Nyheder • 14/09/2018

De 3 største adfærdsudfordringer for virksomheder, og hvordan du løser dem

MortenMunster

Torsdag den 6. september bød Fynsk Erhverv velkommen til ekspert i adfærdsdesign, Morten Münster, og en sal fuld af forventningsfulde gæster hos Leica Geosystems i Odense.

Emnet var adfærdsdesign, og hvordan vi skaber størst effekt af vores lederskab og vores kommunikation – både eksternt og internt i virksomhederne. Ifølge Morten Münster har vi nemlig for meget fokus på strategi og planer og for lidt fokus på menneskers adfærd og handlinger. Forandring er ikke bare vores intentioner og vores virksomheders strategier, men summen af vores handlinger.

”Adfærdsdesign er et afgørende (og overset) supplement til at ændre adfærd hos sine stakeholdere – både internt og eksternt.”Morten Münster

Hvad gør virksomhederne forkert?
Morten Münster opererer med ”Friktion” som et nøglebegreb i adfærdsdesign; et begreb, der dækker over de faktorer, der står i vejen for, at mennesker handler, som vi ønsker.

Vores egen faglighed blokerer for eksempel ofte for vores forståelse af hinanden. Vi har det nemlig med at antage, at alle andre forstår og følger de budskaber, vi forklarer med argumenter. Men hvorvidt noget er rigtigt og forsvarligt er i og for sig irrelevant. Det handler om de bagvedliggende udløsere.

Morten Münster fremhæver tre friktioner, som vi skal addressere, hvis vi ønsker at skabe forandring i folks adfærd:

Friktion #1: Vi mangler energi i System 2
Vores hjerner opererer i System 1, som træffer effektive og hurtige beslutninger uden større omtanke og analyse, og System 2, der modsat behandler langsomme og velovervejede beslutninger. Når Morten Münster påpeger, at vores interessenter ofte mangler energi i System 2, betyder det altså, at de ikke har overskud til at træffe det fornuftige valg baseret på logik og argumenter.

Dette bør vi forsøge at løse ved at gøre vores budskab og valg så simple som muligt. Jo nemmere valg, des mere attraktivt. Lethed er nemlig et kerneprincip for alt adfærd, da vi dagligt har så mange ting at tage stilling til.

Alt for ofte tilbyder vi vores interessenter for mange valg. Vi skal i stedet sørge for, at vores budskab rammer deres System 1, så det er let at sige ja og svært at sige nej. Dette handler især om den rigtige timing.

Friktion #2: Vi glemmer, at mennesker kun værdsætter få øjeblikke
Vi husker i virkeligheden ikke så meget, som vi tror. I stedet efterrationaliserer vi os frem til vores minder, da vores System 1 frasorterer ting, det ikke finder vigtige. Derfor anbefaler Morten Münster, at virksomhederne anvender P.E.R. (Peak End Rule) til at designe en ekstraordinær oplevelse:

Mennesker husker højdepunkter og slutninger og danner deres historie og opfattelse efter dette. Oplevelser skal derfor designes med få højdepunkter og en god afslutning. Glem alt andet.

Selvfølgelig er det vigtigt for virksomhederne at holde en høj standard, men det må aldrig være på bekostning af de få ekstraordinære øjeblikke. For eksempel skal vi i stedet for at gøre utilfredse mennesker moderat glade eller ”ligeglade”, i stedet bruge vores tid og ressourcer rigtigt og gøre glade mennesker meget glade.

Friktion #3: Vi mangler et socialt bevis
Mennesker har det med at lytte mest til dem, vi kender og har tillid til, og basere vores valg herefter. Hvis en håndfuld personer siger, at noget er dårligt, er vi tilbøjelige til også at synes, det er dårligt

Virksomhederne skal derfor sigte efter at præge dem, der normalt er svære at få med på vognen, når vi skal skabe forandring. Ved at gøre disse kræfter til ambassadører, kan de sætte en positiv standard, som resten af organisationen kan følge.

”Det største problem, alle bokser med – ofte uden at vide det – er, at vores mange planer, processer og strategier ikke passer til de mennesker, som skal bruge dem i den virkelige verden. Derfor handler det om at blive bedre til at forstå teorien bag, hvorfor mennesker gør, som de gør – og tilpasse sine aktiviteter derefter. Her ligger der en stor konkurrencefordel.”Morten Münster

Du kan hente Mortens slideshow fra hans præsentation her

Arrangementet med Morten Münster den 6. september blev afholdt hos Leica Geosystems i Odense, som skal have en stor tak for deres indsats og fine værtskab. Se mere om Leica i denne video:

Accepter venligst statistikker, markedsføring cookies for at se denne video.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen

Fokusér på personalet: Tidlig indsats kan skabe bedre trivsel

Flere virksomheder rykker fokus fra brandslukning til forebyggelse, når det gælder medarbejdernes trivsel. Det handler om at være tæt på, tilgængelig – og klar, før problemerne vokser sig store. Det fortæller blandt andre Betina Dich Skipper, der driver virksomheden Human Navigator.

Masterclass i strategi og innovation begejstrede deltagerne

At skabe vækst og innovation kræver tid og refleksion – en udfordring for mange virksomheder, hvor daglig drift ofte tager al opmærksomhed. Masterclass-forløbet i strategi og innovation fra Fynske Bank og Fynsk Erhverv har imidlertid givet en række fynske virksomheder en unik mulighed for at arbejde målrettet med forretningsudvikling og netværk. “Alene det at sætte […]

Titech-direktør: At sige målene højt var første skridt mod succes

Fra eltavler i kælderen til landsdækkende koncern. Ulrik Juul har altid tænkt stort – og sagt det højt. Nu er Titech Electric solgt, men han fortsætter rejsen mod endnu større ambitioner som direktør i sit livsværk

Forsker: Bestyrelsesuddannelse kan være nøglen til, at SMV’ere omstiller sig til fremtiden

Bestyrelser i små og mellemstore virksomheder (SMV’er) står midt i en tid med hastige forandringer. Teknologiske fremskridt, bæredygtighed og geopolitiske ændringer kræver hurtig tilpasning

Krautwald: Nye vaner skal slå rod, før strategi bliver til virkelighed

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Lokale virksomheder forholder sig til Odenses fremtid

En række lokale virksomheder greb muligheden, da Fynsk Erhverv for nylig inviterede til dialogmøde om Odense fremtidige udvikling. Anledningen var det forslag til Kommuneplan 2024-2036, som Byrådet havde sendt i høring. Også rådmand Søren Windel, adm. Direktør Erik Jespersen og byudviklingschef Karin Niemann-Christensen var mødt op for at præsentere planforslaget og lytte til virksomhedernes ønsker […]