Nyheder • 09/04/2015

Fem skarpe til toplederen i gartneribranchen

Niels Søren Rasmussen er CEO i GASA Group, der er én af Europas største gartnerivirksomheder, og så er han nyt medlem af Fynsk Erhvervs bestyrelse. Vi givet ham fem skarpe spørgsmål om gartneribranchen på Fyn, og om hvad en virksomhed kan gøre for at få succes. 

GASA blev grundlagt i 1929 og er i dag en af de største handelsvirksomheder indenfor gartneribranchen i Nordeuropa.

Virksomheden har hovedsæde i Odense og afdelinger i Holland, Italien, Storbritannien, Sverige og Tyskland.

Det er et salgsselskab med en lang og traditionsrig historie. GASA Group køber og sælger primært gartneriprodukter som planter og blomster, og langt de fleste af selskabets indkøb er fra Fyn. 85-86 procent af GASAs forretning er på eksportmarkedet, hvor de største markeder er Skandinavien og Tyskland, men virksomheden sender også varer til Øst- og Sydeuropa.

Vi har taget fat i adm. direktør for GASA Group, Niels Søren Rasmussen, og stillet ham fem skarpe spørgsmål om gartneribranchen, om Fyn og om succes.

1. Hvorfor er gartneribranchen vigtig for Fyn?

– Den danske gartneribranche er stort set lige med den fynske gartneribranche. Der er rigtig mange fynske arbejdspladser forbundet med branchen, både primære arbejdspladser ude i gartnerierne, men også afledte arbejdspladser. Jeg er selv direktør for et firma, som har ca. 250 ansatte på Fyn, som kun er her, fordi der bliver produceret omkring Fyn, så produktionen er utrolig vigtig.

– Det er forskellige faktorer, der har været med til at gøre Fyn førende gartneriproducent i landet: bl. a. den gode landbrugsjord og den lette adgang til energi, men det er også grundet en lang tradition for håndværket på Fyn.

2. Hvad er den fynske gartneribranches største udfordringer?

– Vi er hårdt pressede på omkostningsniveauet bredt. Vores konkurrenter i udlandet kan lave gartneriprodukter billigere, end vi er i stand til. Det er ting som energiafgifter og transportomkostninger og generelt omkostningerne ved at føre forretninger, som er højere herhjemme, og vores rammevilkår er vanskellige i forhold til vores konkurrenter i Holland og Østeuropa. Enhver samfundsmæssig regulering, som gør det sværere for os, er med til at presse erhvervet, og det er der desværre mange eksempler på fra de senere år.

– Vi er også udfordrede på at kunne tilpasse og udvikle produktionen, så den passer til markedet. Branchen har i mange år været presset, og når en branche ikke har stor indtjening, så kan det være svært at finde penge i budgettet til at udvikle.

3. Hvordan kan Fynsk Erhverv hjælpe de fynske gartnerier?

– Jeg tror, Fynsk Erhverv kan spille en rigtig vigtig rolle i at gøre politikerne opmærksomme på nogle af de udfordringer, som politikerne faktisk har ansvaret for, at gartneribranchen står overfor. Primært på Fyn og omkring Odense er gartneribranchen meget vigtig, og det tror jeg, Fynsk Erhverv kan være med til at sætte fokus på.

4. Hvad er den største fordel ved at drive virksomhed på/fra Fyn?

– Der er en stor tradition for at lave et kvalitetsprodukt på Fyn, og det er årsagen til, vi kan klare os på eksportmarkedet, selvom Danmark er et dyrt produktionsland. Vi udmærker os på kvalitet og troværdighed.

– Vi er en eksportvirksomhed, så ca. 85 procent af vores varer skal køres til udlandet, og vores største markeder er det øvrige Skandinavien og Tyskland. Så der er Fyn perfekt placeret lige midt i landet. Samtidig ligger en meget stor del af den produktion, vi køber, indenfor en omkreds af 10 kilometer fra os i Odense.

5. Hvad er det vigtigste, en virksomhed kan gøre for at få varig succes?

– Én af de ting, det er godt at være opmærksom på, er, at man både skal tage de rigtige beslutninger i modgangstider og i medgangstider. På mange måder er det nemmere at tage de rigtige beslutninger i modgangstider, for der er det mere åbenlyst, hvad der er brug for, men det er beslutningerne, man tager i medgangstider, der forbereder virksomheden på modgang, og som giver den langvarige succes.

 

Sommerhilsen fra direktør Anne Dyrehauge

Kære alle Tak for en fantastisk velkomst i Fynsk Erhverv. Jeg er stadig i færd med at dykke ned i alle hjørner af foreningen, men jeg er ikke i tvivl om, at jeg er landet det helt rigtige sted. I sidste uge sagde vi farvel til Jytte med en flot og meget velbesøgt reception, der […]

VGP rykker ind i Odense med rekordstort grundkøb

Et af de største enkeltstående salg af erhvervsjord i Odense Kommunes historie blev officielt præsenteret tirsdag den 24. juni ved et større pressearrangement på en vindblæst mark, hvor borgmester Peter Rahbæk Juel og rådmand Søren Windell var med til at løfte sløret for projektet. Bag købet står den paneuropæiske ejendomsudvikler VGP, der med underskrifterne har […]

Nye øjne på hverdagen gav inspiration og konkrete løsninger hos Sinatur

Da Fynsk Erhverv spurgte, om Sinatur Hotel Storebælt ville lægge hus til en casedag for Klimaprojektlederne, var svaret ja med det samme. Ikke bare for at give noget videre – men fordi det også kunne bringe noget med hjem. For direktør Louise Hauge Gliese handlede projektet om at få inspiration udefra

Optimismen i fynsk erhvervsliv

Halvdelen af de fynske virksomheder forventer øget omsætning i løbet af de næste 12 måneder – og 8 ud af 10 forventer øget omsætning i løbet af de næste tre år. Den øgede omsætning skal hentes på nye kunder, hvilket indikerer stigende konkurrence. Det viser en ny undersøgelse i Det fynske Erhvervspanel, som Fynsk Erhverv […]

Lars Erik Nielsen har løftet Uretek med dokumentation, faglig vækst og ansvarlighed

Middelfart-virksomheden Uretek har som speciale at etablere og styrke fundamenter under alt fra private boliger til komplekse byggerier. Og at Ureteks eget fundamentet er solidt, er netop bevist med et fornemt regnskab for 2024 – og en solid vækst i indeværende år. “Vi er kommet stærkt fra start i 2025, og som det ser ud […]

Stærke pointer og skarpe trends på Den Fynske E-handelskonference 2025

Temaet for konferencen var ’Tættere på kunderne’, og dagen bød på inspirerende oplæg, praktiske erfaringer og strategiske perspektiver.

Tim Frank Andersen: AI-udviklingen kræver handling nu – virksomheder risikerer at falde bagud

Mange virksomheder tøver stadig med AI, men ifølge teknologi- og AI-ekspert kan den tøven blive dyr, når konkurrenterne rykker hurtigt frem

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.