Nyheder • 21/05/2015

Iværksætter og nyt medlem: ‘Spørg dig selv – hvad er det værste der kan ske’

Martin Brems er manden bag det strategiske marketingbureau Brems & Co., som han startede 1. maj 2014. Allerede fire måneder inde i 2015 havde bureauet mødt de omsætningsmål, Martin Brems havde sat for hele året. “Det er gået over al forventning,” siger den succesfulde iværksætter selv. 

Martin Brems har bl.a. været marketingchef for it-selskaberne Netcompany og ALSO Actebis og kontaktchef for reklamebureauet Nørgård Mikkelsen, før han blev ansat i LEGO, hvor han har været med til at udvikle nye LEGO-koncepter og produkter i innovationsafdelingen, bl.a. det for nylig annoncerede LEGO Dimensions, og var også en overgang kommercielt ansvarlig for LEGOs største produktlancering i 2013: Legends of Chima.

Efter tre år med mange timer på landevejen fra Munkebo til Billund og mange udenlandsrejser valgte Martin Brems at starte op for sig selv, både af hensyn til familien, men også for at realisere drømmen om at blive sin egen.

– Det var dog ikke nogen nem beslutning. Vi har det med at blive lidt magelige som lønmodtagere herhjemme, men jeg havde altid drømt om at blive herre i eget hus, og min beslutning kom først, efter en god ven fortalte mig: ‘Martin, hvad er det værste, der kan ske?’. Og det værste, der kunne ske, var, at jeg mistede min opsparing og mit hus, men jeg ville jo aldrig gå sulten i seng uden tag over hovedet, og jeg ville nok også kunne finde noget andet at lave, hvis min egen virksomhed ikke lykkedes. Jeg tog derfor springet, og det vil jeg bestemt råde andre folk med de samme drømme om at gøre.

Brems & Co. gik fra 0 til 20 kunder på det første år, og Martin Brems overvejer, om forretningen i fremtiden skal udvides med nyansættelser.

– Der er mange fordele ved at være selvstændig, som man sjældent hører så meget om. Jeg tror f.eks. aldrig, jeg har haft en bedre work-life-balance, end jeg har nu, selvom jeg i perioder arbejder rigtig meget, for jeg bestemmer i vid udstrækning selv, hvornår mine opgaver skal løses, siger Martin Brems.

Hvad markedet vil have
Martin Brems laver strategisk marketingsrådgivning for virksomheder i alle brancher.  Det vil sige, at han undersøger markeder, kunder og potentielle kunder og afdækker forretningsmuligheder for virksomheder, ligesom andre marketingbureauer gør det, men han går skridtet videre end de fleste af konkurrenterne.

– Hvis man ikke aktivt innoverer sin virksomhed og sine produkter, så de afspejler markedet og fremtidens marked, så risikerer man at blive sejlet agterud af udviklingen. Jeg laver markeds- og kundeanalyser for virksomheder, og så rådgiver jeg bagefter virksomheden i, hvordan de kan reagere på det, jeg finder ud af – både på produkt- og kommunikationssiden, fortæller Martin Brems.

– Det er her, jeg skiller mig ud.

Brems & Co. afsøger muligheder inden for alle markeder og alle brancher.

– Jeg har haft Odense Lufthavn som kunde. Der undersøgte jeg interessen for afgange fra Fyn hos forskellige rejsebureauer og erhvervsrejsebureauer og hos lokale virksomheder, der rejser meget, for på den måde at afsøge, hvad lufthavnen med fordel kan satse på i fremtiden. For bogføringsprogrammet e-conomic undersøgte jeg det svenske marked gennem fokusgrupper med svenske iværksættere, hvor de fandt ud af meget konkrete ting, de med fordel kunne forandre, og jeg har været med til at undersøge interessen for en sommerrevy i Odense, hvilket der i høj grad var, så det kommer der for første gang i 2016, så det er meget alsidige kunder, jeg laver opgaver for, siger Martin Brems.

Det andet ben
Brems & Co. har både større og mindre projekter hos større og mindre kunder, og udover strategisk rådgivning baseret på markedsanalyser, hjælper virksomheden også med andre udfordringer.

– Ofte har virksomheder rigtig mange oplysninger liggende tilgængelige hos dem selv allerede, men de ved ikke, hvordan de skal anvende dem. Jeg kan som udefrakommende hjælpe dem med at finde det, som er vigtigt at fokusere på, og det som ikke er, og på den måde vejlede virksomheden til en retning, som giver vækst, fortæller Martin Brems.

– Jeg er naturligvis ikke lige så godt inde i de forskellige brancher, som virksomhederne selv er, men det er faktisk ofte en fordel, for jeg kan se deres forretning udefra med min erfaring og derfor tilføje nogle nye perspektiver og et frisk pust.

 

Tim Frank Andersen: AI-udviklingen kræver handling nu – virksomheder risikerer at falde bagud

Mange virksomheder tøver stadig med AI, men ifølge teknologi- og AI-ekspert kan den tøven blive dyr, når konkurrenterne rykker hurtigt frem

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.