Nyheder • 16/08/2021

EU går til kamp mod tech-giganterne med nyt digitalt udspil

Af Christel Schaldemose, Gruppeformand for socialdemokratiet i Europa-Parlamentet

Online platforme som Facebook, Google og Amazon er efterhånden blevet en integreret del af vores allesammens hverdag. Vi holder kontakt med venner og familie gennem sociale medier og vores brug af e-handel sætter nye rekorder hvert år. Men på grund af håbløst forældet lovgivning på området er de online platforme blevet Det Vilde Vesten. Ulovlige produkter med kræftfremkaldende og hormonforstyrrende stoffer sælges så let som ingenting til EU fra tredjelande. Og samtidig florerer konspirationsteorier, propaganda og hadefulde ytringer vidt og bredt på internettet og bidrager til en polariseret offentlig debat.

Jeg mener, at det er på tide, at vi sætter foden ned over for tech-giganterne. Vi skal værne om vores forbrugerrettigheder, sikre fair konkurrence for de europæiske virksomheder og have bedre værktøjer til at stille de online platforme til ansvar over for ulovligt indhold.

Som Europa-Parlamentets chefforhandler på den såkaldte Digitale Services Act (DSA) er det min fornemmeste opgave at tage kampen op og sikre en bedre regulering af de online platforme. DSA’en, som jeg lige nu er i fuld sving med at forhandle, er et udspil, som skal give EU’s digitale lovgivning en tiltrængt opdatering. Sagen er nemlig den, at den eksisterende EU-lovgivning på det digitale område er over 20 år gammel og den er derfor slet ikke er fulgt med den teknologiske udvikling. Det betyder også, at lovgivningen slet ikke er gearet til de nye udfordringer, som udviklingen har medført. Det gør vi heldigvis noget ved nu.

Som jeg allerede har været lidt inde på, så skal vi have lukket det hul i lovgivningen, som gør det muligt at sælge ulovlige produkter til EU fra tredjelande. Vi har i EU utroligt høje standarder for produktsikkerhed og forbrugerrettigheder og det skal vi ikke gå på kompromis med. Derfor skal vi have skabt nogle bedre værktøjer til at regulere de online platforme, så vi kan stille dem til ansvar, hvis de sælger ulovlige produkter til de europæiske forbrugere.

At opdatere 20 års forældet lovgivning, så den bliver tidsvarende til den digitale tidsalder anno 2021 er ikke noget man bare lige gør over natten. Og der ligger fortsat et kæmpe arbejde foran os. Men det er et vigtigt arbejde, som kræver handling nu. Det er helt afgørende, at vi beskytter de europæiske forbrugere og virksomheder, og det gør vi nu engang bedst ved at sikre, at det der er ulovligt offline, også er ulovligt online.

Vi skal bruge energien bedre – måske kan du hjælpe?

Af Pernille Weiss, K, medlem af Europa-Parlamentet. Siden jeg skrev sidst, er jeg blevet udpeget som min partigruppes forhandler af revideringen af energieffektiviseringsdirektivet (EED). Det er en stor opgave. Dels fordi energieffektivisering er noget af det mest oplagte: Energi, der ikke bruges, skal der ikke betales for, og det belaster ikke klimaet. Dertil er det […]

Det skal være lettere at tænke grønt

Når jeg siger hockeystav, tænker du måske mest på en gymnastiksal fyldt med børn, der i svedlugtende overtrækstrøjer render rundt og slår til en lille, hvid kugle.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen