Nyheder • 01/06/2020

Giv hoteller og konferencecentre samme vilkår som kulturinstitutioner NU

Krisen stikker dybere i nogle brancher end i andre. F.eks. er de danske hoteller og konferencecentre hårdt ramt af forsamlingsforbud og fortsat uklarhed omkring genåbningen af landet og landets grænser.

Derimod har de danske kulturinstitutioner netop fået udmeldt særlige retningslinjer, der igen gør det muligt at afvikle teater- og biografforestillinger samt koncerter med siddende publikum op til 500 personer.

Det er glædeligt, at vi igen kan besøge vores kulturinstitutioner og opleve de kunstneriske produktioner og arrangementer. Men det er svært at se logikken i, hvorfor vores hoteller og konferencecentre ikke også må afholde konferencer og arrangementer for op til 500 siddende gæster, når nu mange af disse fuldt ud er i stand til at efterleve præcis de sundhedsmæssige retningslinier, som nu er gældende for vores kulturinstitutioner i forhold til afstand mellem stolesæder, m2-krav til gulvareal pr. publikum, styring af publikumsstrømme m.fl.

Derfor appellerer vi i Fynsk Erhverv til, at vores hoteller og konferencesteder straks får samme eller særlige retningslinier for genåbning og afholdelse af arrangementer m.v., så de igen kan tage imod såvel virksomheders som private kunders bestillinger og få genvundet det tabte terræn.

Et simpelt regnestykke illustrerer ganske fint, at der er betydelige økonomiske gevinster ved at give vores hoteller og konferencesteder tilladelse til at afholde større arrangementer efter samme retningslinier som vores kulturinstitutioner:

Hvis 250 gæster går til en biografforestilling af kr. 110 pr. person, vil dette give en omsætning på kr. 27.500.

Hvis 250 gæster i stedet går til en heldagskonference af kr. 695 pr. person, vil dette give en omsætning på 173.740.  Og hvis konferencen strækker sig over 1½ døgn af kr. 2500 pr. person, vil dette give en omsætning på 625.000.

Denne omsætning skal sammenholdes med et stort rundt 0, idet mange af vores hoteller og konferencesteder står stort set øde hen, men staten for en stor dels vedkommende kompenserer for lønomkostninger og faste omkostninger.

Hver dag gør en forskel for vores hoteller og konferencesteder, så giv dem samme vilkår som kulturinstitutionerne hellere i dag end i morgen.

Debatindlæg i Fyens Stiftstidende 31. maj 2020 af Henrik Neelmeyer, formand for Fynsk Erhverv og adm. direktør på Egeskov Slot.

 

ESG-strategien er bestyrelsens ansvar – Er din SMV-bestyrelse klædt på?

Af Professor Annabeth Aagaard, Aarhus Universitet I takt med at EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) trækker virksomhederne tættere på en ny virkelighed, står danske SMV’er over for en afgørende transformation. CSRD kræver, at store virksomheder systematisk rapporterer på en lang række ESG-parametre, herunder deres samlede CO₂-aftryk. Dette indebærer ikke blot deres egen udledning (Scope […]

Direktør Jytte Reinholdt forlader Fynsk Erhverv i 2025

Efter 17 år som direktør har Jytte Reinholdt meddelt Fynsk Erhvervs bestyrelse, at hun ønsker at overlade stafetten til en ny direktør i løbet af 2025. Beslutningen vil først træde i kraft, når en passende afløser er fundet. “Under Jytte Reinholdts ledelse har Fynsk Erhverv gennemgået en markant udvikling. Organisationen og bestyrelsen er blevet professionaliseret, […]

Revy-ejer: “Jeg er vant til at skabe noget ud af ingenting”

Lars Arvad er direktør og ejer af Odense Sommerrevy, en af Danmarks førende revyer. Virksomheden drives i dag med en professionel bestyrelse og et strategisk fokus, der sikrer både kunstnerisk og økonomisk succes. Lars Arvad har selv haft en central rolle i udviklingen, fra at stå for alt i starten til at samarbejde med erhvervsfolk, […]

Nytårskur og boblende netværk

Til årets nytårskur i Fynsk Erhverv var huset fyldt med engagerede medlemmer, der kom til en inspirerende eftermiddag fyldt med netværk, videndeling og spændende oplæg om det nye års muligheder og udfordringer for erhvervslivet. Bestyrelsesleder Henrik Neelmeyer bød velkommen og satte ord på nogle af de muligheder, 2025 kan bringe for erhvervet. Direktør Jytte Reinholdt […]

Nytårshilsen 2025

Når vi siger farvel til 2024 og byder 2025 velkommen, er det en oplagt anledning til at reflektere over året, der er gået, og se fremad mod de muligheder og udfordringer, der ligger foran os.

Flere fynske virksomheder står foran et generationsskifte

Behovet for generationsskifte blandt små og mellemstore virksomheder har aldrig været større, fordi mange ejere nærmer sig pensionsalderen, samtidig med at flere ejere allerede sælger deres livsværk, når de er 45-50 år gamle.

Lokal vidensdeling driver udviklingen af HR-rollen

HR har en unik mulighed for at tage en endnu mere aktiv rolle i udviklingen af fremtidens bæredygtige organisationer. Og det er præcis, hvad virksomhederne i Fynsk Erhvervs HR-netværk gør. Fynsk Erhvervs HR-netværk er vi ikke bare med på sidelinjen – vi er med til at sætte kursen. HR er ikke blot en støttefunktion eller […]

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.