Nyheder • 18/08/2020

House of Code genopfrisker coronapolitik

Henrik Grove, House of Code

For House of Code har udviklingen i coronakrisen betydet, at virksomheden efter sommerferien har gentænkt arbejdspladsen, så de ansatte i endnu højere grad kan skræddersy deres arbejdsdag. Samtidig er retningslinjerne strammet op igen.

“I ledelsen følger vi selvfølgelig hele tiden med i udviklingen, så vi er bedst muligt klædt på til at sikre arbejdspladsen. Aktuelt betyder det blandt andet, at alle der er kommet hjem fra ferie i udlandet, skal aflevere to negative test, før de skal komme ind på kontoret igen. Det er helt i orden, at de har været udrejst, men indtil vi er sikre på, at de ikke smitter, arbejder de hjemmefra for en sikkerheds skyld,” fortæller Henrik Grove, der er HR- og driftschef i House of Code.

“Det gælder også for gæster, som vi skal holde møder med. Hvis de har været i udlandet i sommerferien, så holder vi online-møder med dem i stedet, og det fungerer uden problemer,” siger Henrik Grove.

Nyt pladssystem og en ny hverdag

Ganske som andre danske virksomheder sendte softwarevirksomheden alle mand hjem, da krisen ramte i marts. Men for House of Code havde det ikke nogen negativ effekt på produktiviteten, og blandt andet derfor er muligheden for hjemmearbejde nu blevet en endnu mere integreret del af arbejdspladsen.

“Vi laver arbejdsplads på en ny måde nu. Vi har spurgt de ansatte, om de helst vil arbejde mest hjemmefra, for så får de en fleksplads, som de kan booke, som man booker et mødelokale. Hvis de hellere vil være mest på kontoret, så får de en fast plads,” siger Henrik Grove, som røber, at 80 procent har valgt faste pladser:

“Rent produktionsmæssigt fungerer det fint, når vores ansatte sidder derhjemme, men de kan godt lide det sociale i at gå på arbejde og møde kollegaerne, så det var det, som de fleste havde savnet, da de kom tilbage i første omgang,” fortæller Henrik Grove videre.

Det nye system med booking af pladser træder i kraft den 1. september, men allerede nu er de fysiske ændringer som afskærmning mellem pladserne, rigelige mængder af håndsprit og papirhåndklæder allerede blevet en integreret del af hverdagen i House of Code.

“Det har vi vænnet os til alle sammen, og det er ikke raketvidenskab at følge med i, men for os har det også været en naturlig del af ledelsen, at vi lige genbesøger vores corona-retningslinjer med mellemrum, og det bliver vi nok også ved med længe endnu,” konstaterer Henrik Grove.

Læs mere om House of Code på Den fynske virksomhedsportal

ESG-strategien er bestyrelsens ansvar – Er din SMV-bestyrelse klædt på?

Af Professor Annabeth Aagaard, Aarhus Universitet I takt med at EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) trækker virksomhederne tættere på en ny virkelighed, står danske SMV’er over for en afgørende transformation. CSRD kræver, at store virksomheder systematisk rapporterer på en lang række ESG-parametre, herunder deres samlede CO₂-aftryk. Dette indebærer ikke blot deres egen udledning (Scope […]

Direktør Jytte Reinholdt forlader Fynsk Erhverv i 2025

Efter 17 år som direktør har Jytte Reinholdt meddelt Fynsk Erhvervs bestyrelse, at hun ønsker at overlade stafetten til en ny direktør i løbet af 2025. Beslutningen vil først træde i kraft, når en passende afløser er fundet. “Under Jytte Reinholdts ledelse har Fynsk Erhverv gennemgået en markant udvikling. Organisationen og bestyrelsen er blevet professionaliseret, […]

Revy-ejer: “Jeg er vant til at skabe noget ud af ingenting”

Lars Arvad er direktør og ejer af Odense Sommerrevy, en af Danmarks førende revyer. Virksomheden drives i dag med en professionel bestyrelse og et strategisk fokus, der sikrer både kunstnerisk og økonomisk succes. Lars Arvad har selv haft en central rolle i udviklingen, fra at stå for alt i starten til at samarbejde med erhvervsfolk, […]

Nytårskur og boblende netværk

Til årets nytårskur i Fynsk Erhverv var huset fyldt med engagerede medlemmer, der kom til en inspirerende eftermiddag fyldt med netværk, videndeling og spændende oplæg om det nye års muligheder og udfordringer for erhvervslivet. Bestyrelsesleder Henrik Neelmeyer bød velkommen og satte ord på nogle af de muligheder, 2025 kan bringe for erhvervet. Direktør Jytte Reinholdt […]

Nytårshilsen 2025

Når vi siger farvel til 2024 og byder 2025 velkommen, er det en oplagt anledning til at reflektere over året, der er gået, og se fremad mod de muligheder og udfordringer, der ligger foran os.

Flere fynske virksomheder står foran et generationsskifte

Behovet for generationsskifte blandt små og mellemstore virksomheder har aldrig været større, fordi mange ejere nærmer sig pensionsalderen, samtidig med at flere ejere allerede sælger deres livsværk, når de er 45-50 år gamle.

Lokal vidensdeling driver udviklingen af HR-rollen

HR har en unik mulighed for at tage en endnu mere aktiv rolle i udviklingen af fremtidens bæredygtige organisationer. Og det er præcis, hvad virksomhederne i Fynsk Erhvervs HR-netværk gør. Fynsk Erhvervs HR-netværk er vi ikke bare med på sidelinjen – vi er med til at sætte kursen. HR er ikke blot en støttefunktion eller […]

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.