Nyheder • 24/09/2015

Fem skarpe til direktøren for boldklubben

Boldklubben Marienlyst fra Odenses Skibhuskvarter er byens femteældste klub. Vi har stillet fem skarpe spørgsmål til Jens Martinus Pedersen, der har været adm. direktør for Marienlyst siden 1. april i år. 

Boldklubben Marienlyst blev oprettet i 1922 i Skibhuskvarteret i Odense og har igennem årene spillet fodbold lige under de allerbedste rækker i Danmark. Siden 1976 har klubben haft Marienlystcenteret, hvor der både er motionscenter, cafeteria, mødelokaler med plads til at afholde messer og meget andet.

1. april i år blev Jens Martinus Pedersen direktør for klubben. Han er uddannet økonom og var tidligere direktør i sit eget firma, der rådgav elitesportsklubber.

Vi har stillet ham fem skarpe spørgsmål om at være direktør i en speciel branche.

1. Hvordan er det anderledes at være direktør for en boldklub ift. at være i ’det almindelige’ erhvervsliv?

– Den største forskel er den eksponering, som følger med. Du er ikke alene direktør for en gruppe medarbejdere, du er også direktør for de mange medlemmer og fans, der er i og omkring klubben. Og der er væsentlig mere opmærksomhed fra pressen og andre aktører. Der er derfor også rigtig mange, som har en holdning til dig som leder, men jeg finder det ret befriende, for hvis du er oprigtig og ægte i alle henseender, så er det faktisk ikke så svært. På den måde kræver jobbet en stor grad af personlig afklarethed, fortæller Jens Martinus Pedersen.

2. Hvad er de fynske/danske boldklubbers største udfordring i dag?

– Det er at følge med de krav, som er til øget professionalisering af både den sportslige sektor og selve organiseringen af klubberne på den ene side og på den anden side at være favne bredden. Det er på mange måder to modsatrettede interesser, som man kan vælge at forene eller adskille. Jeg tror på, at der er en vej til at forene bredde og elite, og det er det, vi arbejder på i Marienlyst uden at kannibalisere organisationen.

3. Hvad er de største fordele ved at drive boldsklub på Fyn?

– Tænker på man på Marienlysts placering – både geografisk og sportsligt – så er vi jo med, hvor det sker. På fodboldfronten er der stor bevågenhed om vores fodboldhold, hvor vi nærmest ugentlig er i infight med et andet fynsk hold. På volleyball-siden er vi også beriget af stor interesse og lokale fynske opgør. Det er klart en fordel rent eksponeringsmæssigt og skaber en fin interesse for sport. SIKO gør også et godt arbejde for at hjælpe klubberne videre, og her kan man f.eks. søge midler til sportssamarbejder med eksempelvis skoler.

4. Hvordan kan Fynsk Erhverv hjælpe de fynske boldklubber? Politiske sager eller andet, der kunne tages op.

– Jeg tror faktisk, erhvervslivet kunne få hjælp fra boldklubberne. En af de tungeste årsager til, at jeg satte mig i direktørstolen, var, at jeg som virksomhedskonsulent så den ene virksomhed efter den mangle passion – på alle niveauer. Glæde og gejst var erstattes af politisk snak, elendige processer og stress. Der var ganske enkelt for lidt mod, humør og ‘just do it’-attitude, og det blev jeg træt af. Derfor kunne det være godt, hvis vi kunne udvikle miljøer for virksomheder, som har brug for energi og drive til at udvikle nye produkter og tænke innovativt i samarbejde med klubberne rundt om på Fyn.

– Jeg så gerne, at Marienlystcentret også var et sted for entreprenørskab og udvikling. For mig at se så er sporten ideel til at udvikle netop disse kompetencer. Det kræver dels, at virksomhederne er åbne for muligheden, og at politikerne ikke var så berøringsangste over for klubberne.

5. Hvad er det vigtigste, en boldklub kan gøre for at få varig succes?

– Det korte svar er at gøre det rigtige rigtigt. For at kunne det, må man vide, hvad det rigtige er. Jeg tror på, at alle ved, hvad der dybest set er rigtigt for dem selv, men er det nu også rigtigt for sidemanden? Den afstemning er vigtig på banen og i fælleskabet, men også som leder af en boldklub, hvor der er så mange interessenter. Vi skal vide, hvorfor vi gør, som vi gør. Man kan også kalde det at være målorienteret, men med respekt for at andre har andre prioriterer. Kunsten er at få det hele til at spille sammen.

Bcompany.dk satser på vækst med AI og trivsel

Efter en sanering har direktør Tanja Bluhme sat kursen mod vækst, hvor stærkere netværk og et kompromisløst fokus på trivsel skal styrke bcompany.dk’s konkurrencekraft.

Københavnsk tilflytter engagerer sig i det fynske erhvervsliv

Rikke Maj Thauer har taget en markant beslutning: Hun og hendes mand har rykket teltpælene op i hovedstaden for at lancere Thauer Stresscenter og Østerlund Refugium. Med flytningen følger også et ønske om at blive en aktiv del af det fynske erhvervsliv. “Vi vil gerne bidrage til udviklingen her på Fyn, og derfor giver det […]

Mentorprojekt viser styrken i fortrolige relationer

Da Rikke Bech Skougaard søgte en mentor gennem Fynsk Erhverv, blev hun sat i forbindelse med Jan Sterobo. Det udviklede sig til et forløb, hvor erfaring, sparring og tillid har skabt nye perspektiver – og vist, hvordan netværket kan bruges aktivt.

Det fynske Vækstbarometer 2025

Det fynske Vækstbarometer 2025 er klar. Her er viden og inspiration fra de fynske virksomheder til at realisere yderligere potentiale og skabe en positiv udvikling og vækst i virksomhederne i fremtiden.

Bæredygtighed når vinden vender

I en tid, hvor reglerne bliver skrevet om, vejret skaber berettigede og uberettigede overskrifter, og folkestemningen skifter med vinden, er det en reel udfordring at holde kursen i det komplekse bæredygtighedslandskab.

Brinkmann: Ledelse handler også om menneskekendskab

En god leder er ikke nødvendigvis den, der ved mest om teknologi eller har styr på flest KPI’er. Ifølge professor i psykologi ved Aalborg Universitet Svend Brinkmann er det vigtigere at kende mennesker – og at have autoritet i ordets egentlige betydning.

BCM Transtech løfter datasikkerheden til næste niveau

BCM Transtech A/S arbejder hver dag i krydsfeltet mellem avanceret mekanik, digitalisering og kundernes høje krav til driftssikkerhed. Den kombination gør datasikkerhed til en strategisk nødvendighed – og en disciplin, virksomheden nu styrker yderligere.

Unge ledere giver ny energi til fynske virksomheder

Young PRO-netværket i Fynsk Erhverv samler unge ledere og fagansvarlige i små, fortrolige grupper. Seks gange om året mødes de for at dele erfaringer, udfordre hinanden og få nye perspektiver på ledelse – nogle gange gennem besøg hos fynske virksomheder.

Fynsk tech-startup tager kampen op mod billedmisbrug

Kan man bygge en teknologisk verdensnyhed fra Odense? Thomas Eriksson mener ikke bare, at man kan – han er i fuld gang med at bevise det. Får han ret, kan Sasha blive en økonomisk succeshistorie.