Nyheder • 29/11/2024

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus

For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus.

Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe fremtidens e-handelsvindere.

For at kunne nå dét mål, var man klar over, at produkterne, e-handelsplatforme og e-handelssoftware skulle skabes i samspil med kunderne.

Da vi startede, var der ikke så mange, der brugte specielt lang tid på at sætte sig ind i kundens forretning.

“Man tog noget software, og gav det til kunderne. Vi ville prøve at vende processen rundt, så vi kunne forstå kundens forretning.”

Det tætte samarbejde med kunderne gør, at virksomheden har fingeren på pulsen i forhold til trends og efterspørgsel i markedet. Derfor stilles der også krav til kundernes størrelse og ambitionsniveau, mens Hesehus til gengæld er fast besluttet på at levere markedets bedste kundeservice. ”Det forudsætter et stærkt team af dygtige og engagerede medarbejdere, og det har vi fokus på. Derfor er HR-afdelingen i Hesehus dobbelt så stor som salgsafdelingen,” siger Lars Hedal.

Ifølge Lars Hedal er adgangen til brugerdrevet innovation af teknologierne hovedårsagen til, at Hesehus i dag kan differentiere sig fra konkurrenterne.

”Ud fra dialogen med kunderne får vi indblik i en masse markedsinformation og ønsker til produkterne, som vi hurtigt kan udveksle med produktudviklingen. Vi får også direkte feedback fra kunderne, som stiller nogle store krav til produktudviklingen. Det gør produkterne bedre.”

Ny risikoprofil giver nye muligheder

Siden Hesehus blev købt af en kapitalfond for tre år siden, er målsætningen kun blevet mere ambitiøs.

Nu vil vi også gerne vinde hele verden.

“Og det er jo et skridt ad gangen. De seneste par år er vi gået ind i Sverige og Norge. Siden 2021 har vi fordoblet antallet af ansatte til 200.”

Direktøren fortæller, at tilgangen gennem alle årene har været at skabe en overskudsgivende forretning. Med ejerskiftet er dog fulgt en voldsom vækst, som skyldes en helt ny tilgang til risikoprofilen. Hesehus prioriterer nu at investere langt størstedelen af indtjeningen i produktudvikling.

”For fem år siden investerede vi omkring fire millioner årligt. I 2023 investerede vi omkring 25 millioner kroner. Det er en strategisk og mere langsigtet tilgang end hidtil. Det er klart, at der så pludselig er nogle nye ting, der kan lade sig gøre.”

Investerer i kunstig intelligens

Lars Hedal peger på, at studier viser, at det i tech-branchen er nødvendigt at vokse 15 procent om året, fordi man ellers ikke kan følge med den teknologiske udvikling og dermed bliver mindre og mindre relevant i markedet.

Hesehus har blandt andet brugt en del kapital på at investere i løsninger, baseret på kunstig intelligens.

For mig er AI den største forandring, der er sket siden Google.

“Vi har gået og ventet på, at kunstig intelligens skulle blive brugbar i mange år. Nu er modellerne stærke nok.”

Teknologien gør, at Hesehus nu kan tilbyde sine kunder helt nye muligheder for at optimere og effektivisere processer, der kræver meget tid eller særligt specialiserede medarbejdere.

Den kunstige intelligens bruges blandt andet til at SEO-optimere, oversætte, forfatte produktbeskrivelser samt lagre data og dokumentation, så det let kan søges frem.

”Det er den vildeste døråbner i markedet lige nu, fordi virksomhederne er på et stadie, hvor de skal finde ud af, hvad de kan bruge kunstig intelligens til.”

Derudover har Hesehus udviklet et system, baseret på kunstig intelligens, der bruges internt. Systemet er blevet fodret med al skriftlig dokumentation, der findes i virksomheden.

”Det rummer tusindvis af dokumenter med information om alt fra priserne i frokostordningen til vigtige kodekonventioner. I stedet for at søge i flere timer, kan man med det samme finde det, man leder efter. Det er en kæmpe revolution, fordi så mange ting tidligere har været ustrukturerede og tidskrævende at finde.”

Har et positivt og nysgerrigt syn på fremtiden

Lars Hedal er glad for at have været en del af den teknologiske udvikling i Odense, som han nu betegner som en tech-by. For ham og Hesehus er den nysgerrige og positive tilgang til udviklingen fortsat altafgørende.

Vi er ambitiøse, men vi sørger for ikke at blive selvfede.

“Der er ingen, der gør alt rigtigt, og vi laver helt sikkert også fejl. Men så lærer vi af dem og kommer videre,” siger han og fortsætter:

”Vi har en positiv tilgang til tingene og en klar tro på fremtiden.”

BCM Transtech: Fra lokal maskinfabrik til global markedsleder

Broby: Da BCM Transtech besluttede at satse alt på en enkelt niche, ændrede det virksomhedens kurs for altid. Fra at have været en klassisk, lokal maskinfabrik med et bredt fokus på at løse alle nærværende udfordringer, blev fokus i begyndelsen af 2000’erne skarpt rettet mod ét enkelt marked. Den strategi har gjort dem til verdens […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.

Aabo-Ideal satser benhårdt på service og support som en del af international konsolidering

Aabo-Ideal er en international topspiller inden for fremstilling af industrielle lak- og overfladebehandlingsanlæg. Men den position er ikke kommet af sig selv, og fremtidens succes kræver, at ærmerne forbliver opsmøgede.