Nyheder • 14/09/2018

De 3 største adfærdsudfordringer for virksomheder, og hvordan du løser dem

MortenMunster

Torsdag den 6. september bød Fynsk Erhverv velkommen til ekspert i adfærdsdesign, Morten Münster, og en sal fuld af forventningsfulde gæster hos Leica Geosystems i Odense.

Emnet var adfærdsdesign, og hvordan vi skaber størst effekt af vores lederskab og vores kommunikation – både eksternt og internt i virksomhederne. Ifølge Morten Münster har vi nemlig for meget fokus på strategi og planer og for lidt fokus på menneskers adfærd og handlinger. Forandring er ikke bare vores intentioner og vores virksomheders strategier, men summen af vores handlinger.

”Adfærdsdesign er et afgørende (og overset) supplement til at ændre adfærd hos sine stakeholdere – både internt og eksternt.”Morten Münster

Hvad gør virksomhederne forkert?
Morten Münster opererer med ”Friktion” som et nøglebegreb i adfærdsdesign; et begreb, der dækker over de faktorer, der står i vejen for, at mennesker handler, som vi ønsker.

Vores egen faglighed blokerer for eksempel ofte for vores forståelse af hinanden. Vi har det nemlig med at antage, at alle andre forstår og følger de budskaber, vi forklarer med argumenter. Men hvorvidt noget er rigtigt og forsvarligt er i og for sig irrelevant. Det handler om de bagvedliggende udløsere.

Morten Münster fremhæver tre friktioner, som vi skal addressere, hvis vi ønsker at skabe forandring i folks adfærd:

Friktion #1: Vi mangler energi i System 2
Vores hjerner opererer i System 1, som træffer effektive og hurtige beslutninger uden større omtanke og analyse, og System 2, der modsat behandler langsomme og velovervejede beslutninger. Når Morten Münster påpeger, at vores interessenter ofte mangler energi i System 2, betyder det altså, at de ikke har overskud til at træffe det fornuftige valg baseret på logik og argumenter.

Dette bør vi forsøge at løse ved at gøre vores budskab og valg så simple som muligt. Jo nemmere valg, des mere attraktivt. Lethed er nemlig et kerneprincip for alt adfærd, da vi dagligt har så mange ting at tage stilling til.

Alt for ofte tilbyder vi vores interessenter for mange valg. Vi skal i stedet sørge for, at vores budskab rammer deres System 1, så det er let at sige ja og svært at sige nej. Dette handler især om den rigtige timing.

Friktion #2: Vi glemmer, at mennesker kun værdsætter få øjeblikke
Vi husker i virkeligheden ikke så meget, som vi tror. I stedet efterrationaliserer vi os frem til vores minder, da vores System 1 frasorterer ting, det ikke finder vigtige. Derfor anbefaler Morten Münster, at virksomhederne anvender P.E.R. (Peak End Rule) til at designe en ekstraordinær oplevelse:

Mennesker husker højdepunkter og slutninger og danner deres historie og opfattelse efter dette. Oplevelser skal derfor designes med få højdepunkter og en god afslutning. Glem alt andet.

Selvfølgelig er det vigtigt for virksomhederne at holde en høj standard, men det må aldrig være på bekostning af de få ekstraordinære øjeblikke. For eksempel skal vi i stedet for at gøre utilfredse mennesker moderat glade eller ”ligeglade”, i stedet bruge vores tid og ressourcer rigtigt og gøre glade mennesker meget glade.

Friktion #3: Vi mangler et socialt bevis
Mennesker har det med at lytte mest til dem, vi kender og har tillid til, og basere vores valg herefter. Hvis en håndfuld personer siger, at noget er dårligt, er vi tilbøjelige til også at synes, det er dårligt

Virksomhederne skal derfor sigte efter at præge dem, der normalt er svære at få med på vognen, når vi skal skabe forandring. Ved at gøre disse kræfter til ambassadører, kan de sætte en positiv standard, som resten af organisationen kan følge.

”Det største problem, alle bokser med – ofte uden at vide det – er, at vores mange planer, processer og strategier ikke passer til de mennesker, som skal bruge dem i den virkelige verden. Derfor handler det om at blive bedre til at forstå teorien bag, hvorfor mennesker gør, som de gør – og tilpasse sine aktiviteter derefter. Her ligger der en stor konkurrencefordel.”Morten Münster

Du kan hente Mortens slideshow fra hans præsentation her

Arrangementet med Morten Münster den 6. september blev afholdt hos Leica Geosystems i Odense, som skal have en stor tak for deres indsats og fine værtskab. Se mere om Leica i denne video:

Accepter venligst statistikker, markedsføring cookies for at se denne video.

BCM Transtech løfter datasikkerheden til næste niveau

BCM Transtech A/S arbejder hver dag i krydsfeltet mellem avanceret mekanik, digitalisering og kundernes høje krav til driftssikkerhed. Den kombination gør datasikkerhed til en strategisk nødvendighed – og en disciplin, virksomheden nu styrker yderligere.

Unge ledere giver ny energi til fynske virksomheder

Young PRO-netværket i Fynsk Erhverv samler unge ledere og fagansvarlige i små, fortrolige grupper. Seks gange om året mødes de for at dele erfaringer, udfordre hinanden og få nye perspektiver på ledelse – nogle gange gennem besøg hos fynske virksomheder.

Fynsk tech-startup tager kampen op mod billedmisbrug

Kan man bygge en teknologisk verdensnyhed fra Odense? Thomas Eriksson mener ikke bare, at man kan – han er i fuld gang med at bevise det. Får han ret, kan Sasha blive en økonomisk succeshistorie.

Sommerhilsen fra direktør Anne Dyrehauge

Kære alle Tak for en fantastisk velkomst i Fynsk Erhverv. Jeg er stadig i færd med at dykke ned i alle hjørner af foreningen, men jeg er ikke i tvivl om, at jeg er landet det helt rigtige sted. I sidste uge sagde vi farvel til Jytte med en flot og meget velbesøgt reception, der […]

VGP rykker ind i Odense med rekordstort grundkøb

Et af de største enkeltstående salg af erhvervsjord i Odense Kommunes historie blev officielt præsenteret tirsdag den 24. juni ved et større pressearrangement på en vindblæst mark, hvor borgmester Peter Rahbæk Juel og rådmand Søren Windell var med til at løfte sløret for projektet. Bag købet står den paneuropæiske ejendomsudvikler VGP, der med underskrifterne har […]

Nye øjne på hverdagen gav inspiration og konkrete løsninger hos Sinatur

Da Fynsk Erhverv spurgte, om Sinatur Hotel Storebælt ville lægge hus til en casedag for Klimaprojektlederne, var svaret ja med det samme. Ikke bare for at give noget videre – men fordi det også kunne bringe noget med hjem. For direktør Louise Hauge Gliese handlede projektet om at få inspiration udefra

Optimismen i fynsk erhvervsliv

Halvdelen af de fynske virksomheder forventer øget omsætning i løbet af de næste 12 måneder – og 8 ud af 10 forventer øget omsætning i løbet af de næste tre år. Den øgede omsætning skal hentes på nye kunder, hvilket indikerer stigende konkurrence. Det viser en ny undersøgelse i Det fynske Erhvervspanel, som Fynsk Erhverv […]

Lars Erik Nielsen har løftet Uretek med dokumentation, faglig vækst og ansvarlighed

Middelfart-virksomheden Uretek har som speciale at etablere og styrke fundamenter under alt fra private boliger til komplekse byggerier. Og at Ureteks eget fundamentet er solidt, er netop bevist med et fornemt regnskab for 2024 – og en solid vækst i indeværende år. “Vi er kommet stærkt fra start i 2025, og som det ser ud […]

Stærke pointer og skarpe trends på Den Fynske E-handelskonference 2025

Temaet for konferencen var ’Tættere på kunderne’, og dagen bød på inspirerende oplæg, praktiske erfaringer og strategiske perspektiver.

Tim Frank Andersen: AI-udviklingen kræver handling nu – virksomheder risikerer at falde bagud

Mange virksomheder tøver stadig med AI, men ifølge teknologi- og AI-ekspert kan den tøven blive dyr, når konkurrenterne rykker hurtigt frem

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.