Nyheder • 11/01/2021

En handelsaftale mellem EU og UK er en realitet – muligt, men besværligt

UK og EU-medlemslandene indgik d. 24. december en ny handelsaftale. Som et andet julemirakel er et no-deal mareridt undgået, ligeledes de økonomiske konsekvenser, dette ville have medført.

Se overblik og den endelige aftale her
Kommissionen har lagt et overblik over aftalen tilgængelig, her og den endelige aftale kan findes her.

Øgede administrative krav
Handelsaftalen sikrer, at varerne fremover frit kan krydse grænserne. Der er således ingen toldmure, tariffer eller kvoter på de handlende varer mellem EU og UK. Det er vel at mærke, hvis produktet har oprindelse inden for handelszonen. Dette kræver dokumentation – et oprindelsescertifikat – som kan rekvireres på Fynsk Erhvervs eksportkontor.

De øgede administrative krav rammer også salg af tjenesteydelser, som er blevet besværliggjort. Grundlæggende gælder det, at en sektor er åben for europæiske tjenesteydelser som for britiske tjenesteydelser – altså på samme vilkår. Aftalen giver dog både EU og UK mulighed for at sætte egne betingelser for leverancen af tjenesteydelser. Derfor anbefaler Fynsk Erhverv at holde øje med fremtidige ændringer i regler og procedurer ved adgang til det britiske marked.

Danske virksomheder skal ligeledes være klar over, at der ikke længere sker en automatisk anerkendelse af personers kvalifikationer. Dermed bliver det vanskeligere for danske virksomheders ansatte at rejse ind i UK for at løse opgaver, da deres kvalifikationer skal godkendes af britiske myndigheder. Ydermere, hvis virksomheden medbringer udstyr, værktøj, mm., til levering af en midlertidig tjenesteydelse i UK, anbefaler vi, at I anskaffer et ATA-carnet for at undgå indfortoldning af medbragte udstyr. Dette hjælper vi også gerne med på Fynsk Erhvervs eksportkontor.

Fynsk Erhverv hjælper med eksportdokumenterne – både fysisk og digitalt
Fynsk Erhverv betjener hver dag fynske virksomheder med oprindelsescertifikater, ATA-carneter, eller legaliseringer i forbindelse med eksport til 3. lande. Vi er således også klar til at hjælpe med digitale eller fysiske eksportdokumenter til UK. Eksportdokumenterne kan bestilles, afsendes eller afhentes fra Fynsk Erhvervs eksportkontor, Albani Torv 4 i Odense Centrum.

Fynsk Erhverv opfordrer til at holde sig opdateret hos relevante parter, f.eks. Dansk Erhverv, Virksomhedsguiden, Udenrigsministeriet og at kontakte Fynsk Erhvervs eksportkontor, ved spørgsmål, eller udstedelse af eksportdokumenter.

Fynsk Erhvervs Eksportkontor

Kontakt: Ulla Spinty-Mossin, handelssekretær
Telefon: 66144714
Mail: eksport@fynskerhverv.dk

Åbningstider:
Mandag til torsdag: kl. 10.00 til kl. 14.00
Fredag: kl. 10.00 til kl. 13.00
Eller efter aftale.

ESG-strategien er bestyrelsens ansvar – Er din SMV-bestyrelse klædt på?

Af Professor Annabeth Aagaard, Aarhus Universitet I takt med at EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) trækker virksomhederne tættere på en ny virkelighed, står danske SMV’er over for en afgørende transformation. CSRD kræver, at store virksomheder systematisk rapporterer på en lang række ESG-parametre, herunder deres samlede CO₂-aftryk. Dette indebærer ikke blot deres egen udledning (Scope […]

Direktør Jytte Reinholdt forlader Fynsk Erhverv i 2025

Efter 17 år som direktør har Jytte Reinholdt meddelt Fynsk Erhvervs bestyrelse, at hun ønsker at overlade stafetten til en ny direktør i løbet af 2025. Beslutningen vil først træde i kraft, når en passende afløser er fundet. “Under Jytte Reinholdts ledelse har Fynsk Erhverv gennemgået en markant udvikling. Organisationen og bestyrelsen er blevet professionaliseret, […]

Revy-ejer: “Jeg er vant til at skabe noget ud af ingenting”

Lars Arvad er direktør og ejer af Odense Sommerrevy, en af Danmarks førende revyer. Virksomheden drives i dag med en professionel bestyrelse og et strategisk fokus, der sikrer både kunstnerisk og økonomisk succes. Lars Arvad har selv haft en central rolle i udviklingen, fra at stå for alt i starten til at samarbejde med erhvervsfolk, […]

Nytårskur og boblende netværk

Til årets nytårskur i Fynsk Erhverv var huset fyldt med engagerede medlemmer, der kom til en inspirerende eftermiddag fyldt med netværk, videndeling og spændende oplæg om det nye års muligheder og udfordringer for erhvervslivet. Bestyrelsesleder Henrik Neelmeyer bød velkommen og satte ord på nogle af de muligheder, 2025 kan bringe for erhvervet. Direktør Jytte Reinholdt […]

Nytårshilsen 2025

Når vi siger farvel til 2024 og byder 2025 velkommen, er det en oplagt anledning til at reflektere over året, der er gået, og se fremad mod de muligheder og udfordringer, der ligger foran os.

Flere fynske virksomheder står foran et generationsskifte

Behovet for generationsskifte blandt små og mellemstore virksomheder har aldrig været større, fordi mange ejere nærmer sig pensionsalderen, samtidig med at flere ejere allerede sælger deres livsværk, når de er 45-50 år gamle.

Lokal vidensdeling driver udviklingen af HR-rollen

HR har en unik mulighed for at tage en endnu mere aktiv rolle i udviklingen af fremtidens bæredygtige organisationer. Og det er præcis, hvad virksomhederne i Fynsk Erhvervs HR-netværk gør. Fynsk Erhvervs HR-netværk er vi ikke bare med på sidelinjen – vi er med til at sætte kursen. HR er ikke blot en støttefunktion eller […]

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.