Nyheder • 09/03/2020
House of Code sætter “Danmarks Stærkeste Netværk” i sving
IT-virksomheden House of Code, der til daglig har til formål at udvikle skræddersyede apps, sætter i marts en del ressourcer af til også at samle ind i en god sags tjeneste. Det sker i ’SuperDysten’, hvor House of Code kæmper med radiostationen NOVA og fire andre virksomheder om, hvem der kan samle flest penge ind til børnehospice i Danmark.
“Vi vil gerne sætte vores netværk på spil og bevise, at vi har Danmarks stærkeste netværk, og det gør vi blandt andet gennem Fynsk Erhverv og Fynsk ErhvervsTopmødet, hvor vi har en auktion, men også i OB, hvor vi har et godt netværk. Der har vi et event i forbindelse med Superliga-kampen mellem OB og Esbjerg,” fortæller direktør Jonathan Bornemann, der har let ved at se koblingen til hverdagen og virksomheden:
“Medarbejderne synes, at det er fedt, at vi investerer tid i projektet. Vi har også mange ansatte, der selv har børn, og de har let ved at relatere til ønsket om at skabe gode rammer. Jeg har selv mistet min mor, og den utrolige støtte, som vi fik på hospice, gav de bedst mulige forudsætninger for at sige farvel på en god måde. Selvfølgelig skal de muligheder også være der for børnefamilier, og jeg håber på, at vores netværk kan hjælpe os med at sætte Fyn på landkortet på den måde også,” siger Jonathan Bornemann.
Bløde værdier er også god forretning
Velgørenhedsprojektet afspejler på mange måder hverdagen i House of Code. Her er der stærkt fokus på at dyrke de bløde værdier, som er en af de fire søjler, der udgør fundamentet i virksomheden: “Go’ karma, High drive, Strong team, Have fun.”
Blandt mange andre tiltag kan nævnes en morgenmadsordning, der sikrer, at de ansatte starter dagen godt, og House of Code har også indført to timers betalt ugentlig motion i arbejdstiden. Sidstnævnte var et blandt mange tiltag, der sikrede virksomheden titlen som regionsvinder i “Danmarks Sundeste Arbejdsplads 2019”, men for ledelsen i House of Code, har den afledte gevinst været langt større:
“Vores overordnede mål er at skabe en arbejdsplads, hvor vi selv og vores ansatte har lyst til at være. Selvfølgelig skal tiltagene skal være lønsomme i sidste ende, men det er vi ikke i tvivl om, at de er. Vi har et meget flot sygefravær på under to procent, og i modsætning til mange andre virksomheder i IT-branchen, har vi slet ikke nogen rekrutteringsproblemer. Vi har en pipeline af interessante kandidater, vi bare kan ringe til, fordi vi har skabt et godt omdømme, og det er vi stolte over,” konstaterer Jonathan Bornemann, der samtidig slår fast, at en god forretning kan give overskud andre steder end på bankkontoen:
“Økonomisk vil vi ikke skumme millioner af kroner til side til ejergruppen. Vi har investeret meget i vores vækst, og vi har nok ansat lidt flere, end vi havde brug for, og så har vi brugt nogle penge på at flytte til lokalerne her. Vores mål er at skabe en sund forretning, hvor vi er økonomisk uafhængige af banker og andre former for eksterne investeringer, så vi kan blive ved med at forfølge vores mål om at skabe en fed arbejdsplads, hvor vi alle sammen har rigtig meget lyst til at være.”
Forskellighed og åbenhed
Medarbejderkartoteket hos House of Code tæller i sagens natur en lang række IT-uddannede, men det gælder langt fra alle. Virksomheden har mange ansatte med forskellig baggrund fra arbejdsmarkedet, og den strategi er helt fast forankret.
“Vi har haft mange praktikanter, vi har haft ansatte i skånejob og vi har haft ansatte, der kom til os som et led i deres jobafklaring. Langt de fleste af dem har vi ansat efterfølgende, og det giver en masse spændende kompetencer til os som virksomhed, at vi har rum til forskellige mennesker,” siger Jonathan Bornemann, der som leder af en IT-virksomhed er meget bevidst om, at hans ansatte er den vigtigste ressource i House of Code.
“Vi er dem, vi er. Vi har nogle meget stærke spidskompetencer, og vi er ikke bange for, at der kommer nogen og kopierer os, for vi tror på at, at der er opgaver til os alle sammen. Der vil altid være kunder, der synes, at vi er fede, og nogen der synes, at vi ikke er. Det er fint,” konstaterer Jonathan Bornemann, før han tilføjer, at filosofien om ærlighed og transparens går igen helt ind i regnskabet:
“Vi differentierer os fra en stor del af markedet med en høj grad af åbenhed. I vores regnskaber er omsætningen for eksempel offentlig, selvom det ikke er nødvendigt. Og vi vil i det hele taget vil vi gerne gøre alt, hvad vi kan, for at stå frem som en troværdig virksomhed, hvor det hele ligger offentligt til skue fordi vi ikke har noget at skjule,” siger han.
Om House of Code:
Produktporteføljen tæller en lang række meget forskellige apps, alle specielt udviklet til den enkelte kunde og dennes behov. Listen tæller blandt andet:
MIR: Digitalt showroom som MIRs sælgere kan bruge til at fremvise produkterne virtuelt for potentielle kunder.
Stofa WebTv: Platform til streaming af Stofas online TV- og filmunivers på alle typer mobile enheder uafhængigt af tid og sted.
Ooono: App til Ooono, som er en trådløs enhed, som i realtid er advarer bilisten om fartfælder og forhindringer forude.