Nyheder • 28/01/2015

H.C. Andersen Watches vil sælge ure til hele verden

H.C. Andersen Watches er en nystartet odenseansk virksomhed, der har fået lov til at bruge H.C. Andersens navn, silhuet og originale signatur på deres urserier, som er lavet i høj, schweizisk kvalitet. I første omgang bliver urene sat til salg i danske butikker, men ambitionen er, at de snart skal kunne købes i hele verden. 

Urene på billedet foroven er en del af første, eksklusive serie fra det nye medlem af Fynsk Erhverv, H.C. Andersen Watches. De er produceret i blot 200 eksemplarer hver, men der er stadig nogle på lager.

De kan bestilles på den midlertidige hjemmeside eller via efterspørgsel på H.C. Andersen Watches’ Facebook-side.

1. maj udkommer så den egentlige kollektion fra firmaet, der har hovedsæde på havnen i Odense. Det kommer til at bestå af 10 forskellige damemodeller og 10 forskellige herremodeller (det slørede billede til højre i artiklen giver en idé om, hvordan to af dem kommer til at se ud).

– Vi går endeligt i luften til maj, og vi får forhåbentligt vores endelige hjemmeside op at køre i denne uge, fortæller Henning Glasdam, direktør i H.C. Andersen Watches.

Firmaet er i gang med at få aftaler i stand med urforhandlere rundt omkring i Danmark. Det vil løbende blive annonceret på H.C. Andersen Watches hjemmeside og Facebook-side, hvor det er muligt at købe urene.

H.C. Andersen som brand
H.C. Andersen Watches blev etableret i 2014, efter Henning Glasdam i et stykke tid havde tænkt på, om man ikke kunne bruge den mest berømte dansker nogensinde som brand til en produktserie.

– Det er Odense Bys Museer, som ejer rettighederne til at benytte H.C. Andersens navn, underskrift og silhuet, og det er igennem dem, vi har fået lov til at anvende alle tre ting på vores ure, fortæller Henning Glasdam og fortsætter:

– Idéen fik jeg, da Skagen Ure blev solgt til USA. Det var et solidt, dansk brand, som udlandet var interesserede i, og H. C. Andersen er den mest kendte dansker nogensinde.

“Urene kommer ca. til at være prisklasse med Skagen Ure, men vi kan roligt sige, at de bliver i mere end dobbelt så god kvalitet.”

Urfirmaet ligger på Odense havn og består indtil videre af Henning Glasdam og hans hustru samt to andre.

– Det kan være, det ikke bliver taget så godt imod, som vi håber på og regner med, men det kan også blive en stor succes. Og så kan det betyde mange arbejdspladser til Fyn, for vi bliver i Odense – digterens hjemby, siger Henning Glasdam.

Odense Bys Museer modtager royalties for hvert solgt ur, så succes for urfirmaet betyder også flere midler direkte til Odense by.

Schweiziskproduceret kvalitet til gode priser
Urene i H.C. Andersen Watches kollektion bliver produceret i Schweiz.

– Urene kommer ca. til at være i prisklasse med Skagen Ure, men vi kan roligt sige, at de bliver i mere end dobbelt så god kvalitet, fortæller Henning Glasdam.

– De er produceret i Schweiz under det officielle ‘Swizz made’-certifikat som garanti. Det hjælper os mod kopivarer i udlandet.

Udover en chokoladeserie fra en nordjysk producent for nogle år siden kender direktøren for H. C. Andersen Watches ikke til andre fysiske produktserier, der på samme måde benytter den danske nationaldigter som varemærke.

Først Danmark – så verden
H.C. Andersen Watches har allerede talt med repræsentanter for et stort kinesisk firma, som viste stor interesse for uret med den odenseanske digter, og ambitionen er, at urene skal kunne købes i hele verden.

– H. C. Andersen er uden tvivl det, Danmark er mest kendt for i udlandet. Han er mere kendt end Lego. Vi lancerer først vores ure i Danmark, og så er planen, at vi begynder at sende til alle de markeder, der viser interesse i det. Men det er meget svært på forhånd at forudsige, hvilke markeder, der viser størst interesse, slutter Henning Glasdam.

 

 

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.