Nyheder • 17/03/2016

Humac-direktør: “Kundeoplevelsen bliver et mere og mere vigtigt konkurrenceparameter”

Til Fynsk Erhvervs første Business Lounge kunne interesserede høre Humacs direktør Michael Bech fortælle, hvorfor kundeoplevelsen er et vigtigere og vigtigere konkurrenceparameter i erhvervslivet, og hvordan Humac har integreret ambitionen om at levere ‘Danmarks bedste kundeoplevelse’ i den overordnede forretningsstrategi. 

Detailkæden Humac har implementeret en stræben efter den gode kundeoplevelse i virksomhedens strategi. Ifølge kædens direktør, Michael Bech, er bl.a. detailhandlen, men også mange andre brancher, nødt til at tænke i, hvad der kan give kunden en grund til at vende tilbage, som ikke kun relaterer sig til produktet og prisen.

– Kundeoplevelsen er både en udfordring for den store betonproducent og for den lille detailhandler. F.eks. kan vi inden for få år med stor sandsynlighed købe en humac2bil fra fabrikanten direkte på nettet og vælge type, farve osv. online. Det bliver bilforhandlere nødt til at forholde sig til: hvad skal deres rolle være i den udvikling? Der er rigtig meget, der taler for, at både fysisk handlende og producenter i højere og højere grad skal kunne tilbyde noget andet end bare varen, siger Michael Bech

Mødet mellem den ansatte og kunden
Ifølge Michael Bech har mange virksomheder ikke fokus nok på den interaktion, der udgør det vigtigste indtryk, en kunde får af virksomheden: mødet med den enkelte ansatte.

– I Humac begyndte vi at se på, hvordan mødet mellem de ansatte og kunderne rent faktisk forløber. Vi havde tidligere meget stort fokus på selve produkterne, de lækre Mac-computere osv. – på, hvad de kunne, og hvor gode de var. Men den udvikling er farlig, for produkterne kan man finde alle mulige steder. Derfor har vi arbejdet meget målrettet på at skabe en kultur, hvor kunden er i centrum. Det lyder måske banalt, og der er rigtig mange virksomheder, der taler om at sætte kunden i centrum, men udfordringen er at implementere den forandring, så der rent faktisk bliver skabt en kundeorienteret kultur ude i butikkerne, siger han.

Implementeringen
Michael Bech valgte derfor at konkretisere den gode kundeoplevelse igennem 14 bud, der specifikt retter sig mod Humac.

– Budene er meget konkrete og direkte henvendt til præcis vores virkelighed – helt ned til hvordan man rækker en plastikpose til en kunde, men de er ment som en rettesnor, ikke en fast manual. Hvis den enkelte medarbejder synes, at han eller hun har det bedre med at gøre tingene på en lidt anden måde, så er det helt i orden. ‘Ånden’ i budene er det vigtigste. Det er kulturen, hvor medarbejderne tilstræber at levere ‘Danmarks bedste kundeoplevelse’, der er væsentlig, siger Michael Bech og fortsætter:

“Vi har en lukket Facebook-gruppe, hvor kun Humac-ansatte har adgang, og der er der næsten hver dag et billede oppe fra en butik, som har fået kage til kaffen fra en kunde.”

– Eksekveringen har til gengæld også været mere ‘brutal’, end danske virksomheder er vant til. Vi har simpelthen ansat eksterne firmaer, som tager ud i Humac-butikkerne og måler på kundeoplevelsen. Det gør vi stadig hver eneste måned. Lever butikken ikke op til 75 procent af de 14 bud, så mister butikschefen 25 procent af vedkommendes bonus. Det lyder måske lidt hårdt, men det virker, og det har skabt en servicekultur blandt vores ansatte, som de både er stolte over og glade for at være en del af. Der går intern konkurrence i at levere god service. Men det kræver så også, at ledelsen går forrest. Jeg udlever de 14 bud næsten påtaget tydeligt for at fremstå som et godt eksempel.

Kulturforandringen har givet stor respons fra Humacs kunder.

– Vi har fået rigtig meget respons fra vores kunder – overraskende meget. Vi har en lukket Facebook-gruppe, hvor kun Humac-ansatte har adgang, og der er der næsten hver dag et billede oppe fra en butik, som har fået kage til kaffen fra en kunde. Og hvor ofte har man hørt om kunder, der giver de ansatte i en detailbutik kage som tak for en god kundeoplevelse? Det er vi meget stolte over, slutter Michael Bech.

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.

Aabo-Ideal satser benhårdt på service og support som en del af international konsolidering

Aabo-Ideal er en international topspiller inden for fremstilling af industrielle lak- og overfladebehandlingsanlæg. Men den position er ikke kommet af sig selv, og fremtidens succes kræver, at ærmerne forbliver opsmøgede.

DAMIFO: Vidensdeling kan være genvejen til fremtidens løsninger

Vidensdeling og samarbejde er, Ifølge direktør i DAMIFO Martin Johansen, nøglen til at klare de stigende krav til virksomheden og føre den trygt videre. Derfor har han meldt sig ind i Fynsk Erhvervs direktørnetværk for at drøfte hverdagens udfordringer og hente inspiration fra andre erhvervsledere.

Fynsk Erhvervs cykelnetværk på toppen

Som om de stejle bjerge ikke i sig selv var udfordring nok. Også vejret viste sig fra den lunefulde side, da 40 fynske erhvervsfolk sled sig op ad Pyrenæernes nådesløse stigninger under årets strabadserende udfordring i Fynsk Erhvervs cykelnetværk Business Challenge. Men hverken regn, torden og kølige vinde over grænselandet mellem Frankrig og Spanien forhindrede netværket […]

Vi kan hjælpe dig med arbejdskraft

Optimismen stiger i det fynske erhvervsliv, og det samme gør efterspørgslen efter kvalificeret arbejdskraft. Vi kan hjælpe dig med at rekruttere dine næste medarbejdere. Som partnervirksomhed i Fynsk Erhverv har du direkte adgang til veluddannede medarbejdere, der står klar til med ny viden og energi at løse netop de arbejdsopgaver, som presser sig på i […]

Mindeord om Preben Greibe

Preben Greibe (79 år) er gået bort. Han vil blive husket som en tidligere respekteret og dedikeret administrerende direktør for Danske Fragtmænd Fyn og for hans mangeårige engagement i Industri- og Handelskammeret Odense-Fyn. Her gjorde han et varigt indtryk som formand i en strategisk vigtig periode frem til 2008, idet han var en central figur […]