Nyheder • 09/06/2015

Debat på Folkemødet: Vækst og infrastruktur

Til Det Fynske Folkemøde lørdag middag faciliterede Fynsk Erhverv en debat under de overordnede temaer ‘Vækst’ og ‘Infrastruktur’ mellem Trine Bramsen (S), Mai Mercado (K), Merete Riisager (LA) og Jens Henrik Thulesen Dahl (DF). Finn Buus Nielsen, formand for Fynsk Erhverv, var ordstyrer på en livlig meningsudveksling. 

Fynske Medier holdt igen i år Det Fynske Folkemøde i deres bygninger og på pladsen foran Odense Banegård, hvor politikere, meningsdannere, interesseorganisationer og vælgere mødtes for at debattere rammerne for det danske samfund. Fynsk Erhverv var til stede begge steder: udenfor med en stand på banegårdspladsen, hvor der blev debatteret erhvervspolitik med interesserede fynboere under hele folkemødet, og indenfor på den store Medielab Scene, hvor Finn Buus Nielsen var ordstyrer på en debat om vækst og infrastruktur mellem mellem Trine Bramsen (S), Mai Mercado (K), Merete Riisager (LA) og Jens Henrik Thulesen Dahl (DF).

Spørgsmålene til de fire politikere tog afsæt i den undersøgelse, Fynsk Erhverv har foretaget gennem Det Fynske Erhvervspanel, hvor de fynske virksomheder selv har udvalgt, hvilke politiske emner den kommende regering bør prioritere højest.

Øverst på den liste var spørgsmålet om lavere økonomiske byrder forstået som afgifter og gebyrer. Debatten på folkemødet kom i den forbindelse særligt til at handle om PSO-afgiften.

Merete Riisager sagde bl.a.:

– PSO-afgiften skal ganske enkelt væk, længere er den ikke.

Og Mai Mercado supplerede:

– NOx-afgiften skal rulles tilbage, og det vil vi arbejde på, at PSO også bliver. Det er en EU-bestemt afgift, men vi kan se, de kan omgå den i Holland, så det må vi også have muligheder for herhjemme.

Jens Henrik Thulesen Dahl pointerede, at afgiften er der af en årsag, for at hjælpe til med at gennemføre 1en grøn omstilling af energisektoren, men at de danske gartnerier rammes unødigt hårdt af PSO, og at den derfor skal justeres, mens Trine Bramsen huskede deltagerne på, at PSO-afgiften blev vedtaget i et bredt forlig, og at den netop er tiltænkt at ramme meget energitunge industrier.

Bureaukrati og regler
Et andet område, der bekymrer det fynske erhvervsliv, er mængden af regler og bureaukrati, der bliver ved med at vokse, på trods af at de fleste politikere påstår at ville det modsatte.

– Konservative vil nedsætte en taskforce, der nøje skal gennemgå regler og bureaukrati, med det formål at rense grundigt ud i alt unødvendigt. Hvorfor skal virksomheder f.eks. indberette, hvilke køn de folk de ansætter har? Det koster dem samlet set 120 mio. kr. om året, og det er fuldstændig unødvendigt, sagde Mai Mercado.

Trine Bramsen påpegede, at en sådan taskforce i sig selv kunne siges at være et unødvendigt stykke bureaukrati, men at hun heller ikke selv ønskede regler og reguleringer, der ikke tjener et ordentligt formål.

– Men vi skal huske på, at som regel er der jo gode grunde til, der findes regler. Ingen ønsker regler for reglernes skyld, tilføjede hun.

Jens Henrik Thulesen Dahl og Merete Riisager var enige i, at unødvendigt bureaukrati skal bekæmpes, og Liberal Alliances fynske spidskandidat kom med et konkret eksempel på, hvordan hendes parti vil bekæmpe udviklingen.

– Vi lavede i 2013 en plan, hvor vi foreslog, at man frem til 2020 fjerner 28 forskellige punktafgifter. Bureaukratiet kommer jo bl.a. af, at vi har en så kompliceret skatte- og afgiftspolitik, sagde Merete Riisager.

Broafgiften
Broafgiften er det højest prioriterede, specifikt fynske spørgsmål fra Det Fynske Erhvervspanels undersøgelse, og der var blandt de debatterende politikere varierende grad af tilslutning til at sænke prisen for at krydse Storebælt.

Trine Bramsen lovede at kæmpe for, at broafgiften skal reduceres, og Merete Riisager mente, den helt skal udfases.

– Jeg fornemmer, der er kommet en helt anden stemning omkring broafgiften, bl.a. pga. Fyens Stiftstidendes kampagne mod den og Fynsk Erhvervs rapport om effekterne af en reducering, sagde Trine Bramsen.

Mai Mercado ville ikke love at skaffe en lavere broafgift, men hun sagde, at det skal skrives ind i et evt. kommende borgerligt regeringsgrundlag, at der skal kigges seriøst på alternative finansieringsmuligheder, fordi der lige nu både findes forlig, der forpligtiger på en bevarelse af Molslinjen og oprettelsen af Femern Bælt-forbindelsen, og det vides ikke, hvordan reducerede broafgifter på Storebælt vil påvirke de to ting.

Jens Henrik Thulesen Dahl var enig og tilføjede:

– Hvis det viser sig, at lavere afgifter på Storebæltsforbindelsen betyder, at det økonomiske fundament under Femern Bælt-forbindelsen ikke holder, så er jeg villig til at se på Femern Bælt-forliget igen.

Blandt publikum var der både ønsker om, at politikerne kom i erhvervspraktik i forskellige brancher, så de selv kan se, hvordan forskellige regler påvirker dagligdagen for mange mennesker, og en vis skepsis over løfterne om at skære ned i unødvendig regulering. Spørgelysten var generelt stor, og debatten var god og livlig.

Tim Frank Andersen: AI-udviklingen kræver handling nu – virksomheder risikerer at falde bagud

Mange virksomheder tøver stadig med AI, men ifølge teknologi- og AI-ekspert kan den tøven blive dyr, når konkurrenterne rykker hurtigt frem

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.