Nyheder • 17/03/2016

Humac-direktør: “Kundeoplevelsen bliver et mere og mere vigtigt konkurrenceparameter”

Til Fynsk Erhvervs første Business Lounge kunne interesserede høre Humacs direktør Michael Bech fortælle, hvorfor kundeoplevelsen er et vigtigere og vigtigere konkurrenceparameter i erhvervslivet, og hvordan Humac har integreret ambitionen om at levere ‘Danmarks bedste kundeoplevelse’ i den overordnede forretningsstrategi. 

Detailkæden Humac har implementeret en stræben efter den gode kundeoplevelse i virksomhedens strategi. Ifølge kædens direktør, Michael Bech, er bl.a. detailhandlen, men også mange andre brancher, nødt til at tænke i, hvad der kan give kunden en grund til at vende tilbage, som ikke kun relaterer sig til produktet og prisen.

– Kundeoplevelsen er både en udfordring for den store betonproducent og for den lille detailhandler. F.eks. kan vi inden for få år med stor sandsynlighed købe en humac2bil fra fabrikanten direkte på nettet og vælge type, farve osv. online. Det bliver bilforhandlere nødt til at forholde sig til: hvad skal deres rolle være i den udvikling? Der er rigtig meget, der taler for, at både fysisk handlende og producenter i højere og højere grad skal kunne tilbyde noget andet end bare varen, siger Michael Bech

Mødet mellem den ansatte og kunden
Ifølge Michael Bech har mange virksomheder ikke fokus nok på den interaktion, der udgør det vigtigste indtryk, en kunde får af virksomheden: mødet med den enkelte ansatte.

– I Humac begyndte vi at se på, hvordan mødet mellem de ansatte og kunderne rent faktisk forløber. Vi havde tidligere meget stort fokus på selve produkterne, de lækre Mac-computere osv. – på, hvad de kunne, og hvor gode de var. Men den udvikling er farlig, for produkterne kan man finde alle mulige steder. Derfor har vi arbejdet meget målrettet på at skabe en kultur, hvor kunden er i centrum. Det lyder måske banalt, og der er rigtig mange virksomheder, der taler om at sætte kunden i centrum, men udfordringen er at implementere den forandring, så der rent faktisk bliver skabt en kundeorienteret kultur ude i butikkerne, siger han.

Implementeringen
Michael Bech valgte derfor at konkretisere den gode kundeoplevelse igennem 14 bud, der specifikt retter sig mod Humac.

– Budene er meget konkrete og direkte henvendt til præcis vores virkelighed – helt ned til hvordan man rækker en plastikpose til en kunde, men de er ment som en rettesnor, ikke en fast manual. Hvis den enkelte medarbejder synes, at han eller hun har det bedre med at gøre tingene på en lidt anden måde, så er det helt i orden. ‘Ånden’ i budene er det vigtigste. Det er kulturen, hvor medarbejderne tilstræber at levere ‘Danmarks bedste kundeoplevelse’, der er væsentlig, siger Michael Bech og fortsætter:

“Vi har en lukket Facebook-gruppe, hvor kun Humac-ansatte har adgang, og der er der næsten hver dag et billede oppe fra en butik, som har fået kage til kaffen fra en kunde.”

– Eksekveringen har til gengæld også været mere ‘brutal’, end danske virksomheder er vant til. Vi har simpelthen ansat eksterne firmaer, som tager ud i Humac-butikkerne og måler på kundeoplevelsen. Det gør vi stadig hver eneste måned. Lever butikken ikke op til 75 procent af de 14 bud, så mister butikschefen 25 procent af vedkommendes bonus. Det lyder måske lidt hårdt, men det virker, og det har skabt en servicekultur blandt vores ansatte, som de både er stolte over og glade for at være en del af. Der går intern konkurrence i at levere god service. Men det kræver så også, at ledelsen går forrest. Jeg udlever de 14 bud næsten påtaget tydeligt for at fremstå som et godt eksempel.

Kulturforandringen har givet stor respons fra Humacs kunder.

– Vi har fået rigtig meget respons fra vores kunder – overraskende meget. Vi har en lukket Facebook-gruppe, hvor kun Humac-ansatte har adgang, og der er der næsten hver dag et billede oppe fra en butik, som har fået kage til kaffen fra en kunde. Og hvor ofte har man hørt om kunder, der giver de ansatte i en detailbutik kage som tak for en god kundeoplevelse? Det er vi meget stolte over, slutter Michael Bech.

ESG-strategien er bestyrelsens ansvar – Er din SMV-bestyrelse klædt på?

Af Professor Annabeth Aagaard, Aarhus Universitet I takt med at EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) trækker virksomhederne tættere på en ny virkelighed, står danske SMV’er over for en afgørende transformation. CSRD kræver, at store virksomheder systematisk rapporterer på en lang række ESG-parametre, herunder deres samlede CO₂-aftryk. Dette indebærer ikke blot deres egen udledning (Scope […]

Direktør Jytte Reinholdt forlader Fynsk Erhverv i 2025

Efter 17 år som direktør har Jytte Reinholdt meddelt Fynsk Erhvervs bestyrelse, at hun ønsker at overlade stafetten til en ny direktør i løbet af 2025. Beslutningen vil først træde i kraft, når en passende afløser er fundet. “Under Jytte Reinholdts ledelse har Fynsk Erhverv gennemgået en markant udvikling. Organisationen og bestyrelsen er blevet professionaliseret, […]

Revy-ejer: “Jeg er vant til at skabe noget ud af ingenting”

Lars Arvad er direktør og ejer af Odense Sommerrevy, en af Danmarks førende revyer. Virksomheden drives i dag med en professionel bestyrelse og et strategisk fokus, der sikrer både kunstnerisk og økonomisk succes. Lars Arvad har selv haft en central rolle i udviklingen, fra at stå for alt i starten til at samarbejde med erhvervsfolk, […]

Nytårskur og boblende netværk

Til årets nytårskur i Fynsk Erhverv var huset fyldt med engagerede medlemmer, der kom til en inspirerende eftermiddag fyldt med netværk, videndeling og spændende oplæg om det nye års muligheder og udfordringer for erhvervslivet. Bestyrelsesleder Henrik Neelmeyer bød velkommen og satte ord på nogle af de muligheder, 2025 kan bringe for erhvervet. Direktør Jytte Reinholdt […]

Nytårshilsen 2025

Når vi siger farvel til 2024 og byder 2025 velkommen, er det en oplagt anledning til at reflektere over året, der er gået, og se fremad mod de muligheder og udfordringer, der ligger foran os.

Flere fynske virksomheder står foran et generationsskifte

Behovet for generationsskifte blandt små og mellemstore virksomheder har aldrig været større, fordi mange ejere nærmer sig pensionsalderen, samtidig med at flere ejere allerede sælger deres livsværk, når de er 45-50 år gamle.

Lokal vidensdeling driver udviklingen af HR-rollen

HR har en unik mulighed for at tage en endnu mere aktiv rolle i udviklingen af fremtidens bæredygtige organisationer. Og det er præcis, hvad virksomhederne i Fynsk Erhvervs HR-netværk gør. Fynsk Erhvervs HR-netværk er vi ikke bare med på sidelinjen – vi er med til at sætte kursen. HR er ikke blot en støttefunktion eller […]

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.