Nyheder • 01/07/2015

Fem skarpe til Egeskovs direktør

Når de fleste andre erhverv lukker ned for sommerferien, er det højsæson for en lang række turistvirksomheder. Heriblandt Egeskov Slot, som er blandt de mest kendte attraktioner på vores smukke ø. Vi har givet direktør på Egeskov, Henrik Neelmeyer, fem skarpe spørgsmål om turistbranchen og dens forhold på Fyn. 

Egeskov ved Kværndrup er blandt de virksomheder, som har travlt, når resten af landet går på ferie. Slottet fra 1554 er i dag med dens museer og smukke park blandt Fyns største turistattraktioner, og det er i sommermånederne, der er travlest.

Siden 2011 har Henrik Neelmeyer været direktør på Egeskov. Vi har givet ham fem skarpe spørgsmål om turistbrancen.

1. Hvordan er turistbranchen forskellig fra andre brancher? Har man som leder f.eks. en mere udadvendt rolle end i andre erhverv? Og er det en stor udfordring at have med mange sæsonansatte at gøre?

– Der er ingen tvivl om, at man i turistvirksomheder er mere eksponeret som leder. Vi er meget tæt på vores kunder/gæster. Jeg møder gæster i parken hver dag, så der er kontant afregning, hvis noget ikke er tilfredsstillende, hvilket til gengæld også giver en uvurderlig viden – altså at have denne direkte dialog med gæsterne. Desuden er kvalitetsattraktioner i turistbranchen altid interessante for pressen. Vi har ofte besøg fra udenlandske medier, som vil have en snak med lederen, så det skal jeg altid være klar til, fortæller Henrik Neelmeyer.

– Den største udfordring ved at have mange sæsonansatte, som vi har (de fleste fra Midtfyns Gymnasium), er, at de skal læres grundigt op og være motiverede lige fra start af. Vi kan som attraktion ikke bære at have for mange ”grønne” ansatte, da gæsterne forventer top service fra dag ét, og det er en udfordring, så forberedelse og træning er det vigtigste.

2. Hvad er den fynske/danske turistbranches største udfordringer i dag? Er det høje danske prisniveau f.eks. en hindring ift. at tiltrække udenlandske turister? Og er broafgifterne med til at holde turister fra Sjælland væk?

– Den største udfordring, vi har, er vores høje moms og vort generelle lønniveau. Danmark og Tjekkiet er de eneste lande med høj moms på næsten alle varer og ydelser, og det giver vores nabolande nogle fordele, hvilket vi kan mærke. Vores lønomkostninger er en væsentlig post i budgettet; her har vi behov for mere fleksibilitet i overenskomsterne.

– Generelt set har Danmark den udfordring, at der fra regeringen og kommunerne i mange år ikke er investeret i infrastruktur omkring turistområderne. Vores tyske nabo har i Østersøregionen de seneste 15 år  investeret over 30 mia euro i forbedret infrastruktur, b.la. bedre adgang til strande, toiletfaciliteter, opgradering af havne med videre. I Danmark er det tilsvarende beløb omkring nul kroner.

– Specifikt for Fyn er broafgiften helt sikkert en hæmsko. Vi oplever kommentarer fra svenskere, der ikke vil køre over to betalingsbroer og derfor fravælger Fyn. De store rejsebureauer, som modtager udenlandske gæster i København, fortæller os, at broafgiften gør, at busser lægger deres ture på Sjælland i stedet.

3. Hvad er de største fordele ved at drive turistvirksomhed på Fyn?

– Vi har en central geografisk placering. Fyn har en skøn natur, gode råvarer og god kommunal opbakning – især gennem Udvikling Fyn, som virkelig støtter turismeaktørerne på mange måder.

4. Hvordan kan Fynsk Erhverv hjælpe den fynske turistbranche? Politiske sager eller andet, der kunne tages op.

– Fynsk Erhverv kan fortsætte de gode takter med at lobbye for nedsat broafgift, og I kan hjælpe med at få sat turisme på dagsordenen hos de fynske folketingskandidater og borgmestrene, så der også investeres i turisme og infrastruktur og ikke kun laves planer. Det ville være dejligt med en regering, som havde en rigtig turistminister, og et budget der kunne flytte noget – det har mange andre lande, vi konkurrerer imod.

5. Hvad er det vigtigste, en virksomhed kan gøre for at få varig succes?

– Hav en klar strategi, hold fast i den, kommuniker den internt og eksternt, og hold fast i høj kvalitet på dit produkt.

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.