Nyheder, Tips og gode råd • 30/09/2014

Hjernen som medspiller: Tre gode råd fra Anette Prehn

Sociolog og forfatter Anette Prehn var én af oplægsholderne til Fynsk Erhvervs store handelskonference. Her talte hun om, hvordan vi kan omstille vores hjerner til at virke som en hjælpende hånd i vores arbejdsliv og ikke som en bremse.

Anette Prehn startede sit oplæg på Fynsk Erhvervs Handelskonference 2014 med at lære mange af de over 100 fremmødte medlemmer et nyt ord: Amygdala. Det har græsk oprindelse og beskriver et område i hjernens tindingelap, som bl.a. håndterer frygt og aggressioner hos os mennesker.

I arbejdslivet er netop dette hjernecenter væsentligt i en lang række situationer, men særligt, når der sker forandringer. Anette Prehn gjorde opmærksom på, at selvom vi alle reagerer instinktivt på forskellige udfordrende situationer, så er vi ikke slaver af vores Amygdala. Vi kan i vid udstrækning selv træne, på hvilken måde vi psykisk reagerer på en forandring eller noget andet, som kan virke truende.

Anette Prehn giver Fynsk Erhvervs medlemmer følgende tre gode råd for at gøre hjernen til en medspiller i hverdagen:

1. Tag det sorte bælte i amygdala-håndtering!

Amygdala er hjernens relevansdetektor og trusselsrespons.

Den aktiveres, når noget virker enten relevant, interessant eller farligt.

  • Du vil gerne have en vis amygdala-aktivitet i hjernen på dine kunder: det er tegn på, at de “logger” sig på dine budskaber. At du er relevant. Hvis deres amygdala er underaktiveret, har de ikke fanget, hvorfor det er interessant, dét du præsenterer eller siger.
  • Til gengæld vil du gerne undgå, at kundens amygdala er overaktiveret. Så går kundens hjerne nemlig hurtigt i baglås – og kundens amygdala sluger den energi, hun eller han kunne have brugt på at være i engageret samspil med dig.

Det kræver altså en fin balance at kunne aktivere amygdala nok – men ikke for meget – i dit samspil med kunder.

2. Gør reframing til en hverdagskompetence.

Vores “frame”, altså vores fortolkning af en situation eller en relation, er styrende for vores følelser og vores adfærd.

“Reframing” betyder omfortolkning – og omfortolkning dæmper amygdala.

Det er en stor fordel at kunne fortolke situationer på måder, som øger motivation og salg.

Jeg gav i mit oplæg på Fynsk Erhvervs Handelskonference eksemplet med to kvinder, der begge brugte det meste af deres arbejdstid på opsøgende salgsmøder med potentielle kunder. De framede deres arbejde vidt forskelligt. Mens den ene kvinde følte, at hun var “til eksamen”, når hun var til møderne, oplevede den anden kvinde møderne som hendes “erobringstogt”. Gør det mon en forskel for, hvordan de bruger deres tid før under og efter salgsmøderne? Ja, det gør en kæmpe forskel! Og det har højst sandsynligt betydning for deres salg også.

Ved at træne reframing “ind i musklerne” kan du bruge evnen i dagligdagssituationer, til fordel for både dit salg, dine kunderelationer og samspillet med dine kolleger. Ved hjælp af reframing kan du f.eks. ændre din opfattelse af en “kritisk kunde”, en “irriterende kollega” eller et “svært salg” til noget, der gør situationen lettere for dig at tackle med succes.

3. Forretning og forandring er to sider af samme mønt.

Man kan stirre så stift på forretningen, at man overser forandring, der vil få afgørende betydning for ens virksomhed.

Forandring er i dag ikke bare en begivenhed, som kommer og går. Det er et vilkår for alle. Men det er også noget, som vi kan investere i at håndtere effektivt gennem hjernesmarte værktøjer. Jeg synes faktisk ikke, at man skal gøre sin hjerne til en medspiller for chefens skyld, kollegernes skyld eller kundens skyld, men først og fremmest for ens egen skyld. For mange ting er op ad bakke og unødvendigt svære, hvis hjernen ikke leger med. Og når vi ikke kender hjernens spilleregler, så kommer vi let til at spænde ben for os selv.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen

Fokusér på personalet: Tidlig indsats kan skabe bedre trivsel

Flere virksomheder rykker fokus fra brandslukning til forebyggelse, når det gælder medarbejdernes trivsel. Det handler om at være tæt på, tilgængelig – og klar, før problemerne vokser sig store. Det fortæller blandt andre Betina Dich Skipper, der driver virksomheden Human Navigator.

Masterclass i strategi og innovation begejstrede deltagerne

At skabe vækst og innovation kræver tid og refleksion – en udfordring for mange virksomheder, hvor daglig drift ofte tager al opmærksomhed. Masterclass-forløbet i strategi og innovation fra Fynske Bank og Fynsk Erhverv har imidlertid givet en række fynske virksomheder en unik mulighed for at arbejde målrettet med forretningsudvikling og netværk. “Alene det at sætte […]

Titech-direktør: At sige målene højt var første skridt mod succes

Fra eltavler i kælderen til landsdækkende koncern. Ulrik Juul har altid tænkt stort – og sagt det højt. Nu er Titech Electric solgt, men han fortsætter rejsen mod endnu større ambitioner som direktør i sit livsværk

Forsker: Bestyrelsesuddannelse kan være nøglen til, at SMV’ere omstiller sig til fremtiden

Bestyrelser i små og mellemstore virksomheder (SMV’er) står midt i en tid med hastige forandringer. Teknologiske fremskridt, bæredygtighed og geopolitiske ændringer kræver hurtig tilpasning

Krautwald: Nye vaner skal slå rod, før strategi bliver til virkelighed

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Lokale virksomheder forholder sig til Odenses fremtid

En række lokale virksomheder greb muligheden, da Fynsk Erhverv for nylig inviterede til dialogmøde om Odense fremtidige udvikling. Anledningen var det forslag til Kommuneplan 2024-2036, som Byrådet havde sendt i høring. Også rådmand Søren Windel, adm. Direktør Erik Jespersen og byudviklingschef Karin Niemann-Christensen var mødt op for at præsentere planforslaget og lytte til virksomhedernes ønsker […]

Er du ny direktør i Fynsk Erhverv?

Vil du arbejde dedikeret for at fremme rammer og vilkår for det fynske erhvervsliv? Fynsk Erhverv mangler en visionær direktør med kommerciel forståelse og politisk tæft. Hvis det er dig, får du mulighed for at blive frontpersonen for Fyns erhvervslivs mest interessante netværksorganisation! Tæt på medlemmerne Fynsk Erhverv er en medlemsfinansieret organisation, som arbejder benhårdt […]

CFB Industri i vækst: Ledelse, fusion og strategi

Det er sjældent, at virksomhedsfusioner og generationsskifter forløber uden gnidninger, og slet ikke, når begge dele sker samtidig. Men det er ikke desto mindre i store træk, hvad der skete for CFB Industri