Nyheder • 09/04/2015

Fem skarpe til toplederen i gartneribranchen

Niels Søren Rasmussen er CEO i GASA Group, der er én af Europas største gartnerivirksomheder, og så er han nyt medlem af Fynsk Erhvervs bestyrelse. Vi givet ham fem skarpe spørgsmål om gartneribranchen på Fyn, og om hvad en virksomhed kan gøre for at få succes. 

GASA blev grundlagt i 1929 og er i dag en af de største handelsvirksomheder indenfor gartneribranchen i Nordeuropa.

Virksomheden har hovedsæde i Odense og afdelinger i Holland, Italien, Storbritannien, Sverige og Tyskland.

Det er et salgsselskab med en lang og traditionsrig historie. GASA Group køber og sælger primært gartneriprodukter som planter og blomster, og langt de fleste af selskabets indkøb er fra Fyn. 85-86 procent af GASAs forretning er på eksportmarkedet, hvor de største markeder er Skandinavien og Tyskland, men virksomheden sender også varer til Øst- og Sydeuropa.

Vi har taget fat i adm. direktør for GASA Group, Niels Søren Rasmussen, og stillet ham fem skarpe spørgsmål om gartneribranchen, om Fyn og om succes.

1. Hvorfor er gartneribranchen vigtig for Fyn?

– Den danske gartneribranche er stort set lige med den fynske gartneribranche. Der er rigtig mange fynske arbejdspladser forbundet med branchen, både primære arbejdspladser ude i gartnerierne, men også afledte arbejdspladser. Jeg er selv direktør for et firma, som har ca. 250 ansatte på Fyn, som kun er her, fordi der bliver produceret omkring Fyn, så produktionen er utrolig vigtig.

– Det er forskellige faktorer, der har været med til at gøre Fyn førende gartneriproducent i landet: bl. a. den gode landbrugsjord og den lette adgang til energi, men det er også grundet en lang tradition for håndværket på Fyn.

2. Hvad er den fynske gartneribranches største udfordringer?

– Vi er hårdt pressede på omkostningsniveauet bredt. Vores konkurrenter i udlandet kan lave gartneriprodukter billigere, end vi er i stand til. Det er ting som energiafgifter og transportomkostninger og generelt omkostningerne ved at føre forretninger, som er højere herhjemme, og vores rammevilkår er vanskellige i forhold til vores konkurrenter i Holland og Østeuropa. Enhver samfundsmæssig regulering, som gør det sværere for os, er med til at presse erhvervet, og det er der desværre mange eksempler på fra de senere år.

– Vi er også udfordrede på at kunne tilpasse og udvikle produktionen, så den passer til markedet. Branchen har i mange år været presset, og når en branche ikke har stor indtjening, så kan det være svært at finde penge i budgettet til at udvikle.

3. Hvordan kan Fynsk Erhverv hjælpe de fynske gartnerier?

– Jeg tror, Fynsk Erhverv kan spille en rigtig vigtig rolle i at gøre politikerne opmærksomme på nogle af de udfordringer, som politikerne faktisk har ansvaret for, at gartneribranchen står overfor. Primært på Fyn og omkring Odense er gartneribranchen meget vigtig, og det tror jeg, Fynsk Erhverv kan være med til at sætte fokus på.

4. Hvad er den største fordel ved at drive virksomhed på/fra Fyn?

– Der er en stor tradition for at lave et kvalitetsprodukt på Fyn, og det er årsagen til, vi kan klare os på eksportmarkedet, selvom Danmark er et dyrt produktionsland. Vi udmærker os på kvalitet og troværdighed.

– Vi er en eksportvirksomhed, så ca. 85 procent af vores varer skal køres til udlandet, og vores største markeder er det øvrige Skandinavien og Tyskland. Så der er Fyn perfekt placeret lige midt i landet. Samtidig ligger en meget stor del af den produktion, vi køber, indenfor en omkreds af 10 kilometer fra os i Odense.

5. Hvad er det vigtigste, en virksomhed kan gøre for at få varig succes?

– Én af de ting, det er godt at være opmærksom på, er, at man både skal tage de rigtige beslutninger i modgangstider og i medgangstider. På mange måder er det nemmere at tage de rigtige beslutninger i modgangstider, for der er det mere åbenlyst, hvad der er brug for, men det er beslutningerne, man tager i medgangstider, der forbereder virksomheden på modgang, og som giver den langvarige succes.

 

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.