Nyheder • 15/01/2021

FN’s verdensmål er en god forretning

Til trods for at coronapandemien har ryddet forsiderne i hele verden i det seneste år, er klimadebatten langt fra gået i glemmebogen. Tværtimod er skarpt fokus på FN’s 17 verdensmål og krav til bæredygtighed generelt blevet en del af hverdagen i de fleste virksomheder, siden udbudsloven blev ændret i 2019.

Det gælder ikke mindst i den fynske konsulentvirksomhed Almax, som arbejder med værdiskabelse, forretningsudvikling og etablering af nye markedsmuligheder. Og Almax-direktør Lars Christian Jensen er klar i mælet:

Grundlæggende handler vores forretningsmodel om at skabe vedvarende værdi for vores kunder, og i lyset af udviklingen over de seneste år er det selvfølgelig helt oplagt, at det i stigende grad sker med udgangspunkt i FN’s Verdensmål

Han understreger samtidig vigtigheden af, at de bæredygtige tiltag altid skal kunne bære økonomisk.

Almax’ kundeportefølje især findes inden for byggeri, landbrug og energi, og ikke mindst de kunder, som gør forretning med det offentlige, skal være skarpe i kategorien bæredygtighed.

“For eksempel er det eksplicit skrevet ind i udbudsmaterialet fra Odense Kommune, at virksomhederne skal forholde sig til FN’s verdensmål, når de byder ind på nye projekter. Man kan sige, at en aktiv bæredygtighedspolitik er inkluderende, mens det ekskluderer din virksomhed i en del tilfælde, hvis du ikke har en,” konstaterer Lars Christian Jensen, der har kunder i både ind og udland.

Gør det abstrakte håndgribeligt

Ifølge Lars Christian Jensen handler arbejdet med verdensmålene dels om at overskueliggøre mulighederne for virksomhederne, dels om efterfølgende at kommunikere om de bæredygtige handlinger.

“Når vi gennemgår verdensmålene med vores kunder, kan vi se, at mange af de ting, som de gør i forvejen, spiller fint ind i verdensmålene. Ved siden af det, kan der komme nye tiltag, og der handler det jo også om at få det tilpasset, så man i høj grad får kopieret eksisterende successer til andre dele af virksomheden,” forklarer Lars Christian Jensen.

Forretningskonsulenten påpeger, at arbejdet med verdensmål og bæredygtighed kan hjælpe virksomhederne med at blive skarpere på forretningsplanerne, og samtidig bliver virksomhedens profil også mere attraktiv.

“Vi hjælper virksomheden med at få fjernet det abstrakte i verdensmålene, og samtidig får de sat ord på de ting, som de allerede er gode til,” konstaterer Almax-direktøren.

Almax viser selv vejen

Almax har igennem det seneste år arbejdet målrettet med selv at vise, hvordan verdensmålene skaber værdi i forretningen.   Og du kan hente inspiration i dette eksempel her.

Tim Frank Andersen: AI-udviklingen kræver handling nu – virksomheder risikerer at falde bagud

Mange virksomheder tøver stadig med AI, men ifølge teknologi- og AI-ekspert kan den tøven blive dyr, når konkurrenterne rykker hurtigt frem

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.