Nyheder • 24/09/2015

Fem skarpe til direktøren for boldklubben

Boldklubben Marienlyst fra Odenses Skibhuskvarter er byens femteældste klub. Vi har stillet fem skarpe spørgsmål til Jens Martinus Pedersen, der har været adm. direktør for Marienlyst siden 1. april i år. 

Boldklubben Marienlyst blev oprettet i 1922 i Skibhuskvarteret i Odense og har igennem årene spillet fodbold lige under de allerbedste rækker i Danmark. Siden 1976 har klubben haft Marienlystcenteret, hvor der både er motionscenter, cafeteria, mødelokaler med plads til at afholde messer og meget andet.

1. april i år blev Jens Martinus Pedersen direktør for klubben. Han er uddannet økonom og var tidligere direktør i sit eget firma, der rådgav elitesportsklubber.

Vi har stillet ham fem skarpe spørgsmål om at være direktør i en speciel branche.

1. Hvordan er det anderledes at være direktør for en boldklub ift. at være i ’det almindelige’ erhvervsliv?

– Den største forskel er den eksponering, som følger med. Du er ikke alene direktør for en gruppe medarbejdere, du er også direktør for de mange medlemmer og fans, der er i og omkring klubben. Og der er væsentlig mere opmærksomhed fra pressen og andre aktører. Der er derfor også rigtig mange, som har en holdning til dig som leder, men jeg finder det ret befriende, for hvis du er oprigtig og ægte i alle henseender, så er det faktisk ikke så svært. På den måde kræver jobbet en stor grad af personlig afklarethed, fortæller Jens Martinus Pedersen.

2. Hvad er de fynske/danske boldklubbers største udfordring i dag?

– Det er at følge med de krav, som er til øget professionalisering af både den sportslige sektor og selve organiseringen af klubberne på den ene side og på den anden side at være favne bredden. Det er på mange måder to modsatrettede interesser, som man kan vælge at forene eller adskille. Jeg tror på, at der er en vej til at forene bredde og elite, og det er det, vi arbejder på i Marienlyst uden at kannibalisere organisationen.

3. Hvad er de største fordele ved at drive boldsklub på Fyn?

– Tænker på man på Marienlysts placering – både geografisk og sportsligt – så er vi jo med, hvor det sker. På fodboldfronten er der stor bevågenhed om vores fodboldhold, hvor vi nærmest ugentlig er i infight med et andet fynsk hold. På volleyball-siden er vi også beriget af stor interesse og lokale fynske opgør. Det er klart en fordel rent eksponeringsmæssigt og skaber en fin interesse for sport. SIKO gør også et godt arbejde for at hjælpe klubberne videre, og her kan man f.eks. søge midler til sportssamarbejder med eksempelvis skoler.

4. Hvordan kan Fynsk Erhverv hjælpe de fynske boldklubber? Politiske sager eller andet, der kunne tages op.

– Jeg tror faktisk, erhvervslivet kunne få hjælp fra boldklubberne. En af de tungeste årsager til, at jeg satte mig i direktørstolen, var, at jeg som virksomhedskonsulent så den ene virksomhed efter den mangle passion – på alle niveauer. Glæde og gejst var erstattes af politisk snak, elendige processer og stress. Der var ganske enkelt for lidt mod, humør og ‘just do it’-attitude, og det blev jeg træt af. Derfor kunne det være godt, hvis vi kunne udvikle miljøer for virksomheder, som har brug for energi og drive til at udvikle nye produkter og tænke innovativt i samarbejde med klubberne rundt om på Fyn.

– Jeg så gerne, at Marienlystcentret også var et sted for entreprenørskab og udvikling. For mig at se så er sporten ideel til at udvikle netop disse kompetencer. Det kræver dels, at virksomhederne er åbne for muligheden, og at politikerne ikke var så berøringsangste over for klubberne.

5. Hvad er det vigtigste, en boldklub kan gøre for at få varig succes?

– Det korte svar er at gøre det rigtige rigtigt. For at kunne det, må man vide, hvad det rigtige er. Jeg tror på, at alle ved, hvad der dybest set er rigtigt for dem selv, men er det nu også rigtigt for sidemanden? Den afstemning er vigtig på banen og i fælleskabet, men også som leder af en boldklub, hvor der er så mange interessenter. Vi skal vide, hvorfor vi gør, som vi gør. Man kan også kalde det at være målorienteret, men med respekt for at andre har andre prioriterer. Kunsten er at få det hele til at spille sammen.

Brinkmann: Ledelse handler også om menneskekendskab

En god leder er ikke nødvendigvis den, der ved mest om teknologi eller har styr på flest KPI’er. Ifølge professor i psykologi ved Aalborg Universitet Svend Brinkmann er det vigtigere at kende mennesker – og at have autoritet i ordets egentlige betydning.

BCM Transtech løfter datasikkerheden til næste niveau

BCM Transtech A/S arbejder hver dag i krydsfeltet mellem avanceret mekanik, digitalisering og kundernes høje krav til driftssikkerhed. Den kombination gør datasikkerhed til en strategisk nødvendighed – og en disciplin, virksomheden nu styrker yderligere.

Unge ledere giver ny energi til fynske virksomheder

Young PRO-netværket i Fynsk Erhverv samler unge ledere og fagansvarlige i små, fortrolige grupper. Seks gange om året mødes de for at dele erfaringer, udfordre hinanden og få nye perspektiver på ledelse – nogle gange gennem besøg hos fynske virksomheder.

Fynsk tech-startup tager kampen op mod billedmisbrug

Kan man bygge en teknologisk verdensnyhed fra Odense? Thomas Eriksson mener ikke bare, at man kan – han er i fuld gang med at bevise det. Får han ret, kan Sasha blive en økonomisk succeshistorie.

Sommerhilsen fra direktør Anne Dyrehauge

Kære alle Tak for en fantastisk velkomst i Fynsk Erhverv. Jeg er stadig i færd med at dykke ned i alle hjørner af foreningen, men jeg er ikke i tvivl om, at jeg er landet det helt rigtige sted. I sidste uge sagde vi farvel til Jytte med en flot og meget velbesøgt reception, der […]

VGP rykker ind i Odense med rekordstort grundkøb

Et af de største enkeltstående salg af erhvervsjord i Odense Kommunes historie blev officielt præsenteret tirsdag den 24. juni ved et større pressearrangement på en vindblæst mark, hvor borgmester Peter Rahbæk Juel og rådmand Søren Windell var med til at løfte sløret for projektet. Bag købet står den paneuropæiske ejendomsudvikler VGP, der med underskrifterne har […]

Nye øjne på hverdagen gav inspiration og konkrete løsninger hos Sinatur

Da Fynsk Erhverv spurgte, om Sinatur Hotel Storebælt ville lægge hus til en casedag for Klimaprojektlederne, var svaret ja med det samme. Ikke bare for at give noget videre – men fordi det også kunne bringe noget med hjem. For direktør Louise Hauge Gliese handlede projektet om at få inspiration udefra

Optimismen i fynsk erhvervsliv

Halvdelen af de fynske virksomheder forventer øget omsætning i løbet af de næste 12 måneder – og 8 ud af 10 forventer øget omsætning i løbet af de næste tre år. Den øgede omsætning skal hentes på nye kunder, hvilket indikerer stigende konkurrence. Det viser en ny undersøgelse i Det fynske Erhvervspanel, som Fynsk Erhverv […]

Lars Erik Nielsen har løftet Uretek med dokumentation, faglig vækst og ansvarlighed

Middelfart-virksomheden Uretek har som speciale at etablere og styrke fundamenter under alt fra private boliger til komplekse byggerier. Og at Ureteks eget fundamentet er solidt, er netop bevist med et fornemt regnskab for 2024 – og en solid vækst i indeværende år. “Vi er kommet stærkt fra start i 2025, og som det ser ud […]