Nyheder • 01/07/2015

Fem skarpe til Egeskovs direktør

Når de fleste andre erhverv lukker ned for sommerferien, er det højsæson for en lang række turistvirksomheder. Heriblandt Egeskov Slot, som er blandt de mest kendte attraktioner på vores smukke ø. Vi har givet direktør på Egeskov, Henrik Neelmeyer, fem skarpe spørgsmål om turistbranchen og dens forhold på Fyn. 

Egeskov ved Kværndrup er blandt de virksomheder, som har travlt, når resten af landet går på ferie. Slottet fra 1554 er i dag med dens museer og smukke park blandt Fyns største turistattraktioner, og det er i sommermånederne, der er travlest.

Siden 2011 har Henrik Neelmeyer været direktør på Egeskov. Vi har givet ham fem skarpe spørgsmål om turistbrancen.

1. Hvordan er turistbranchen forskellig fra andre brancher? Har man som leder f.eks. en mere udadvendt rolle end i andre erhverv? Og er det en stor udfordring at have med mange sæsonansatte at gøre?

– Der er ingen tvivl om, at man i turistvirksomheder er mere eksponeret som leder. Vi er meget tæt på vores kunder/gæster. Jeg møder gæster i parken hver dag, så der er kontant afregning, hvis noget ikke er tilfredsstillende, hvilket til gengæld også giver en uvurderlig viden – altså at have denne direkte dialog med gæsterne. Desuden er kvalitetsattraktioner i turistbranchen altid interessante for pressen. Vi har ofte besøg fra udenlandske medier, som vil have en snak med lederen, så det skal jeg altid være klar til, fortæller Henrik Neelmeyer.

– Den største udfordring ved at have mange sæsonansatte, som vi har (de fleste fra Midtfyns Gymnasium), er, at de skal læres grundigt op og være motiverede lige fra start af. Vi kan som attraktion ikke bære at have for mange ”grønne” ansatte, da gæsterne forventer top service fra dag ét, og det er en udfordring, så forberedelse og træning er det vigtigste.

2. Hvad er den fynske/danske turistbranches største udfordringer i dag? Er det høje danske prisniveau f.eks. en hindring ift. at tiltrække udenlandske turister? Og er broafgifterne med til at holde turister fra Sjælland væk?

– Den største udfordring, vi har, er vores høje moms og vort generelle lønniveau. Danmark og Tjekkiet er de eneste lande med høj moms på næsten alle varer og ydelser, og det giver vores nabolande nogle fordele, hvilket vi kan mærke. Vores lønomkostninger er en væsentlig post i budgettet; her har vi behov for mere fleksibilitet i overenskomsterne.

– Generelt set har Danmark den udfordring, at der fra regeringen og kommunerne i mange år ikke er investeret i infrastruktur omkring turistområderne. Vores tyske nabo har i Østersøregionen de seneste 15 år  investeret over 30 mia euro i forbedret infrastruktur, b.la. bedre adgang til strande, toiletfaciliteter, opgradering af havne med videre. I Danmark er det tilsvarende beløb omkring nul kroner.

– Specifikt for Fyn er broafgiften helt sikkert en hæmsko. Vi oplever kommentarer fra svenskere, der ikke vil køre over to betalingsbroer og derfor fravælger Fyn. De store rejsebureauer, som modtager udenlandske gæster i København, fortæller os, at broafgiften gør, at busser lægger deres ture på Sjælland i stedet.

3. Hvad er de største fordele ved at drive turistvirksomhed på Fyn?

– Vi har en central geografisk placering. Fyn har en skøn natur, gode råvarer og god kommunal opbakning – især gennem Udvikling Fyn, som virkelig støtter turismeaktørerne på mange måder.

4. Hvordan kan Fynsk Erhverv hjælpe den fynske turistbranche? Politiske sager eller andet, der kunne tages op.

– Fynsk Erhverv kan fortsætte de gode takter med at lobbye for nedsat broafgift, og I kan hjælpe med at få sat turisme på dagsordenen hos de fynske folketingskandidater og borgmestrene, så der også investeres i turisme og infrastruktur og ikke kun laves planer. Det ville være dejligt med en regering, som havde en rigtig turistminister, og et budget der kunne flytte noget – det har mange andre lande, vi konkurrerer imod.

5. Hvad er det vigtigste, en virksomhed kan gøre for at få varig succes?

– Hav en klar strategi, hold fast i den, kommuniker den internt og eksternt, og hold fast i høj kvalitet på dit produkt.

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen

Fokusér på personalet: Tidlig indsats kan skabe bedre trivsel

Flere virksomheder rykker fokus fra brandslukning til forebyggelse, når det gælder medarbejdernes trivsel. Det handler om at være tæt på, tilgængelig – og klar, før problemerne vokser sig store. Det fortæller blandt andre Betina Dich Skipper, der driver virksomheden Human Navigator.

Masterclass i strategi og innovation begejstrede deltagerne

At skabe vækst og innovation kræver tid og refleksion – en udfordring for mange virksomheder, hvor daglig drift ofte tager al opmærksomhed. Masterclass-forløbet i strategi og innovation fra Fynske Bank og Fynsk Erhverv har imidlertid givet en række fynske virksomheder en unik mulighed for at arbejde målrettet med forretningsudvikling og netværk. “Alene det at sætte […]

Titech-direktør: At sige målene højt var første skridt mod succes

Fra eltavler i kælderen til landsdækkende koncern. Ulrik Juul har altid tænkt stort – og sagt det højt. Nu er Titech Electric solgt, men han fortsætter rejsen mod endnu større ambitioner som direktør i sit livsværk

Forsker: Bestyrelsesuddannelse kan være nøglen til, at SMV’ere omstiller sig til fremtiden

Bestyrelser i små og mellemstore virksomheder (SMV’er) står midt i en tid med hastige forandringer. Teknologiske fremskridt, bæredygtighed og geopolitiske ændringer kræver hurtig tilpasning

Krautwald: Nye vaner skal slå rod, før strategi bliver til virkelighed

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Lokale virksomheder forholder sig til Odenses fremtid

En række lokale virksomheder greb muligheden, da Fynsk Erhverv for nylig inviterede til dialogmøde om Odense fremtidige udvikling. Anledningen var det forslag til Kommuneplan 2024-2036, som Byrådet havde sendt i høring. Også rådmand Søren Windel, adm. Direktør Erik Jespersen og byudviklingschef Karin Niemann-Christensen var mødt op for at præsentere planforslaget og lytte til virksomhedernes ønsker […]