Nyheder • 18/05/2022

Digitalisering og e-handel skaber vækst i fynske virksomheder

Da Fynsk Erhverv tirsdag den 17. maj indtog scenen i Odense Sommerrevys telt stod programmet på fremtidens marked gennem digitale løsninger. I dagens anledning var der inviteret tre gæster, der under ledelse af moderator Julie Lindegaard  delte ud af deres oplevelser med online handel fra flere forskellige brancher.

Digitalisering blandt fynske virksomheder

En af de tre paneldeltagere var direktør for softwarehuset Hesehus, Lars Hedal, og han lagde ud med at give et positivt øjebliksbillede på den aktuelle situation.

“De fynske virksomheder har virkelig rykket på området for digital omstilling fra 2020 og frem til i dag,

og den fornemmelse understøttes af Fynsk Erhvervs vækstbarometer, hvor man kan se, at niveauet i det seneste år har været over landsgennemsnittet,” sagde Lars Hedal, der ikke mindst pegede på en øget modenhed hos virksomhederne som en væsentlig del af forklaringen på transformationen.

“Når vores kunder kom til os for 10-15 år siden, så skulle de have en pæn hjemmeside, og det kunne da være interessant, hvis der var mulighed for at drive handel den vej rundt. I dag kommer de samme virksomheder og siger, at de har en overordnet strategi om, at det primære salg skal vindes på den digitale handel. Der er ikke længere noget, der hedder en digital strategi – det er bare en strategi,” fortalte Lars Hedal.

Digitalisering skaber vækst

Hans pointer blev belyst af virksomheden Dinex, som var repræsenteret af e-commerce manager Stefan Dolleris. Dinex har gennem digitalisering mærket en stærkt øget vækst på et ellers konservativt marked for udstødningsprodukter og emissionssystemer til lastbiler og andre tunge køretøjer, og den succes skyldes ikke mindst, at Dolleris og hans kollegaer har fulgt kundernes ønsker.

“Det som fungerer i Danmark fungerer ikke nødvendigvis i Polen eller USA, og det har vi i særdeleshed set med vores digitale handel.

Vi har altid været tæt på vores kunder gennem vores salgskanaler, og nu har vi også tilføjet al den viden og statistik, som vi har kunnet få ind gennem de tilgængelige værktøjer, for at optimere på vores site, og det er en løbende proces, hvor vi hele tiden bliver klogere,” fortalte Stefan Dolleris, som kan understrege sine pointer med at virksomhedens e-handel har været med til at øge salget til eftermarkedet fra 300 millioner til næsten 550 millioner på under to år. 75 procent af det salg foregår nu gennem de elektroniske kanaler.

Kunden i centrum

På scenen stod også direktøren for BabySam A/S, Kenneth Nørgaard, der i 2019 fik sølv ved E-handelsprisen i kategorien “Bedste e-handelscase” for den løsning, som virksomheden har udviklet i fællesskab med Hesehus.

Ganske som Stefan Dolleris fortalte Kenneth Nørgaard om vigtigheden i at være opdateret omkring – og helst på forkant med – kundernes ønsker.

“Vores virksomhed er 50 år gammel, og var bygget op omkring 30 fysiske butikker. Da vi begyndte vores store rejse i 2015 var vi ikke i øjenhøjde med vores kunder, men i dag er vi meget bevidste om, at alle rejser begynder på nettet, og at vores kunder er superdigitale,” konstaterede Kenneth Nørgaard, der understregede hvorfor det var vigtigt for BabySam at flytte fokus online.

“Hele vores omsætning bygger på, at der fødes omkring 60.000 børn i Danmark årligt. Deres forældre er vores kunder indtil børnene er 2 år gamle, og når de får søskende, så køber forældrene ind for cirka det halve,” fortalte BabySam-direktøren, som på samme måde kunne præcisere, at virksomhedens kernekunde var en kvinde i sluttyverne og ti år frem.

“Det betyder også, at vi skal holde øje med tendenserne for de kvinder, som i dag er 22-24 år gamle, for det er dem, der kommer til at handle med os om et par år, og der ser vi ikke de andre mere,” lød det videre om virksomhedens strategi, der også har krævet en generel ændring af de ansattes mindset:

“Som mange andre detailvirksomheder havde vi engang en manual, der var flere tommer tyk, men i dag kan det stort set skrives sammen til en sætning: Vi løser vores kunders problemer,”

fortalte Kenneth Nørgård, som til stor morskab for publikum i teltet kunne berette, at hjælpen blandt andet havde inkluderet udretning af skæve gulve og udskiftning af ikke-knirkende hjul på barnevogne, hvor børnene led af kolik.

Den 19. maj 2022 vandt Hesehus A/S og Dinex Group E-handelsprisen 2022 for bedste e-handelscase.

_______________________

Nysgerrig på hvordan det går med digitalisering i de fynske virksomheder? Læs Det fynske Vækstbarometer 2021 her

Stærke erhvervsfællesskaber styrker Fyens Væddeløbsbane

Fyens Væddeløbsbane ser markante gevinster i at dele viden og indgå i stærke netværk. Direktør Annette Lylover Jensen oplever, at de vigtigste perspektiver ofte opstår på tværs af brancher.

Efter 12 år siger direktør farvel til C.C. Jensen – og til en helt særlig kultur

Den 5. december 2025 går Stig Due på pension efter 12 år som direktør i den sydfynske industrivirksomhed C.C. Jensen. Han efterlader sig et stærkt regnskab til afløseren Jens Kjell Larsen – men endnu vigtigere, mener han selv, en kultur, der ikke kan måles i nøgletal. Da Stig Due trådte ind ad døren hos C.C. […]

Bureaukrati kan bremse virksomhederne – men optimismen spirer

Der var både valgflæsk, debat og klare erhvervspolitiske budskaber, da Fynsk Erhverv og Middelfart Erhverv samlede lokale virksomhedsledere og borgmesterkandidater til dialog om fremtidens rammer for erhvervslivet.

Kommunalvalget sætter rammerne for virksomhedernes hverdag

Når fynboerne går til stemmeurnerne i november, bliver det også et valg om erhvervslivets rammevilkår, vurderer Roger Buch, forskningslektor og centerleder ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, der fremhæver skoler, dagtilbud og infrastruktur som afgørende for virksomhedernes adgang til arbejdskraft.

Kansas skaber forspring med bæredygtighed og digital styrke

Fristads Kansas står i en branche, hvor prisen ofte er et parameter, og konkurrencen er intensiv. Alligevel fastholder virksomheden sin position gennem en kombination af digitalisering, stærke bæredygtighedstiltag og ordentlighed.

HCA Marathon satte deltagerrekord med støtte fra hele Fyn

Søndag den 28. september 2025 satte HCA Marathon rekord med 8.940 løbere fra ind- og udland. Blikket er allerede rettet mod næste år, hvor målet er at gøre 2026 til en endnu større byfest, hvor hele Odense er involveret.

Nordea: Pessimismen afløst af optimisme i det fynske erhvervsliv

For blot et år siden var bekymringerne mange. Inflationen pressede, renterne steg, og udsigten til en opbremsning i verdensøkonomien på grund af krigen i Ukraine og usikkerhed omkring Donald Trumps’ og USA's kurs ...

Bcompany.dk satser på vækst med AI og trivsel

Efter en sanering har direktør Tanja Bluhme sat kursen mod vækst, hvor stærkere netværk og et kompromisløst fokus på trivsel skal styrke bcompany.dk’s konkurrencekraft.

Københavnsk tilflytter engagerer sig i det fynske erhvervsliv

Rikke Maj Thauer har taget en markant beslutning: Hun og hendes mand har rykket teltpælene op i hovedstaden for at lancere Thauer Stresscenter og Østerlund Refugium. Med flytningen følger også et ønske om at blive en aktiv del af det fynske erhvervsliv. “Vi vil gerne bidrage til udviklingen her på Fyn, og derfor giver det […]