Nyheder • 24/09/2014

Handelskonferencen 2014: Design skaber vækst

Karsten Bech fra Designskolen i Kolding var klar i mælet på Fynsk Erhvervs handelskonference i Odin Havnepark. Designtænkning er et stærkt strategisk værktøj – og er desuden en afgørende komponent i innovationsprocessen.

Karsten Bech har været projektleder i Nokia i 12 år, og den finske koncern var en af de første på markedet, som tænkte design ind i deres produkter, fortalte han.

Karsten Bech havde også et aktuelt eksempel på en meget kendt global virksomhed, som har gjort design til en helt igennem integreret del af deres forretningsmodel.

– Ikea har brugt design til at skabe og udvikle deres virksomhed. De møder kunden, hvor han eller hun er, forklarede han, og uddybede:

– Ikeas servicedesign er helt i særklasse. Deres eksempler på, hvordan en stue kan sammensættes på ganske få kvadratmeter, er helt enestående. Her har virksomhedens design virkelig fået tag i unge mennesker.

Karsten Bech tøvede ikke med at kalde Ikea for indbegrebet af innovation og strategi.

– Svenskerne har helt bevidst valgt, at alle møbler skal kunne være i flade kasser, sådan at kunden selv kan transportere den købte vare og ikke skal være afhængig af flyttefolk og unødig ventetid, understregede den østjyske designer, og tilføjede:

– De flade kasser har desuden den effekt, at den interne logistik er blevet markant forbedret.

Venlighed overfor brugeren
Design har somkonkret formål at styrke den enkelte virksomheds position på markedet.

– Derfor er det nødvendigt, at man i designprocessen er undrende, humanistisk, visualiserende og eksisterende, klargjorde Karsten Bech og gav et eksempel:

– Som projektleder i Nokia var en af mine primære opgaver at få ingeniørerne til at tænke mindre på teknologi og mere på brugervenlighed, hvilket i dag er en selvfølge.

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.