Nyheder • 05/05/2022

Digitalisering åbner internationalt marked på vid gab for Dinex

Dinex E-commerce manager Stefan Dolleris

MIDDELFART: Da Middelfart-virksomheden Dinex i januar 2020 præsenterede kunderne for et nyt website og en helt nyetableret e-handelsløsning, havde ingen i huset turdet drømme om, hvor god en idé, det skulle vise sig at være.

To måneder efter lanceringen af platformen på det polske marked, brød corona-epidemien ud i lys lue, og med et blev idéen endnu bedre, fordi alle de traditionelle salgskanaler i branchen forsvandt.

“Det var ret god timing, må vi sige. Da helvede brød løs, var vi i fuld gang med at rulle vores løsning ud for de polske kunder, og siden har vi åbnet op i Italien, Frankrig, Spanien, Tyskland og så videre, og i februar i år havde vi alle markeder, bortset fra det amerikanske, oppe at køre på vores nye e-handels løsning,” fortæller Stefan Dolleris, der er e-commerce manager hos Dinex.

“Som andre i den her lidt specielle, tunge del af autobranchen var vores salgskanaler fax, mail, telefon, brev, personlige møder, og hvad man nu ellers kan forestille sig.

Så vores kunder skulle også vænne sig til en ny platform, men det er gået særdeles glat,” fortæller Stefan Dolleris videre.

Åbning i etaper giver tryghed

Virksomhedens nye, avancerede IT-platform, som er bygget af Odense-virksomheden Hesehus, giver kunderne mulighed for let at finde de ønskede dele, som de har brug for. En feature, der langt fra er simpel i branchen.

“Vores kunder har ikke bare brug for en udstødning eller et partikelfilter, de søger på en helt specifik udstødning eller partikelfilter. Og de kan heller ikke altid slå op på et stelnummer, for måske er lastbilen bygget om siden. Det er den viden, som vi har skullet have med i løsningen, og samtidig har alt skulle spille sammen med vores ERP-system,” siger Stefan Dolleris, som af samme årsag besluttede, at lanceringen skulle foregå i etaper.

“Løsningen var helt ny for os, og jeg kunne godt lide den sikkerhed, som vi fik på den måde.

Nu har vi kunnet rette til løbende, og nye gode idéer er kommet til løbende. Hesehus sørgede for, at vi kunne åbne op, som vi havde lyst, og efterhånden har vi nu fået oversat sitet til syv sprog,” fortæller Stefan Dolleris, som er overbevist om, at flere markeder kommer til løbende.

Online-tilstedeværelse åbner nye markeder

Bestillingerne i indbakken hos Dinex fordeler sig sådan, at 75 procent af ordrerne kommer fra fabrikanterne til ny produktion, mens de resterende 25 procent er til eftermarkedet, til reparationer og modifikationer.

Og det er sidste del af kagen, som den nye webløsning har været med til at gøre væsentligt større.

“Vi er på få år gået fra en omsætning i eftermarkedet på 300 millioner til næsten 550 millioner, så der er ingen tvivl om, at investeringen i e-commerce har været det helt rigtige for os,” konstaterer Stefan Dolleris.

“Med udrulningen af vores nye løsning er vores rækkevidde også blevet betydeligt større. Hvor vi tidligere har været afhængige af personlig tilstedeværelse i et eller andet omfang, kan man sige, at vi i dag er til stede på alle markeder, der har en internetforbindelse,” konstaterer Stefan Dolleris, der ikke vil tøve med at give sine oplevelser videre:

“Vores historie fortæller tydeligt, at e-handel også fungerer i tungere, mere konservative B2B-brancher. Hvis du arbejder med lastbiler og krydrer det med udstødninger, har mange svært at forestille sig noget mere gråt og kedeligt, så hvis e-commerce virker for os, så virker det nok for alle,” slutter han med et smil.

Den 19. maj 2022 vandt Hesehus og Dinex Group E-handels prisen 2022 for bedste e-handelscase.


Fakta:

Dinex er producent og leverandør af innovative udstødningsprodukter og emissionssystemer til lastbiler og andre tunge køretøjer, og kunderne findes især blandt i Europa, USA og Asien.

120 ansatte har deres gang på hovedkontoret i Middelfart, mens produktionen foregår på fabrikker i blandt andet Indien, Kina, USA, Tyrkiet, Letland og Finland.

Læs mere om digitalisering i vores øvrige artikler til højre.

Du kan også læse, hvordan det går med digitaliseringen i de fynske virksomheder i Det fynske Vækstbarometer her

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen