Nyheder • 07/05/2024

Fynsk logistikgigant krydser fingre for bedre forbindelser til motorvejsnettet

Den familieejede logistikvirksomhed Alex Andersen Ølund A/S forventer efter en årrække med særdeles solide regnskaber, at de kommende år byder på flere udfordringer og mere usikkerhed i markedet. Men ikke desto mindre er stemningen på direktionsgangen på Logistikvej i Odense fortsat høj, og listen over nye initiativer bliver ikke kortere.

“2024 bliver et overgangsår, hvor vi går fra nogle rigtigt gode år til et år med flere udfordringer. Vi har stadig store forventninger til 2025 – ikke nødvendigvis i form af vækst, men snarere i forhold til at få omstillet vores forretning til den nye, normale tilstand,” fortæller Ib Andersen, der sammen med sin bror Jan Andersen og direktør Michael Gregersen tager imod Fynsk Erhverv til et interview, der blandt andet kommer rundt om digitalisering, bæredygtighed samt ønsket om bedre og mere gennemskuelige rammevilkår.

Udover de langsigtede strategiovervejelser byder tiden på en grundlæggende usikkerhed for mange virksomheder. Det har fået Alex Andersen Ølund til at skrue op for alle løsninger, der kan understøtte behovet for en øget fleksibilitet i markedet. Og her bliver der rakt ud til alle aktører:

”Vi har altid prioriteret at være i tæt dialog med vores kunder og samarbejdspartnere. Og i dag, hvor vi alle sammen skal køre så få kilometer som muligt, er netop partnerskaber med vores kunder og de vognmænd, vi hyrer ind, afgørende for at kunne finde de mest bæredygtige løsninger. Det vil også være afgørende for vores fremtidige succes,” konstaterer Michael Gregersen, der også kan fortælle, at forbrugsmønstrene har ændret sig på rekordtid, hvilket i sagens natur stiller store krav til omstillingsparatheden og tilpasning af forretningen til det lavere forbrug.

Blandt de seneste tiltag hos Alex Andersen Ølund er derfor en mobil-app, der understøtter, at alle medarbejdere let kan indberette alle relevante data i forbindelse med transporten. På den måde er det muligt både at dokumentere ydelserne, at identificere områder med forbedringspotentiale, samtidig med at kundernes stigende behov for data kan opfyldes.

”Inden for kort tid skal vi selv indlevere bæredygtighedsrapporter, og vores kunder efterspørger i stigende grad dokumentation af klimaaftrykket, så det er klart, at vi også har fokus på den del af forretningen. Allerede i dag kan vi dokumentere CO2-udslippet på hver eneste ordre, og vi har netop ansat en dataanalytiker, der skal hjælpe os med at effektivisere, hvor vi kan, for at blive grønnere. Med forsyningskrisen rykkede produktionen tættere på forbrugerne, så vi har mere transport nationalt, men samtidig har prisstigningerne gjort, at der eksporteres mindre frugt og grønt fra Danmark, end der gjorde tidligere, så tendenserne trækker i hver deres retning,” tilføjer Ib Andersen.

Fyn skal opgraderes som transporthub

Mens en del af fremtidens beslutninger kan klares på direktionsgangen i Alex Andersen Ølund, er det Transportministeriet og Odense Kommune, der skal på banen, når det kommer til løsning af de logistiske hurdles, som lige nu ikke understøtter, at Logistikvej kan leve op til sit navn, til trods for at her bor transporttunge virksomheder som blandt andre Alex Andersen Ølund, DSV, Poul Schou og Gasa.

”Vi er chokerede over, at den nye motorvejsafkørsel ind til vores erhvervsområde ikke er med i planerne i forbindelse med udbygningen af den fynske motorvej syd om Odense. Den nuværende situation er uholdbar, og et nyt tilslutningsanlæg er nødvendigt for at understøtte virksomhederne og udviklingen i det her område, og så må det i øvrigt være i alles interesse at få adskilt industriens tunge transport fra privatbilismen uden for byerne,” konstaterer Jan Andersen, der også pointerer, at Alex Andersen Ølund er klar til at købe yderligere jord i tilslutning til det nuværende domicil for at udvide de eksisterende faciliteterne, hvis det bliver muligt.

En ny motorvejstilkørsel vil også understøtte områdets mulighed for på sigt at kunne køre med større vogntog, hvilket ligeledes kan medvirke til at sænke antallet af vogne på motorvejen.

”En del af fremtiden inden for logistik kommer til at handle om store vogntog, der kører på tværs af landet mellem udvalgte terminaler, hvorfra resten kan overtages af elbiler. I dag er det desværre sådan, at de såkaldte duomodulvogne på 32-35 meter kører lige forbi Odense på turen mellem terminalerne i Aarhus og København, og der håber vi selvfølgelig, at Odense også får en terminal. Det vil hjælpe virksomhederne herude, men også i Tietgenbyen, det er meget mere bæredygtigt,” siger Jan Andersen, der garanterer, at Alex Andersen Ølund er klar med duomodulvogntogene så snart, det bliver muligt. De vil både bidrage til at reducere klimaaftrykket og manglen på chauffører.

”Faktisk var vi selv med til at lave de første tests, da Vejdirektoratet skulle vurdere, om der kunne køre duomodulvogne i Danmark. Men da forsøgsruten blev åbnet, så kører de lige forbi os på motorvejen herude foran vores domicil,” lyder det med et skævt smil fra Jan Andersen, der bliver suppleret af Ib Andersen angående visionerne i duomodulvognene.

”Generelt har vi lidt svært ved at se perspektiverne i de førerløse biler, som der også er meget snak om, fordi der alligevel skal være nogen til at tømme ladet, når bilerne kommer frem, og det er chaufførerne, der gør det i dag. Men det er anderledes på de lange strækninger, som for eksempel mellem terminaler i Holland og Danmark, og der er allerede nu forsøgsstrækninger i Tyskland, hvor der køres førerløst. Når den selvkørende bil kan indfases, bliver det den største revolution i vores branche, men det bliver ikke på alle ruter, at det giver mening,” siger Ib Andersen.

Nye biler stiller nye krav

Foruden effektivisering af kørslen og øget brug af data, er investeringerne i nye lastbiler et vigtigt punkt på dagsordenen i Alex Andersen Ølund. Og her efterspørger Ib Andersen øget transparens i tilskudsordningerne.

“Der er klart behov for støtte og bedre incitamenter fra myndighederne, før branchen for alvor kan investere i grøn omstilling. Lige nu er der ikke en business case i at købe elbiler, og så skal systemet ændres, så tilskud følger køb af den enkelte bil i stedet for at gå samlet til de virksomheder, der er bedst til at skrive ansøgninger,” siger Ib Andersen, der samtidig efterlyser planer, som kan opfylde det enorme behov for strøm, der opstår, når virksomheder som Alex Andersen Ølund på sigt skal have en elektrisk vognpark:

”For at vi kan være konkurrencedygtige, skal vi lade bilerne op på vores egen plads her på Logistikvej, for ellers kommer der en timeløn oveni. Men det er også et punkt, hvor der skal arbejdes med tilskudsordningerne og mulighederne for, at virksomhederne selv kan producere strøm, for hvis vi selv skal etablere det, skal vi investere i omegnen af 35 millioner bare for at kunne lade 30 lastbiler,” fortæller Ib Andersen videre.

Fremtidens arbejdskraft fra hele verden

Hvor selvkørende elbiler, duomodulvogntog og nye terminaler vil løse en del af udfordringerne i logistikbranchen, skal udfordringerne på bemandingsfronten klares på anden vis.

”Det er en kæmpe udfordring, hvor vi finder fremtidens chauffører og værkstedsfolk, for der er slet ikke nok. Vi har i dag 450-500 chauffører, men gennemsnitsalderen er 50-55 år, så det er ikke svært at gætte, at vi kommer til at mangle nogen. Vi har altid haft mange lærlinge, og vi har et godt samarbejde med SDE, men vi har ikke knækket koden,” siger Jan Andersen, der har noteret sig, at mulighederne for at tiltrække yderligere chauffører ofte er afhængig af, hvor godt det går i byggeriet.

”Vi tilbyder gode løn- og ansættelsesforhold og har bl.a. etableret chaufførhoteller både her i Odense, i Sverige og i Holland. Men højere løn gør det ikke alene, for der er ikke nok ledige hænder på markedet. Vi har tidligere kunnet tiltrække en del fra håndværksfagene, men det kan vi ikke i øjeblikket, for de har nok at lave. En del af løsningen kan være at tage mekanikere ind fra Filippinerne, fordi de er dygtige, og de taler godt engelsk. Vi gør i hvert fald, hvad vi kan for at sikre, at vi har den nødvendige arbejdskraft,” slutter Jan Andersen.

Om virksomheden: 

Alex Andersen Ølund A/S har siden den beskedne start i 1964 udviklet sig til at være en af Danmarks førende logistikvirksomheder med speciale i transport af blomster, frugt og grønt og andre temperaturfølsomme varer samt stykgods af enhver art. Som en moderne og ansvarlig logistikvirksomhed påtager de sig en bred vifte af opgaver – fra emballagestyring til logistikløsninger – for kunder fra mange forskellige brancher. Der er fokus på kundebehov, nytænkning og miljø, og de udvikler sig løbende for at være blandt branchens førende, samt for at sikre høj kvalitet og rettidig levering.

 

Lokal vidensdeling driver udviklingen af HR-rollen

HR har en unik mulighed for at tage en endnu mere aktiv rolle i udviklingen af fremtidens bæredygtige organisationer. Og det er præcis, hvad virksomhederne i Fynsk Erhvervs HR-netværk gør. Fynsk Erhvervs HR-netværk er vi ikke bare med på sidelinjen – vi er med til at sætte kursen. HR er ikke blot en støttefunktion eller […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.

Unge ledere skal styrkes i nye netværk hos Fynsk Erhverv

Hos Fynsk Erhverv åbnes dørene nu til et helt særligt Young Pro-netværk, der skal hjælpe unge ledere med at udvikle sig fagligt og personligt i et fortroligt og inspirerende forum. Thomas Olsen, som er udpeget til at facilitere netværket, bringer mere end 20 års erfaring med ledelse og udvikling af nye ledere ind i projektet. […]

BCM Transtech: Fra lokal maskinfabrik til global markedsleder

Broby: Da BCM Transtech besluttede at satse alt på en enkelt niche, ændrede det virksomhedens kurs for altid. Fra at have været en klassisk, lokal maskinfabrik med et bredt fokus på at løse alle nærværende udfordringer, blev fokus i begyndelsen af 2000’erne skarpt rettet mod ét enkelt marked. Den strategi har gjort dem til verdens […]

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]