Nyheder • 29/11/2024

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus

For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus.

Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe fremtidens e-handelsvindere.

For at kunne nå dét mål, var man klar over, at produkterne, e-handelsplatforme og e-handelssoftware skulle skabes i samspil med kunderne.

Da vi startede, var der ikke så mange, der brugte specielt lang tid på at sætte sig ind i kundens forretning.

“Man tog noget software, og gav det til kunderne. Vi ville prøve at vende processen rundt, så vi kunne forstå kundens forretning.”

Det tætte samarbejde med kunderne gør, at virksomheden har fingeren på pulsen i forhold til trends og efterspørgsel i markedet. Derfor stilles der også krav til kundernes størrelse og ambitionsniveau, mens Hesehus til gengæld er fast besluttet på at levere markedets bedste kundeservice. ”Det forudsætter et stærkt team af dygtige og engagerede medarbejdere, og det har vi fokus på. Derfor er HR-afdelingen i Hesehus dobbelt så stor som salgsafdelingen,” siger Lars Hedal.

Ifølge Lars Hedal er adgangen til brugerdrevet innovation af teknologierne hovedårsagen til, at Hesehus i dag kan differentiere sig fra konkurrenterne.

”Ud fra dialogen med kunderne får vi indblik i en masse markedsinformation og ønsker til produkterne, som vi hurtigt kan udveksle med produktudviklingen. Vi får også direkte feedback fra kunderne, som stiller nogle store krav til produktudviklingen. Det gør produkterne bedre.”

Ny risikoprofil giver nye muligheder

Siden Hesehus blev købt af en kapitalfond for tre år siden, er målsætningen kun blevet mere ambitiøs.

Nu vil vi også gerne vinde hele verden.

“Og det er jo et skridt ad gangen. De seneste par år er vi gået ind i Sverige og Norge. Siden 2021 har vi fordoblet antallet af ansatte til 200.”

Direktøren fortæller, at tilgangen gennem alle årene har været at skabe en overskudsgivende forretning. Med ejerskiftet er dog fulgt en voldsom vækst, som skyldes en helt ny tilgang til risikoprofilen. Hesehus prioriterer nu at investere langt størstedelen af indtjeningen i produktudvikling.

”For fem år siden investerede vi omkring fire millioner årligt. I 2023 investerede vi omkring 25 millioner kroner. Det er en strategisk og mere langsigtet tilgang end hidtil. Det er klart, at der så pludselig er nogle nye ting, der kan lade sig gøre.”

Investerer i kunstig intelligens

Lars Hedal peger på, at studier viser, at det i tech-branchen er nødvendigt at vokse 15 procent om året, fordi man ellers ikke kan følge med den teknologiske udvikling og dermed bliver mindre og mindre relevant i markedet.

Hesehus har blandt andet brugt en del kapital på at investere i løsninger, baseret på kunstig intelligens.

For mig er AI den største forandring, der er sket siden Google.

“Vi har gået og ventet på, at kunstig intelligens skulle blive brugbar i mange år. Nu er modellerne stærke nok.”

Teknologien gør, at Hesehus nu kan tilbyde sine kunder helt nye muligheder for at optimere og effektivisere processer, der kræver meget tid eller særligt specialiserede medarbejdere.

Den kunstige intelligens bruges blandt andet til at SEO-optimere, oversætte, forfatte produktbeskrivelser samt lagre data og dokumentation, så det let kan søges frem.

”Det er den vildeste døråbner i markedet lige nu, fordi virksomhederne er på et stadie, hvor de skal finde ud af, hvad de kan bruge kunstig intelligens til.”

Derudover har Hesehus udviklet et system, baseret på kunstig intelligens, der bruges internt. Systemet er blevet fodret med al skriftlig dokumentation, der findes i virksomheden.

”Det rummer tusindvis af dokumenter med information om alt fra priserne i frokostordningen til vigtige kodekonventioner. I stedet for at søge i flere timer, kan man med det samme finde det, man leder efter. Det er en kæmpe revolution, fordi så mange ting tidligere har været ustrukturerede og tidskrævende at finde.”

Har et positivt og nysgerrigt syn på fremtiden

Lars Hedal er glad for at have været en del af den teknologiske udvikling i Odense, som han nu betegner som en tech-by. For ham og Hesehus er den nysgerrige og positive tilgang til udviklingen fortsat altafgørende.

Vi er ambitiøse, men vi sørger for ikke at blive selvfede.

“Der er ingen, der gør alt rigtigt, og vi laver helt sikkert også fejl. Men så lærer vi af dem og kommer videre,” siger han og fortsætter:

”Vi har en positiv tilgang til tingene og en klar tro på fremtiden.”

BCM Transtech: Fra lokal maskinfabrik til global markedsleder

Broby: Da BCM Transtech besluttede at satse alt på en enkelt niche, ændrede det virksomhedens kurs for altid. Fra at have været en klassisk, lokal maskinfabrik med et bredt fokus på at løse alle nærværende udfordringer, blev fokus i begyndelsen af 2000’erne skarpt rettet mod ét enkelt marked. Den strategi har gjort dem til verdens […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.

Revy-ejer: “Jeg er vant til at skabe noget ud af ingenting”

Lars Arvad er direktør og ejer af Odense Sommerrevy, en af Danmarks førende revyer. Virksomheden drives i dag med en professionel bestyrelse og et strategisk fokus, der sikrer både kunstnerisk og økonomisk succes. Lars Arvad har selv haft en central rolle i udviklingen, fra at stå for alt i starten til at samarbejde med erhvervsfolk, […]

Nytårskur og boblende netværk

Til årets nytårskur i Fynsk Erhverv var huset fyldt med engagerede medlemmer, der kom til en inspirerende eftermiddag fyldt med netværk, videndeling og spændende oplæg om det nye års muligheder og udfordringer for erhvervslivet. Bestyrelsesleder Henrik Neelmeyer bød velkommen og satte ord på nogle af de muligheder, 2025 kan bringe for erhvervet. Direktør Jytte Reinholdt […]

Nytårshilsen 2025

Når vi siger farvel til 2024 og byder 2025 velkommen, er det en oplagt anledning til at reflektere over året, der er gået, og se fremad mod de muligheder og udfordringer, der ligger foran os.

Flere fynske virksomheder står foran et generationsskifte

Behovet for generationsskifte blandt små og mellemstore virksomheder har aldrig været større, fordi mange ejere nærmer sig pensionsalderen, samtidig med at flere ejere allerede sælger deres livsværk, når de er 45-50 år gamle.

Lokal vidensdeling driver udviklingen af HR-rollen

HR har en unik mulighed for at tage en endnu mere aktiv rolle i udviklingen af fremtidens bæredygtige organisationer. Og det er præcis, hvad virksomhederne i Fynsk Erhvervs HR-netværk gør. Fynsk Erhvervs HR-netværk er vi ikke bare med på sidelinjen – vi er med til at sætte kursen. HR er ikke blot en støttefunktion eller […]

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.

Unge ledere skal styrkes i nye netværk hos Fynsk Erhverv

Hos Fynsk Erhverv åbnes dørene nu til et helt særligt Young Pro-netværk, der skal hjælpe unge ledere med at udvikle sig fagligt og personligt i et fortroligt og inspirerende forum. Thomas Olsen, som er udpeget til at facilitere netværket, bringer mere end 20 års erfaring med ledelse og udvikling af nye ledere ind i projektet. […]

BCM Transtech: Fra lokal maskinfabrik til global markedsleder

Broby: Da BCM Transtech besluttede at satse alt på en enkelt niche, ændrede det virksomhedens kurs for altid. Fra at have været en klassisk, lokal maskinfabrik med et bredt fokus på at løse alle nærværende udfordringer, blev fokus i begyndelsen af 2000’erne skarpt rettet mod ét enkelt marked. Den strategi har gjort dem til verdens […]