Nyheder • 31/05/2024

E-handelskonference: Brugeren skal i centrum

Ved 2024-udgaven af Den Fynske E-handelskonference, der er arrangeret i samarbejde mellem e-handelsvirksomheden Hesehus og Fynsk Erhverv, var der i tidens ånd masser af AI på programmet, men nok så gennemgående var det, at de teknologiske landvindinger skal ske med fokus på forbrugeren, hvis investeringerne skal give mening.

Den konklusion var ikke mindst gennemgående i oplægget fra Martin Rud Ehmsen, der er CTO i Hesehus, som talte om emnet “AI kommer til at forandre jeres forretning. Men hvordan tager I kontrollen og sikrer, at AI kommer til at forbedre jeres kunderejse og processer?

En del af udfordringen for virksomheder med e-handelsfokus ligger i, at AI-søgninger kan risikere at erstatte traditionelle Google-søgninger. Hvis det bliver tilfældet, vil det være meget svært for virksomhederne at målrette deres markedsføring.

Det hele udvikler sig så hurtigt, at det jeg siger i dag, helt sikkert har forandret sig om 14 dage.

“Men grundlæggende er min holdning, at AI ikke umiddelbart kommer til at erstatte nogle medarbejdere, men i stedet vil det frigive ressourcer til at løfte andre opgaver. Og de kommer, for hvis kunderne bruger AI i stedet for Google-søgninger, så vil annoncerne ikke have megen effekt,” sagde Martin Rud Ehmsen, som derfor anbefaler, at virksomhederne sætter ekstra skarpt fokus på at servicere deres brugere bedst muligt.

“I sidste ende handler det om at give brugerne den bedst tænkelige løsning, og der kan AI være en stor hjælp. Men det er også vigtigt, at man holder tungen lige midt i munden og afprøver sine AI-projekter internt, så man ikke træder brugerne over tæerne, når man laver fejl,” lød det videre fra Hesehus’ AI-ekspert.

Statiske segmenter findes ikke

Martin Rud Ehmsens oplæg om at have forbrugeren i centrum blev taget op af Dannie Kjeldgaard, Professor og Institutleder, Syddansk Universitet, der allerede med titlen på sit oplæg om “Den umulige forbruger” indikerede en del af udfordringen for de e-handelsdrivende.

Ifølge Dannie Kjeldgaard er én af udfordringerne, at brugernes handlemønstre varierer så meget, at det ikke giver mening at opdele modtagere i statiske segmenter, som det ellers er en udbredt praksis. Tværtimod er forbrugernes handlemønstre meget dynamiske.

Sat på spidsen kan man sige, at segmenter ikke findes.

“Der findes forskellige mønstre, og det er meget situationsbestemt, hvilken praksis, der er den fremherskende i det enkelte tilfælde. Nogle gange kan forbruget have form af forbrug for oplevelsens skyld, andre gange er det identitetsskabende, det kan have socialt sigte, hvor det handler om at være sammen med andre, eller det kan handle om, at forbrugeren klassificerer sig på en eller anden måde ved handlingen,” siger Dannie Kjeldgaard, der også advarer mod at lægge alle sine æg i AI-kurven.

“Hvis brugerne benytter AI-søgninger til at gøre deres køb, og butikkerne servicerer brugerne med AI, så får vi en parallelforskydning, hvor det er to AI-bots, der kommunikerer.  Jeg ved ikke, om det er intelligent, men kunstigt, det er det i hvert fald,” konstaterer Dannie Kjeldgaard.

“En anden ting der gør, at man skal overveje, hvordan man bruger AI, er, at der er den indbyggede fare, at man med AI-optimeringen får et ekkokammer, hvor man mister de ‘osere’, som ikke rigtig ved, hvad de kommer ind i butikken efter, fordi de præsenteres for de samme varer, som andre har købt,” siger SDU-professoren med henvisning til en analog tur i boghandlen, hvor man let risikerer at komme hjem med en bog, man ikke kendte på forhånd.

Kombination af digitale og fysiske løsninger

Blandt oplægsholderne var også Heidi Ritter, der som ejer af legetøjsbutikken Børnenes Kartel. De er midt i et handelseventyr, der på alle måder satser på både den analoge og den digitale verden.

På den ene side er virksomheden på vej ind på det tyske marked med en ambitiøs e-handelsløsning, der lanceres den 4. juni. På den anden side har virksomheden stor succes i de fire fysiske butikker, der allerede har slået dørene op. Og blandingen af de to verdener har ligeledes vist sig at være en god satsning.

”En gang om måneden har vi liveshopping på de sociale medier, hvor vi kombinerer det fysiske med det digitale, og det går rigtig godt. Vi tænker stort, men vi er først lige begyndt,” fortæller Heidi Ritter om tiltaget, der i sin seneste udgave havde over 10.000 aktive deltagere på Facebook alene.

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.

Unge ledere skal styrkes i nye netværk hos Fynsk Erhverv

Hos Fynsk Erhverv åbnes dørene nu til et helt særligt Young Pro-netværk, der skal hjælpe unge ledere med at udvikle sig fagligt og personligt i et fortroligt og inspirerende forum. Thomas Olsen, som er udpeget til at facilitere netværket, bringer mere end 20 års erfaring med ledelse og udvikling af nye ledere ind i projektet. […]

BCM Transtech: Fra lokal maskinfabrik til global markedsleder

Broby: Da BCM Transtech besluttede at satse alt på en enkelt niche, ændrede det virksomhedens kurs for altid. Fra at have været en klassisk, lokal maskinfabrik med et bredt fokus på at løse alle nærværende udfordringer, blev fokus i begyndelsen af 2000’erne skarpt rettet mod ét enkelt marked. Den strategi har gjort dem til verdens […]

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.