Nyheder • 14/09/2018

De 3 største adfærdsudfordringer for virksomheder, og hvordan du løser dem

MortenMunster

Torsdag den 6. september bød Fynsk Erhverv velkommen til ekspert i adfærdsdesign, Morten Münster, og en sal fuld af forventningsfulde gæster hos Leica Geosystems i Odense.

Emnet var adfærdsdesign, og hvordan vi skaber størst effekt af vores lederskab og vores kommunikation – både eksternt og internt i virksomhederne. Ifølge Morten Münster har vi nemlig for meget fokus på strategi og planer og for lidt fokus på menneskers adfærd og handlinger. Forandring er ikke bare vores intentioner og vores virksomheders strategier, men summen af vores handlinger.

”Adfærdsdesign er et afgørende (og overset) supplement til at ændre adfærd hos sine stakeholdere – både internt og eksternt.”Morten Münster

Hvad gør virksomhederne forkert?
Morten Münster opererer med ”Friktion” som et nøglebegreb i adfærdsdesign; et begreb, der dækker over de faktorer, der står i vejen for, at mennesker handler, som vi ønsker.

Vores egen faglighed blokerer for eksempel ofte for vores forståelse af hinanden. Vi har det nemlig med at antage, at alle andre forstår og følger de budskaber, vi forklarer med argumenter. Men hvorvidt noget er rigtigt og forsvarligt er i og for sig irrelevant. Det handler om de bagvedliggende udløsere.

Morten Münster fremhæver tre friktioner, som vi skal addressere, hvis vi ønsker at skabe forandring i folks adfærd:

Friktion #1: Vi mangler energi i System 2
Vores hjerner opererer i System 1, som træffer effektive og hurtige beslutninger uden større omtanke og analyse, og System 2, der modsat behandler langsomme og velovervejede beslutninger. Når Morten Münster påpeger, at vores interessenter ofte mangler energi i System 2, betyder det altså, at de ikke har overskud til at træffe det fornuftige valg baseret på logik og argumenter.

Dette bør vi forsøge at løse ved at gøre vores budskab og valg så simple som muligt. Jo nemmere valg, des mere attraktivt. Lethed er nemlig et kerneprincip for alt adfærd, da vi dagligt har så mange ting at tage stilling til.

Alt for ofte tilbyder vi vores interessenter for mange valg. Vi skal i stedet sørge for, at vores budskab rammer deres System 1, så det er let at sige ja og svært at sige nej. Dette handler især om den rigtige timing.

Friktion #2: Vi glemmer, at mennesker kun værdsætter få øjeblikke
Vi husker i virkeligheden ikke så meget, som vi tror. I stedet efterrationaliserer vi os frem til vores minder, da vores System 1 frasorterer ting, det ikke finder vigtige. Derfor anbefaler Morten Münster, at virksomhederne anvender P.E.R. (Peak End Rule) til at designe en ekstraordinær oplevelse:

Mennesker husker højdepunkter og slutninger og danner deres historie og opfattelse efter dette. Oplevelser skal derfor designes med få højdepunkter og en god afslutning. Glem alt andet.

Selvfølgelig er det vigtigt for virksomhederne at holde en høj standard, men det må aldrig være på bekostning af de få ekstraordinære øjeblikke. For eksempel skal vi i stedet for at gøre utilfredse mennesker moderat glade eller ”ligeglade”, i stedet bruge vores tid og ressourcer rigtigt og gøre glade mennesker meget glade.

Friktion #3: Vi mangler et socialt bevis
Mennesker har det med at lytte mest til dem, vi kender og har tillid til, og basere vores valg herefter. Hvis en håndfuld personer siger, at noget er dårligt, er vi tilbøjelige til også at synes, det er dårligt

Virksomhederne skal derfor sigte efter at præge dem, der normalt er svære at få med på vognen, når vi skal skabe forandring. Ved at gøre disse kræfter til ambassadører, kan de sætte en positiv standard, som resten af organisationen kan følge.

”Det største problem, alle bokser med – ofte uden at vide det – er, at vores mange planer, processer og strategier ikke passer til de mennesker, som skal bruge dem i den virkelige verden. Derfor handler det om at blive bedre til at forstå teorien bag, hvorfor mennesker gør, som de gør – og tilpasse sine aktiviteter derefter. Her ligger der en stor konkurrencefordel.”Morten Münster

Du kan hente Mortens slideshow fra hans præsentation her

Arrangementet med Morten Münster den 6. september blev afholdt hos Leica Geosystems i Odense, som skal have en stor tak for deres indsats og fine værtskab. Se mere om Leica i denne video:

Accepter venligst statistikker, markedsføring cookies for at se denne video.

Fynske direktører finder nyt ledelsesmæssigt overskud i naturen

Uden dagsordener, mødelokaler og driftsstøj opstod der et andet overblik. Direktører deler erfaringer fra et lederforløb med jordforbindelse.

Fynsk industrivirksomhed skaber løsninger til klimatilpasningsprojekter

I en verden, hvor klimaændringerne bliver mere tydelige for hvert år, og hvor regnvandsmængder, overløb og udledningsgrænser udfordrer den danske infrastruktur, spiller WaterCare i Assens en stadig større rolle. Virksomheden udvikler og producerer plasttanke og brønde til håndtering og rensning af regnvand og spildevand, og løsningerne bliver efterspurgt i takt med, at kommuner, forsyninger og […]

PwC: Fynske ejerledere sætter markant aftryk på landkortet

Fynske ejerledere spiller en afgørende rolle i dansk erhvervsliv – dét blev for alvor slået fast, da PwC ved en velbesøgt landskåring netop har kåret Dorte og Jan Milling fra Milling Hotels som Årets Ejerleder 2025 og Benny Graff Mortensen fra IFAD TS som modtager af Årets Temapris 2025. Det er første gang, at begge […]

Genbrug og gåpåmod: Direktøren, der samlede stumperne op

Freebee i Nyborg er specialiseret i at genbruge fluorbaserede inorganiske salte til metalindustrien – men det er ikke kemi, der fylder mest hos direktør Jørgen R. Kildegaard. Det er mennesker, løsninger og evnen til at få ting til at ske. Det begyndte i 2006, da Koppers i Nyborg lukkede sin trading-aktivitet. Jørgen R. Kildegaard, der […]

Stærke erhvervsfællesskaber styrker Fyens Væddeløbsbane

Fyens Væddeløbsbane ser markante gevinster i at dele viden og indgå i stærke netværk. Direktør Annette Lylover Jensen oplever, at de vigtigste perspektiver ofte opstår på tværs af brancher.

Efter 12 år siger direktør farvel til C.C. Jensen – og til en helt særlig kultur

Den 5. december 2025 går Stig Due på pension efter 12 år som direktør i den sydfynske industrivirksomhed C.C. Jensen. Han efterlader sig et stærkt regnskab til afløseren Jens Kjell Larsen – men endnu vigtigere, mener han selv, en kultur, der ikke kan måles i nøgletal. Da Stig Due trådte ind ad døren hos C.C. […]

Bureaukrati kan bremse virksomhederne – men optimismen spirer

Der var både valgflæsk, debat og klare erhvervspolitiske budskaber, da Fynsk Erhverv og Middelfart Erhverv samlede lokale virksomhedsledere og borgmesterkandidater til dialog om fremtidens rammer for erhvervslivet.

Kommunalvalget sætter rammerne for virksomhedernes hverdag

Når fynboerne går til stemmeurnerne i november, bliver det også et valg om erhvervslivets rammevilkår, vurderer Roger Buch, forskningslektor og centerleder ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, der fremhæver skoler, dagtilbud og infrastruktur som afgørende for virksomhedernes adgang til arbejdskraft.

Kansas skaber forspring med bæredygtighed og digital styrke

Fristads Kansas står i en branche, hvor prisen ofte er et parameter, og konkurrencen er intensiv. Alligevel fastholder virksomheden sin position gennem en kombination af digitalisering, stærke bæredygtighedstiltag og ordentlighed.

HCA Marathon satte deltagerrekord med støtte fra hele Fyn

Søndag den 28. september 2025 satte HCA Marathon rekord med 8.940 løbere fra ind- og udland. Blikket er allerede rettet mod næste år, hvor målet er at gøre 2026 til en endnu større byfest, hvor hele Odense er involveret.

Nordea: Pessimismen afløst af optimisme i det fynske erhvervsliv

For blot et år siden var bekymringerne mange. Inflationen pressede, renterne steg, og udsigten til en opbremsning i verdensøkonomien på grund af krigen i Ukraine og usikkerhed omkring Donald Trumps’ og USA's kurs ...

Bcompany.dk satser på vækst med AI og trivsel

Efter en sanering har direktør Tanja Bluhme sat kursen mod vækst, hvor stærkere netværk og et kompromisløst fokus på trivsel skal styrke bcompany.dk’s konkurrencekraft.