Nyheder, Tips og gode råd • 08/10/2014

Derfor er en professionel bestyrelse en god idé

Der er mange gode grunde til at anskaffe sig en professionel bestyrelse til sin virksomhed, ikke mindst set fra en banks synspunkt. Direktør i Spar Nord i Odense, Jesper Fruerlund, fortæller, hvorfor pengeinstitutter godt kan lide bestyrelser.

Dansk Erhverv, ASNET Board,  RSM plus og Spar Nord holdt tirsdag formiddag i fællesskab oplæg i Fynsk Erhverv. Emnet var ‘Skab vækst og bedre bundlinje med en aktiv bestyrelse’, og oplægsholderne kom bl.a. rundt om, hvordan banker kigger på en virksomheds ledelsesstruktur, når de skal foretage kreditvurderinger.

Jesper Fruerlund, direktør i Spar Nord i Odense, fortalte efter oplæggene til Fynsk Erhverv, hvordan en virksomhed med en professionel bestyrelse som regel er en fordel set med en banks øjne.

– Fra bankens synspunkt vurderer vi først og fremmest en virksomheds økonomiske nøgletal, herunder strategier og budgetter samt troværdigheden af disse. Det er vigtigt at understrege, at vi ikke går ind og blander os i, hvordan en virksomhed drives eller laver sine forretninger, men vi har en holdning til det.

– Bankfolk vurderer således ikke, om eventuelle nye produkter eller markeder er en god ide, men vi ser på virksomhedens historik, strategi, økonomi, konkurrenceparametre og dermed ledelse og personer i bestyrelsen for at vurdere, om vi ønsker at finansiere virksomheden. Her kan en professionel bestyrelse være et vigtigt tegn på, at man har styr på fremtiden. Det er afgjort noget, vi kigger efter og vurderer på, fortæller Jesper Fruerlund.

Særligt hos de familieejede
Jesper Fruerlund vil ikke vurdere, hvornår det præcist er en god idé for en virksomhed at begynde at tænke i en professionel bestyrelse, men det kan typisk være en god idé at implementere det gradvist med nye, udefrakommende bestyrelsesmedlemmer, da det især for familieejede virksomheder kan være en udfordring, at man nu pludselig har fået nye kræfter ind, som man skal dele ansvar og indflydelse med.

– Det er svært at give præcise indikationer på, hvornår en virksomhed har brug for en professionel bestyrelse, hvornår den er stor nok osv., men generelt vil jeg vurdere, at det i langt de fleste tilfælde er en fordel – især hvis man spreder sin forretning ud på flere forskellige områder og markeder eller står foran eventuelle opkøb eller generationsskifte, fortæller Jesper Fruerlund.

“Det er svært at give præcise indikationer på, hvornår en virksomhed har brug for en professionel bestyrelse, hvornår den er stor nok osv., men generelt vil jeg vurdere, at det i langt de fleste tilfælde er en fordel.”

– Herhjemme har vi  mange ejerledede virksomheder, som jeg lige vil understrege, at der bestemt ikke er noget galt med. Men her kan det nok især være svært for ejerne at give slip på magten over forskellige aspekter af deres virksomhed, fordi det er deres livsværk. Det kan være en hindring for at få en professionel bestyrelse. Det har jeg fuld forståelse for – for en ting er at tale om følelser, noget andet er forretning. Men i disse forretninger kan følelser og forretning hænge sammen og dermed være en hæmsko for udvikling og vækst.

– Der ses ofte problemer med generationsskifte i familieejede virksomheder, da der måske for sent er tænkt på en efterfølger, eller fordi meget af forretningen faktisk står og falder med kundernes loyalitet overfor ejeren. Her kan en professionel bestyrelse være behjælpelig med kvalificeret rådgivning på et tidligt tidspunkt, og det kan være med til at indgyde tillid til virksomhedens fremtidige drift og sundhed hos såvel banken som kunderne.

– Det kan også være svært for virksomheder,  som det går godt for, at se formålet med en professionel bestyrelse – for det kører jo fint. Men ambitionsniveauet må gerne være højere, og tænk hvis der findes et uudnyttet potentiale i virksomheden?

Det gode bestyrelsesmedlem
Netop fordi, en profession bestyrelse skal fungere som kvalificeret sparringspartner til ledelsen, er det også vigtigt, at bestyrelsen består af medlemmer med deres meningers mod.

– Et bestyrelsesmedlem er ikke nødvendigvis enig med virksomhedsejeren. Kan han tværtimod få ejeren til at ligge søvnløs om natten og tænke på de stillede spørgsmål, er det ikke nødvendigvis en ulempe. Det er ikke sikkert, bestyrelsesmedlemmet  har ret eller får sin vilje i alting, men han sørger i hvert fald for, at der er blevet tænkt meget grundigt over alle beslutninger. Uenighed om et konkret emne i bestyrelsen er ikke nødvendigvis en dårlig kombination, men kemi og respekt skal være til stede. Når beslutningerne forelægges bank, medarbejdere eller andre interessenter skal virksomheden fremstå enige, siger Jesper Fruerlund.

“Kommer man som virksomhedsejer til dette punkt, er man allerede godt på vej, og her kunne Fynsk Erhverv være et godt sted at fortsætte. Her er jo en lind strøm af kvalificerede ledere indenfor alle tænkelige brancher.”

– Den største udfordring for ejerledede virksomheder er nok erkendelsesfasen. Og det er fuldt ud forståeligt. Som stifter og ejer skal man opleve og erkende et gab i kompetencen og dermed ønske dette gab lukket med en kvalificeret person i bestyrelsen eller i ejerkredsen. Kommer man som virksomhedsejer til dette punkt, er man allerede godt på vej, og her kunne Fynsk Erhverv være et godt sted at fortsætte. Her er jo en lind strøm af kvalificerede ledere indenfor alle tænkelige brancher, slutter Jesper Fruerlund.

Har du brug for løbende sparring, advisory board eller professionel bestyrelse, så kontakt Fynsk Erhvervs direktør, Jytte Reinholdt jre@fynskerhverv.dk.

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.