Nyheder • 05/02/2014

Iværksætteren bag ‘Idé-udbud’ vinder Dialogprisen 2014

Igennem flere år har Fynsk Erhverv haft et godt samarbejde omkring privat/offentligt samhandel med Casper Helbo-Nielsen. Nu har han vundet IKA’s Dialogpris 2014.
IKA er foreningen af offentlige indkøbere og leverandører til det offentlige med en vision om at være vidennetværket indenfor offentlige indkøb. Og på IKA’s konference i sidste uge gik formand for IKAs dialoggruppe Ib Thyge Christensen, på scenen og afslørede årets vinder; Processio for værktøjet Idé-udbud.  Idé-udbud var nomineret med følgende begrundelse:

–  Idé-udbud har hjulpet en lang række offentlige virksomheder med at skabe dialog med potentielle leverandører i forbindelse med udbud. Dialogen spænder fra den tidlige ideudviklende og innovative fase til tilpasningen af et udbudsmateriale.  Idé-udbuds åbne platform har skabt en gennemsigtighed omkring dialogen, der både sikrer ligebehandling og at høringsparterne har mulighed for at kommentere på andre høringsparters kommentarer.  Idé-udbud har været med til at rykke grundlæggende ved opfattelsen af, hvad offentlige virksomheder må og kan omkring dialog.

 Idé-udbud er en inspirationskilde for alle, der ønsker at bruge dialog i arbejdet med udbud og ønsker at arbejde innovativt og intelligent med udbud.

Efter overrækkelsen af Dialogprisen lød det fra direktør og iværksætter Casper Helbo-Nielsen:

Idéen til Idé-udbud opstod efter inspiration gennem netop dialog med markedet. Når jeg ser resultaterne dvs. den øgede dialog mellem ordregivere og markedet i hverdagen, er det drivkraften til det fortsatte arbejde med videreudvikling af konceptet.


Fakta om Idé-udbud
Princippet i Idé-udbud er, at den of­fentlige institution offentliggør de om­råder, hvor der er behov for nytænk­ning eller gode råd til konkrete udbud. Iværksættere, universiteter, læreanstal­ter, idémagere og leverandører kan nu byde ind med idéer, som måtte opfylde behovet.
De indkomne idéer håndteres ved hjælp af en proces, som leder til, at en idé eventuelt bliver udformet/valgt som egnet til at gå videre med. Idéen, som institutionen vælger at fortsætte med, udbydes herefter til realisering (offentligt udbud), dvs. at virksomheder kan tilbyde en løsning på behovet og idéen.
I forbindelse med udbud reguleres evt. kommercielle for­hold i forhold til idéhaveren.
Idé-udbud bidrager således både til opfyldelse af institutionernes behov for nytænkning, øget iværksætteri og udvikling af produkter og ydelser i industrien – en tredobbelt bundlinje.

Læs mere på www.offentligprivatdialog.dk

 

 

Lokale virksomheder forholder sig til Odenses fremtid

En række lokale virksomheder greb muligheden, da Fynsk Erhverv for nylig inviterede til dialogmøde om Odense fremtidige udvikling. Anledningen var det forslag til Kommuneplan 2024-2036, som Byrådet havde sendt i høring. Også rådmand Søren Windel, adm. Direktør Erik Jespersen og byudviklingschef Karin Niemann-Christensen var mødt op for at præsentere planforslaget og lytte til virksomhedernes ønsker […]

Er du ny direktør i Fynsk Erhverv?

Vil du arbejde dedikeret for at fremme rammer og vilkår for det fynske erhvervsliv? Fynsk Erhverv mangler en visionær direktør med kommerciel forståelse og politisk tæft. Hvis det er dig, får du mulighed for at blive frontpersonen for Fyns erhvervslivs mest interessante netværksorganisation! Tæt på medlemmerne Fynsk Erhverv er en medlemsfinansieret organisation, som arbejder benhårdt […]

CFB Industri i vækst: Ledelse, fusion og strategi

Det er sjældent, at virksomhedsfusioner og generationsskifter forløber uden gnidninger, og slet ikke, når begge dele sker samtidig. Men det er ikke desto mindre i store træk, hvad der skete for CFB Industri

Øget behov for fleksible løsninger giver vækst hos Strandlyst & Co. ApS

At skabe økonomisk stabilitet kræver fleksible løsninger og evnen til at tilpasse sig hurtigt. Det mener i hvert fald Kenneth Strandlyst, der står i spidsen for virksomheden Strandlyst & Co ApS

ESG-strategien er bestyrelsens ansvar – Er din SMV-bestyrelse klædt på?

Af Professor Annabeth Aagaard, Aarhus Universitet I takt med at EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) trækker virksomhederne tættere på en ny virkelighed, står danske SMV’er over for en afgørende transformation. CSRD kræver, at store virksomheder systematisk rapporterer på en lang række ESG-parametre, herunder deres samlede CO₂-aftryk. Dette indebærer ikke blot deres egen udledning (Scope […]

Direktør Jytte Reinholdt forlader Fynsk Erhverv i 2025

Efter 17 år som direktør har Jytte Reinholdt meddelt Fynsk Erhvervs bestyrelse, at hun ønsker at overlade stafetten til en ny direktør i løbet af 2025. Beslutningen vil først træde i kraft, når en passende afløser er fundet. “Under Jytte Reinholdts ledelse har Fynsk Erhverv gennemgået en markant udvikling. Organisationen og bestyrelsen er blevet professionaliseret, […]

Revy-ejer: “Jeg er vant til at skabe noget ud af ingenting”

Lars Arvad er direktør og ejer af Odense Sommerrevy, en af Danmarks førende revyer. Virksomheden drives i dag med en professionel bestyrelse og et strategisk fokus, der sikrer både kunstnerisk og økonomisk succes. Lars Arvad har selv haft en central rolle i udviklingen, fra at stå for alt i starten til at samarbejde med erhvervsfolk, […]

Nytårskur og boblende netværk

Til årets nytårskur i Fynsk Erhverv var huset fyldt med engagerede medlemmer, der kom til en inspirerende eftermiddag fyldt med netværk, videndeling og spændende oplæg om det nye års muligheder og udfordringer for erhvervslivet. Bestyrelsesleder Henrik Neelmeyer bød velkommen og satte ord på nogle af de muligheder, 2025 kan bringe for erhvervet. Direktør Jytte Reinholdt […]

Nytårshilsen 2025

Når vi siger farvel til 2024 og byder 2025 velkommen, er det en oplagt anledning til at reflektere over året, der er gået, og se fremad mod de muligheder og udfordringer, der ligger foran os.