Nyheder • 15/01/2021

FN’s verdensmål er en god forretning

Til trods for at coronapandemien har ryddet forsiderne i hele verden i det seneste år, er klimadebatten langt fra gået i glemmebogen. Tværtimod er skarpt fokus på FN’s 17 verdensmål og krav til bæredygtighed generelt blevet en del af hverdagen i de fleste virksomheder, siden udbudsloven blev ændret i 2019.

Det gælder ikke mindst i den fynske konsulentvirksomhed Almax, som arbejder med værdiskabelse, forretningsudvikling og etablering af nye markedsmuligheder. Og Almax-direktør Lars Christian Jensen er klar i mælet:

Grundlæggende handler vores forretningsmodel om at skabe vedvarende værdi for vores kunder, og i lyset af udviklingen over de seneste år er det selvfølgelig helt oplagt, at det i stigende grad sker med udgangspunkt i FN’s Verdensmål

Han understreger samtidig vigtigheden af, at de bæredygtige tiltag altid skal kunne bære økonomisk.

Almax’ kundeportefølje især findes inden for byggeri, landbrug og energi, og ikke mindst de kunder, som gør forretning med det offentlige, skal være skarpe i kategorien bæredygtighed.

“For eksempel er det eksplicit skrevet ind i udbudsmaterialet fra Odense Kommune, at virksomhederne skal forholde sig til FN’s verdensmål, når de byder ind på nye projekter. Man kan sige, at en aktiv bæredygtighedspolitik er inkluderende, mens det ekskluderer din virksomhed i en del tilfælde, hvis du ikke har en,” konstaterer Lars Christian Jensen, der har kunder i både ind og udland.

Gør det abstrakte håndgribeligt

Ifølge Lars Christian Jensen handler arbejdet med verdensmålene dels om at overskueliggøre mulighederne for virksomhederne, dels om efterfølgende at kommunikere om de bæredygtige handlinger.

“Når vi gennemgår verdensmålene med vores kunder, kan vi se, at mange af de ting, som de gør i forvejen, spiller fint ind i verdensmålene. Ved siden af det, kan der komme nye tiltag, og der handler det jo også om at få det tilpasset, så man i høj grad får kopieret eksisterende successer til andre dele af virksomheden,” forklarer Lars Christian Jensen.

Forretningskonsulenten påpeger, at arbejdet med verdensmål og bæredygtighed kan hjælpe virksomhederne med at blive skarpere på forretningsplanerne, og samtidig bliver virksomhedens profil også mere attraktiv.

“Vi hjælper virksomheden med at få fjernet det abstrakte i verdensmålene, og samtidig får de sat ord på de ting, som de allerede er gode til,” konstaterer Almax-direktøren.

Almax viser selv vejen

Almax har igennem det seneste år arbejdet målrettet med selv at vise, hvordan verdensmålene skaber værdi i forretningen.   Og du kan hente inspiration i dette eksempel her.

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.