Nyheder • 16/08/2021

EU går til kamp mod tech-giganterne med nyt digitalt udspil

Af Christel Schaldemose, Gruppeformand for socialdemokratiet i Europa-Parlamentet

Online platforme som Facebook, Google og Amazon er efterhånden blevet en integreret del af vores allesammens hverdag. Vi holder kontakt med venner og familie gennem sociale medier og vores brug af e-handel sætter nye rekorder hvert år. Men på grund af håbløst forældet lovgivning på området er de online platforme blevet Det Vilde Vesten. Ulovlige produkter med kræftfremkaldende og hormonforstyrrende stoffer sælges så let som ingenting til EU fra tredjelande. Og samtidig florerer konspirationsteorier, propaganda og hadefulde ytringer vidt og bredt på internettet og bidrager til en polariseret offentlig debat.

Jeg mener, at det er på tide, at vi sætter foden ned over for tech-giganterne. Vi skal værne om vores forbrugerrettigheder, sikre fair konkurrence for de europæiske virksomheder og have bedre værktøjer til at stille de online platforme til ansvar over for ulovligt indhold.

Som Europa-Parlamentets chefforhandler på den såkaldte Digitale Services Act (DSA) er det min fornemmeste opgave at tage kampen op og sikre en bedre regulering af de online platforme. DSA’en, som jeg lige nu er i fuld sving med at forhandle, er et udspil, som skal give EU’s digitale lovgivning en tiltrængt opdatering. Sagen er nemlig den, at den eksisterende EU-lovgivning på det digitale område er over 20 år gammel og den er derfor slet ikke er fulgt med den teknologiske udvikling. Det betyder også, at lovgivningen slet ikke er gearet til de nye udfordringer, som udviklingen har medført. Det gør vi heldigvis noget ved nu.

Som jeg allerede har været lidt inde på, så skal vi have lukket det hul i lovgivningen, som gør det muligt at sælge ulovlige produkter til EU fra tredjelande. Vi har i EU utroligt høje standarder for produktsikkerhed og forbrugerrettigheder og det skal vi ikke gå på kompromis med. Derfor skal vi have skabt nogle bedre værktøjer til at regulere de online platforme, så vi kan stille dem til ansvar, hvis de sælger ulovlige produkter til de europæiske forbrugere.

At opdatere 20 års forældet lovgivning, så den bliver tidsvarende til den digitale tidsalder anno 2021 er ikke noget man bare lige gør over natten. Og der ligger fortsat et kæmpe arbejde foran os. Men det er et vigtigt arbejde, som kræver handling nu. Det er helt afgørende, at vi beskytter de europæiske forbrugere og virksomheder, og det gør vi nu engang bedst ved at sikre, at det der er ulovligt offline, også er ulovligt online.

Vi skal bruge energien bedre – måske kan du hjælpe?

Af Pernille Weiss, K, medlem af Europa-Parlamentet. Siden jeg skrev sidst, er jeg blevet udpeget som min partigruppes forhandler af revideringen af energieffektiviseringsdirektivet (EED). Det er en stor opgave. Dels fordi energieffektivisering er noget af det mest oplagte: Energi, der ikke bruges, skal der ikke betales for, og det belaster ikke klimaet. Dertil er det […]

Det skal være lettere at tænke grønt

Når jeg siger hockeystav, tænker du måske mest på en gymnastiksal fyldt med børn, der i svedlugtende overtrækstrøjer render rundt og slår til en lille, hvid kugle.

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.

Unge ledere skal styrkes i nye netværk hos Fynsk Erhverv

Hos Fynsk Erhverv åbnes dørene nu til et helt særligt Young Pro-netværk, der skal hjælpe unge ledere med at udvikle sig fagligt og personligt i et fortroligt og inspirerende forum. Thomas Olsen, som er udpeget til at facilitere netværket, bringer mere end 20 års erfaring med ledelse og udvikling af nye ledere ind i projektet. […]

BCM Transtech: Fra lokal maskinfabrik til global markedsleder

Broby: Da BCM Transtech besluttede at satse alt på en enkelt niche, ændrede det virksomhedens kurs for altid. Fra at have været en klassisk, lokal maskinfabrik med et bredt fokus på at løse alle nærværende udfordringer, blev fokus i begyndelsen af 2000’erne skarpt rettet mod ét enkelt marked. Den strategi har gjort dem til verdens […]

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]