Nyheder • 16/08/2021

EU går til kamp mod tech-giganterne med nyt digitalt udspil

Af Christel Schaldemose, Gruppeformand for socialdemokratiet i Europa-Parlamentet

Online platforme som Facebook, Google og Amazon er efterhånden blevet en integreret del af vores allesammens hverdag. Vi holder kontakt med venner og familie gennem sociale medier og vores brug af e-handel sætter nye rekorder hvert år. Men på grund af håbløst forældet lovgivning på området er de online platforme blevet Det Vilde Vesten. Ulovlige produkter med kræftfremkaldende og hormonforstyrrende stoffer sælges så let som ingenting til EU fra tredjelande. Og samtidig florerer konspirationsteorier, propaganda og hadefulde ytringer vidt og bredt på internettet og bidrager til en polariseret offentlig debat.

Jeg mener, at det er på tide, at vi sætter foden ned over for tech-giganterne. Vi skal værne om vores forbrugerrettigheder, sikre fair konkurrence for de europæiske virksomheder og have bedre værktøjer til at stille de online platforme til ansvar over for ulovligt indhold.

Som Europa-Parlamentets chefforhandler på den såkaldte Digitale Services Act (DSA) er det min fornemmeste opgave at tage kampen op og sikre en bedre regulering af de online platforme. DSA’en, som jeg lige nu er i fuld sving med at forhandle, er et udspil, som skal give EU’s digitale lovgivning en tiltrængt opdatering. Sagen er nemlig den, at den eksisterende EU-lovgivning på det digitale område er over 20 år gammel og den er derfor slet ikke er fulgt med den teknologiske udvikling. Det betyder også, at lovgivningen slet ikke er gearet til de nye udfordringer, som udviklingen har medført. Det gør vi heldigvis noget ved nu.

Som jeg allerede har været lidt inde på, så skal vi have lukket det hul i lovgivningen, som gør det muligt at sælge ulovlige produkter til EU fra tredjelande. Vi har i EU utroligt høje standarder for produktsikkerhed og forbrugerrettigheder og det skal vi ikke gå på kompromis med. Derfor skal vi have skabt nogle bedre værktøjer til at regulere de online platforme, så vi kan stille dem til ansvar, hvis de sælger ulovlige produkter til de europæiske forbrugere.

At opdatere 20 års forældet lovgivning, så den bliver tidsvarende til den digitale tidsalder anno 2021 er ikke noget man bare lige gør over natten. Og der ligger fortsat et kæmpe arbejde foran os. Men det er et vigtigt arbejde, som kræver handling nu. Det er helt afgørende, at vi beskytter de europæiske forbrugere og virksomheder, og det gør vi nu engang bedst ved at sikre, at det der er ulovligt offline, også er ulovligt online.

Vi skal bruge energien bedre – måske kan du hjælpe?

Af Pernille Weiss, K, medlem af Europa-Parlamentet. Siden jeg skrev sidst, er jeg blevet udpeget som min partigruppes forhandler af revideringen af energieffektiviseringsdirektivet (EED). Det er en stor opgave. Dels fordi energieffektivisering er noget af det mest oplagte: Energi, der ikke bruges, skal der ikke betales for, og det belaster ikke klimaet. Dertil er det […]

Det skal være lettere at tænke grønt

Når jeg siger hockeystav, tænker du måske mest på en gymnastiksal fyldt med børn, der i svedlugtende overtrækstrøjer render rundt og slår til en lille, hvid kugle.

Sommerhilsen fra direktør Anne Dyrehauge

Kære alle Tak for en fantastisk velkomst i Fynsk Erhverv. Jeg er stadig i færd med at dykke ned i alle hjørner af foreningen, men jeg er ikke i tvivl om, at jeg er landet det helt rigtige sted. I sidste uge sagde vi farvel til Jytte med en flot og meget velbesøgt reception, der […]

VGP rykker ind i Odense med rekordstort grundkøb

Et af de største enkeltstående salg af erhvervsjord i Odense Kommunes historie blev officielt præsenteret tirsdag den 24. juni ved et større pressearrangement på en vindblæst mark, hvor borgmester Peter Rahbæk Juel og rådmand Søren Windell var med til at løfte sløret for projektet. Bag købet står den paneuropæiske ejendomsudvikler VGP, der med underskrifterne har […]

Nye øjne på hverdagen gav inspiration og konkrete løsninger hos Sinatur

Da Fynsk Erhverv spurgte, om Sinatur Hotel Storebælt ville lægge hus til en casedag for Klimaprojektlederne, var svaret ja med det samme. Ikke bare for at give noget videre – men fordi det også kunne bringe noget med hjem. For direktør Louise Hauge Gliese handlede projektet om at få inspiration udefra

Optimismen i fynsk erhvervsliv

Halvdelen af de fynske virksomheder forventer øget omsætning i løbet af de næste 12 måneder – og 8 ud af 10 forventer øget omsætning i løbet af de næste tre år. Den øgede omsætning skal hentes på nye kunder, hvilket indikerer stigende konkurrence. Det viser en ny undersøgelse i Det fynske Erhvervspanel, som Fynsk Erhverv […]

Lars Erik Nielsen har løftet Uretek med dokumentation, faglig vækst og ansvarlighed

Middelfart-virksomheden Uretek har som speciale at etablere og styrke fundamenter under alt fra private boliger til komplekse byggerier. Og at Ureteks eget fundamentet er solidt, er netop bevist med et fornemt regnskab for 2024 – og en solid vækst i indeværende år. “Vi er kommet stærkt fra start i 2025, og som det ser ud […]

Stærke pointer og skarpe trends på Den Fynske E-handelskonference 2025

Temaet for konferencen var ’Tættere på kunderne’, og dagen bød på inspirerende oplæg, praktiske erfaringer og strategiske perspektiver.

Tim Frank Andersen: AI-udviklingen kræver handling nu – virksomheder risikerer at falde bagud

Mange virksomheder tøver stadig med AI, men ifølge teknologi- og AI-ekspert kan den tøven blive dyr, når konkurrenterne rykker hurtigt frem

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.