Nyheder • 31/05/2024

E-handelskonference: Brugeren skal i centrum

Ved 2024-udgaven af Den Fynske E-handelskonference, der er arrangeret i samarbejde mellem e-handelsvirksomheden Hesehus og Fynsk Erhverv, var der i tidens ånd masser af AI på programmet, men nok så gennemgående var det, at de teknologiske landvindinger skal ske med fokus på forbrugeren, hvis investeringerne skal give mening.

Den konklusion var ikke mindst gennemgående i oplægget fra Martin Rud Ehmsen, der er CTO i Hesehus, som talte om emnet “AI kommer til at forandre jeres forretning. Men hvordan tager I kontrollen og sikrer, at AI kommer til at forbedre jeres kunderejse og processer?

En del af udfordringen for virksomheder med e-handelsfokus ligger i, at AI-søgninger kan risikere at erstatte traditionelle Google-søgninger. Hvis det bliver tilfældet, vil det være meget svært for virksomhederne at målrette deres markedsføring.

Det hele udvikler sig så hurtigt, at det jeg siger i dag, helt sikkert har forandret sig om 14 dage.

“Men grundlæggende er min holdning, at AI ikke umiddelbart kommer til at erstatte nogle medarbejdere, men i stedet vil det frigive ressourcer til at løfte andre opgaver. Og de kommer, for hvis kunderne bruger AI i stedet for Google-søgninger, så vil annoncerne ikke have megen effekt,” sagde Martin Rud Ehmsen, som derfor anbefaler, at virksomhederne sætter ekstra skarpt fokus på at servicere deres brugere bedst muligt.

“I sidste ende handler det om at give brugerne den bedst tænkelige løsning, og der kan AI være en stor hjælp. Men det er også vigtigt, at man holder tungen lige midt i munden og afprøver sine AI-projekter internt, så man ikke træder brugerne over tæerne, når man laver fejl,” lød det videre fra Hesehus’ AI-ekspert.

Statiske segmenter findes ikke

Martin Rud Ehmsens oplæg om at have forbrugeren i centrum blev taget op af Dannie Kjeldgaard, Professor og Institutleder, Syddansk Universitet, der allerede med titlen på sit oplæg om “Den umulige forbruger” indikerede en del af udfordringen for de e-handelsdrivende.

Ifølge Dannie Kjeldgaard er én af udfordringerne, at brugernes handlemønstre varierer så meget, at det ikke giver mening at opdele modtagere i statiske segmenter, som det ellers er en udbredt praksis. Tværtimod er forbrugernes handlemønstre meget dynamiske.

Sat på spidsen kan man sige, at segmenter ikke findes.

“Der findes forskellige mønstre, og det er meget situationsbestemt, hvilken praksis, der er den fremherskende i det enkelte tilfælde. Nogle gange kan forbruget have form af forbrug for oplevelsens skyld, andre gange er det identitetsskabende, det kan have socialt sigte, hvor det handler om at være sammen med andre, eller det kan handle om, at forbrugeren klassificerer sig på en eller anden måde ved handlingen,” siger Dannie Kjeldgaard, der også advarer mod at lægge alle sine æg i AI-kurven.

“Hvis brugerne benytter AI-søgninger til at gøre deres køb, og butikkerne servicerer brugerne med AI, så får vi en parallelforskydning, hvor det er to AI-bots, der kommunikerer.  Jeg ved ikke, om det er intelligent, men kunstigt, det er det i hvert fald,” konstaterer Dannie Kjeldgaard.

“En anden ting der gør, at man skal overveje, hvordan man bruger AI, er, at der er den indbyggede fare, at man med AI-optimeringen får et ekkokammer, hvor man mister de ‘osere’, som ikke rigtig ved, hvad de kommer ind i butikken efter, fordi de præsenteres for de samme varer, som andre har købt,” siger SDU-professoren med henvisning til en analog tur i boghandlen, hvor man let risikerer at komme hjem med en bog, man ikke kendte på forhånd.

Kombination af digitale og fysiske løsninger

Blandt oplægsholderne var også Heidi Ritter, der som ejer af legetøjsbutikken Børnenes Kartel. De er midt i et handelseventyr, der på alle måder satser på både den analoge og den digitale verden.

På den ene side er virksomheden på vej ind på det tyske marked med en ambitiøs e-handelsløsning, der lanceres den 4. juni. På den anden side har virksomheden stor succes i de fire fysiske butikker, der allerede har slået dørene op. Og blandingen af de to verdener har ligeledes vist sig at være en god satsning.

”En gang om måneden har vi liveshopping på de sociale medier, hvor vi kombinerer det fysiske med det digitale, og det går rigtig godt. Vi tænker stort, men vi er først lige begyndt,” fortæller Heidi Ritter om tiltaget, der i sin seneste udgave havde over 10.000 aktive deltagere på Facebook alene.

Øget behov for fleksible løsninger giver vækst hos Strandlyst & Co. ApS

At skabe økonomisk stabilitet kræver fleksible løsninger og evnen til at tilpasse sig hurtigt. Det mener i hvert fald Kenneth Strandlyst, der står i spidsen for virksomheden Strandlyst & Co ApS

Lokal vidensdeling driver udviklingen af HR-rollen

HR har en unik mulighed for at tage en endnu mere aktiv rolle i udviklingen af fremtidens bæredygtige organisationer. Og det er præcis, hvad virksomhederne i Fynsk Erhvervs HR-netværk gør. Fynsk Erhvervs HR-netværk er vi ikke bare med på sidelinjen – vi er med til at sætte kursen. HR er ikke blot en støttefunktion eller […]

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

ESG-strategien er bestyrelsens ansvar – Er din SMV-bestyrelse klædt på?

Af Professor Annabeth Aagaard, Aarhus Universitet I takt med at EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) trækker virksomhederne tættere på en ny virkelighed, står danske SMV’er over for en afgørende transformation. CSRD kræver, at store virksomheder systematisk rapporterer på en lang række ESG-parametre, herunder deres samlede CO₂-aftryk. Dette indebærer ikke blot deres egen udledning (Scope […]

Direktør Jytte Reinholdt forlader Fynsk Erhverv i 2025

Efter 17 år som direktør har Jytte Reinholdt meddelt Fynsk Erhvervs bestyrelse, at hun ønsker at overlade stafetten til en ny direktør i løbet af 2025. Beslutningen vil først træde i kraft, når en passende afløser er fundet. “Under Jytte Reinholdts ledelse har Fynsk Erhverv gennemgået en markant udvikling. Organisationen og bestyrelsen er blevet professionaliseret, […]

Revy-ejer: “Jeg er vant til at skabe noget ud af ingenting”

Lars Arvad er direktør og ejer af Odense Sommerrevy, en af Danmarks førende revyer. Virksomheden drives i dag med en professionel bestyrelse og et strategisk fokus, der sikrer både kunstnerisk og økonomisk succes. Lars Arvad har selv haft en central rolle i udviklingen, fra at stå for alt i starten til at samarbejde med erhvervsfolk, […]

Nytårskur og boblende netværk

Til årets nytårskur i Fynsk Erhverv var huset fyldt med engagerede medlemmer, der kom til en inspirerende eftermiddag fyldt med netværk, videndeling og spændende oplæg om det nye års muligheder og udfordringer for erhvervslivet. Bestyrelsesleder Henrik Neelmeyer bød velkommen og satte ord på nogle af de muligheder, 2025 kan bringe for erhvervet. Direktør Jytte Reinholdt […]

Nytårshilsen 2025

Når vi siger farvel til 2024 og byder 2025 velkommen, er det en oplagt anledning til at reflektere over året, der er gået, og se fremad mod de muligheder og udfordringer, der ligger foran os.

Flere fynske virksomheder står foran et generationsskifte

Behovet for generationsskifte blandt små og mellemstore virksomheder har aldrig været større, fordi mange ejere nærmer sig pensionsalderen, samtidig med at flere ejere allerede sælger deres livsværk, når de er 45-50 år gamle.

Lokal vidensdeling driver udviklingen af HR-rollen

HR har en unik mulighed for at tage en endnu mere aktiv rolle i udviklingen af fremtidens bæredygtige organisationer. Og det er præcis, hvad virksomhederne i Fynsk Erhvervs HR-netværk gør. Fynsk Erhvervs HR-netværk er vi ikke bare med på sidelinjen – vi er med til at sætte kursen. HR er ikke blot en støttefunktion eller […]

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.