Nyheder • 01/07/2015

Fem skarpe til Egeskovs direktør

Når de fleste andre erhverv lukker ned for sommerferien, er det højsæson for en lang række turistvirksomheder. Heriblandt Egeskov Slot, som er blandt de mest kendte attraktioner på vores smukke ø. Vi har givet direktør på Egeskov, Henrik Neelmeyer, fem skarpe spørgsmål om turistbranchen og dens forhold på Fyn. 

Egeskov ved Kværndrup er blandt de virksomheder, som har travlt, når resten af landet går på ferie. Slottet fra 1554 er i dag med dens museer og smukke park blandt Fyns største turistattraktioner, og det er i sommermånederne, der er travlest.

Siden 2011 har Henrik Neelmeyer været direktør på Egeskov. Vi har givet ham fem skarpe spørgsmål om turistbrancen.

1. Hvordan er turistbranchen forskellig fra andre brancher? Har man som leder f.eks. en mere udadvendt rolle end i andre erhverv? Og er det en stor udfordring at have med mange sæsonansatte at gøre?

– Der er ingen tvivl om, at man i turistvirksomheder er mere eksponeret som leder. Vi er meget tæt på vores kunder/gæster. Jeg møder gæster i parken hver dag, så der er kontant afregning, hvis noget ikke er tilfredsstillende, hvilket til gengæld også giver en uvurderlig viden – altså at have denne direkte dialog med gæsterne. Desuden er kvalitetsattraktioner i turistbranchen altid interessante for pressen. Vi har ofte besøg fra udenlandske medier, som vil have en snak med lederen, så det skal jeg altid være klar til, fortæller Henrik Neelmeyer.

– Den største udfordring ved at have mange sæsonansatte, som vi har (de fleste fra Midtfyns Gymnasium), er, at de skal læres grundigt op og være motiverede lige fra start af. Vi kan som attraktion ikke bære at have for mange ”grønne” ansatte, da gæsterne forventer top service fra dag ét, og det er en udfordring, så forberedelse og træning er det vigtigste.

2. Hvad er den fynske/danske turistbranches største udfordringer i dag? Er det høje danske prisniveau f.eks. en hindring ift. at tiltrække udenlandske turister? Og er broafgifterne med til at holde turister fra Sjælland væk?

– Den største udfordring, vi har, er vores høje moms og vort generelle lønniveau. Danmark og Tjekkiet er de eneste lande med høj moms på næsten alle varer og ydelser, og det giver vores nabolande nogle fordele, hvilket vi kan mærke. Vores lønomkostninger er en væsentlig post i budgettet; her har vi behov for mere fleksibilitet i overenskomsterne.

– Generelt set har Danmark den udfordring, at der fra regeringen og kommunerne i mange år ikke er investeret i infrastruktur omkring turistområderne. Vores tyske nabo har i Østersøregionen de seneste 15 år  investeret over 30 mia euro i forbedret infrastruktur, b.la. bedre adgang til strande, toiletfaciliteter, opgradering af havne med videre. I Danmark er det tilsvarende beløb omkring nul kroner.

– Specifikt for Fyn er broafgiften helt sikkert en hæmsko. Vi oplever kommentarer fra svenskere, der ikke vil køre over to betalingsbroer og derfor fravælger Fyn. De store rejsebureauer, som modtager udenlandske gæster i København, fortæller os, at broafgiften gør, at busser lægger deres ture på Sjælland i stedet.

3. Hvad er de største fordele ved at drive turistvirksomhed på Fyn?

– Vi har en central geografisk placering. Fyn har en skøn natur, gode råvarer og god kommunal opbakning – især gennem Udvikling Fyn, som virkelig støtter turismeaktørerne på mange måder.

4. Hvordan kan Fynsk Erhverv hjælpe den fynske turistbranche? Politiske sager eller andet, der kunne tages op.

– Fynsk Erhverv kan fortsætte de gode takter med at lobbye for nedsat broafgift, og I kan hjælpe med at få sat turisme på dagsordenen hos de fynske folketingskandidater og borgmestrene, så der også investeres i turisme og infrastruktur og ikke kun laves planer. Det ville være dejligt med en regering, som havde en rigtig turistminister, og et budget der kunne flytte noget – det har mange andre lande, vi konkurrerer imod.

5. Hvad er det vigtigste, en virksomhed kan gøre for at få varig succes?

– Hav en klar strategi, hold fast i den, kommuniker den internt og eksternt, og hold fast i høj kvalitet på dit produkt.

Brinkmann: Ledelse handler også om menneskekendskab

En god leder er ikke nødvendigvis den, der ved mest om teknologi eller har styr på flest KPI’er. Ifølge professor i psykologi ved Aalborg Universitet Svend Brinkmann er det vigtigere at kende mennesker – og at have autoritet i ordets egentlige betydning.

BCM Transtech løfter datasikkerheden til næste niveau

BCM Transtech A/S arbejder hver dag i krydsfeltet mellem avanceret mekanik, digitalisering og kundernes høje krav til driftssikkerhed. Den kombination gør datasikkerhed til en strategisk nødvendighed – og en disciplin, virksomheden nu styrker yderligere.

Unge ledere giver ny energi til fynske virksomheder

Young PRO-netværket i Fynsk Erhverv samler unge ledere og fagansvarlige i små, fortrolige grupper. Seks gange om året mødes de for at dele erfaringer, udfordre hinanden og få nye perspektiver på ledelse – nogle gange gennem besøg hos fynske virksomheder.

Fynsk tech-startup tager kampen op mod billedmisbrug

Kan man bygge en teknologisk verdensnyhed fra Odense? Thomas Eriksson mener ikke bare, at man kan – han er i fuld gang med at bevise det. Får han ret, kan Sasha blive en økonomisk succeshistorie.

Sommerhilsen fra direktør Anne Dyrehauge

Kære alle Tak for en fantastisk velkomst i Fynsk Erhverv. Jeg er stadig i færd med at dykke ned i alle hjørner af foreningen, men jeg er ikke i tvivl om, at jeg er landet det helt rigtige sted. I sidste uge sagde vi farvel til Jytte med en flot og meget velbesøgt reception, der […]

VGP rykker ind i Odense med rekordstort grundkøb

Et af de største enkeltstående salg af erhvervsjord i Odense Kommunes historie blev officielt præsenteret tirsdag den 24. juni ved et større pressearrangement på en vindblæst mark, hvor borgmester Peter Rahbæk Juel og rådmand Søren Windell var med til at løfte sløret for projektet. Bag købet står den paneuropæiske ejendomsudvikler VGP, der med underskrifterne har […]

Nye øjne på hverdagen gav inspiration og konkrete løsninger hos Sinatur

Da Fynsk Erhverv spurgte, om Sinatur Hotel Storebælt ville lægge hus til en casedag for Klimaprojektlederne, var svaret ja med det samme. Ikke bare for at give noget videre – men fordi det også kunne bringe noget med hjem. For direktør Louise Hauge Gliese handlede projektet om at få inspiration udefra

Optimismen i fynsk erhvervsliv

Halvdelen af de fynske virksomheder forventer øget omsætning i løbet af de næste 12 måneder – og 8 ud af 10 forventer øget omsætning i løbet af de næste tre år. Den øgede omsætning skal hentes på nye kunder, hvilket indikerer stigende konkurrence. Det viser en ny undersøgelse i Det fynske Erhvervspanel, som Fynsk Erhverv […]

Lars Erik Nielsen har løftet Uretek med dokumentation, faglig vækst og ansvarlighed

Middelfart-virksomheden Uretek har som speciale at etablere og styrke fundamenter under alt fra private boliger til komplekse byggerier. Og at Ureteks eget fundamentet er solidt, er netop bevist med et fornemt regnskab for 2024 – og en solid vækst i indeværende år. “Vi er kommet stærkt fra start i 2025, og som det ser ud […]