Nye partnere i 2021

Nyheder • 08/09/2021

Jens Heiko Stumbeck henter viden og inspiration i andre brancher

Lige siden den nu afdøde tyskfødte optiker, designeren og iværksætteren Heiko Maximilian Herbert Stumbeck i 1974 åbnede sin forretning i en førstesals lejlighed på Mageløs i Odense har kodeordene været faglighed, kvalitet, service og udvikling.

Hovedbutikken i Odense er siden flyttet til Klaregade 24 og er blevet udvidet betydeligt. Der er kommet forretninger til i både Middelfart, Svendborg og København, men værdigrundlaget er det samme. Siden 2015 er forretningen drevet af hans søn Jens Heiko Stumbeck.

“Jeg tog over efter en anden direktør lige i midt i finanskrisen, og vi var tvunget til at tage en masse beslutninger for at rette til i tide. Det betød blandt andet, at vi skulle være skarpe på, hvad vi ville konkurrere på, og hvad vi ikke skulle bruge kræfter på. Vi fandt meget hurtigt frem til, at hvis vi kun skulle sælge briller, så ville vi dø, fordi vi ikke kunne konkurrere på andet end prisen,” fortæller Jens Heiko Stumbeck, der siden løbende har holdt fokus på at justere retningen.

“Vi ser i dag i høj grad os selv som en sundhedsvirksomhed med fokus på øjensundhed, hvor vi tilstræber at have den højeste faglighed, kvalitet og service, og her kan man sige, at vi er markedsledende, hvad vi aldrig ville blive på salg af briller alene,” konstaterer Jens Heiko Stumbeck.

Viden skal ikke holdes hemmelig

I bestræbelserne på at sikre virksomhedens ve og vel har Jens Stumbeck ladet sig inspirere flittigt i andre brancher og virksomheder. Det har han blandt andet gjort i flere netværksgrupper i Fynsk Erhverv, og derfor har han nu også skrevet sig op til deltagelse i det seneste skud på stammen af værdiskabende netværkstilbud i Fynsk Erhverv, Videnforum.

Al viden og teknologi står på skuldrene af noget andet, og vi har altid hentet viden fra andre brancher end vores egen, for vi kan ikke være forrest, hvis vi kun kigger indad. På den måde kan jeg få inspiration til nye tiltag. Noget kan vi kopiere og andet kan vi tilpasse til vores forretning. Vi lever af vores succes og lærer af vores fiaskoer, så det er nødvendigt at turde fejle, før man kan blive bedre.

Jens Heiko Stumbeck sætter også stor pris på selv at give sine ideer videre til andre:

“Bortset lige fra de forretningsidéer, som vi har planer om at rulle ud i den nære fremtid, er der heller ikke noget, jeg har behov for at holde hemmeligt. Og når det er i søen, så kan alle jo se det alligevel. Det er også vigtigt for mig, at vi har en målsætning om at flytte noget. Vi skal udfordre hinanden og vi skal forvente noget af hinanden,” konstaterer Jens Heiko Stumbeck, der også udlever sin fars forandringsvillighed.

Den lille fiskekutter vender hurtigere

Mens Heiko Maximilian Herbert Stumbeck var uddannet optiker på “Fachschule für Augenoptik i Bern, Schweiz”, var han ikke sen til at gå helt nye veje, lige som han også sammen med en række ligesindede pionerer var med til at grundlægge optikerforretninger, som vi kender dem i dag.

Undervejs betød det blandt andet, at Heiko Stumbeck tilbød kunderne en række afledte services, der aldrig tidligere var set på det danske marked.

“Min far var en del af det første hold af moderne optikere, som også talte Louis Nielsen og Finn Ravn (Profil Optik). Før det var det urmagerne, som solgte briller. Han var også først med en hel masse tiltag, som for eksempel de første bløde linser på markedet, og Heiko Stumbeck var også den første optiker med briller på abonnement. Bankerne var slet ikke med på den, så i de første år, var det forretningen, der lagde ud,” fortæller Jens Stumbeck, som glæder sig over, at udlånsforretningen længe er stoppet.

“Min far plejede at sammenligne os med en lille fiskekutter, der sejler derhen, hvor fiskene er. De store trawlere skal bruge længere tid på at vende, og når de kommer, må vi flytte os. Men der er vi nok allerede på vej hen til et nyt sted alligevel.”

Jens Heiko Stumbeck
Jens Heiko Stumbeck

 

Vil du også udvikle dig selv og din virksomhed i Fynsk Erhvervs Videnforum?

Kontakt mig ang. Videnforum          Læs mere om Videnforum her

Albani Torv solgt og videreføres i de historiske rammer til nyt koncept

Den smukke, gamle bygning på Albani Torv, der igennem snart 100 år har fungeret som Fynsk Erhvervs domicil, er solgt til Nanna og Peer Kirkebjerg, der begge driver lægepraksis på Sct. Anne Plads i Odense centrum.

Få succes med bestyrelsesarbejde i SMV-virksomheder

Fynsk Erhverv inviterer nu fynske ejerledere, direktører, nuværende og kommende bestyrelsesmedlemmer og medlemmer af advisory boards til et fire-dages weekend-seminar, hvor vi sætter fokus på det succesfulde bestyrelsesarbejde og udviklingen heraf.

Hos Olav de Linde går fortid og fremtid hånd i hånd

Hos Ejendomsselskabet Olav de Linde A/S er aktiviteterne i Odense taget betragteligt til over de senere år, og ifølge Lars Friis Christensen, som er afdelingsdirektør i Odense, løber det samlede engagement op i knap 150.000 m2 erhvervsbygninger i Odense.

Virksomheder puljer kræfterne i fynsk energiprojekt

I erhvervslivet bliver der arbejdet på at optimere energivenlige tiltag, og et af dem er Fynsk Erhvervs MiO New Energy-koncept, som med udstrakt brug af samarbejde og vidensdeling skal sikre, at både leverandører og entreprenører i byggebranchen rykker helt frem i den internationale elite på området.

EU går til kamp mod tech-giganterne med nyt digitalt udspil

Online platforme som Facebook, Google og Amazon er efterhånden blevet en integreret del af vores allesammens hverdag. Vi holder kontakt med venner og familie gennem sociale medier og vores brug af e-handel sætter nye rekorder hvert år.

NEXT talent-projekt gav hurtige resultater

Match mellem Ken Hygiene Systems og den nyuddannede civilingeniør Martin Christophersen resulterede i en fastansættelse til alles glæde

Et godt netværk flytter virksomheder

"Det er utrolig vigtigt for mig, at jeg bruger min tid på noget, der giver mig værdi, hvor jeg udfordrer mig selv. Hvis man ikke er åben over for inspiration, så hænger man i den samme rille," Sune Mark Henriksen, Sectra

Professionel bestyrelse vigtig for Odense Katedralskole 

Erhvervslivets stemme er vigtig for at sikre eleverne det bedste udbytte af deres uddannelse

Produktionsvirksomheder efterlyses: Projekt skal styrke industriens supply chains

Syddansk Universitet, Copenhagen Business School og Universität Bremen i Tyskland er gået sammen med Industriens Fond, for at styrke små og mellemstore produktionsvirksomheders Supply Chain Resilience.