt anledning til at reflektere over året, der er gået, og se fremad mod de muligheder og udfordringer, der ligger foran os.

Flere fynske virksomheder står foran et generationsskifte

Behovet for generationsskifte blandt små og mellemstore virksomheder har aldrig været større, fordi mange ejere nærmer sig pensionsalderen, samtidig med at flere ejere allerede sælger deres livsværk, når de er 45-50 år gamle.

Lokal vidensdeling driver udviklingen af HR-rollen

HR har en unik mulighed for at tage en endnu mere aktiv rolle i udviklingen af fremtidens bæredygtige organisationer. Og det er præcis, hvad virksomhederne i Fynsk Erhvervs HR-netværk gør. Fynsk Erhvervs HR-netværk er vi ikke bare med på sidelinjen – vi er med til at sætte kursen. HR er ikke blot en støttefunktion eller […]

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.

Unge ledere skal styrkes i nye netværk hos Fynsk Erhverv

Hos Fynsk Erhverv åbnes dørene nu til et helt særligt Young Pro-netværk, der skal hjælpe unge ledere med at udvikle sig fagligt og personligt i et fortroligt og inspirerende forum. Thomas Olsen, som er udpeget til at facilitere netværket, bringer mere end 20 års erfaring med ledelse og udvikling af nye ledere ind i projektet. […]

BCM Transtech: Fra lokal maskinfabrik til global markedsleder

Broby: Da BCM Transtech besluttede at satse alt på en enkelt niche, ændrede det virksomhedens kurs for altid. Fra at have været en klassisk, lokal maskinfabrik med et bredt fokus på at løse alle nærværende udfordringer, blev fokus i begyndelsen af 2000’erne skarpt rettet mod ét enkelt marked. Den strategi har gjort dem til verdens […]