Nyheder • 05/05/2022

Digitalisering åbner internationalt marked på vid gab for Dinex

Dinex E-commerce manager Stefan Dolleris

MIDDELFART: Da Middelfart-virksomheden Dinex i januar 2020 præsenterede kunderne for et nyt website og en helt nyetableret e-handelsløsning, havde ingen i huset turdet drømme om, hvor god en idé, det skulle vise sig at være.

To måneder efter lanceringen af platformen på det polske marked, brød corona-epidemien ud i lys lue, og med et blev idéen endnu bedre, fordi alle de traditionelle salgskanaler i branchen forsvandt.

“Det var ret god timing, må vi sige. Da helvede brød løs, var vi i fuld gang med at rulle vores løsning ud for de polske kunder, og siden har vi åbnet op i Italien, Frankrig, Spanien, Tyskland og så videre, og i februar i år havde vi alle markeder, bortset fra det amerikanske, oppe at køre på vores nye e-handels løsning,” fortæller Stefan Dolleris, der er e-commerce manager hos Dinex.

“Som andre i den her lidt specielle, tunge del af autobranchen var vores salgskanaler fax, mail, telefon, brev, personlige møder, og hvad man nu ellers kan forestille sig.

Så vores kunder skulle også vænne sig til en ny platform, men det er gået særdeles glat,” fortæller Stefan Dolleris videre.

Åbning i etaper giver tryghed

Virksomhedens nye, avancerede IT-platform, som er bygget af Odense-virksomheden Hesehus, giver kunderne mulighed for let at finde de ønskede dele, som de har brug for. En feature, der langt fra er simpel i branchen.

“Vores kunder har ikke bare brug for en udstødning eller et partikelfilter, de søger på en helt specifik udstødning eller partikelfilter. Og de kan heller ikke altid slå op på et stelnummer, for måske er lastbilen bygget om siden. Det er den viden, som vi har skullet have med i løsningen, og samtidig har alt skulle spille sammen med vores ERP-system,” siger Stefan Dolleris, som af samme årsag besluttede, at lanceringen skulle foregå i etaper.

“Løsningen var helt ny for os, og jeg kunne godt lide den sikkerhed, som vi fik på den måde.

Nu har vi kunnet rette til løbende, og nye gode idéer er kommet til løbende. Hesehus sørgede for, at vi kunne åbne op, som vi havde lyst, og efterhånden har vi nu fået oversat sitet til syv sprog,” fortæller Stefan Dolleris, som er overbevist om, at flere markeder kommer til løbende.

Online-tilstedeværelse åbner nye markeder

Bestillingerne i indbakken hos Dinex fordeler sig sådan, at 75 procent af ordrerne kommer fra fabrikanterne til ny produktion, mens de resterende 25 procent er til eftermarkedet, til reparationer og modifikationer.

Og det er sidste del af kagen, som den nye webløsning har været med til at gøre væsentligt større.

“Vi er på få år gået fra en omsætning i eftermarkedet på 300 millioner til næsten 550 millioner, så der er ingen tvivl om, at investeringen i e-commerce har været det helt rigtige for os,” konstaterer Stefan Dolleris.

“Med udrulningen af vores nye løsning er vores rækkevidde også blevet betydeligt større. Hvor vi tidligere har været afhængige af personlig tilstedeværelse i et eller andet omfang, kan man sige, at vi i dag er til stede på alle markeder, der har en internetforbindelse,” konstaterer Stefan Dolleris, der ikke vil tøve med at give sine oplevelser videre:

“Vores historie fortæller tydeligt, at e-handel også fungerer i tungere, mere konservative B2B-brancher. Hvis du arbejder med lastbiler og krydrer det med udstødninger, har mange svært at forestille sig noget mere gråt og kedeligt, så hvis e-commerce virker for os, så virker det nok for alle,” slutter han med et smil.

Den 19. maj 2022 vandt Hesehus og Dinex Group E-handels prisen 2022 for bedste e-handelscase.


Fakta:

Dinex er producent og leverandør af innovative udstødningsprodukter og emissionssystemer til lastbiler og andre tunge køretøjer, og kunderne findes især blandt i Europa, USA og Asien.

120 ansatte har deres gang på hovedkontoret i Middelfart, mens produktionen foregår på fabrikker i blandt andet Indien, Kina, USA, Tyrkiet, Letland og Finland.

Læs mere om digitalisering i vores øvrige artikler til højre.

Du kan også læse, hvordan det går med digitaliseringen i de fynske virksomheder i Det fynske Vækstbarometer her

Mentorprojekt viser styrken i fortrolige relationer

Da Rikke Bech Skougaard søgte en mentor gennem Fynsk Erhverv, blev hun sat i forbindelse med Jan Sterobo. Det udviklede sig til et forløb, hvor erfaring, sparring og tillid har skabt nye perspektiver – og vist, hvordan netværket kan bruges aktivt.

Det fynske Vækstbarometer 2025

Det fynske Vækstbarometer 2025 er klar. Her er viden og inspiration fra de fynske virksomheder til at realisere yderligere potentiale og skabe en positiv udvikling og vækst i virksomhederne i fremtiden.

Bæredygtighed når vinden vender

I en tid, hvor reglerne bliver skrevet om, vejret skaber berettigede og uberettigede overskrifter, og folkestemningen skifter med vinden, er det en reel udfordring at holde kursen i det komplekse bæredygtighedslandskab.

Brinkmann: Ledelse handler også om menneskekendskab

En god leder er ikke nødvendigvis den, der ved mest om teknologi eller har styr på flest KPI’er. Ifølge professor i psykologi ved Aalborg Universitet Svend Brinkmann er det vigtigere at kende mennesker – og at have autoritet i ordets egentlige betydning.

BCM Transtech løfter datasikkerheden til næste niveau

BCM Transtech A/S arbejder hver dag i krydsfeltet mellem avanceret mekanik, digitalisering og kundernes høje krav til driftssikkerhed. Den kombination gør datasikkerhed til en strategisk nødvendighed – og en disciplin, virksomheden nu styrker yderligere.

Unge ledere giver ny energi til fynske virksomheder

Young PRO-netværket i Fynsk Erhverv samler unge ledere og fagansvarlige i små, fortrolige grupper. Seks gange om året mødes de for at dele erfaringer, udfordre hinanden og få nye perspektiver på ledelse – nogle gange gennem besøg hos fynske virksomheder.

Fynsk tech-startup tager kampen op mod billedmisbrug

Kan man bygge en teknologisk verdensnyhed fra Odense? Thomas Eriksson mener ikke bare, at man kan – han er i fuld gang med at bevise det. Får han ret, kan Sasha blive en økonomisk succeshistorie.

Sommerhilsen fra direktør Anne Dyrehauge

Kære alle Tak for en fantastisk velkomst i Fynsk Erhverv. Jeg er stadig i færd med at dykke ned i alle hjørner af foreningen, men jeg er ikke i tvivl om, at jeg er landet det helt rigtige sted. I sidste uge sagde vi farvel til Jytte med en flot og meget velbesøgt reception, der […]

VGP rykker ind i Odense med rekordstort grundkøb

Et af de største enkeltstående salg af erhvervsjord i Odense Kommunes historie blev officielt præsenteret tirsdag den 24. juni ved et større pressearrangement på en vindblæst mark, hvor borgmester Peter Rahbæk Juel og rådmand Søren Windell var med til at løfte sløret for projektet. Bag købet står den paneuropæiske ejendomsudvikler VGP, der med underskrifterne har […]