Nyheder • 08/09/2021

Jens Heiko Stumbeck henter viden og inspiration i andre brancher

Lige siden den nu afdøde tyskfødte optiker, designeren og iværksætteren Heiko Maximilian Herbert Stumbeck i 1974 åbnede sin forretning i en førstesals lejlighed på Mageløs i Odense har kodeordene været faglighed, kvalitet, service og udvikling.

Hovedbutikken i Odense er siden flyttet til Klaregade 24 og er blevet udvidet betydeligt. Der er kommet forretninger til i både Middelfart, Svendborg og København, men værdigrundlaget er det samme. Siden 2015 er forretningen drevet af hans søn Jens Heiko Stumbeck.

“Jeg tog over efter en anden direktør lige i midt i finanskrisen, og vi var tvunget til at tage en masse beslutninger for at rette til i tide. Det betød blandt andet, at vi skulle være skarpe på, hvad vi ville konkurrere på, og hvad vi ikke skulle bruge kræfter på. Vi fandt meget hurtigt frem til, at hvis vi kun skulle sælge briller, så ville vi dø, fordi vi ikke kunne konkurrere på andet end prisen,” fortæller Jens Heiko Stumbeck, der siden løbende har holdt fokus på at justere retningen.

“Vi ser i dag i høj grad os selv som en sundhedsvirksomhed med fokus på øjensundhed, hvor vi tilstræber at have den højeste faglighed, kvalitet og service, og her kan man sige, at vi er markedsledende, hvad vi aldrig ville blive på salg af briller alene,” konstaterer Jens Heiko Stumbeck.

Viden skal ikke holdes hemmelig

I bestræbelserne på at sikre virksomhedens ve og vel har Jens Stumbeck ladet sig inspirere flittigt i andre brancher og virksomheder. Det har han blandt andet gjort i flere netværksgrupper i Fynsk Erhverv.

Al viden og teknologi står på skuldrene af noget andet, og vi har altid hentet viden fra andre brancher end vores egen, for vi kan ikke være forrest, hvis vi kun kigger indad. På den måde kan jeg få inspiration til nye tiltag. Noget kan vi kopiere og andet kan vi tilpasse til vores forretning. Vi lever af vores succes og lærer af vores fiaskoer, så det er nødvendigt at turde fejle, før man kan blive bedre.

Jens Heiko Stumbeck sætter også stor pris på selv at give sine ideer videre til andre:

“Bortset lige fra de forretningsidéer, som vi har planer om at rulle ud i den nære fremtid, er der heller ikke noget, jeg har behov for at holde hemmeligt. Og når det er i søen, så kan alle jo se det alligevel. Det er også vigtigt for mig, at vi har en målsætning om at flytte noget. Vi skal udfordre hinanden og vi skal forvente noget af hinanden,” konstaterer Jens Heiko Stumbeck, der også udlever sin fars forandringsvillighed.

Den lille fiskekutter vender hurtigere

Mens Heiko Maximilian Herbert Stumbeck var uddannet optiker på “Fachschule für Augenoptik i Bern, Schweiz”, var han ikke sen til at gå helt nye veje, lige som han også sammen med en række ligesindede pionerer var med til at grundlægge optikerforretninger, som vi kender dem i dag.

Undervejs betød det blandt andet, at Heiko Stumbeck tilbød kunderne en række afledte services, der aldrig tidligere var set på det danske marked.

“Min far var en del af det første hold af moderne optikere, som også talte Louis Nielsen og Finn Ravn (Profil Optik). Før det var det urmagerne, som solgte briller. Han var også først med en hel masse tiltag, som for eksempel de første bløde linser på markedet, og Heiko Stumbeck var også den første optiker med briller på abonnement. Bankerne var slet ikke med på den, så i de første år, var det forretningen, der lagde ud,” fortæller Jens Stumbeck, som glæder sig over, at udlånsforretningen længe er stoppet.

“Min far plejede at sammenligne os med en lille fiskekutter, der sejler derhen, hvor fiskene er. De store trawlere skal bruge længere tid på at vende, og når de kommer, må vi flytte os. Men der er vi nok allerede på vej hen til et nyt sted alligevel.”

Jens Heiko Stumbeck
Jens Heiko Stumbeck

 

Vil du også udvikle dig selv og din virksomhed i Fynsk Erhvervs Videnforum?

Kontakt mig ang. Videnforum          Læs mere om Videnforum her

En sejr til fynsk erhvervsliv

Det er en god melding for det fynske erhvervsliv, at forligspartierne bag Infrastrukturplan 2035 er blevet enige om, hvordan motorvejen syd om Odense kan udvides til seks spor.

NextTalent rykker Gardingruppen nærmere en ny IT-løsning

Normalt har Odense-virksomheden Gardingruppen fokus på kreativitet og meget analoge løsninger. Men i de seneste måneder har der været talt rigtig meget om digitalisering, automation, optimering af arbejdsgange og nye IT-systemer

Nyt netværk styrker enkeltmandsvirksomhederne

Da Fynsk Erhverv i slutningen af 2023 annoncerede oprettelsen af SoloConnect-netværket for enkeltmandsvirksomheder, var tilstrømningen så stor, at det snart lå fast, at der var behov for mere end en gruppe. Derfor er SoloConnect 2 nu på affyringsrampen, og allerede 15. april kl. 8:30 til 10:30 er der åbent dialogmøde, hvor interesserede, uanset medlemskab i […]

Nyt partnerskab viser vejen til relevant viden om fremtidens attraktive arbejdsplads

Fynsk Erhverv, SDU Business School og TietgenSkolen har en fælles ambition om at bidrage til positiv udvikling og vækst i de fynske virksomheder. Derfor har vi inviteret lokale virksomheder og studerende og undervisere fra hhv. TietgenSkolen og SDU Business School til en spændende workshop for at blive klogere på forventningerne til fremtidens attraktive arbejdsplads. Dialogerne […]

Cybersikkerhed skal højere op på agendaen

Cybersikkerhed skal stå højere på agendaen i virksomhederne, da truslerne er konstant stigende – også mod de fynske virksomheder. Samtidig skal vi i virksomhederne skabe større opmærksomhed hos vores ansatte, da langt de fleste sikkerhedsbrud (72%) stammer fra klik på eller downloads fra falske mails og links’, såkaldt phishing. Det var to af en lang […]

Fokuseret rekruttering til Fynsk Erhvervs bestyrelse skaber forventninger

Vi står i Fynsk Erhverv stærkt i fremtiden med fire nye profiler i bestyrelsen. Tak til de afgående bestyrelsesmedlemmer for godt samarbejde og stærke resultater.

Erhvervsredaktør forudser et ekstremt kaotisk år

Ifølge Berlingske Tidendes erhvervsredaktør Thomas Bernt Henriksen kan 2024 blive både historisk og ekstremt tumultarisk på mange måder. Den 20. marts i forlængelse af generalforsamlingen bringer han sin forudsigelse for året 2024, men bringer her en smagsprøve på oplægget.

Datagidselforhandler: Det er for sent at forholde sig til angreb, når først man er blevet hacket

Til Brain Boost den 14. marts kan du møde datagidselforhandleren Michael Andersen, der opfordrer alle virksomheder til at tage situationen med cyberkriminalitet meget seriøst. Vi har forinden været i dialog med Michael Andersen, der her løfter lidt af sløret for sit indlæg til seminaret.

Nyt ESG-netværk skal gøre bæredygtig indsats til en god forretning

På Fynsk Erhvervs nystiftede ESG-Netværk, er der fokus på en berigende bæredygtighedsindsats, der skal gøre bærdygtighed til god forretning.