Nyheder • 01/07/2015

Fem skarpe til Egeskovs direktør

Når de fleste andre erhverv lukker ned for sommerferien, er det højsæson for en lang række turistvirksomheder. Heriblandt Egeskov Slot, som er blandt de mest kendte attraktioner på vores smukke ø. Vi har givet direktør på Egeskov, Henrik Neelmeyer, fem skarpe spørgsmål om turistbranchen og dens forhold på Fyn. 

Egeskov ved Kværndrup er blandt de virksomheder, som har travlt, når resten af landet går på ferie. Slottet fra 1554 er i dag med dens museer og smukke park blandt Fyns største turistattraktioner, og det er i sommermånederne, der er travlest.

Siden 2011 har Henrik Neelmeyer været direktør på Egeskov. Vi har givet ham fem skarpe spørgsmål om turistbrancen.

1. Hvordan er turistbranchen forskellig fra andre brancher? Har man som leder f.eks. en mere udadvendt rolle end i andre erhverv? Og er det en stor udfordring at have med mange sæsonansatte at gøre?

– Der er ingen tvivl om, at man i turistvirksomheder er mere eksponeret som leder. Vi er meget tæt på vores kunder/gæster. Jeg møder gæster i parken hver dag, så der er kontant afregning, hvis noget ikke er tilfredsstillende, hvilket til gengæld også giver en uvurderlig viden – altså at have denne direkte dialog med gæsterne. Desuden er kvalitetsattraktioner i turistbranchen altid interessante for pressen. Vi har ofte besøg fra udenlandske medier, som vil have en snak med lederen, så det skal jeg altid være klar til, fortæller Henrik Neelmeyer.

– Den største udfordring ved at have mange sæsonansatte, som vi har (de fleste fra Midtfyns Gymnasium), er, at de skal læres grundigt op og være motiverede lige fra start af. Vi kan som attraktion ikke bære at have for mange ”grønne” ansatte, da gæsterne forventer top service fra dag ét, og det er en udfordring, så forberedelse og træning er det vigtigste.

2. Hvad er den fynske/danske turistbranches største udfordringer i dag? Er det høje danske prisniveau f.eks. en hindring ift. at tiltrække udenlandske turister? Og er broafgifterne med til at holde turister fra Sjælland væk?

– Den største udfordring, vi har, er vores høje moms og vort generelle lønniveau. Danmark og Tjekkiet er de eneste lande med høj moms på næsten alle varer og ydelser, og det giver vores nabolande nogle fordele, hvilket vi kan mærke. Vores lønomkostninger er en væsentlig post i budgettet; her har vi behov for mere fleksibilitet i overenskomsterne.

– Generelt set har Danmark den udfordring, at der fra regeringen og kommunerne i mange år ikke er investeret i infrastruktur omkring turistområderne. Vores tyske nabo har i Østersøregionen de seneste 15 år  investeret over 30 mia euro i forbedret infrastruktur, b.la. bedre adgang til strande, toiletfaciliteter, opgradering af havne med videre. I Danmark er det tilsvarende beløb omkring nul kroner.

– Specifikt for Fyn er broafgiften helt sikkert en hæmsko. Vi oplever kommentarer fra svenskere, der ikke vil køre over to betalingsbroer og derfor fravælger Fyn. De store rejsebureauer, som modtager udenlandske gæster i København, fortæller os, at broafgiften gør, at busser lægger deres ture på Sjælland i stedet.

3. Hvad er de største fordele ved at drive turistvirksomhed på Fyn?

– Vi har en central geografisk placering. Fyn har en skøn natur, gode råvarer og god kommunal opbakning – især gennem Udvikling Fyn, som virkelig støtter turismeaktørerne på mange måder.

4. Hvordan kan Fynsk Erhverv hjælpe den fynske turistbranche? Politiske sager eller andet, der kunne tages op.

– Fynsk Erhverv kan fortsætte de gode takter med at lobbye for nedsat broafgift, og I kan hjælpe med at få sat turisme på dagsordenen hos de fynske folketingskandidater og borgmestrene, så der også investeres i turisme og infrastruktur og ikke kun laves planer. Det ville være dejligt med en regering, som havde en rigtig turistminister, og et budget der kunne flytte noget – det har mange andre lande, vi konkurrerer imod.

5. Hvad er det vigtigste, en virksomhed kan gøre for at få varig succes?

– Hav en klar strategi, hold fast i den, kommuniker den internt og eksternt, og hold fast i høj kvalitet på dit produkt.

Tim Frank Andersen: AI-udviklingen kræver handling nu – virksomheder risikerer at falde bagud

Mange virksomheder tøver stadig med AI, men ifølge teknologi- og AI-ekspert kan den tøven blive dyr, når konkurrenterne rykker hurtigt frem

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.